Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Zie jij echt een ruiter die zijn paard tot rust brengt in het filmpje?
Lithya schreef:Gini schreef:Zie jij echt een ruiter die zijn paard tot rust brengt in het filmpje?
Ik heb het slecht verwoord. Er wordt hier gezegd dat hij het paard totaal geen tijd gunt om bij zinnen te komen. Dat doet hij wel, anders had hij hem gelijk voor de dubbel gezet. Hij kies er voor om een volte te draaien, maar omdat het paard weer wil uitbreken, begint het gedoe weer overnieuw. Vandaar dat ik aangeef dat het wel duidelijk is dat hij niet voor de punten gaat.
Lithya schreef:Gini schreef:Zie jij echt een ruiter die zijn paard tot rust brengt in het filmpje?
Ik heb het slecht verwoord. Er wordt hier gezegd dat hij het paard totaal geen tijd gunt om bij zinnen te komen. Dat doet hij wel, anders had hij hem gelijk voor de dubbel gezet. Hij kies er voor om een volte te draaien, maar omdat het paard weer wil uitbreken, begint het gedoe weer overnieuw. Vandaar dat ik aangeef dat het wel duidelijk is dat hij niet voor de punten gaat.
prompter schreef:Bijzonder toch dat een dier slaan in de paardensport nog steeds als "normaal" wordt gezien. Als mensen dit doen bij een hond of kat is het mishandelen, maar in de paardensport heet het ineens een "correctie". En als dit dier elke keer naar de uitgang wil, kun je dit misschien ook eens als een signaal opvatten dat dit dier moeite heeft met het hem opgelegde werk.
Gini schreef:Lithya schreef:
Ah zo, ik denk dat in dit geval iedereen wel een volte gedraaid had, de hindernis was onmogelijk nog te springen. Dus het was eerder een moetje dan dat het slimme rijderij van Martin was.
Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten. Eerst dacht ik dat dat ook zijn plan was omdat hij redelijk met de teugels inkomt. Maar dan komt die eerste zweepslag en denk je 'ow, mixed signals, maar oké, misschien inschattingsfout.' Het moment dat de zweep dan nogmaals naar boven komt, is het duidelijk pure frustratie en blijft van goed horsemanship weinig meer overeind.
Gini schreef:Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten.
_Mir schreef:prompter schreef:Bijzonder toch dat een dier slaan in de paardensport nog steeds als "normaal" wordt gezien. Als mensen dit doen bij een hond of kat is het mishandelen, maar in de paardensport heet het ineens een "correctie". En als dit dier elke keer naar de uitgang wil, kun je dit misschien ook eens als een signaal opvatten dat dit dier moeite heeft met het hem opgelegde werk.
Paarden en sport dat gaat ook niet samen.
Esther schreef:Ik denk dat als je dit paard terug had gezet naar stap of stilstand dat hij dan recht overeind had gestaan. Het is geen huis-tuin-en-keuken-paard anders komt hij niet bij zo'n ruiter terecht en loopt hij niet op dit niveau.
Lithya schreef:Een paard dat zo gaat stuiteren zou ik persoonlijk liever voorwaarts rijden dan stil zetten. Een paard dat voorwaarts is kan in principe niet omhoog komen.
Esther schreef:Menig HTK-paard had dit ook niet gepikt inderdaad. Daarom zijn dat ook HTK-paarden en geen topsportpaarden die zich tot, en soms over, hun limiet laten pushen.Ik denk dat als je dit paard terug had gezet naar stap of stilstand dat hij dan recht overeind had gestaan. Het is geen huis-tuin-en-keuken-paard anders komt hij niet bij zo'n ruiter terecht en loopt hij niet op dit niveau.
Ayasha schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….
Sizzle schreef:Ayasha schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….
Uiteraard heb je ook de Ratina Z type paarden waarmee een gewone ruiter direct zelfmoord mee pleegt.
Een groot deel is echter juist heel erg braaf. Door hun strikte opleiding zijn ze juist vaak vreselijk goed opgevoed.
In NL doet men dat niet zoveel, maar Zwitsers kopen graag een springpaard dat een proffesionele opleiding gehad heeft met ruim voldoende concours ervaring.
Die zijn heel vaak echt enorm bomproep en vooral vergevingsgezind. Dan zie je de ruiter van alles doen waar geen kaas van te maken is en het paard doet gewoon netjes zijn galopwissel.
De manege paarden zijn bijna ook altijd paarden die voorheen in de sport liepen.
Dat is natuurlijk niet de Top Top maar die komen ook gewoon uit diezelfde sportlijntjes uiteindelijk.
Voor echt de hoogste klasse denk ik wel dat je een paard moet hebben met meer dan gemiddelde wil om tot het gaatje te gaan en daar hoort dan ook een bepaald karakter bij waarschijnlijk.
Earth schreef:Strikte opleiding? Je bedoelt zeker de opleiding waarin ze leren dat iets anders doen dan wat ze gevraagd wordt geen optie is, omdat er anders pijn voor in de plaats komt? Die paarden? Want wat ik bij een paar grote stallen aan 'opleiding' heb gezien, is dat vooral trainen en als ze dan iets doen wat niet mag, wordt dat op allerhande manieren afgestraft, direct, al dan niet met bepaalde hulpmiddelen.
Avalanche schreef:Earth schreef:Strikte opleiding? Je bedoelt zeker de opleiding waarin ze leren dat iets anders doen dan wat ze gevraagd wordt geen optie is, omdat er anders pijn voor in de plaats komt? Die paarden? Want wat ik bij een paar grote stallen aan 'opleiding' heb gezien, is dat vooral trainen en als ze dan iets doen wat niet mag, wordt dat op allerhande manieren afgestraft, direct, al dan niet met bepaalde hulpmiddelen.
Heb je hier bewijs voor? Ik vind dit wel vrij heftige beschuldigingen eigenlijk.
Lithya schreef:Gini schreef:Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten.
Een paard dat zo gaat stuiteren zou ik persoonlijk liever voorwaarts rijden dan stil zetten. Een paard dat voorwaarts is kan in principe niet omhoog komen.
Earth schreef:Ja hoor, ik heb uitgebreid staan filmen nadat ik eindelijk mijn kaak van de grond had geraapt en eerst geklaagd had dat ze dat niet moesten doen...
Nee, dat heb ik niet, ik was een jonge meid net nieuw op stal, en iedereen 'deed mee', dus dan voel je je niet veilig om er iets tegen te doen...
Ayasha schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….