***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:30

Foto’s hierboven maken het geloof ik wel duidelijk dat het op zijn minst bovenhands is. Maakt het reglementair gezien minder relevant waar hij hem slaat, uitsluiting zou moeten volgen (of dq?).
De beelden op clipmyhorse zelf via de site op een laptop zijn voor mij wel het duidelijkst. Jammer dat clipmyhorse zo zijn best doet om dit te verstoppen, blijkbaar achten ze dat ook nodig.

Ik kan daar zelf niets anders zien dan een ruiter die bovenhands zijn paard op het hoofd slaat. Maar stel je voor dat het niet op zijn hoofd kwam, waarom zou je het riskeren? Met zo’n uithaal zo dicht bij het hoofd slaan?

De uitgang zit overigens volledig aan de andere kant van de ring. Het was een twee fasen parcours en ze waren net aan de tweede fase begonnen. Hadden dus al meerdere keren (in verschillende richtingen) door desbetreffende hoek gereden.
Laatst bijgewerkt door Lalala12468 op 24-07-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:33

elnienjo schreef:
Gini schreef:
Zie jij echt een ruiter die zijn paard tot rust brengt in het filmpje?

Hij krijgt het paard na de volte weer onder controle en springt verder. Goed opgelost dus!

Kan je me vertellen op welke manier de ruiter het paard weer onder controle krijgt?

Fabled

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:38

Ik word echt een beetje verdrietig van dit topic.

Dat je in eerste instantie mist dat hij uithaalt in de richting van het hoofd kan. Als je het daarna ziet en het nog goedpraat... Nee, ik vind dit echt heel jammer.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:54

Gini schreef:

Ik heb het slecht verwoord. Er wordt hier gezegd dat hij het paard totaal geen tijd gunt om bij zinnen te komen. Dat doet hij wel, anders had hij hem gelijk voor de dubbel gezet. Hij kies er voor om een volte te draaien, maar omdat het paard weer wil uitbreken, begint het gedoe weer overnieuw. Vandaar dat ik aangeef dat het wel duidelijk is dat hij niet voor de punten gaat.

Mungbean

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:04

Hij kon hem ook domweg niet meer springen uiteraard, toen hij hem weer recht had was hij namelijk al links de eerste sprong van de dubbel voorbij, dan nog omtrekken naar de sprong doe je alleen als je levensmoe bent.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:34

Klopt, maar kijk eens hoeveel er dat zijn…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:49

Lithya schreef:
Gini schreef:

Ik heb het slecht verwoord. Er wordt hier gezegd dat hij het paard totaal geen tijd gunt om bij zinnen te komen. Dat doet hij wel, anders had hij hem gelijk voor de dubbel gezet. Hij kies er voor om een volte te draaien, maar omdat het paard weer wil uitbreken, begint het gedoe weer overnieuw. Vandaar dat ik aangeef dat het wel duidelijk is dat hij niet voor de punten gaat.

Dan was hij of verongelukt of has hij een weigering en ik mag toch hopen dat hij niet zó lomp is. Dat is puur zelfbehoud/common sense.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:54

Lithya schreef:
Gini schreef:

Ah zo, ik denk dat in dit geval iedereen wel een volte gedraaid had, de hindernis was onmogelijk nog te springen. Dus het was eerder een moetje dan dat het slimme rijderij van Martin was.
Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten. Eerst dacht ik dat dat ook zijn plan was omdat hij redelijk met de teugels inkomt. Maar dan komt die eerste zweepslag en denk je 'ow, mixed signals, maar oké, misschien inschattingsfout.' Het moment dat de zweep dan nogmaals naar boven komt, is het duidelijk pure frustratie en blijft van goed horsemanship weinig meer overeind.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:25

prompter schreef:
Bijzonder toch dat een dier slaan in de paardensport nog steeds als "normaal" wordt gezien. Als mensen dit doen bij een hond of kat is het mishandelen, maar in de paardensport heet het ineens een "correctie". En als dit dier elke keer naar de uitgang wil, kun je dit misschien ook eens als een signaal opvatten dat dit dier moeite heeft met het hem opgelegde werk.

Paarden en sport dat gaat ook niet samen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:49

Gini schreef:
Lithya schreef:

Ah zo, ik denk dat in dit geval iedereen wel een volte gedraaid had, de hindernis was onmogelijk nog te springen. Dus het was eerder een moetje dan dat het slimme rijderij van Martin was.
Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten. Eerst dacht ik dat dat ook zijn plan was omdat hij redelijk met de teugels inkomt. Maar dan komt die eerste zweepslag en denk je 'ow, mixed signals, maar oké, misschien inschattingsfout.' Het moment dat de zweep dan nogmaals naar boven komt, is het duidelijk pure frustratie en blijft van goed horsemanship weinig meer overeind.

Ik denk dat als je dit paard terug had gezet naar stap of stilstand dat hij dan recht overeind had gestaan. Het is geen huis-tuin-en-keuken-paard anders komt hij niet bij zo'n ruiter terecht en loopt hij niet op dit niveau.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:51

Die had niet overeind gestaan.
Door nu door te drukken was die kans groter geweest.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:53

Gini schreef:
Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten.

Een paard dat zo gaat stuiteren zou ik persoonlijk liever voorwaarts rijden dan stil zetten. Een paard dat voorwaarts is kan in principe niet omhoog komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:59

_Mir schreef:
prompter schreef:
Bijzonder toch dat een dier slaan in de paardensport nog steeds als "normaal" wordt gezien. Als mensen dit doen bij een hond of kat is het mishandelen, maar in de paardensport heet het ineens een "correctie". En als dit dier elke keer naar de uitgang wil, kun je dit misschien ook eens als een signaal opvatten dat dit dier moeite heeft met het hem opgelegde werk.

Paarden en sport dat gaat ook niet samen.

Paarden en sport gaan imo prima samen, maar als ruiter/eigenaar/sporter is het wel belangrijk om je paard te zien als je teammate. Je paard is niet je tennisracket, je fiets, je bat, je, auto. Je paard is een levend wezen met net zoveel (en misschien nog wel meer) emoties als jij.

Je slaat je tennispartner ook niet, of je teamgenoot met wielrennen.

En natuurlijk kun je een paard niet in woorden uitleggen dat wat ze doen niet handig is, maar paarden zijn van nature dieren die graag met je samenwerken, en best wel een eigen agenda kunnen hebben, maar ook echt een will to please.
Sporten met je paard kan ook echt heel paardvriendelijk. Maar daar zit veel werk in.

Esther schreef:
Ik denk dat als je dit paard terug had gezet naar stap of stilstand dat hij dan recht overeind had gestaan. Het is geen huis-tuin-en-keuken-paard anders komt hij niet bij zo'n ruiter terecht en loopt hij niet op dit niveau.

Daar geloof ik niets van. Ik heb er ook zo eens die als ie in protest gaat, het steeds groter en groter maakt, tot er echt geen rem meer op zit, en hier zit heel duidelijk wel een rem op, anders kom je met die klappen ook niet weg.

De kans dat je ze weer tot rede brengt is veel groter als je ze even laat stappen en uitademen, dan wanneer je erop gaat slaan. Als je bang bent dat ze flippen, is gaan slaan echt het allerstomste wat je kunt doen imo.

Lithya schreef:
Een paard dat zo gaat stuiteren zou ik persoonlijk liever voorwaarts rijden dan stil zetten. Een paard dat voorwaarts is kan in principe niet omhoog komen.

Who remembers Saint Boy? Dan moeten ze wel nog naar je willen luisteren, want een paard dat echt in protest gaat, gaat juist daardoor flippen.

Eerst terug naar de rust. Altijd. Haal de druk eraf. Voorwaarts willen blijven is er extra druk op leggen, moet je imo niet willen.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:42

Precies, voor je je problemen oplost haal je de druk eraf.
Wanneer je dat niet doet creëer je mogelijk een (nog) gevaarlijker(e) situatie, je paard leert er weinig van. Hooguit angst.

Neem eens de tijd om te ontdekken wat het probleem is.
Wat zou hier bijvoorbeeld het probleem zijn? In een willekeurige hoek welke al meerdere keren ‘verkend’ was, na een foutloos parcours, op grote afstand van de uitgang?
Ik zou het zo niet weten, hij lijkt het ook niet vaker te doen.
Verdient het paard het niet om tijdens zo’n rit dat zijn ruiter zich dat even afvraagt?
Waarom moet het dier meteen pijn ervaren? Lekker als je paard een blessure op heeft gelopen op de sprong ofzo.. Mogelijke pijnsignalen en het enige antwoord wat hij krijg van zijn ruiter is de zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:58

Esther schreef:
Menig HTK-paard had dit ook niet gepikt inderdaad. Daarom zijn dat ook HTK-paarden en geen topsportpaarden die zich tot, en soms over, hun limiet laten pushen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:32

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:34

Geen idee. Paarden die echt moeilijk zijn geraken de meeste mensen niet mee de sport in :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:44

Ayasha schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen zo overtuigd zijn dat topsport paarden moeilijker zijn….

Uiteraard heb je ook de Ratina Z type paarden waarmee een gewone ruiter direct zelfmoord mee pleegt.

Een groot deel is echter juist heel erg braaf. Door hun strikte opleiding zijn ze juist vaak vreselijk goed opgevoed.
In NL doet men dat niet zoveel, maar Zwitsers kopen graag een springpaard dat een proffesionele opleiding gehad heeft met ruim voldoende concours ervaring.
Die zijn heel vaak echt enorm bomproep en vooral vergevingsgezind. Dan zie je de ruiter van alles doen waar geen kaas van te maken is en het paard doet gewoon netjes zijn galopwissel.
De manege paarden zijn bijna ook altijd paarden die voorheen in de sport liepen.
Dat is natuurlijk niet de Top Top maar die komen ook gewoon uit diezelfde sportlijntjes uiteindelijk.

Voor echt de hoogste klasse denk ik wel dat je een paard moet hebben met meer dan gemiddelde wil om tot het gaatje te gaan en daar hoort dan ook een bepaald karakter bij waarschijnlijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:24

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:

Uiteraard heb je ook de Ratina Z type paarden waarmee een gewone ruiter direct zelfmoord mee pleegt.

Een groot deel is echter juist heel erg braaf. Door hun strikte opleiding zijn ze juist vaak vreselijk goed opgevoed.
In NL doet men dat niet zoveel, maar Zwitsers kopen graag een springpaard dat een proffesionele opleiding gehad heeft met ruim voldoende concours ervaring.
Die zijn heel vaak echt enorm bomproep en vooral vergevingsgezind. Dan zie je de ruiter van alles doen waar geen kaas van te maken is en het paard doet gewoon netjes zijn galopwissel.
De manege paarden zijn bijna ook altijd paarden die voorheen in de sport liepen.
Dat is natuurlijk niet de Top Top maar die komen ook gewoon uit diezelfde sportlijntjes uiteindelijk.

Voor echt de hoogste klasse denk ik wel dat je een paard moet hebben met meer dan gemiddelde wil om tot het gaatje te gaan en daar hoort dan ook een bepaald karakter bij waarschijnlijk.

Strikte opleiding? Je bedoelt zeker de opleiding waarin ze leren dat iets anders doen dan wat ze gevraagd wordt geen optie is, omdat er anders pijn voor in de plaats komt? Die paarden? Want wat ik bij een paar grote stallen aan 'opleiding' heb gezien, is dat vooral trainen en als ze dan iets doen wat niet mag, wordt dat op allerhande manieren afgestraft, direct, al dan niet met bepaalde hulpmiddelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:26

Earth schreef:
Strikte opleiding? Je bedoelt zeker de opleiding waarin ze leren dat iets anders doen dan wat ze gevraagd wordt geen optie is, omdat er anders pijn voor in de plaats komt? Die paarden? Want wat ik bij een paar grote stallen aan 'opleiding' heb gezien, is dat vooral trainen en als ze dan iets doen wat niet mag, wordt dat op allerhande manieren afgestraft, direct, al dan niet met bepaalde hulpmiddelen.

Heb je hier bewijs voor? Ik vind dit wel vrij heftige beschuldigingen eigenlijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:39

Avalanche schreef:
Earth schreef:

Heb je hier bewijs voor? Ik vind dit wel vrij heftige beschuldigingen eigenlijk.

Ja hoor, ik heb uitgebreid staan filmen nadat ik eindelijk mijn kaak van de grond had geraapt en eerst geklaagd had dat ze dat niet moesten doen...
Nee, dat heb ik niet, ik was een jonge meid net nieuw op stal, en iedereen 'deed mee', dus dan voel je je niet veilig om er iets tegen te doen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:57

Lithya schreef:
Gini schreef:
Die credits had hij van mij wel nog gehad als die het paard eerder (dus nog voor de eerste slag) liet kalmeren door naar stap of stilstand te laten terugkomen om dan opnieuw rustig aan te galopperen en de volte in te zetten.

Ook een goede optie, paard vooruit rijden. Voila, we hebben al twee goede opties bij elkaar waarbij we het paard niet op de hals slaan met een zweep.

Het is niet erg om als ruiter te zeggen: 'hier verloor ik mijn geduld en ging ik te hardhandig te werk.' Maar doen alsof dit normaal is en dat dit nu eenmaal hoort in de paardensport, doet de sport geen goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 00:31

Earth schreef:
Ja hoor, ik heb uitgebreid staan filmen nadat ik eindelijk mijn kaak van de grond had geraapt en eerst geklaagd had dat ze dat niet moesten doen...
Nee, dat heb ik niet, ik was een jonge meid net nieuw op stal, en iedereen 'deed mee', dus dan voel je je niet veilig om er iets tegen te doen...

Ok dus je hebt één keer iets op één stal gezien, oké, een paar stallen, en dat vind je dan genoeg om naar een heel land te generaliseren?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:55

Ayasha schreef:

Waar heb ik gezegd dat topsportpaarden moeilijker zijn?

Wat dacht je van meer werklust, meer energie en een sterker karakter, niet perse moeilijker maar ik schat de gemiddelde hobby ruiter niet zo hoog in eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:02

Mwah en vaak ontzettend hoog in krachtvoer gezet en relatief veel op stal dan wil het ook wel.

Als datzelfde paard vervolgens bij een amateur komt die hem 24/7 buiten zet met een vitamine brokje is het logisch die veel mindee heet is.

Op veel sportstallen is het nog altijd normaal om 3 daags 1-1,5 kg brok erin te gooien natuurlijk.