Firelight schreef:In de jaren '70 kregen wij vooral veel goedkoop vlees wat erg vet was. Speklappen, krabbetjes, gekookt vet spek. Verder inderdaad groente en veel aardappels en veel jus.
En inderdaad veel uit zakjes, zoals soep.
Exota (frisdrank) kregen we alleen op zaterdag avond, chips pas later in de jaren '70 en dan ook alleen op zaterdag.
Het is absoluut niet waar dat er toen geen mensen waren die wat gezetter waren.
Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil is dat wij veel meer bewogen. Na school ging je op straat spelen en na het avondeten ook tot het donker werd. Badmintonnen, stoeprandje, verstoppertje etc.
Je liep of fietste van school naar huis, ook tussen de middag.
En tijdens school kreeg je schoolzwemmen en meerdere keren per week gym. In de schoolvakanties waren er schooltoernooien voor zwemmen, tafeltennis, volleybal, badminton en voetbal.
Ik denk dat er toen ook een stuk minder kantoorbanen waren...
Hier in mijn dorp spelen kinderen nog steeds veel buiten, al kan dat in mijn straat ook omdat er nauwelijks verkeer is. Bij mijn ouders thuis kon dat niet, maar hadden we een grote tuin...
Even terug naar de jaren 70 waarin mijn ouders opgroeiden... Zij hadden geen andere keuze dan naar de middelbare school in het dorp te gaan. Ik daarentegen heb een stuk of 8 scholen bekeken in 2002 voordat ik mijn keuze maakte...
En hoewel ik elke ochtend lopend naar school ging, kan ik me voorstellen dat ik hypothetische mijn kinderen dat niet laat doen omdat ik zelf op tijd naar mijn werk moet en ze vooraf al bij de BSO breng...
De reden dat ik voor mijn werk zal kiezen en mijn kinderen niet lopend naar school kunnen daardoor, is waarschijnlijk de dure tijd waarin wij leven en de wil om mijn kinderen te kunnen bieden wat ik zelf heb gehad.
Wat mij betreft is het logisch dat we minder 'natuurlijke' beweging hebben. Combineer dat met de suikerrijke etenswaren en de toegang tot vlees die we nu kennen... En het is logisch dat we gemiddeld dikker worden en dat dik niet meer een uitzondering is.
Overigens is vet helemaal niet bewezen slecht. Het vult beter dan suikerrijke vervangers, waardoor je minder snel honger hebt. Het is ook een goede energiebron. In de jaren 70 is met behulp van vage, enigszins gestuurde onderzoeken (als ik The Magic Pill mag geloven) 'ontdekt' dat vet slecht voor je is. Interessante docu, maar laag-vet producten (die vanaf de jaren 70 gehypet worden) zitten doorgaans vol met toegevoegde suikers.