Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:55

Lynnepinny schreef:
Ik snap heel goed dat mensen zich zorgen maken. Maar ik maak me ook zorgen om de kwetsbaarheid van het ecosysteem door de hoeveelheden stikstof die er o.a. op neerslaan. Het is een lastige kwestie waar nou eenmaal een balans in moet worden gevonden. De natuur kan niet de dupe blijven, daar wordt het leven ook zeker niet gemakkelijker van.

Maak me enerzijds wel zorgen
Maar denk niet dat het van het vee afkomt, luchtvaart is een vele grotere vervuiler ! Dat snapt zelfs mijn dochter van 15 .
En als wij minder vee mogen hebben in ons ooit mooie NL waar komt het dan vandaan ?
Juist Verweggistan en hoe komt het naar hier juist over weg transport, scheepvaart of vliegtuig .

ElCid

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:04

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:32

Elisa2 schreef:
Allemaal interessante bijdragen, ik snap ook niet waarom thuiswerken niet veel meer de norm mag worden. Merk ook wel dat sommige (vooral wat oudere) mensen vastgeroest zitten in de "oude" manier van werken.

Tja, van mij mag er ook een geboortebeperking komen..ik denk dan heel simpel, als je een goede toekomst wil voor je kind dat krijg je kinderen met mate. Kwaliteit ipv kwantiteit zeg maar. Wat heb je er aan om veel kinderen op de wereld te zetten als je weet dat ze een vreselijk leven krijgen? is dat niet gewoon een vorm van egoisme? Maar goed..ik snap dat dit gevoelig ligt.

Grappig, ik was en ben inmiddels wel zo'n wat oudere (54) en ik was juist een van de weinigen die bij ons (ik werk bij een overheidsinstantie) heel blij was met het verplichte thuiswerken. En ook absoluut productiever thuis. En nog steeds, gelukkig houden ze het er bij ons in, alleen niet meer helemaal. Twee dagen thuis/twee dagen op de werkplek zoals nu (om binding te houden met de collega's...) is ook wel ok, maar als ik het echt helemaal zelf mocht zeggen zou ik zoveel mogelijk thuis blijven.
overigens werd bij ons al zolang ik me herinner het woon/werkverkeer met auto ontmoedigd. Openbaar vervoer wordt 100% vergoed en er zijn goede regelingen voor de aankoop van een fiets. Er is zelfs een fietsvergoeding.

v.w.b. kinderen ben ik het zeker met je eens. Ik ben dolblij met en supertrots op mijn (inmiddels volwassen) dochter, maar als ik toen had geweten wat er nu allemaal speelt......Je wilt idd dat je kind(eren) een heel fijn en zorgeloos leven krijgen. Dat laatste wordt nu wel steeds lastiger, al hang je nog altijd zelf de slingers op zeg maar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:35

ElCid schreef:
Kwam deze tegen op FB; zegt meer dan 1000 woorden! https://agrifans.nl/soms-is-het-beter-o ... se-vallei/

Triest idd...
Snap niet dat Nederland niet massaal de straat op gaat nu, dit is een vele malen relevanter issue dan een Amerikaanse draaideurcrimineel waar de politie z'n geduld mee verloor.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:52

ElCid schreef:
Kwam deze tegen op FB; zegt meer dan 1000 woorden! https://agrifans.nl/soms-is-het-beter-o ... se-vallei/

Maar als de mens nu eens heel logisch nadenkt, de leugens van het kabinet eens niet voor zoete koek aanneemt...dan weten we dit toch gewoon?
Nederland (+België) zijn de enige 2 landen die constant over het stikstofprobleem mekkeren (het probleem stopt kennelijk bij de landsgrenzen)
Het zijn 2 landen die grijs zien van bevolking en industrie en waar groen moet wijken voor woningen.
Neem (als voorbeeld) landen als Zweden & Tsjechië...vollop agrarisch leven, de helft van het aantal inwoners dat in NL leeft en natuur heeft daar nog de overhand. Daar hebben ze geen stikstofprobleem ...ligt het dan enkel aan de Nederlandse boeren of gewoon omdat het hier propvol is?

Dat er video's over gemaakt moeten worden is inderdaad diep triest...da's net zoiets als kinderen moeten aantonen dat melk echt uit een koe komt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:56

Eh…
Bevolkingsdichtheid wel eens vergeleken?
En dan het percentage landbouwgebied en dus stikstofuitstoot?
Nogal logisch dat t hier een veel groter probleem is. ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:01

Asciugamano schreef:
Eh…

Ehh dat zeg ik toch ook?
Geen problemen in landen waar de bevolkingsdichtheid kleiner is en toch veel agrariërs....dus ligt het probleem dan bij de boeren? Je geeft het antwoord zelf al.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:04

Dat is duidelijk een probleem met al die cijfers in onderzoeken.... Al lezend haal je er je eigen waarheid uit. En dat is niet altijd wat er werkelijk staat natuurlijk. Die is vaak veel moeilijker te begrijpen.
Hoezo leugens van het kabinet? Waarom zouden ze zich onsymphatiek maken als het niet nodig is?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:09

Forcalquier schreef:
Asciugamano schreef:
Eh…

Ehh dat zeg ik toch ook?
Geen problemen in landen waar de bevolkingsdichtheid kleiner is en toch veel agrariërs....dus ligt het probleem dan bij de boeren? Je geeft het antwoord zelf al.

Dus ligt hetpeobleem inderdaad bij de (Hollandse en Belgische ) boeren.
Meer dan de helft van het Nederlandse oppervlak is in gebruik van de landbouw.
Hoe is dat in Zweden, bijvoorbeeld?
En wat zijn die percentages als we het over natuurgebieden hebben?
Dus ja; het probleem ligt absoluut voor een heel groot deel bij onze landbouw.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:06

Welk probleem? We hebben maar 1 probleem en dat is de overheid met hun grote duim en agenda 2030!

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:35

Ik vind het ook lastig te behappen dat 1 sector wordt gepakt. Wel uit te leggen politiek gezien, maar wat mij betreft heel fout.

Aan meerdere knoppen draaien maakt natuurlijk meer mensen boos, maar is in mijn lekenogen veel beter.

Wij kopen het vlees dat we eten (we hebben de vleesconsumptie gehalveerd) van Nederlandse boeren en een traceerbaar dier.
Wij nemen bewust geen kinderen ivm oa klimaatellende (maar daar gaat de overheid nooit op sturen, onze economie kan het nooit aan als de bevolkingsgroei staakt of daalt).

Wij gaan niet op buitenlandse vakanties.

Energieverbruik in huis zijn we heel bewust mee bezig, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Wel hebben we 4 pony's en 2 honden, dat is dan weer een luxe die "vervuilend" is. Ik begin op recht wel zenuwachtig te worden dat vooral de pony's uiteindelijk problemen gaan opleveren als deze trend door zet. En daar baal ik persoonlijk van, omdat we oprecht ons steentje proberen bij te dragen. Maar op plekken die voor de overheid niet interessant zijn om maatregelen te zetten.

Ook leef ik ontzettend mee met de veehouders, die al jaren krom gaan onder zeer wispelturige regelgeving. Ja er moet veel veranderen, maar als je je constant aan moet passen aan nieuwe regels die je in het nauw drijven dan is dat heel lastig.

Al met al vind ik het super gecompliceerde stof die me qua emotie erg raakt maar ik rationeel weet dat ik het hele plaatje ook niet kan overzien.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:34

Als je 1 groep aan wijst dan moet je wel de juiste rekenmodellen hebben en niet zomaar mensen hun toekomst afnemen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:49

Er staat in de nrc van dit weekend een interview met de ontwikkelaar van de rekenmethode. Mark Wilmot. Kan niet linken, geen toegang, las het in de papieren versie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:56

quintusgl schreef:
Als je 1 groep aan wijst dan moet je wel de juiste rekenmodellen hebben en niet zomaar mensen hun toekomst afnemen.

Er waren boeren die zaken hadden laten narekenen, die modellen waren dikke b*llshit, maar sommigen worden nog gebruikt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:00

Nee, daar was even sprake van maar dat is weer ontkracht. Ook volgens de tegenrekenaars zelf, heb ik ook ooit een interview mee gelezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:12

mysa schreef:
Nee, daar was even sprake van maar dat is weer ontkracht. Ook volgens de tegenrekenaars zelf, heb ik ook ooit een interview mee gelezen.

Over welke onderzoeken heb je het dan?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:24

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:50

Asciugamano schreef:
Eh…

De overbevolking is hier het probleem,niet de boeren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:53

elnienjo schreef:
Asciugamano schreef:
Eh…

Amen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:55

mysa schreef:

Ach ja, even bijstellen wat in kabinet zijn straatje past. En doorgaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:36

Gisteren op Nieuwsuur was er ook een expert. Ik geloof wel dat de cijfers kloppen. Zeker na zijn uitleg. Maar hoe erg is het probleem daadwerkelijk als je weet dat de normen hier vele malen hoger liggen als in ons omringende landen. Daar vroeg de presentatrice helaas niet naar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:09

elnienjo schreef:
Asciugamano schreef:
Eh…

Verklaar je nader? Als al die monden gevoed moesten worden had ik je wel begrepen maar 85% wordt naar het buitenland geëxporteerd

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:24

Precies, dat is het probleem. Nederland, als een van de kleinste landen ter wereld is de op een (of twee) na grootste exporteur ter wereld. (en ja, daar zit ook zo'n kwart wederuitvoer bij, maar dan nog)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:38

Maar dat kleine land heeft denk ik per m2 ook wel de grootse industrie met uitvoer.
Of gaan we ook zeggen andere bedrijven mogen alleen nog maar producten maken voor de Nederlandse markt.
Waarom is dat alleen een issue bij de boer?
De industrie is ook niet zuiver...dus dat kan de reden niet zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:58

En waarom word het geexporteerd? Omdat het hier in ons land geen drol op leverd en een boer met al zn kosten geeneens een fatsoenlijke boterham kan verdienen omdat wij consumenten maar alles goedkoop willen.