Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:31

Dus 2 jaar terug was dit arme dier al slecht.
Art durft niet te handelen.
De stichting informeert in die 2 jaar niet eens hoe het nu gaat.
En dat laatste lijkt mij toch bij de taken van pzb horen.

Arm arm dier. ;(
Niemand doet wat hij moet doen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:49

Zover ik weet zijn die contracten inderdaad bepaald niet rechtsgeldig. Zoals hier tevens wordt aangegeven; als je kunt aantonen langere tijd zorgkosten (huisvesting, voeding, da, medicijnen) te betalen, ben jij eigenaar. Toen ik een hond uit het buitenland adopteerde van een NLse stichting heb ik dat al onderzocht want die hebben ook de neiging om idiote voorwaarden in contracten te verwerken. Een stichting weigerde mij adoptie omdat ik hen op die onvolkomenheid wees...

@Art_Ificious Waar ben je eigenlijk bang voor dat PZB zou doen als je het dier laat inslapen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:14

Mijn vriendin die dierenarts is zegt altijd.
Een dier kijkt niet zoals wij wat gaan we nog doen in de toekomst en wat wil ik nog.
Die leeft in het heden en als het heden vol pijn is zijn ze dus diep ongelukkig, het is onze verantwoordelijkheid om ze gelukkig, ,dus voordat ze teveel pijn hebben, te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:28

Echwel schreef:
Een dier kijkt niet zoals wij wat gaan we nog doen in de toekomst en wat wil ik nog.
Die leeft in het heden en als het heden vol pijn is zijn ze dus diep ongelukkig, het is onze verantwoordelijkheid om ze gelukkig, ,dus voordat ze teveel pijn hebben, te laten gaan.
Of, zoals ik toevallig gisteren nog tegen een collega zei: een dier weet niet wanneer het te vroeg is, wel wanneer het te laat is. Omdat zij inderdaad niet het besef van een toekomst hebben.

En als ik zo op die site kijk en ik zie daar warmbloeden staan die toch redelijk hoog gelopen hebben in de sport, niet hoogbejaard zijn, maar voor die 3,5k op te halen zijn als fijn rijpaard, dan zet ik daar, gezien de huidige markt en de hoge vraag naar warmbloeden toch ook echt mijn vraagtekens bij. Sportpaarden gaan als zoete broodjes en voor een stuk hogere prijzen dan dat, dus bij mij gaan de alarmbellen fanatiek rinkelen op het moment dat dat soort paarden zijn afgestaan ter adoptie, maar zogenaamd nog wel helemaal in orde zijn. :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:35

Maar wat kan je eraan doen?

Ik vind ook dat veel teveel paarden "gered" worden of mensen te lang door sukkelen.

Al die organisaties spelen op gevoel van vaak niet echte paarden mensen en krijgen zo de meeste donaties wel binnen.

Bij meerdere kan je geen kritische vraag stellen, want dat accepteren ze niet en je bent meteen de boeman/vrouw.

Waarom moeten al die paarden zo massaal als weidegenootje weg? Waarom niet zelf houden of in laten slapen?

En wat is het aandeel van bokt? Wordt hier ook niet vaak gezegd dat je nog van alles kan en moet doen??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:01

Een goeie onderzoeksjournalist zou ‘ns in dat wereldje moeten duiken. Als het via de wetgeving niet lukt is dat mss een manier. Onder druk wordt alles vloeibaar….

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:21

paars schreef:
Een goeie onderzoeksjournalist zou ‘ns in dat wereldje moeten duiken. Als het via de wetgeving niet lukt is dat mss een manier. Onder druk wordt alles vloeibaar….

Tim Hofman van Boos er op zetten :=

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:22

beegee schreef:
Tim Hofman van Boos er op zetten :=

Je was me net voor met de suggestie :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:35

Fijn dat er nu vaart achter zit. Maar heel spijtig dat dit via een forum moet lopen om uiteindelijk tot actie te komen. Ik vind de stichting, maar tevens ook jijzelf hierin nalatig zijn geweest.

De stichting had vaker/betere controles moeten uitvoeren. Jij had ze 2 jaar lang kunnen bestoken met bewijs.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:58

Mkango schreef:
Echwel schreef:
Of, zoals ik toevallig gisteren nog tegen een collega zei: een dier weet niet wanneer het te vroeg is, wel wanneer het te laat is. Omdat zij inderdaad niet het besef van een toekomst hebben.

En als ik zo op die site kijk en ik zie daar warmbloeden staan die toch redelijk hoog gelopen hebben in de sport, niet hoogbejaard zijn, maar voor die 3,5k op te halen zijn als fijn rijpaard, dan zet ik daar, gezien de huidige markt en de hoge vraag naar warmbloeden toch ook echt mijn vraagtekens bij. Sportpaarden gaan als zoete broodjes en voor een stuk hogere prijzen dan dat, dus bij mij gaan de alarmbellen fanatiek rinkelen op het moment dat dat soort paarden zijn afgestaan ter adoptie, maar zogenaamd nog wel helemaal in orde zijn. :=

Die mankeren wel wat en ze vragen er nog veel meer voor dan die 3500. Als iemand reageert op een van die paarden dan is de prijs al bijna 5000 en heeft het paard nog cushing ook. Volgens hun is het enkel wat op de suikers letten en dan is er niets aan de hand. Niets is minder waar natuurlijk en zo'n paard is in de normale handel die prijs niet eens waard, laat staan ter "adoptie". Ze staan er ook al een flinke tijd op en zag nu weer een voorbij komen die niet op de site staat. Ben benieuwd wat voor astronomisch bedrag die moet opbrengen. Dat zie je dus nergens terug wat zulke paarden echt opbrengen. Het lijkt me wel slim om hier eens onderzoek naar te laten doen hoeveel geld er binnen komt en wat waar naartoe gaat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:26

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:29

idylle schreef:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd.

Nouuu.. het is ergens ook wel slap dat AF dan nu ook pas doorzet. We zijn verdorie toch geen kinderen?! Dier lijdt al 2 (!!) jaar.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:32

Zullen we even blij zijn met het gegeven dat Art nu wel wat doet....?

Trappen na geven is wel heel makkelijk.
Laatst bijgewerkt door upendo op 15-07-22 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:01

Ik vind het niet terecht om af te geven op Art, zij heeft mij in het verleden al eens benaderd om mee te kijken naar de problemen die dit paard heeft omdat zij zich zorgen maakte. Laten we ook niet vergeten dat zij en nog vrij jong is, en het inderdaad allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt wbt contracten met deze stichting. Daarnaast, is dit paard echt zo slecht dat het ingeslapen moet worden? het opstaan gaat niet soepel maar dat hebben meer oudere paarden. Vanaf 1 kort filmpje en 1 foto kunnen wij de ernst niet beoordelen dus laat dat aub aan een goede dierenarts over. Ik vind het een heel goed voorstel van Art om naar Equitom te gaan voor onderzoek op de kosten van PZB.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:05

Wat gebeurt er als iemand het paard weer terugbreng? Krijgen ze dan geld terug of is de adoptant een stuk armer (denk aan DA kosten) en stelt PZB weer een nieuw contract op en verdient weer aan de volgende adoptant?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:06

Als een aangeboden paard te slecht is voor adoptie zorg je er als stichting voor dat hij netjes ingeslapen word. Ook als je deze dieren bv bij een markt op koopt. Ik vind dat je als stichting het niet kan maken zo'n dier aan een handelaar voor de slacht mee te geven.

Ik volg Horseplus op youtube uit amerika. Daar zou PZB nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:07

Heel goed AF dat je een zetje hebt gekregen mss wel nav dit topic om een goed onderzoek af te dwingen. Heb je al gehoord of PZB akkoord is met je voorstel (dat ze de DA van jouw voorkeur gaan betalen)?

Zhads

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:09

paars schreef:
Wat gebeurt er als iemand het paard weer terugbreng? Krijgen ze dan geld terug of is de adoptant een stuk armer (denk aan DA kosten) en stelt PZB weer een nieuw contract op en verdient weer aan de volgende adoptant?

Je krijgt je geld niet terug. Paard gaat dan weer door naar de volgende adoptant

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:10

paars schreef:

Dat laatste inderdaad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:13

Dreamboy schreef:
paars schreef:

Dat laatste inderdaad.

Maar zo werkt het toch ook bij een asiel voor honden en katten.
Op zich is het, buiten de absurde
adoptie kosten, niet zo gek.

Of zeg ik nu iets verkeerd?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:14

Cowgirl schreef:
Als een aangeboden paard te slecht is voor adoptie zorg je er als stichting voor dat hij netjes ingeslapen word. Ook als je deze dieren bv bij een markt op koopt. Ik vind dat je als stichting het niet kan maken zo'n dier aan een handelaar voor de slacht mee te geven.

Ik volg Horseplus op youtube uit amerika. Daar zou PZB nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Nee dat vind ik ook. Paarden aan een handelaar meegeven voor de slacht,dan ben je geen opvangorganisatie. En dan zul je ook geen paarden meer aangeboden krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:16

Nouja ik bedoel gewoon regelmatig een eerlijke selectie maken van de nieuw binnengekomen paarden en pony’s. Zodat dieren die lijden kunnen worden ingeslapen. Of geslacht in Nijkerk, komt ongeveer op hetzelfde neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:36

Ik ken Art en haar paarden. Heb ze ook al vaker gezien en ze heeft een paard van mij onder adoptie. Ik zeg hier en nu, met mijn hand op mijn hart, dat Art geweldig voor haar paarden zorgt. Bij het minste vermoeden van ongemak worden ze uitgebreid onderzocht door een dierenarts en behandeld. Niets is te veel voor de dieren. Mijn paard heeft het zelfs beter bij haar dan bij mij. Ik heb hem er zien openbloeien en zijn plekje weten vinden. En nee, hier had hij het zeker niet slecht!

Ik heb het paard in kwestie dus ook al enkele keren gezien. Nu is het even geleden, maar zoals met alles zijn er betere momenten en slechtere momenten. Het is zeer zeker niet dat hij 24/7 stond/staat te vergaan van de pijn. Maar gezond? Nee, dat is hij inderdaad ook niet meer en ja, inslapen zou in deze de beste keuze zijn.

Ik vind sommigen hier echt heel hard voor Art. Ik weet dat ze alles doet wat mogelijk is voor haar dieren en het zeker niet zo is dat ze het maar wat aankijkt. Mijn paard kon geen beter adoptieplekje vinden dan bij haar en ik geniet van de foto’s en filmpjes.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:07

Ik zou het oprecht wel een thema voor Tim vinden eigenlijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:08

Elin_ schreef:
Moestuin schreef:
Ik ken Art en haar paarden. Heb ze ook al vaker gezien en ze heeft een paard van mij onder adoptie. Ik zeg hier en nu, met mijn hand op mijn hart, dat Art geweldig voor haar paarden zorgt. Bij het minste vermoeden van ongemak worden ze uitgebreid onderzocht door een dierenarts en behandeld. Niets is te veel voor de dieren. Mijn paard heeft het zelfs beter bij haar dan bij mij. Ik heb hem er zien openbloeien en zijn plekje weten vinden. En nee, hier had hij het zeker niet slecht!

Ik heb het paard in kwestie dus ook al enkele keren gezien. Nu is het even geleden, maar zoals met alles zijn er betere momenten en slechtere momenten. Het is zeer zeker niet dat hij 24/7 stond/staat te vergaan van de pijn. Maar gezond? Nee, dat is hij inderdaad ook niet meer en ja, inslapen zou in deze de beste keuze zijn.

Ik vind sommigen hier echt heel hard voor Art. Ik weet dat ze alles doet wat mogelijk is voor haar dieren en het zeker niet zo is dat ze het maar wat aankijkt. Mijn paard kon geen beter adoptieplekje vinden dan bij haar en ik geniet van de foto’s en filmpjes.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het een slecht mens is, maar kom op. We hebben het over minstens 2 jaar.. Ik bedoel het niet als persoonlijke aanval, maar als je volwassen genoeg bent om paarden te houden dan is het ook een kwestie van rug rechten en een dier wat lijdt (misschien niet 24/7, maar weet je wat het is om dagelijks, wekelijks, maandelijks in ieder geval uren achter elkaar pijn te hebben?!) in te laten slapen.

Werkwijze van PZB ga ik maar nieteens beschrijven. Dat wordt namelijk wel persoonlijk := En dan heb ik gok ik een ban te pakken. Heb er geen goed woord voor over :n
Ja wellicht het idee dat heel nobel is, maar de uitwerking is ruk, bijna misselijkmakend te noemen.
Dat iemand paarden houdt, betekent niet dat eventuele problemen of uitdagingen die ze hebben als sneeuw voor de zon verdwijnen. Zou wat zijn als dat zo was. :') Juist dat rug rechten is iets wat Art moeilijk vindt, en er dan maar bovenop duiken met allerlei stoere praat, gaat ook écht niet helpen.

Ik zou dat dier in laten slapen en zeggen "goh, ja, vervelend, hij lag opeens dood in de wei," maar er zijn mensen die dat, al helemaal dankzij het contract dat ze hebben ondertekend, niet durven. Dan kun je wel met z'n allen tegen diegene aan gaan schoppen, maar a. heeft ze dus wel degelijk geprobeerd om de juiste keuze te maken voor het paard, alleen gaf PZB niet thuis en b. weet je niet hoe ver PZB gaat in "bewijzen" dat het dier onrechtmatig aan z'n einde geholpen is, dus dat daar ook een stukje angst in zit bij sommige mensen, vind ik echt niet onbegrijpelijk.