Waarom bokt berichten met filmpjes over deze praktijken verwijdert is me een raadsel want als paardenforum staan we dacht ik toch zeker aan de kant van het paard!!
hoefnageltje schreef:Even googlen met de belangrijkste kenmerken; soort van stalling (pp) en plaatsnaam.
Dan naam stal (trainingsmethode) op insta.
plaatsnaam officieel is Westbeemster
Even reageren op de serrata (niet persoonlijk):
Citaat:
Een Seretta is dus een kaptoom met een vaste ijzeren neusgedeelte.
Je kan hiermee heel fijne signalen geven, veel fijner en duidelijker als met een "gewone" kaptoom.
Die van mij heeft dan wel kartelrandjes maar vlak en stomp en bovendien nog een laag leer omheen.
Functie van het metaal hier is de ronde vorm behouden. Ik heb ooit de kaptoom van Emiel Voest gebruikt. Daar zat in de neusriem een fietsketting. Op zich een handige gedachte want die gaat mooi met de ronde vorm mee. Toch reageerde mijn paard er direct heel erg heftig op en heb ik ‘m na een paar minuten dus weer afgedaan. De rust kwam direct weer terug. Feit blijft: metaal geeft niet mee. Dus dat “fijne, duidelijk signaal” is er eentje van pijn. Zijn genoeg Spanje beleerde paarden hier die de littekens van een serrata op hun neus hebben staan. Sommigen gebruiken m ook als hoofdstel.
Dan heb je nog de mensen die rijden met een bit met enorme scharen eraan. Hefboom van hier tot Tokyo. Staan ze meteen stil als je de teugels opneemt. Denk dan er toch nog mensen zijn die denken dat ze daarmee dus een “fijne duidelijke” hulp kunnen geven.
Zoals een zandkorreltje in je oog pijn kan doen. En de steek van een mug of wesp. Klein maar pijnlijk.
Vind het heel goed dat er steeds meer bewustwording komt. Voortschrijdend inzicht.
Pak je telefoon als je dit soort praktijken ziet en film ze! De paarden kunnen helaas zelf niets doen. Hulde aan de mensen die dit openbaar hebben gemaakt.
Giftig word ik van deze praktijken. Lange post. Dank voor het lezen.