Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:En zolang topruiters dit zeggen.. Maar ook zwijgen. Want je hoort verder ook niemand zeggen van dit kan echt niet...
Dan blijven activisten ook aanwezig.
Want ik heb ook geen enkele grote naam op zien staan en zeggen wat Ludger doet dat kan écht niet door de beugel.
elnienjo schreef:Activisten blijven aanwezig tot paardensport helemaal verboden wordt. Er valt niet mee te praten omdat ze alles zielig vinden als de mens gebruik maakt van een dier voor sport/werk.
Earth schreef:Laster, echt? Wauw
Wetboek van Strafrecht schreef:Artikel 262 Sv. – Laster. 1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Avalanche schreef:Earth schreef:Laster, echt? Wauw
Ja echt.
Laster is verwant aan het leerstuk van smaad. Waar het bij smaad gaat om het in het openbaar iemand beschuldigen van feiten die waar zijn (met doel om naam en eer aan te tasten), gaat het bij laster om het zwartmaken van iemands reputatie door hem te beschuldigen van zaken die niet waar zijn.Wetboek van Strafrecht schreef:Artikel 262 Sv. – Laster. 1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Avalanche schreef:En dan nu de context van beide dressuurfoto's, en ik vind het echt hilarisch dat ze dit gebruiken:
[ Video ]
_San87_ schreef:De plaatjes zeggen wat er omschreven wordt. Al is het maar voor een moment. Een open mond is een open mond en een paard dat staakt, is een paard dat staakt. Of de ruiter dat nu vriendelijk oplost of niet.
Avalanche schreef:@ Earth: Ik doel op de organisatie.
Nogmaals, ik vind kritiek terecht. Dat mag. Dat móet zelfs, want er is nog veel te veel wat niet oké is. Maar wat Dier & Recht doet, is gewoon laster. Onwaarheden verspreiden en stemmingmakerij is niet de manier.
Wat niet goed is, is prima op een eerlijke manier te bekritiseren, zoals barreren. Ten eerste doe je een paard gewoon pijn, want zachtjes aanraken op die snelheid gaat niet, ten tweede is het mentaal heel schadelijk, want een paard wordt onzeker en angstig en wat dat met een paard kan doen, zie je aan de mijne(voor de duidelijkheid, het trauma wat angst en onzekerheid kan veroorzaken, niet barreren)
Zo zijn er meer dingen, waar medisch onderbouwd kan worden dat dingen schadelijk zijn. Door gedragsdeskundigen kan onderbouwd worden dat dingen mentaal schadelijk zijn. Dit soort onwaarheden verspreiden, zoals Dier & Recht doet, en daarmee de reputatie beschadigen van mensen die heel, heel hard hun best doen om problemen heel paardvriendelijk op te lossen, beschadigt mensen.
Gewoon niet doen. Problemen lossen we het beste op door eerlijk te zijn over de oorzaak, want als we snappen hoe het kan, hoe het komt en wat er gebeurt, snappen we ook waar het misgaat. Maar de sport verbieden gaat er niet voor zorgen dat paardenleed verdwijnt. Het enige wat het doet, is zorgen dat niemand het meer ziet, en dan is het nog veel moeilijker om het aan te pakken._San87_ schreef:De plaatjes zeggen wat er omschreven wordt. Al is het maar voor een moment. Een open mond is een open mond en een paard dat staakt, is een paard dat staakt. Of de ruiter dat nu vriendelijk oplost of niet.
De omschrijving suggereert dat de ruiter de schuld is van wat er gebeurt, en dat is hier niet het geval.
En dat is jammer, want er zijn echt wel plaatjes te maken, filmpjes te maken waar de ruiter wél de schuld is.
Dinja van Liere probeert een probleem van het paard zelf op een super vriendelijke manier op te lossen, en zelfs de die-hard activisten die het hele filmpje zien, kunnen dat alleen maar beamen. En dat vind ik rot.
Want stel jij was het, of ik was het, en je doet je hele carrière lang je best om zo vriendelijk te rijden als je kan, en je doet alles wat je kan voor het welzijn van je paard, en je krijgt dan zo'n beschuldiging....... dat voelt gewoon klote.
Springen ís een flinke belasting voor de voorbenen, 100% mee eens. Maar plaats dan foto's van artrose in die benen, die aantoonbaar door het springen zijn veroorzaakt. Dan heb je goede onderbouwing. Koten die tot op de grond doorveren, zijn dat niet, want dat doen die koten ook als je flink gaat racen op het strand en dat is iets wat heel veel paarden ontzettend leuk vinden.
Rollkur is idd verboden. Maar bitloos wordt gesuggereerd als oplossing, en daar slaan ze weer de plank mis. De oplossing zit niet in een andere optoming, de oplossing zit in een andere rijtechniek.
En dat is mijn hele probleem met Dier & Recht: ze willen een punt maken en zoeken er foto's bij die dat punt lijken te onderbouwen maar dat niet doen. Dat doen sommige gelovigen ook, die vinden dat vrouwen braaf in de keuken moeten blijven, en zoeken er dán een bijbeltekst bij, in plaats van te lezen wat er echt staat, en dat in culturele en historische context te plaatsen. Punt is: Andersom is eerlijker. Kijk naar misstanden die er zijn, zoals barreren, en leg uit waarom dat niet oké is.
Avalanche schreef:fransje23 schreef:
Thanks. Ik vind weer dat ze het echt echt super netjes oplost.
Dat Hermés een probleem heeft is wel duidelijk zeg....... jeetje......
BaileyMix schreef:Wat me wel stoort hier, is alsof er wordt gedaan alsof alleen simpeltjes zonder verstand van paarden tegen de paardensport zijn, omdat ze het niet begrijpen. Dat is niet waar, er is gewoon een wezenlijk verschil in filosofie m.b.t. het omgaan met dieren. Net zoals met de veehouderij bijvoorbeeld. Oók wat door de 'voorstanders' wordt gezien als harmonieus en diervriendelijk, is dat voor de 'tegenstanders' niet.
Wat ze zeggen, is waarom moeten die paarden überhaupt op topniveau lopen? Waarom moeten ze zich in stressvolle situaties begeven? Waarom mogen paarden die veel waard zijn (alsof dat paard dat wat boeit) niet met vriendjes in vrijheid ravotten? Waarom moet er 'verfijning' gegeven worden d.m.v. stang/trens en sporen?
Paarden moeten veel pikken wat bij andere diersoorten echt een no-go zou zijn.
BaileyMix schreef:Wat me wel stoort hier, is alsof er wordt gedaan alsof alleen simpeltjes zonder verstand van paarden tegen de paardensport zijn, omdat ze het niet begrijpen. Dat is niet waar, er is gewoon een wezenlijk verschil in filosofie m.b.t. het omgaan met dieren. Net zoals met de veehouderij bijvoorbeeld. Oók wat door de 'voorstanders' wordt gezien als harmonieus en diervriendelijk, is dat voor de 'tegenstanders' niet.
Wat ze zeggen, is waarom moeten die paarden überhaupt op topniveau lopen? Waarom moeten ze zich in stressvolle situaties begeven? Waarom mogen paarden die veel waard zijn (alsof dat paard dat wat boeit) niet met vriendjes in vrijheid ravotten? Waarom moet er 'verfijning' gegeven worden d.m.v. stang/trens en sporen?
Paarden moeten veel pikken wat bij andere diersoorten echt een no-go zou zijn.
Avalanche schreef:De oplossing van dier en recht: ga bitloos rijdendat is de magische oplossing voor al uw problemen (behalve dan de hackamore en op mysterieuze wijze ook de bosal, want dat is dan wel weer dierenmishandeling)