KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knikmops57

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:40

Deze trend is nog maar het begin. Iedereen vindt het okee dat in circussen geen dieren meer worden ingezet en terecht.
Ik ben benieuwd hoe de hippische sport er over 20 jaar uit zal zien.
Ik kan er iig met mijn pet niet bij dat in mijn omgeving nog steeds ‘ruiters’ stralend rondrijden op een paard dat nog 3 moet worden....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:51

Laster, echt? Wauw :')

Ik weet niet waar jullie mooie dressuur zien, want ik heb afgelopen week de korte kur gezien in Den bosch, en van de 20 combinaties waren er maar 4 die een beetje representatief rond reden. De andere 16, en met name de Nederlandse ruiters waren niet om aan te zien. En dan heb ik het over paarden constant achter de loodlijn, in twee delen, veel druk op het bit, slechte pi-pa (niet verzameld, maar gewoon als truuk gereden) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een paard werd zo beroerd gereden, dat ze begon te staken. Dat Kan toch niet op wereldbekerniveau? Maar nee, de FEI en KNHS mensen kijken ernaar en doen alsof het niks geks is dat een paard staakt door teveel druk. Wat mij betreft moet zo iemand direct worden uitgesloten en een niveau worden terug gezet. Maar er wordt Niks mee gedaan! En dat is waar het mis gaat, ruiters kunnen zich onethisch rijden veroorloven omdat ze niet worden aangesproken op hun gedrag.
Het stakende paard werd overigens in de inrijring nog even ongenadig met de kin op de borst gezet en rond gereden. Dat was ook om te huilen.

Ik vind het nog steeds schokkend dat er mensen zijn die de rijderij op topniveau goedpraten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk dat merendeel van de topsportruiters dingen doen die we kunnen bestempelen als ongewenst ruitergedrag of ook wel dierenmishandeling. Zet je roze bril af dames en heren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:11

Spenk schreef:
En zolang topruiters dit zeggen.. Maar ook zwijgen. Want je hoort verder ook niemand zeggen van dit kan echt niet...

Dan blijven activisten ook aanwezig.

Want ik heb ook geen enkele grote naam op zien staan en zeggen wat Ludger doet dat kan écht niet door de beugel.

Activisten blijven aanwezig tot paardensport helemaal verboden wordt. Er valt niet mee te praten omdat ze alles zielig vinden als de mens gebruik maakt van een dier voor sport/werk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:13

elnienjo schreef:
Activisten blijven aanwezig tot paardensport helemaal verboden wordt. Er valt niet mee te praten omdat ze alles zielig vinden als de mens gebruik maakt van een dier voor sport/werk.

Zolang mensen paarden blijven mishandelen (want ze zijn nou eenmaal gedomesticeerd, dus ze moeten alles maar pikken) zullen er - goddank - activisten zijn. En met die mishandelaars valt niet te praten, want zij zien paarden als product i.p.v. levend wezen met autonomie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:17

Earth schreef:

Ja echt.

Laster is verwant aan het leerstuk van smaad. Waar het bij smaad gaat om het in het openbaar iemand beschuldigen van feiten die waar zijn (met doel om naam en eer aan te tasten), gaat het bij laster om het zwartmaken van iemands reputatie door hem te beschuldigen van zaken die niet waar zijn.

Wetboek van Strafrecht schreef:
Artikel 262 Sv. – Laster. 1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:19

Avalanche schreef:
Earth schreef:

Ja echt.

Laster is verwant aan het leerstuk van smaad. Waar het bij smaad gaat om het in het openbaar iemand beschuldigen van feiten die waar zijn (met doel om naam en eer aan te tasten), gaat het bij laster om het zwartmaken van iemands reputatie door hem te beschuldigen van zaken die niet waar zijn.

Wetboek van Strafrecht schreef:
Artikel 262 Sv. – Laster. 1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Maar waar zeg ik iets wat niet waar is dan? Of doel je hierbij op de organisatie die ruiters beschuldigd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:27

Wat er gezegd wordt over de foto's zijn geen leugens, dus geen laster :+. Op dat moment doet t paard ook alles om onder de druk uit te komen, Hermes flipte niet voor niets. Dat het netjes opgelost is, staat daar los van. Springen is een flinke belasting voor de voorbenen, rijden van rollkur is ook verboden, toch zie je t vaak genoeg nog in de vorm van LDR en wat er gezegd wordt over kin op de borst klopt ook, open monden zijn ook ontlopen van druk.

De plaatjes zeggen wat er omschreven wordt. Al is het maar voor een moment. Een open mond is een open mond en een paard dat staakt, is een paard dat staakt. Of de ruiter dat nu vriendelijk oplost of niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:39

Avalanche schreef:
En dan nu de context van beide dressuurfoto's, en ik vind het echt hilarisch dat ze dit gebruiken:

[ Video ]

Euh volgens mij komt het uit het Den Bosch filmpje. Jij plaatst het Doha filmpje :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:43

@ Earth: Ik doel op de organisatie.

Nogmaals, ik vind kritiek terecht. Dat mag. Dat móet zelfs, want er is nog veel te veel wat niet oké is. Maar wat Dier & Recht doet, is gewoon laster. Onwaarheden verspreiden en stemmingmakerij is niet de manier.
Wat niet goed is, is prima op een eerlijke manier te bekritiseren, zoals barreren. Ten eerste doe je een paard gewoon pijn, want zachtjes aanraken op die snelheid gaat niet, ten tweede is het mentaal heel schadelijk, want een paard wordt onzeker en angstig en wat dat met een paard kan doen, zie je aan de mijne :(:) (voor de duidelijkheid, het trauma wat angst en onzekerheid kan veroorzaken, niet barreren)

Zo zijn er meer dingen, waar medisch onderbouwd kan worden dat dingen schadelijk zijn. Door gedragsdeskundigen kan onderbouwd worden dat dingen mentaal schadelijk zijn. Dit soort onwaarheden verspreiden, zoals Dier & Recht doet, en daarmee de reputatie beschadigen van mensen die heel, heel hard hun best doen om problemen heel paardvriendelijk op te lossen, beschadigt mensen.

Gewoon niet doen. Problemen lossen we het beste op door eerlijk te zijn over de oorzaak, want als we snappen hoe het kan, hoe het komt en wat er gebeurt, snappen we ook waar het misgaat. Maar de sport verbieden gaat er niet voor zorgen dat paardenleed verdwijnt. Het enige wat het doet, is zorgen dat niemand het meer ziet, en dan is het nog veel moeilijker om het aan te pakken.

_San87_ schreef:
De plaatjes zeggen wat er omschreven wordt. Al is het maar voor een moment. Een open mond is een open mond en een paard dat staakt, is een paard dat staakt. Of de ruiter dat nu vriendelijk oplost of niet.

De omschrijving suggereert dat de ruiter de schuld is van wat er gebeurt, en dat is hier niet het geval.
En dat is jammer, want er zijn echt wel plaatjes te maken, filmpjes te maken waar de ruiter wél de schuld is.
Dinja van Liere probeert een probleem van het paard zelf op een super vriendelijke manier op te lossen, en zelfs de die-hard activisten die het hele filmpje zien, kunnen dat alleen maar beamen. En dat vind ik rot.

Want stel jij was het, of ik was het, en je doet je hele carrière lang je best om zo vriendelijk te rijden als je kan, en je doet alles wat je kan voor het welzijn van je paard, en je krijgt dan zo'n beschuldiging....... dat voelt gewoon klote.

Springen ís een flinke belasting voor de voorbenen, 100% mee eens. Maar plaats dan foto's van artrose in die benen, die aantoonbaar door het springen zijn veroorzaakt. Dan heb je goede onderbouwing. Koten die tot op de grond doorveren, zijn dat niet, want dat doen die koten ook als je flink gaat racen op het strand en dat is iets wat heel veel paarden ontzettend leuk vinden.

Rollkur is idd verboden. Maar bitloos wordt gesuggereerd als oplossing, en daar slaan ze weer de plank mis. De oplossing zit niet in een andere optoming, de oplossing zit in een andere rijtechniek.

En dat is mijn hele probleem met Dier & Recht: ze willen een punt maken en zoeken er foto's bij die dat punt lijken te onderbouwen maar dat niet doen. Dat doen sommige gelovigen ook, die vinden dat vrouwen braaf in de keuken moeten blijven, en zoeken er dán een bijbeltekst bij, in plaats van te lezen wat er echt staat, en dat in culturele en historische context te plaatsen. Punt is: Andersom is eerlijker. Kijk naar misstanden die er zijn, zoals barreren, en leg uit waarom dat niet oké is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:48

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
En dan nu de context van beide dressuurfoto's, en ik vind het echt hilarisch dat ze dit gebruiken:

[ Video ]

Euh volgens mij komt het uit het Den Bosch filmpje. Jij plaatst het Doha filmpje :)

[ Video ]

Thanks. Ik vind weer dat ze het echt echt super netjes oplost.

Dat Hermés een probleem heeft is wel duidelijk zeg....... jeetje......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:51

Avalanche schreef:
@ Earth: Ik doel op de organisatie.

Nogmaals, ik vind kritiek terecht. Dat mag. Dat móet zelfs, want er is nog veel te veel wat niet oké is. Maar wat Dier & Recht doet, is gewoon laster. Onwaarheden verspreiden en stemmingmakerij is niet de manier.
Wat niet goed is, is prima op een eerlijke manier te bekritiseren, zoals barreren. Ten eerste doe je een paard gewoon pijn, want zachtjes aanraken op die snelheid gaat niet, ten tweede is het mentaal heel schadelijk, want een paard wordt onzeker en angstig en wat dat met een paard kan doen, zie je aan de mijne :(:) (voor de duidelijkheid, het trauma wat angst en onzekerheid kan veroorzaken, niet barreren)

Zo zijn er meer dingen, waar medisch onderbouwd kan worden dat dingen schadelijk zijn. Door gedragsdeskundigen kan onderbouwd worden dat dingen mentaal schadelijk zijn. Dit soort onwaarheden verspreiden, zoals Dier & Recht doet, en daarmee de reputatie beschadigen van mensen die heel, heel hard hun best doen om problemen heel paardvriendelijk op te lossen, beschadigt mensen.

Gewoon niet doen. Problemen lossen we het beste op door eerlijk te zijn over de oorzaak, want als we snappen hoe het kan, hoe het komt en wat er gebeurt, snappen we ook waar het misgaat. Maar de sport verbieden gaat er niet voor zorgen dat paardenleed verdwijnt. Het enige wat het doet, is zorgen dat niemand het meer ziet, en dan is het nog veel moeilijker om het aan te pakken.

_San87_ schreef:

De omschrijving suggereert dat de ruiter de schuld is van wat er gebeurt, en dat is hier niet het geval.
En dat is jammer, want er zijn echt wel plaatjes te maken, filmpjes te maken waar de ruiter wél de schuld is.
Dinja van Liere probeert een probleem van het paard zelf op een super vriendelijke manier op te lossen, en zelfs de die-hard activisten die het hele filmpje zien, kunnen dat alleen maar beamen. En dat vind ik rot.

Want stel jij was het, of ik was het, en je doet je hele carrière lang je best om zo vriendelijk te rijden als je kan, en je doet alles wat je kan voor het welzijn van je paard, en je krijgt dan zo'n beschuldiging....... dat voelt gewoon klote.

Springen ís een flinke belasting voor de voorbenen, 100% mee eens. Maar plaats dan foto's van artrose in die benen, die aantoonbaar door het springen zijn veroorzaakt. Dan heb je goede onderbouwing. Koten die tot op de grond doorveren, zijn dat niet, want dat doen die koten ook als je flink gaat racen op het strand en dat is iets wat heel veel paarden ontzettend leuk vinden.

Rollkur is idd verboden. Maar bitloos wordt gesuggereerd als oplossing, en daar slaan ze weer de plank mis. De oplossing zit niet in een andere optoming, de oplossing zit in een andere rijtechniek.

En dat is mijn hele probleem met Dier & Recht: ze willen een punt maken en zoeken er foto's bij die dat punt lijken te onderbouwen maar dat niet doen. Dat doen sommige gelovigen ook, die vinden dat vrouwen braaf in de keuken moeten blijven, en zoeken er dán een bijbeltekst bij, in plaats van te lezen wat er echt staat, en dat in culturele en historische context te plaatsen. Punt is: Andersom is eerlijker. Kijk naar misstanden die er zijn, zoals barreren, en leg uit waarom dat niet oké is.

Ik ben het met je eens, hoor. Ik vind het voor Dinja ook sneu dat haar paard nu gebruikt wordt om een punt te maken terwijl ze haar best deed rustig te blijven en sowieso niks aan het gedrag kon doen, waarschijnlijk. Hoewel ik het filmpje van hierboven wel minder fijn vind dan die in Doha, met dat getrek een kant op, snap ik t ook wel weer.

Maar dit is gewoon geen laster omdat er geen echte onwaarheden worden verteld, wat er verteld wordt klopt in principe en wordt ondersteund door de foto's. Dat is het enige wat ik wil zeggen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:05

Wat me wel stoort hier, is alsof er wordt gedaan alsof alleen simpeltjes zonder verstand van paarden tegen de paardensport zijn, omdat ze het niet begrijpen. Dat is niet waar, er is gewoon een wezenlijk verschil in filosofie m.b.t. het omgaan met dieren. Net zoals met de veehouderij bijvoorbeeld. Oók wat door de 'voorstanders' wordt gezien als harmonieus en diervriendelijk, is dat voor de 'tegenstanders' niet.

Wat ze zeggen, is waarom moeten die paarden überhaupt op topniveau lopen? Waarom moeten ze zich in stressvolle situaties begeven? Waarom mogen paarden die veel waard zijn (alsof dat paard dat wat boeit) niet met vriendjes in vrijheid ravotten? Waarom moet er 'verfijning' gegeven worden d.m.v. stang/trens en sporen?

Paarden moeten veel pikken wat bij andere diersoorten echt een no-go zou zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:11

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:

[ Video ]

Thanks. Ik vind weer dat ze het echt echt super netjes oplost.

Dat Hermés een probleem heeft is wel duidelijk zeg....... jeetje......

Ik vraag me dan af, moet je wel met zo'n dier willen starten? Dat dier slaat gfewoon af door de spanning naar mijn idee. Dan is het wellicht iedere keer een gok als je hem de baan in stuurt. Vrijdag zette hij geen pas verkeerd en was hij veel rustiger in de aanleuning en met de staart. Dus het is gokken hoe de vlag staat, maar in hoeverre is dat mentaal zwaar voor zo'n dier?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:23

Wat ik er over gelezen heb, is hij enorm gegroeid qua niveau in de covid-periode. Hierdoor heeft hij nog weinig ervaring met starten met (veel) publiek. Dan kan het een stukje gebrek aan ervaring zijn waar nog wel groei mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:24

Dit paard heeft WK's hengstencompetities en alles gelopen voor corona tijd... Waar die overigens ook wel eens de dienst weigerde (op het WK) dus ik weet niet of het persé een gebrek aan ervaring is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:04

BaileyMix schreef:
Wat me wel stoort hier, is alsof er wordt gedaan alsof alleen simpeltjes zonder verstand van paarden tegen de paardensport zijn, omdat ze het niet begrijpen. Dat is niet waar, er is gewoon een wezenlijk verschil in filosofie m.b.t. het omgaan met dieren. Net zoals met de veehouderij bijvoorbeeld. Oók wat door de 'voorstanders' wordt gezien als harmonieus en diervriendelijk, is dat voor de 'tegenstanders' niet.

Wat ze zeggen, is waarom moeten die paarden überhaupt op topniveau lopen? Waarom moeten ze zich in stressvolle situaties begeven? Waarom mogen paarden die veel waard zijn (alsof dat paard dat wat boeit) niet met vriendjes in vrijheid ravotten? Waarom moet er 'verfijning' gegeven worden d.m.v. stang/trens en sporen?

Andere dieren worden vetgemest en opgegeten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:09

Dier en Recht weet zo weinig dat ze niet eens het verschil tussen Rollkur en LDR weten en dat laatste is wel toegestaan.

De Nederlandse ruiters op Dinja (en Vincent van Gasselt bijv.) na erger ik me ook al een tijdje omdat ik de moderne "dressuur" ook een aanslag vind op het welzijn van de paarden. Maar gelukkig zijn er genoeg ruiters die daar niet meer aan mee doen. Adelinde is bijvoorbeeld heel anders gaan rijden, hier in NL wordt dat alleen nog steeds niet beloond bij de NL juryleden. Spektakel wordt nog steeds voor harmonie geplaatst en daar mogen terecht vraagtekens bij gesteld worden. Want dat is ook niet waar dressuur voor bedoeld is in de eerste plaats.

Voor de rest ben ik het met Avalanche eens..en ik erger me werkelijk dood aan dat er een paar slechte foto's worden genomen, die zonder context en geheel uit z'n verband gerukt worden gebruikt om te stoken. Ik zie het ook als laster, want het is niet het volledige en eerlijke verhaal.

Het feit dat ze geen filmpje hebben kunnen maken zegt mij ook genoeg over dat het allemaal niet zo schokkend was. (waarmee ik niet zeg dat er geen verbeteringen nodig zijn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:15

BaileyMix schreef:

Verfijning lijkt me prettiger voor een paard dan een beginner die op de rug bonkt en aan de teugels trekt...(ookal is dat bitloos) dus wat zou daar mis mee zijn?

Waarom mogen ze niet met vriendjes in de wei ravotten vind ik een terechte vraag, want dat hoort imo bij een paardwaardig leven en ik vind dat een paardwaardig leven voor de sport moet gaan. Sport mag erbij maar niet in plaats van..

De stressvolle situaties vallen volgens mij wel mee als een paard daar ook gewoon voor getraind wordt en leert met de stress om te gaan. In het wild hebben ze ook stress als ze achterna gezeten worden om opgegeten te worden. Het is ook niet zo alsof wij mensen nooit in stressvolle situaties komen, bepaalde stress hoort bij het leven helaas.

Voor de rest blaten ze zoveel onzin dat dat voor mij hun geloofwaardigheid finaal aantast. Als ze de paar valide punten die ze hebben gewoon op een goed onderbouwde manier zouden brengen. Zonder leugens, laster en echt gewoon zinnen waaruit 0,0 kennis blijkt dan zouden ze volgens mij pas echt de mensen bereiken waar het om gaat. Want er is niets mis met kritisch zijn en mensen laten nadenken over wat ze doen maar dat bereiken ze niet op zo'n manier helaas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:23

Avalanche schreef:
De oplossing van dier en recht: ga bitloos rijden :D dat is de magische oplossing voor al uw problemen (behalve dan de hackamore en op mysterieuze wijze ook de bosal, want dat is dan wel weer dierenmishandeling)

Dier en recht heeft inderdaad, alweer een tijd terug, geschreven dat de bosal een martelwerktuig zou zijn........nu is dat ( ook) volslagen onzin; wij rijden er al jaren mee en het is een van de zachtste optomingen op bitloos gebied. Maar......ik heb toen de mevrouw die dit schreef persoonlijk aangeschreven en uitgenodigd om te komen kijken bij 1 van de clinics die wij organiseren in o.a. het rijden op bosal. Het bleef bij een korte schriftelijke reactie, "ze zou zich er in verdiepen" en dat was het. Nooit gevraagd naar hoe dat ding nou precies werkt, etc.
Dat vind ik dan dus duidelijk een gemiste kans van het kant. Ze kunnen op zijn minst proberen om er eens achter te komen hoe het echt zit en hoe dingen echt werken. ( Ik ben overigens geen voorstander van de mechanische hackamore, dus die met metalen scharen, maar ook die is niet per definitie een "scherp" ding).
Op sommige punten hebben ze, jammer genoeg, wel gelijk. Er gaat een hoop mis in de paarden "top" sport maar ook op recreatief niveau; je kan je inderdaad afvragen of paarden de hele wereld over slepen om ter meerdere eer en glorie van een mens hun rondjes te lopen nou iets is wat je een dier aan mag doen, zeker als je de trainingsmethodes van teveel ruiters erbij betrekt. Ik heb zelf gezien hoe het toegaat op wedstrijdstallen en wordt daar toch echt niet blij van ( en de paarden nog veel minder). Dus ja, er moet echt wel veel veranderen in de sport en ja, Dier en Recht moet zich meer verdiepen in hoe een paard en de verschillende optomingen ( in de juiste handen) werken.
Ik heb geen moeite met sporen, mits goed gebruikt, ik heb ook geen moeite met stang en trens, mits goed gebruikt, en hetzelfde geldt voor een zweep. Zgn. "hulp" teugels ( lees, dwangmiddelen) is wel waar ik een streep trek ( al kan het soms bij verreden paarden en in de handen van iemand die exact weet wat hij/zij doet wel werken, maar dan puur als korte probleem oplossing). Nu worden hulpteugels vaak gebruikt als "short cut"/ "quick fix".

De beelden van de "dressage disasters" vind ik een ongelooflijke aanfluiting richting de sport ondanks alle "oh's en ah's" van "ze lossen het zo goed op". Elk paard wat dergelijk gedrag vertoond is of:
-niet klaar voor de sport
-niet geschikt voor de sport ( kan de stress niet aan)
-overtraind en gaat daarom staken
-verkeerd getraind " " "
- etc. etc.
Simpelweg; met een dergelijk paard hoor je niet in de wedstrijdring te verschijnen want er zit het diet duidelijk iets heel erg dwars. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:33

Maar dan moet er toch wel een wil zijn om te veranderen? Mensen als Rien van der Schaft die een poging gedaan hebben zijn er ook niet in geslaagd. Denk niet dat hij er met de botte bijl doorheen gegaan is om een poging te doen zijn doel te bereiken. En dan ook nog eens een trap na krijgen van deze en gene, dat de sfeer zo goed was in het team toen hij weg was. Dan gaat er toch iets niet goed? Vind het echt heel jammer dat hij geen voet aan de grond kreeg destijds en hoop maar 'ze' dan zelf afgestraft worden op hun manier van doen. Maar denk zelf helaas dat spektakel nog steeds loont.. en persoonlijk vind ik dat jammer, vind het zelf geen prettig beeld.

Kritisch kijken naar ons zelf vind ik echt een must; kan mezelf ook wel voor mijn kop slaan dat sommige dingen de norm waren voor mij een jaren geleden. Velen deden het op een bepaalde manier, het scoorde en daardoor was het goed. Ik ben geen talent, slechts gewoon een amateur die wil blijven leren en meer openstaat dan vroeger voor een kritische blik en oprechte hulp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:41

Elcid:
Vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor, ik heb er ook zo een gehad. Die liep de ene keer prima en de andere keer kwam ik de ring niet meer door. Lag echt heel erg aan de omstandigheden..enge omgeving -> veel wind bijv. en bomen om de ring was een No- Go. Maar bij een rustig concour met goede weersomstandigheden was er niks aan de hand. Dan kun je zeggen..niet geschikt voor de sport maar deze vond het geweldig om mee te gaan. Reed er ook gewoon 2x per week mee in het bos vanaf dat hij zadelmak was dus het was ook geen kwestie van dat hij nooit wat gezien of geleerd had.

Ben het trouwens wel met je eens wbt de hulpteugels e.d. en de rest dat is precies het probleem bij D&R. Ze missen ook de kennis imo om zich ergens in te kunnen verdiepen en staan er ook niet voor open.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:02

Ik ben het wel met Elcid eens dat er wat is waarom een paard dit doet.
En dat dit uitgeplozen moet worden.
Maar ik denk dat dat ook wel gebeurt.
En als ze het niet op kunnen lossen dat het paard uiteindelijk ook niet meer mee gaat want daar heeft niemand wat aan. Je gaat niet op concours om op deze manier aanwezig te zijn. Zeker niet met dat inschrijfgeld.
En er kunnen idd veel redenen zijn, een aanvulling, de spanning van de ruiter over nemen is er ook 1 van.

Dit is nu gebeurt, ze blijft rustig, en ja daarna is het evalueren.
Maar niet iets om haar daarop de pakken betreft het rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:15

Zo makkelijk is het.
Hang mij maar aan de galg:

Afbeelding
Verzet, Oren naar achter: Eventing is dierenmishandeling

Afbeelding
Aan zijn bek trekken. Rolkur. Amazone is zo hardhandig dat het paard zijn mond openspert.

Het complete verhaal:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0784236624
Hij liep een heerlijk training die dag maar heeft een hekel aan water onder zijn buik/een natte staart en is een beetje een Prinsje op de erwt.
Ik kom er niet eens aan....
Context is alles......
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-03-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:20

Het is natuurlijk ook wel mishandeling dat hij door het water moet van jou terwijl je weet dat hij een hekel heeft aan een natte staart.
En als hij dat niet doet krijgt hij slaag met een tak zoals we eerder hebben gezien..
Zoiets word er dan van gemaakt.

Zo makkelijk is het idd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:24

En dan zeggen mensen: maar er zijn zoveel foute foto's te vinden. Er moet wel iets aan de hand zijn.
Dit is 4 seconden. Hier kun je een reeks afschuwelijke foto's uitvissen. Het is gewoon een goudmijn als je kwaad zou willen.

En er is helemaal NIETS aan de hand in deze video. Wat hooguit aan de hand is, dat hij genoegd ruimte heeft in onze samenwerking dat hij nog een duidelijke mening heeft. De stumper.