Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:32

Al zou zo'n paard na maanden afzien weer kunnen functioneren als grasmaaier. Dat dier leeft in het nu en dat zal voorlopig echt niet comfortabel wezen. Ik zou het die van mij nooit aandoen.

Ooit eens een paard op stal gehad die zwaar hoefbevangen was. Beide voorhoeven waren compleet open gesneden. Die heeft maanden plat in een stal gelegen. Echt dieptriest. Mijn paard wilde niet eens langs die stal lopen. Volgens mij straalde daar een hoop ellende vanaf..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:43

Dat vind ik dus gewoon te ver gaan dan hoor. En zoals ik al zei, kan het dier wel ooit weer rollen?
Ik ben ook wel heel benieuwd hoe het dier nu loopt in draf en of galop. Of het wel zuiver loopt. En of er niet iets beschadigd is waardoor dat nooit meer zou kunnen zeg maar. Dus niet in de vorm van pijn nu, maar beschadigd.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-03-22 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:50

Ik snap ook niet dat ze dit op social media zetten. Ik vind dit nijgen naar sensatie zoeken. Als ik de reacties er onder zie dan zijn er veel mensen die schrijven hoe fantastisch ze wel niet bij Equitom zijn. Ik vind dit alles behalve fantastisch. Ik vind dit bijna een mishandeling zo een lijdensweg terwijl we juist zo blij moeten zijn we een dier uit hun lijden te kunnen verlossen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:52

Popstra schreef:
Ik snap ook niet dat ze dit op social media zetten. Ik vind dit nijgen naar sensatie zoeken. Als ik de reacties er onder zie dan zijn er veel mensen die schrijven hoe fantastisch ze wel niet bij Equitom zijn. Ik vind dit alles behalve fantastisch. Ik vind dit bijna een mishandeling zo een lijdensweg terwijl we juist zo blij moeten zijn we een dier uit hun lijden te kunnen verlossen

Waar kun je reageren dan? Want dan mag er ook een tegengeluid getoond worden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:53

germie schreef:
Popstra schreef:

Waar kun je reageren dan? Want dan mag er ook een tegengeluid getoond worden.

Toch gewoon in de reacties van Facebook?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:53

Dat laatste filmpje staat op instagram en daar is het geven van reacties uitgeschakeld. Dan weet je eigenlijk zelf al dat je als va fout bezig bent.

Ik wacht af of we het paard ooit in het Z gaan zien. Of weer een bosrit met galop en evt. een boomstamsprongetje.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:56

germie schreef:
Dat laatste filmpje staat op instagram en daar is het geven van reacties uitgeschakeld. Dan weet je eigenlijk zelf al dat je als va fout bezig bent.

Ik kan gewoon reageren hoor dus dat slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:59

germie schreef:

Ik wacht af of we het paard ooit in het Z gaan zien. Of weer een bosrit met galop en evt. een boomstamsprongetje.

Dit paard is voorlopig wel klaar met boomstammen :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:59

Popstra schreef:

Ik vind dit eerlijk gezegd ook geen reclame voor de betreffende dierenkliniek. Het komt op mij over alsof ze de vele duizenden euro's die het hen oplevert belangrijker vinden dan het welzijn van het paard.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:00

germie schreef:

Heb je een linkje naar 't filmpje? Ik zit niet op insta

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:04

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:15

Dat filmpje had ik hier al gezien, ik dacht dat er een vervolgfimpje was verder in 't genezingsproces. Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:17

Popstra schreef:
Mijn reactie op insta staat er nog. Ik heb gereageerd dat ik het te ver vind gaan.

https://www.instagram.com/p/CbGAbeWLNZU ... =copy_link

Bij de 2e foto zie je gewoon een paard wat pijn heeft. Als je daar de painface schaal naast nest scoort hij ze allemaal.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:29

Ik denk dat je nog zoveel pijnstyling kan geven als je wil, maar dat dit paard niet pijnvrij te krijgen is op dit moment (laten we hopen voor het arme dier dat dit op termijn wel mogelijk is).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:18

germie schreef:

Maar dat laatste, is dat een eis voor een gelukkig leven? Want ik zie mensen steeds refereren naar het rijden. Maar ik ken zat paarden die niet rijden, of door fysieke klachten dat niet aankunnen, maar heel sereen op de wei staan. Ken genoeg paarden die geen Z lopen…
Dus als die dat kan, en hij kan een rolletje maken… een paard is niet afgeschreven omdat je er niet meer op kan zitten.

Staat los van de situatie nu, maar als kunnen rijden de enige motivator is om iets te doen… dat vind ik te kort door de bocht. Het herstel moet geen onnodig lijden zijn, maar een koliek OK of een peesblessure doet ook zeer, maar dat traject zou ik wel aandurven als het paard daarna gewoon paard kan zijn. Ookal kan ik niet rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:23

Over tegengeluid gesproken.....

Je kunt het beoordelen ook gewoon overlaten van een eigenaar en dierenarts van deze pony. Je weet wel, de mensen die dit dier gewoon zien, voelen en kennen. Die mensen die daadwerkelijk zien hoe de pony reageert op mensen, eten, behandeling. Of hij nog gaat liggen, kan liggen, hoe het vordert etc etc etc.

Ook dát is gewoon een optie.

Ik weet oprecht niet waar je goed aan doet in deze situatie. Maar besef me daarmee ook dat dat dus ook niet te beoordelen is aan de hand van een korte video of foto op social media......
Ik vermoed zomaar dat het al lastig genoeg beoordelen is als je het daadwerkelijke levende dier ziet....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:43

Maar hoe weet je dat een paard wat op de wei staat omdat het niet meer gereden kan worden geen pijn heeft? Kijk, rijden is geen noodzaak voor een paard. Maar het geeft wel aan dat een paard gezond is, als je er niet meer op kunt rijden is er wel wat mis met het dier natuurlijk.
Ik ken genoeg voorbeelden van een paard wat niet eens meer mag galopperen, want dan komt een blessure terug. Dat betekent ook niet los in de wei een bokparade. Dus is dat dan wel eerlijk?

Ik vraag me dat serieus wel eens af hoor bij al die zgn. 'gelukkige' weidepaarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:03

germie schreef:
Maar hoe weet je dat een paard wat op de wei staat omdat het niet meer gereden kan worden geen pijn heeft? Kijk, rijden is geen noodzaak voor een paard. Maar het geeft wel aan dat een paard gezond is, als je er niet meer op kunt rijden is er wel wat mis met het dier natuurlijk.
Ik ken genoeg voorbeelden van een paard wat niet eens meer mag galopperen, want dan komt een blessure terug. Dat betekent ook niet los in de wei een bokparade. Dus is dat dan wel eerlijk?

Ik vraag me dat serieus wel eens af hoor bij al die zgn. 'gelukkige' weidepaarden.

Goede vraag. En een vraag die ik mijzelf ook elke dag weer afvraag bij mijn oudste paard met doorgezakte koten.
Maar zolang hij met de 2 anderen nog meeloopt, eet, gaat liggen en rollen vermoed ik dat hij niet veel pijn heeft.

Ik heb nog een Welsh pony gehad met zeer ernstige artrose, die liep mank door vergroeiingen in de benen. Die moest ik laten inslapen want ondanks pijnstillers elke dag begin ze zich af te zonderen, liet zich niet meer vangen om te bekappen (dat deed pijn). Maar vooral het afzonderen van de rest was een duidelijk teken dat ze pijn had. Ook de op gekrulde neusgaten en blik in haar ogen waren een signaal voor mij.
Maar misschien waren die signalen ook echt wel in een te ver stadium van pijn. Een paard is een vluchtdier en afzonderen in het wild zou zijn dood betekenen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:17

Art_Ificious schreef:
germie schreef:

Goede vraag. En een vraag die ik mijzelf ook elke dag weer afvraag bij mijn oudste paard met doorgezakte koten.
Maar zolang hij met de 2 anderen nog meeloopt, eet, gaat liggen en rollen vermoed ik dat hij niet veel pijn heeft.

Ik heb nog een Welsh pony gehad met zeer ernstige artrose, die liep mank door vergroeiingen in de benen. Die moest ik laten inslapen want ondanks pijnstillers elke dag begin ze zich af te zonderen, liet zich niet meer vangen om te bekappen (dat deed pijn). Maar vooral het afzonderen van de rest was een duidelijk teken dat ze pijn had. Ook de op gekrulde neusgaten en blik in haar ogen waren een signaal voor mij.
Maar misschien waren die signalen ook echt wel in een te ver stadium van pijn. Een paard is een vluchtdier en afzonderen in het wild zou zijn dood betekenen.

Jij hebt het nu over oudjes. Bij mijn paard staat ook eentje van 27, staat eigenlijk altijd op rust met 1 achterbeen, maar is niet kreupel, maar wel arthrose, dat zie je gewoon. Echter, ze is nog steeds de bitch van de groep, met de bijnaam 'heks'. Dat zegt genoeg denk ik. Die kan nog wel even mee.

Maar stel je hebt een 7 jarige, en die mag niet meer gereden worden omdat dan een blessure terugkomt. Kan het dan wel rennen in de wei? Want dat is wel een behoefte van zo'n dier he. Is dat dan eerlijk?
Als dit paard met dat gat in de schoft nooit meer mag rollen, is dat dan eerlijk? In mijn ogen niet. Ik denk zelfs dat rijden met een passend zadel eerder weer zal kunnen dan rollen omdat je met een zadel de schoft vrij laat (er van uitgaande dat rennen geen pijn oplevert). Maar rollen is belangrijk voor een paard. Als dat niet meer pijnvrij kan, wat dan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:29

Ik twijfel of een zadel erop ook gaat... Er komt toch extra gewicht op de rug. En hoe zit het met de spieren die doorboord zijn?

Mijn mening blijft dat dit betreffende paard beter ingeslapen werd. Ik persoonlijk had dit hele langdurige proces nooit aangegaan. (even buiten het financiële om, maar puur voor het dier kijken).

De blik op de foto spreekt al voor zich eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:32

germie schreef:

Ik mag toch hopen van niet, dat dat uberhaupt niet de bedoeling is.

God mag weten hoeveel zenuwen beschadigd zijn.. :\
Ik vind een kliniek die zo ver gaat en DA's die zo ver gaan, dat die zich diep moeten schamen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:34

Ayasha schreef:
germie schreef:

Ik mag toch hopen van niet, dat dat uberhaupt niet de bedoeling is.

God mag weten hoeveel zenuwen beschadigd zijn.. :
Ik vind een kliniek die zo ver gaat en DA's die zo ver gaan, dat die zich diep moeten schamen.

Dat is dus wat ik er mee bedoel.
Is het dan wel eerlijk om het dier in leven te laten? Kan het wel weer rollen?
Want ik vraag me werkelijk af of dit eerlijk is naar het paard toe. In de natuur was het er nu niet meer geweest.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:40

germie schreef:

Ik vind dat je echt naar het dier moet kijken.
Mijn hond heeft ernstige HD en brak op zijn 1 jaar zijn achterpoot (complexe breuk). Lange revalidatie waarin hij ook niet veel mocht. Maar ik wist wel als hij nu een tijdje doorzet en we het revalidatieschema volgen, kan hij nadien weer een pak meer. Zowel de HD als zijn gebroken poot zijn nu jaren later nog merkbaar; de ene dag meer dan de andere. Sommige dingen mag hij niet doen omdat dit niet goed is voor zijn heup (denk aan trappen lopen, op gladde vloeren lopen,...).
In de jaren daarop volgend heeft hij meer lichamelijke klachten gekregen dan enkel van zijn HD; hartklachten, tumoren, blaasontstekingen,...Hij kan niet meer zoveel, maar hij geniet nog wel van aandacht, rustige wandelingetjes, beetje hersenwerkjes, ondeugend zijn,... Zolang hij zelf nog verder wil en comfortabel is (met hetgeen nog mogelijk is), ben ik tevreden dat hij nog bij me is. Als hij geen levenslust meer toont of duidelijk lijdt zonder kans op beterschap, dan laat ik hem inslapen, hoe erg ik dat voor mezelf ook vind.
Met paarden vind ik dat hetzelfde: ik ga altijd de afweging maken hoezeer mijn paard lijdt en of behandeling in verhouding staat (dwz: wat is de voorziene uitkomst). Ik kan het gewoon niet aanzien om een dier waar ik van houd te zien afzien.

Het is inderdaad moeilijk te beoordelen vanaf een filmpje hoe het dier het stelt en hoe het zit met het welzijn van het dier... Ik ben wel vrij zeker dat ik, moest het mijn paard zijn, hem zou laten inslapen. Dat revalidatie an zich een hele lijdensweg is voor paard en baasje is denk ik wel duidelijk. Daarnaast stel ik me ook de vraag: stel dat het paard fysiek herstelt binnen x tijd, hoe zit het dan met de psychologische impact van wat het paard heeft meegemaakt op zijn welzijn? Ik zou daar heel erg bezorgd om zijn in elk geval...

In elk geval, als eigenaar zou ik het persoonlijk niet fijn vinden als de kliniek dergelijke beelden van mijn paard op social media gooit en ik hoop dan ook dat dit gebeurt in overleg met de eigenaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:48

Een paard leeft in het nu. Dat is wel een geluk. Dus als een paard iets geleerd heeft en je doet het jaren niet meer, in principe is het niet weg en is het alleen de baas die vaak er voor zorgt dat de aarzeling bij het dier ook echt tot een aarzeling wordt.

Maar als ik gewoon kijk naar mijn paard wat ooit eens een paar weken eigenlijk alleen aan de hand mocht stappen. Dat ging gewoon niet, dus toen stond ze maar met de kudde in de wei.
Mijn ruin brak z'n kaak. 96% kans op herstel, dus laten opereren. Maar hij mocht 6 weken niet op de wei. Vertel dat een twenter maar als je op een pensionstal staat en de rest gaat wel naar buiten. Ging dus echt niet. Dus de beste keuze gemaakt: hij stond met een beugel gewoon in een kudde op de wei. Dat snapten ze van de kliniek gelukkig prima. Ja, er was een risico, maar je hebt geen keuze.
Is allemaal goed gekomen. Maar het geeft wel aan dat je een dier niet kunt vertellen wat het zou moeten doen.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-03-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:49

Er zijn grenzen.

Wat mij betreft gaan ze daar met dit dier dwars doorheen.

Je kijkt hem verdorie recht in zijn borstholte onder de ruggegraat (waar ook schade is)