Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:47

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:04

RBR schreef:
_San87_ schreef:
Maar niet bij de professional die een paard van een ander loopt te meppen. Kom op, Jan, zo kortzichtig ben je toch niet dat je vindt dat een topverzoring mishandeling goed maakt?

Dat noemen ze een Whataboutisme. De aandacht van de discussie afleiden door naar wat anders te wijzen.

Ja, er zijn veel misstanden in de paardensport, en vaak ook erger dan het geval dat we hier bespreken. Maar omdat het er elders nóg erger aan toe gaat maakt niet dat een minder ernstig geval er ineens niet toe doet.

Dat er in Nederland armoede is mag je je niet druk om maken omdat ze in Afrika honger hebben, zoiets.

Ik denk dat je allereerst de kwalificatie “mishandeling” moet vaststellen. Ik merk in dit topic dat er veelal uit emotie gereageerd wordt en het is ook een bepaalde hoek van Bokt die er zo op reageert. En het is prima als je je paard nooit met een zweep slaat, of rijdt zonder sporen. Ik vind alleen dat er te snel mishandeling wordt geroepen. In de hele cultuur van nu worden mensen al veroordeeld op wat ze doen voordat diegene die daar over moet oordelen dat gedaan heeft. Trial by media.

Ik ben ervoor om eerst de uitspraak af te wachten in deze specifieke zaak en dan pas te oordelen.

P.S. andere zaken zijn natuurlijk wel goed vast te stellen zoals spijkers in peeskappen. Laat daar geen misverstand over bestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:08

Hoe wil je een paard dat bang is/iets niet wil meermaals hard met een tak slaan dan kwalificeren?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:19

_San87_ schreef:
Hoe wil je een paard dat bang is/iets niet wil meermaals hard met een tak slaan dan kwalificeren?

Het gaat er niet om hoe ik het kwalificeer. Het gaat erom hoe een rechterlijke macht of tuchtorgaan dit kwalificeert.

Dat is precies hetzelfde als dat Edward Gal voor de rechter moest komen in Duitsland voor zijn manier van rijden waar half Bokt moord en brand over schreeuwt en vervolgens wordt hij op alle punten vrijgesproken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:31

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat er niet om hoe ik het kwalificeer. Het gaat erom hoe een rechterlijke macht of tuchtorgaan dit kwalificeert.

Dat is precies hetzelfde als dat Edward Gal voor de rechter moest komen in Duitsland voor zijn manier van rijden waar half Bokt moord en brand over schreeuwt en vervolgens wordt hij op alle punten vrijgesproken.

Het gaat er om hoe de publieke opinie dit kwalificeert. En ga er maar van uit dat het gros van de mensen dit als dierenmishandeling ziet. En ik kan ze geen ongelijk geven.

Rechters en tuchtcommissies kunnen zo veel vinden. De paardensport bestaat mede dankzij het publiek. Als het publiek zich tegen de sport keert, zwaai dan maar dag. Of een tuchtcommissie dit gedrag nu als mishandeling kwalificeert of niet.

Het feit dat Mark door de BHA geschorst is zegt ook wel wat, me dunkt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:59

_San87_ schreef:

Ik ga alleen hier even op reageren. Ik heb het hele topic teruggelezen. En wat opvalt is dat niemand, maar dan ook helemaal niemand reageert op het feit dat het paard behoorlijk kreupel door de waterbak gaat.

Dat is pas mishandeling. En jullie zien het niet. En dat zegt mij wel wat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:04

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Ik ga alleen hier even op reageren. Ik heb het hele topic teruggelezen. En wat opvalt is dat niemand, maar dan ook helemaal niemand reageert op het feit dat het paard behoorlijk kreupel door de waterbak gaat.

Ik heb 1 filmpje gezien, het paard dat niet in de waterbak wil, flink geslagen wordt, de waterbak in 'springt' en daarna slecht wegloopt door het water. Oorzaak - gevolg?

Ik vind dit nogal een zwaktebod van je, teleurstellend hoe je dit probeert goed te praten :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:16

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Alleen is die chick die erop zit geen trainer met een licentie die ingetrokken kan worden onder Rule 19 van de BHA, dus voor de opmerking die San maakt verder niet relevant.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:28

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:37

tenzij ik een verkeerd filmpje kijk zie ik dat beest amper door de waterbak lopen, het stopt zodra ie er met vier benen in zit en dan zie je alleen nog de achterbenen. :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:44

Ayasha schreef:
tenzij ik een verkeerd filmpje kijk zie ik dat beest amper door de waterbak lopen, het stopt zodra ie er met vier benen in zit en dan zie je alleen nog de achterbenen. :?

Hij loopt achter onregelmatig weg. Maar het is nogal een conclusie om te zeggen dat het paard kreupel is, en niet gewoon een paar passen onhandig loopt omdat het net op zijn flikker heeft gehad en een rare sprong moest maken/niet zo handig terecht komt daardoor een soort van half in galop/draf wegloopt/huppelt.

Daar de conclusie dierenmishandeling aan hangen is eigenlijk nog wel dommer, vooral omdat je op dat filmpje verder helemaal niks ziet van hoe het paard ervoor liep. En als het paard al kreupel was geweest voor dit filmpje, spreekt het al helemaal niet voor de trainer die dat niet ziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:46

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Hij loopt achter onregelmatig weg. Maar het is nogal een conclusie om te zeggen dat het paard kreupel is, en niet gewoon een paar passen onhandig loopt omdat het net op zijn flikker heeft gehad en een rare sprong moest maken/niet zo handig terecht komt daardoor een soort van half in galop/draf wegloopt/huppelt.

Daar de conclusie dierenmishandeling aan hangen is eigenlijk nog wel dommer, vooral omdat je op dat filmpje verder helemaal niks ziet van hoe het paard ervoor liep. En als het paard al kreupel was geweest voor dit filmpje, spreekt het al helemaal niet voor de trainer die dat niet ziet.

En daarbovenop nog eens het feit dat ie door water loopt waar ie niet in wilde. De merrie hier doet ook aparte dingen met die achterbenen de eerste passen dat ze door water moet... Nee, echt verbazen deed het mij niet dat ie wat raar loopt achteraan nee, zeker niet na de gehanteerde aanpak. Dat Jan dat wel blijkt te verbazen zegt mij dan weer iets over Jan. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:56

Er is een filmpje hier geplaatst waar je ziet dat het paard door de waterbak heen draaft, daar loopt hij onregelmatig. Is een paar pagina's terug geplaatst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:57

Captain schreef:
Er is een filmpje hier geplaatst waar je ziet dat het paard door de waterbak heen draaft, daar loopt hij onregelmatig. Is een paar pagina's terug geplaatst.

Die heb ik niet gezien, even terug zoeken.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:57

.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:58

Die ben ik ook even gaan terug zoeken want ik had enkel die op haar instagram gezien en dat bevestigd mijn vermoeden. Het verbaast me niks dat ie linksvoor onregelmatig is na op die wijze de waterbak in te gaan. Dat dát niet gevoeld is of gezien is door de omstaanders voegt gewoon alleen maar toe aan hoe verachtelijk deze hele situatie is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:01

Schijnbaar was dat paard al kreupel voordat hij de waterbak in geslagen werd. Vandaar ook dat hij er waarschijnlijk niet in wilde. Weet niet wat er op de bodem van zo'n waterbak ligt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:02

Captain schreef:

Zodra hij op het land komt, loopt het weer rad. De conclusie dierenmishandeling hangen aan een halve volte onregelmatig in kniediep water vind ik wat voorbarig.

Maar, het zou inderdaad kunnen dat het paard wel degelijk kreupel/onregelmatig was. Waarom is daarop niet ingegrepen door ruiter en trainer, vraag ik me dan af. Wellicht omdat het paard niet kreupel was, en het slechts met het water wat moeite had?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:03

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:03

Captain schreef:
Schijnbaar was dat paard al kreupel voordat hij de waterbak in geslagen werd. Vandaar ook dat hij er waarschijnlijk niet in wilde. Weet niet wat er op de bodem van zo'n waterbak ligt?

Zand. Door afsprongen kunnen er kuilen e.d. ontstaan. Op de military wordt er na iedere afsprong stevig geharkt en geegaliseerd om die reden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:04

OK, dus je hebt pijn aan je benen. Dan moet je ergens in springen waarvan je niet weet hoe de bodem zal zijn, maar waarvan je wel vermoed dat dat er in springen nog meer pijn gaat doen, dus je durft niet. Dan komt er een mens met een tak om je nog meer pijn te doen, en uit angst spring je toch maar. Ik zou dit niet aan mijn paard uit kunnen leggen eerlijk gezegd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:49

Devitootje schreef:
RBR schreef:
Ik ben echt niet tegen correct zweepgebruik, maar wat we in dit filmpje zien kan écht niet. Ongeacht de context.

De paardenwereld moet echt af van de overtuiging dat het geoorloofd is om dieren een pijnprikkel toe te dienen (of de dreiging daarvan) in training en omgang. Dat is het namelijk NIET! Nooit niet en in geen enkele mate.

Werken met pijnprikkels of de dreiging daarvan is voor mij een uiting van onkunde (je kan het niet anders oplossen), onwil (je wil niet de tijd nemen om het anders op te lossen) of onmacht (je weet gewoon geen andere oplossing en dat frustreert en dat komt tot uiting).
[/quote]
Dit behoeft wel enige nuance imo. Ik ben een groot voorstander van positieve bekrachtiging en geweldloos werken. Maar dat werkt tot een bepaalde mate. Enige vorm van begrenzing is namelijk nodig. Met rijden en met longeren zetten we op bepaalde punten druk in om iets voor elkaar te krijgen.
We geven been, en als dat genegeerd wordt komt er een spoortje of een tik bij. En dan heb ik 100x liever een spoor dan een tik, want met die tik wordt er 9 van de 10 keer ook nog in die mond gerukt. Het voordeel ervan is dat als je heel consequent bent, én elke voorwaartse reactie ook nog heel enthousiast beloont, dat je dan dat middel heel zelden hoeft in te zetten, maar volledig drukvrij trainen is imo een utopie. Er zijn clickeraars die echt heel ver komen met drukvrij werken, wat ik reteknap vind.

Maar het zonder meer onkunde of onwil noemen is imo niet helemaal eerlijk. Het vraagt echt wel skills om die middelen zo in te zetten dat je maximaal resultaat hebt met zo min mogelijk druk en pijnvrij. Dat kan op een heel paardvriendelijke manier. Ik rijd het liefst helemaal zonder zweep en sporen, 9 van de 10 keer kom ik daar ook mee weg, maar zeker in de aanleerfase zet je soms wat druk in. En als je die reactie dan ook bevestigt, daar heel positief mee omgaat, geloof ik niet dat het paard daar leed van ondervindt. Timing is alles in die dingen.
Devitootje schreef:
Cer schreef:
Want hoe lief we het ook allemaal bedoelen, er zijn denk maar heel weinig mensen die echt goed met postieve bekrachtiging kunnen werken en die een paard zonder touwtje mee kunnen laten lopen. In principe zegt een paard met een bok(je) bij zadelmak maken al 'nee'..
En van sommige dingen die ik lees qua geruststellen ...brrr.. ik heb teveel paarden gezien die ongelukkige hoopjes ellende werden door geen sturing en onbegrip, met de beste bedoelingen om ze te begrijpen en te pamperen.. :J

Inderdaad, die zijn er weinig en de enige les die we daar uit kunnen halen is dat onze skills dus te kort schieten. Dwang is niet een oplossing in belang van het dier, dat is eigen belang (hij moet nu luisteren).
En bokken bij zadelmak maken is inderdaad een uiting die je niet zou moeten willen zien. Dan is het proces voor het paard waarschijnlijk te snel gegaan.
En inderdaad paarden trainen zonder sturing en zonder consequent te zijn en als je de signalen niet goed kunt lezen/begrijpen (wederom een reminder om aan je eigen skills te werken) leidt meestal ook niet tot een blij, emotioneel stabiel paard, maar nog steeds geen valide 'reden' om dan maar met pijnprikkels te gaan werken.

Ik ben nu met een bezig zadelmak te maken die het hele proces ontzettend leuk vindt, en enthousiast meewerkt :D ze groeit met elke stap in zelfvertrouwen, is zo blij en stabiel, en doet het waanzinnig goed. En toch heb ik wel druk gebruikt. Heb ik een zadel opgelegd, terwijl ze dat best spannend vond, en dan haar reactie (blijven staan) beloond. Dan negeer ik even de spanning, en leer haar dat dat zadel niet eng is, en dat als je een zadel ophebt, er leuke dingen gebeuren.

Maar met werken is er een moment dat je moet uitleggen dat ze naar voren moet, en ook daar heb ik even druk gebruikt, waarbij ik de reactie die ik wil zien, onmiddellijk bevestig met de clicker en beloon. Het resultaat is nog steeds een enthousiast meewerkend paard.
Dat moment komt onder het zadel ook, en ook dan hou ik geen wortel voor haar neus, maar geef druk, tot ik een reactie krijg die ik wil, en beloon die.
De paarden die ik gereden heb, waren allemaal voorwaarts, enthousiast en blij in het werk.

Devitootje schreef:
Elisa2 schreef:
Daarom is zweep en sporen verbieden ook zoiets stoms om te roepen, een zweep goed gebruikt is niet meer dan het verlengde van je been. Een spoor goed gebruikt is er voor de verfijning. Laten we vooral scherp blijven op slecht gebruik van hulpmiddelen ipv alles maar willen verbieden.

Laten we vooral afstappen van (het goedkeuren van) het gebruik van pijnprikkels in de training van paarden.
Een zweep een verlengde van je been? Het is gewoon een pijnprikkel of de dreiging daarvan en daarmee aversief, hoe mooi wij het ook willen benoemen.
Een spoor voor verfijning? in 99 van de 100 gevallen die ik zie wordt hij gebruikt om aan te sporen. En verfijning? Als we zo graag willen verfijnen, dan denk ik dat we met ons lichaamsgebruik nog vele stappen kunnen maken. Mensen die amper hun handen stil kunnen houden, laat staan een onafhankelijk zit hebben, maar wel sporen nodig hebben voor verfijning? Als het voor paarden niet zo onaangenaam zou zijn is het bijna hilarisch.

Maar het is toch niet omdat er mensen zijn die ze niet correct kunnen gebruiken, dat ze niet correct gebruikt kunnen worden? Je schiet nu een instrument af omdat het weleens verkeerd gebruikt wordt. Je kan alles verkeerd gebruiken, dat maakt een instrument toch niet per definitie verkeerd? Een zweepje kan je gebruiken om mee te slaan, je kan hem ook gebruiken om met je paard ermee over te gooien, je paard een cue te geven, je paard te aaien, je paard leren hem te apporteren, er zijn zoveel mogelijkheden met het ding.
Devitootje schreef:
Laten we onszelf andere skills aanleren en de paarden de vragen op een andere manier stellen (en ze de tijd gunnen), zodat ze met plezier en zonder dwang samen met ons dingen willen doen.

Er is toch niemand die graag met iemand op pad zou willen gaan met iemand van wie je weet dat als je iets niet (snel genoeg) doet je een tik/pijnprikkel krijgt toegediend?
Tenzij je samen naar een SM kamer gaat… de enige plek waar zwepen thuishoren imo. ~~}>

We hebben tegenwoordig onze mond vol over grensoverschrijdend gedrag, nou de grenzen van veel paarden worden dag in, dag uit (ruim) overschreden, maar dat vinden we schijnbaar wel normaal...
Maar na het verbod op prikbanden en elektrische halsbanden bij honden, komt de paardenwereld ook nog wel aan de beurt ...

En weer schiet je hier instrumenten af die prima op een heel paardvriendelijke manier gebruikt kunnen worden. Instrumenten kunnen heel nuttig zijn, mits uitstekende timing en proportie aanwezig zijn. Ik ben er groot voorstander van om pijnvrij, geweldloos, positief te werken, en als je mij ziet werken en rijden is dat ook 100% duidelijk. Blije paarden die het werk fantastisch leuk vinden. Paarden die goed in hun vel zitten en super vrolijk zijn, en het super leuk vinden om mij weer te zien.
Maar ik ben niet vies van een zweepje en sporen. Ik maak liever iets duidelijk met een zweepje dan eindeloos te blijven schoppen zonder enig effect. Nog liever gebruik ik even een spoortje, zodat het paard niet ook nog een ruk in de mond krijgt, en dan echt pas op met moment van terugvallen, zodat het een correctie is. Grote voordeel: daarna kun je er gewoon af blijven, hoef je dat paard niet elke pas te pesten met je been. Nog groter voordeel: 1 effectieve correctie levert een wereld van momenten op waarbij je bijna op elk moment kunt belonen, en je hulp geen pijnprikkel is, maar een aanwijzing.

En als jij een manier weet waarop je een voorwaartse reactie rijtechnisch correct, force free kunt aanleren, sta ik daar geheel voor open.
En uiteraard is rijden geheel mijn idee, ik vind rijden geweldig, mijn paard vindt samen dingen doen geweldig, en vindt het een ontzettend leuk idee dat ik op haar rug ga zitten :D dus ik geloof nu niet dat ik mijn paard ermee aan het pesten ben. Sterker nog, ik heb er nog nooit een gehad, die er zo enthousiast over was.

janderegelaa schreef:
Die sportpaarden krijgen een fantastische verzorging, vaak vele malen beter dan bij een willekeurige amateur.

Dat klopt, maar dat maakt met een tak slaan omdat het paard nee zegt nog niet goed natuurlijk. Zoals ik al eerder zei was een probleemanalyse met daarop een gestructureerd plan van aanpak een beter idee geweest.
janderegelaa schreef:

Wetgeving wordt geïnspireerd op de moraal en inzichten van mensen die zich met ethiek bezighouden, op de ethiek van de bevolking, dus het maakt wel degelijk uit hoe jij iets kwalificeert. Wetgeving en moraal zijn aan verandering onderhevig, met name op het gebied van mensen- en dierenrechten en welzijn.
De universele verklaring van mensenrechten is nog helemaal niet zo oud, en inmiddels geadopteerd in de Nederlandse grondwet en dus ook de Nederlandse rechterlijke macht. Die moraal is niet altijd zo geweest, en de wetgeving volgt op verandering van inzichten en dus moraal, niet andersom.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:06

Ayasha schreef:
Die ben ik ook even gaan terug zoeken want ik had enkel die op haar instagram gezien en dat bevestigd mijn vermoeden. Het verbaast me niks dat ie linksvoor onregelmatig is na op die wijze de waterbak in te gaan. Dat dát niet gevoeld is of gezien is door de omstaanders voegt gewoon alleen maar toe aan hoe verachtelijk deze hele situatie is.

En door alle mensen in dit topic niet. Inderdaad verachtelijk. Of niemand heeft het filmpje gekeken, wat ik nog raarder vind. Hoe kan iemand commentaar leveren als ze blijkbaar niet alles bekijken.

En inderdaad kreupel aan de voorkant, niet aan de achterkant.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:15

janderegelaa schreef:
RBR schreef:
Een whataboutisme, een gevolgtrekking gebaseerd op een summiere waarneming en een ad hominem. Vind je nou zelf dat dit een eerlijke manier van discussiëren is?

https://www.schrijfvis.nl/waarom-je-jui ... e-woorden/
Pfoe, als dit al moeilijke woorden zijn, is het wel heel slecht gesteld met het onderwijs in Nederland. :')