Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigBen schreef:Dat laatste heb je gelijk in. Als ik écht moet kiezen heb ik nog altijd liever een bamboeman met verstand van zaken dan een prutser die niet kan rijden.
BigBen schreef:Bij Beerbaum worden paarden geprepareerd, net zoals dat op vrijwel alle nationale en internationale stallen gebeurt. Dikwijls stelselmatig, soms zelden, maar het gebeurt overal. Prepareren is het voorzichtig maken van paarden die van nature niet of minder voorzichtig zijn. Barreren is maar één van de vele methodes die daarbij worden gebruikt. Ik weet van een veulenveiling waar de veulens een klein sprongetje maakten. Bij alle veulens was de kroonrand van de voorvoeten ingesmeerd met een bijtende stof. En zoals eerder al gezegd, juryleden op een hengstenkeuring weten niet eens meer hoe een jong paard van nature springt. Ik ken precies één topruiter waarvan ik zeker weet dat de paarden puur natuur springen. Alexandra Ledermann.
Earth schreef:
BigBen schreef:Dat laatste heb je gelijk in. Als ik écht moet kiezen heb ik nog altijd liever een bamboeman met verstand van zaken dan een prutser die niet kan rijden.
Maar een bamboeman doet een paard willens en wetens pijn. We. Prutser niet. Dan vind ik de bamboeman schuldiger. Vooral omdat er geldbelang achter zit. Want jij en ik weten dat het bij de bamboeman niet alleen daarbij blijft. Daar zit de onkunde hem ook in het dressuurmatig rijden, veel te strakke slof, in rollkur een half uur rond rijden, een stug paard om je binnenbeen trappen totdat er een gigantische bult ontstaat rond de spoor. Maar ook oneerlijk longeren, als in veel te strak bijzetten. En dan met 2 man longeren, oh wee als paard in verzet gaat. Dan is er altijd eentje die de zweep kan hanteren.
Earth schreef:
Maar een bamboeman doet een paard willens en wetens pijn. We. Prutser niet. Dan vind ik de bamboeman schuldiger. Vooral omdat er geldbelang achter zit. Want jij en ik weten dat het bij de bamboeman niet alleen daarbij blijft. Daar zit de onkunde hem ook in het dressuurmatig rijden, veel te strakke slof, in rollkur een half uur rond rijden, een stug paard om je binnenbeen trappen totdat er een gigantische bult ontstaat rond de spoor. Maar ook oneerlijk longeren, als in veel te strak bijzetten. En dan met 2 man longeren, oh wee als paard in verzet gaat. Dan is er altijd eentje die de zweep kan hanteren.
betadine schreef:N0a schreef:Sorry, begin van de avond was daar het hele filmpje te zien met meerdere beelden. Ik zie nu inderdaad dat het overal weggehaald is.
Hier wel nog te zien. Op de bovenste foto klikken om de video te starten.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... fGhfkPE2nV
Earth schreef:Ja dit was op een internationale stal, met een OS ruiter
Ga eens bij een inrijring kijken op een internationale wedstrijd, dan zie je al genoeg waarvan je denkt 'goh dat kan ook anders toch?'
Edit: Wat voorbeelden. Paarden expres lauw of dicht op de stijl zetten zodat ze er tegenaan lopen, rijden met een strakke slofteugel, peesbeschermers die omgewisseld worden met of zonder lood, paarden die in rollkur worden gereden.
Dat is misschien op het eerste oog geen mishandeling, maar als je goed kijkt zijn dit vaak paarden die LH zijn.
Ik dacht, eens kijken of er voorbeelden zijn op youtube, nu heeft Epona er wat filmpjes van gemaakt. Ik sta niet achter Epona, maar dit is precies wat ik bedoel. Als ruiters dit goedkeuren en normaal vinden op wedstrijd, wat gebeurt er dan thuis?
https://www.youtube.com/watch?v=AGHG4vID-fk
https://www.youtube.com/watch?v=4S33se6xadw
https://www.youtube.com/watch?v=s7tU6Clst7k Jos Lansink
https://www.youtube.com/watch?v=4S33se6xadw
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zijn dit uitzonderingen? Nee, elk concours waar ik was, zag ik ze wel zo rijden. En juist op 3/4/5 sterren concours. De top van de wereld. En is dit schokkend? Dat vind ik wel, want weet je, als ze de paarden al zo op wedstrijd rijden, wat doen ze dan thuis? Dan zijn ze echt niet vriendelijk(er). Zo rijden op concours zou niet mogen. En ook al zijn deze filmpjes al 10 jaar oud, het is niet iets van enkel 10 jaar geleden. En de FEI afgevaardigden die bij het inrijden zitten? Zelfs toen tijdens een Six bar wedstrijd een paard bloed onder de hackamore had, wat steeds in de inrijdring even werd afgedept en met wit poeder werd verborgen, bewoog de FEI meneer niet van zijn stoel. Dus de FEI en andere bonden houden dit in stand, en dat is walgelijk. (en heb ik er wat van gezegd? Nee ik niet, anderen wel. Werd niks mee gedaan. Waar bemoeide zij zich mee? Daar kwam het op neer...)
Kalea schreef:Nu zijn vooral springen en dressuur genoemd, is dit dan minder het geval in bijvoorbeeld western? Daar heb ik zelf geen idee van.
Kinke schreef:Dit is een onderdeel van het probleem, dingen als 'ik ga geen namen noemen maar.....'
Als je weet dat ergens zoiets geflikt wordt, wees dan zo sterk en verzamel bewijsmateriaal. Dat is de enige manier waarop we iets voor die arme dieren kunnen doen
Kinke schreef:Dit is een onderdeel van het probleem, dingen als 'ik ga geen namen noemen maar.....'
Als je weet dat ergens zoiets geflikt wordt, wees dan zo sterk en verzamel bewijsmateriaal. Dat is de enige manier waarop we iets voor die arme dieren kunnen doen
Chawi schreef:Gewoon geen sport/wedstrijden meer toestaan met dieren. Niet op beginners, amateur of topsport niveau.
Geen dressuur, geen springen, geen western, geen klassieke toestanden. Helemaal niets meer.
Oh, en niet alleen voor paarden, ook voor honden, kippen, katten, konijnen, kevers...
Sporten doe je maar als mens met jezelf of met een team van mensen.
Kalea schreef:Nu zijn vooral springen en dressuur genoemd, is dit dan minder het geval in bijvoorbeeld western? Daar heb ik zelf geen idee van.
cjb schreef:Chawi schreef:Gewoon geen sport/wedstrijden meer toestaan met dieren. Niet op beginners, amateur of topsport niveau.
Geen dressuur, geen springen, geen western, geen klassieke toestanden. Helemaal niets meer.
Oh, en niet alleen voor paarden, ook voor honden, kippen, katten, konijnen, kevers...
Sporten doe je maar als mens met jezelf of met een team van mensen.
Zullen we dan maar stoppen met sporten. Kijk naar het wielrennen, turnen, voetbal, zwemmen, atletiek, ..., ...
Sporten is gezond, ook voor paarden maar dat stopt bij topsport.