Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bravura schreef:Het valt mij op dat er enorm veel mensen tegen de komst van de wolf zijn. Alle negatieve berichten krijgen de aandacht van de media maar het positieve dat de wolf brengt in de natuurgebieden voor zowel flora als fauna wordt niet genoemd of gezien. Jammer.
Voor diegenen met een roodkapje-syndroom:
Zelfs jagers doden pony's die ze voor wilde zwijnen aanzien
https://www.jagderleben.de/news/wildschweinen-verwechselt-jaeger-schiesst-zwei-pferde-713033
https://www.jagderleben.de/news/pferd-geschossen-jaeger-wildschwein-angesprochen-712886
sterregoud schreef:Bravura, de wolf zal niet zorgen voor meer maar voor minder biodiversiteit.
Deze zomer zijn alle ( of bijna alle) edelhertenkalfjes in de Veluwe al vroeg opgegeten. Zonder nieuwe aanwas sterft een soort uit.
De konijnen en hazen staan al op de rode lijst.
Bravura schreef:sterregoud schreef:Bravura, de wolf zal niet zorgen voor meer maar voor minder biodiversiteit.
Deze zomer zijn alle ( of bijna alle) edelhertenkalfjes in de Veluwe al vroeg opgegeten. Zonder nieuwe aanwas sterft een soort uit.
Waar zijn die cijfers te vinden? Afschot zwijnen en roodwild is zielig en de jagers halen het afschot vaak niet eens, wolven die herten en zwijnen eten zijn overbodig, etc. Herten en zwijnen zijn er in overvloed, te veel zelfs. Wolvenroedels vestigen zich alleen als er meer dan genoeg wild is, anders zoeken ze een ander gebied uit om zich te vestigen. En ja, ook dat kunnen buitengebieden van steden en dorpen zijn.
In Duitsland is er inmiddels de Afrikaanse varkenspest en de ziekte van Aujeszky onder de wilde zwijnen. Willen we dat dan hier? Hier hebben we al jaren een overschot en bij overschot steken ziekten de kop op. Bij een teveel aan konijnen steekt myxomatose op, enkele jaren terug was dat ook volop.
De inmenging van mensen is het probleem. Zij bepalen alles. Fauna herstelt zich als er minder planteneters zijn. Er komt plaats voor zowel verdwenen inheemse plantensoorten als diersoorten maar helaas verdwenen deze eerst door de inmenging van de mens.
Inmiddels is de goudjakhals weer gezien. De lynx laat ook niet lang op zich wachten. En wij maar klagen over een stuk of wat wolven met 17 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde.
@ Dreamboy, zo gauw er iets ten dele van de wolf valt kan het niet en is het fout maar als honden en mensen een probleem vormen en huisdieren pakken dan is het nou eenmaal zo.
sterregoud schreef:
Mist schreef:Dat is juist het probleem, er zijn geen geschikte gebieden meer, de wolven fokken als konijnen en dus worden er steeds meer ons cultuurlandschap ingeduwd
sterregoud schreef:Bravura, de wolf zal niet zorgen voor meer maar voor minder biodiversiteit.
Mist schreef:Wolven zwerven niet uit naar het buitenland, WIJ zijn het buitenland. Oostblok landen mochten ze niet meer schieten toen ze bij de EU kwamen, dus werd Duitsland overspoeld. En die wolven zwerven nu bij ons uit, een roedel heeft een terratorium van 200km2 nodig. We hebben geen toendra hier.
Dreamboy schreef:Bravura, ik snap jouw standpunt en in grote lijnen ben ik het zelfs met je eens. Maar ik vraag me af hoe je gaat reageren als ze, onderweg wat vee pakkend, toevallig jouw paard of pony te grazen nemen.
Bravura schreef:Dreamboy schreef:Bravura, ik snap jouw standpunt en in grote lijnen ben ik het zelfs met je eens. Maar ik vraag me af hoe je gaat reageren als ze, onderweg wat vee pakkend, toevallig jouw paard of pony te grazen nemen.
Mijn shet loopt naast het gebied waar zich een roedel heeft gevestigd. Ik wil mijn shet echt niet kwijt en ben gehecht aan dit diertje. Maar ik heb daar wel degelijk over nagedacht ja. En mijn gedachte....Ik hoop dat de shet dan in dat geval een snelle dood heeft gekend en niet veel geleden heeft. De wolf kan ik het niet kwalijk nemen. Vervelend en naar, ja zeker. Ik ga er vanuit dat het niet gebeurt maar mocht het gebeuren....tja....
Bravura schreef:Dreamboy schreef:Bravura, ik snap jouw standpunt en in grote lijnen ben ik het zelfs met je eens. Maar ik vraag me af hoe je gaat reageren als ze, onderweg wat vee pakkend, toevallig jouw paard of pony te grazen nemen.
Mijn shet loopt naast het gebied waar zich een roedel heeft gevestigd. Ik wil mijn shet echt niet kwijt en ben gehecht aan dit diertje. Maar ik heb daar wel degelijk over nagedacht ja. En mijn gedachte....Ik hoop dat de shet dan in dat geval een snelle dood heeft gekend en niet veel geleden heeft. De wolf kan ik het niet kwalijk nemen. Vervelend en naar, ja zeker. Ik ga er vanuit dat het niet gebeurt maar mocht het gebeuren....tja....
Dreamboy schreef:Bravura, ik snap jouw standpunt en in grote lijnen ben ik het zelfs met je eens. Maar ik vraag me af hoe je gaat reageren als ze, onderweg wat vee pakkend, toevallig jouw paard of pony te grazen nemen.