Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:59

Maar hoe hoog moet je omheining dan wel niet zijn? Ze gaan al over hekken van 1.90 hoog..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:08

Ik vind het lastigste om te bedenken of je nu juist wel/niet extra afrastering moet plaatsen.
Doe je het niet, dan komt de wolf makkelijk 'binnen'.
Doe je het wel, dan komt de wolf misschien iets moeilijker binnen maar is er voor de beesten (paarden/schapen) die binnen de afrastering geen enkele mogelijkheid om te ontsnappen.

Dus laten wij het ook maar zoals het is....
Hope & pray, zoiets.

pillow

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:43

Ik heb mijn 8 schapen bij onze toekomstige woning lopen. Tussen Dwingeloo Diever en Geeuwenbrug, ik vindt het heel naar en doodeng dat die wolf daar rondloopt. Maar wat kan ik doen, ze lopen achter een normale omheining van 3 stroomdraden en 1 m hoog. Ze hebben een schuilhok van 2,5 bij 4,5 m. maar daar kun je ze toch niet iets van 16 uur in opsluiten. Hekken van 2 m hoog is geen kijk en een ree oid kan dan ook nergens meer heen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:30

ikkedus schreef:
Wat een vreemde redenering als eigenaar; ik laat mijn paarden gewoon buiten, want…
Want; jammer dan als hij als snack dient en half levend wordt opgepeuzeld?!?!?
Een paard snachts binnen zetten is in mijn ogen altijd een beter alternatief dan dit.
Ik snap dat niet. Zal wel aan mij liggen waarschijnlijk. |o

Een paard wat gewend is om altijd buiten te staan, sluit je niet zomaar weer op. Die van mij komt dan echt met deur en al naar buiten. Ze kunnen ook getroffen worden door de bliksem of een tak op het hoofd krijgen als het stormt. Maar al deze dingen, inclusief de aanval van een wolf, kunnen ook overdag gebeuren. Moet ik ze dan 24/7 gaan opsluiten? Ik verkies ervoor om ze gewoon lekker paard te laten zijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:31

anjali schreef:
ikkedus schreef:
Wat een vreemde redenering als eigenaar; ik laat mijn paarden gewoon buiten, want…
Want; jammer dan als hij als snack dient en half levend wordt opgepeuzeld?!?!?
Een paard snachts binnen zetten is in mijn ogen altijd een beter alternatief dan dit.
Ik snap dat niet. Zal wel aan mij liggen waarschijnlijk. |o

Ik vind het ook raar. Net of zo iemand maar weinig om zijn dieren geeft.

En bedankt! Dit zegt meer over jou dan over mij. Niet elk paard kan op stal staan. Ze zouden juist doodongelukkig worden als ik ze nu ineens ga opsluiten. Jij denkt alleen aan hoe het voor jou is zonder daarbij aan het welzijn van je paard te denken. Ik doe dat Juist wel, omdat ik om ze geef.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:59

[/quote]
De mini’s van mij en dwerggeit staan hierdoor ‘s nachts binnen. Wij wonen erg landelijk en zit er niet op te wachten om ‘s ochtends zo wakker te worden.[/quote]

Dat snap ik heel goed. Ik denk dat mini's, schapen, geiten en jong spul zoals veulens en kalfjes ook een groter risico lopen dan grote paarden. Maar helaas bestaat de kans ook dat ze overdag gegrepen worden door de wolf. Dan zul je ze dus 24/7 moeten opsluiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:02

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:13

Buurvrouw hier toch maar gewaarschuwd. Arabiertje mini en shetveulen.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 05:44

Cayenne schreef:
meganvr schreef:
Maar hoe hoog moet je omheining dan wel niet zijn? Ze gaan al over hekken van 1.90 hoog..

Deze tips staan op Wolf Fencing Nederland: https://www.wolf-fencing.nl/preventie-w ... aatregelen

Daar ben ik mee bekend inderdaad. Maar zoals je zelf al kan lezen kunnen ze ook graven dus is het vrijwel onmogelijk om een wolfproof omheining te maken :) Ik begin er niet aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:53

Kendra schreef:
Ik vind het lastigste om te bedenken of je nu juist wel/niet extra afrastering moet plaatsen.
Doe je het niet, dan komt de wolf makkelijk 'binnen'.
Doe je het wel, dan komt de wolf misschien iets moeilijker binnen maar is er voor de beesten (paarden/schapen) die binnen de afrastering geen enkele mogelijkheid om te ontsnappen.

Dus laten wij het ook maar zoals het is....
Hope & pray, zoiets.

Toch wel die extra omheining. Immers uitbreken met wolf erbij kan nog net zo goed betekenen dat je dier levend op gegeten wordt naast risico's voor weg gebruikers die dan ook nog eens ontstaan plus mogelijke verwondingen door het uitbreken. Ik zou dus gaan extra veilige omheining

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:07

Het is toch wel duidelijk dat wolven niet kunnen in Nederland.Mijn paard staat op een pensionstalling waar ze s'nachts op stal staan.Daarbij ben ik blij dat ik toevallig een van de binnenstallen heb waar boven de deur ook tralies zitten.De aanwezige buitenboxen hebben dat niet. Ik zou echt enorm ongerust worden.Ik koop geen paard om hem door wolven te laten verslinden en dat moet je van de wolvenbrigade ook nog maar toestaan allemaal!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:28

Flower033 schreef:
150.000 bijtincidenten per jaar waarvan ruim 30% ernstig. Vind ik best veel. Ik zie liever een loslopende wolf dan een loslopende hond. Die wolf komt niet naar me toe, die is mensenschuw. Honden blaffen tegen je, springen tegen je op. Doodeng!

Er worden per jaar 300 schapen door wolven doodgebeten. 4000 gedood door honden. En een veelvoud door mensen.

Op het totaal is dat misschien een vergelijking. Maar in mijn praktijk gaat die vergelijking volledig scheef.
Die bijtincidenten gaan namelijk voornamelijk om kuddes in natuurgebieden. Niet minder sneu. Maar wel een andere situatie met een andere aanpak. Daarbij is daar de factor mens heeeeel groot. Die is voor 99% schuld aan die bijtincidenten. Bij de wolf sta je veel machtelozer.

Mijn paarden en schapen staan voor 99,9% veilig voor ongehoorzame honden.
Ze staan een stukje van de weg af. En hondeneiganaren hebben hun dier hier aangelijnd omdat ze langs een weg lopen. Dus als die hond niet luistert ligt hij onder een auto. Als ze dan de kant van mijn dieren oplopen heb je meters en meters om te roepen, gillen, tieren: in te grijpen. + in het donker hou je je hond al helemaal aan de lijn. Als ze er dan al lopen. + de sloot + omheining + stroom zal ze ook nog tegen houden/afremmen.

De wolf daarentegen: Die gaat langs de achterkant komen hier. Vanuit het bos, 1 landje door en zo mijn wei in. Ongezien. Daar zit geen sloot. Daar staat er niemand op te kijken en roepen. Die kan op zijn gemakje even kijken hoe hij tussen de houten omheining door hupt en of hij vandaag een schaapje pakt en de uitdaging aangaat en de shetlander van schaap formaat te grazen neemt.....
Needless to say.... dat vind ik niet grappig!

En ja, ik heb dus al allerlei maatregelen getroffen. Schapen in de nacht op stal. Stalmuurtjes opgehoogd. Nieuwe stroom apparaten aangeschaft met meer stroom. Paarden gaan naar een veilige plek voor de nacht. Maar ik heb ook nog een baan/leven. En dus moeten de beesten wel eens om 6 uur in de ochtend naar buiten. Of kunnen pas om 8 uur in de avond weer naar binnen. Dat zijn in de winter heel wat stille rustige uurtjes......brrrr

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 09:37

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:48

speurneusc schreef:
wie nog steeds denk dat wolven grote paarden en mensen links laten liggen,

grote fries hengst (630 kilo) met ruiter werd als prooi achtervolgd: https://www.facebook.com/groups/1503466479731717

Eng verhaal, maar gelukkig niets gebeurd - en nog niet zeker of het om een wolf gaat of zo'n 'wolfhond'.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:10

Tja ik heb een paard die ik dan beter ineens kan laten hemelen als ophokken verplicht zou worden.
Door zijn zwakke achterbenen en artrose is op een stal staan écht niet gezond, vrije beweging is veel gezonder voor hem, anders haal ik smorgens een paard op 3 benen uit stal of een paard dat helemaal geen stap meer kan verzetten.
Dat willen we toch ook niet?

Die van mij lopen dus 24/7 buiten. 2km verderop zou een wolf gespot zijn in een klein bos. Maar tot op heden nog altijd geen meldingen van schapen of ander vee die aangevallen zijn. Het is dus maar de vraag... Was het een wolf wat ze gezien hebben?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:29

Dat paarden snachts niet op stal zouden kunnen staan vind ik wel zo een kul! En als een paard op 3 benen zn stal uit komt smorgens door artrose vraag ik me af of je dat paard überhaupt nog een plezier doet te laten leven met pijn en ongemak! Of de winterkou en vocht zo fijn is als je onder flinke artrose lijd!! Paarden wennen heus wel aan savonds naar binnen en smorgens weer naar buiten.... En neen niet alleen laten staan maar dat doe je buiten ook niet!

Er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen. Ik heb vaak het idee bij veel paarden eigenaren het dier maar zo min mogelijk werk en geld mag kosten als in uitmesten, voeren en dagelijks fatsoenlijke verzorging!
Neem dan geen paarden als je je verantwoording niet wil of kan nemen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:44

Popstra schreef:
Dat paarden snachts niet op stal zouden kunnen staan vind ik wel zo een kul! En als een paard op 3 benen zn stal uit komt smorgens door artrose vraag ik me af of je dat paard überhaupt nog een plezier doet te laten leven met pijn en ongemak! Of de winterkou en vocht zo fijn is als je onder flinke artrose lijd!! Paarden wennen heus wel aan savonds naar binnen en smorgens weer naar buiten.... En neen niet alleen laten staan maar dat doe je buiten ook niet!

Er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen. Ik heb vaak het idee bij veel paarden eigenaren het dier maar zo min mogelijk werk en geld mag kosten als in uitmesten, voeren en dagelijks fatsoenlijke verzorging!

Dit bericht hangt enkel van aannames aan elkaar. Hoe zou jij het vinden om van 24/7 vrij om te gaan en te staan waar je wilt naar MINSTENS 8 uur per dag in een donker, afgesloten toilet opgesloten te gaan, waar je alleen rondjes om je eigen as kan draaien en doortrekken er niet bij is? Zonder enige uitleg, want er is niemand om je heen die je taal spreekt. Veel plezier he vannacht, en alle nachten erna voor de rest van je leven! 8)7

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:50

Mwa, mn paarden hebben er geen enkele moeite mee hoor. Staan nooit te zeiken of te drammen bij de deur smorgens. Hebben een schone stal en hun natje en droogje.

Maar goed, meningen verschillen. Moet er zelf niet aan denken ze buiten te hebben snachts als er wolven in de buurt zijn. Overdag is ook een kans ze gepakt worden, dat weet ik maar doorgaans gebeurt het vaak snachts of tegen zonsopkomst.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:53

Nou die van mij kunnen elkaar zien als ze op stal staan en toch breekt er 1 de stal af. Die wil echt niet binnen staan. Die staat binnen 5 min nat van het zweet. Daarom ook de keuze van ze gewoon 24/7 weidegang te geven.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:03

Popstra schreef:
Mwa, mn paarden hebben er geen enkele moeite mee hoor. Staan nooit te zeiken of te drammen bij de deur smorgens. Hebben een schone stal en hun natje en droogje.

Maar goed, meningen verschillen. Moet er zelf niet aan denken ze buiten te hebben snachts als er wolven in de buurt zijn. Overdag is ook een kans ze gepakt worden, dat weet ik maar doorgaans gebeurt het vaak snachts of tegen zonsopkomst.

Maar dat jouw paarden dat doen wil niet zeggen dat ze dat allemaal zo doen. Ze hebben allemaal een eigen karakter en persoonlijkheid, 't zijn geen machines.

Op algemenere schaal moet ik zeggen dat ik echt doodmoe begin te worden van die wolven discussie. Pro, anti... Voor beide kanten is wat te zeggen. Feit is dat ze hier zijn en zullen blijven, dus dat we ermee moeten dealen. Klaar. Want de overheid gaat ze niet afschieten en ze gaan ook écht geen grenswachters aanstellen om wolven te vertellen dat ze om moeten keren. Dus discussie voeren over of dit wenselijk is in Nederland heeft gewoon écht geen zin. Ga kijken naar oplossingen en acceptatie en blijf niet hangen in emoties als angst, daar bereik je niks mee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:29

Popstra schreef:

Ik wil gerust een dagje ruilen hoor. Ik jouw box uitmesten, jij mijn paddock schoon maken, hooizakken vullen enz. Kijken wat meer werk is. Het ontbreekt ze aan niets. Krijgen goed voer, goed hooi,tandarts, hoefsmid, dierenarts wanneer nodig en osteophaat. Dus goedkoper is het echt ook niet. Ik heb ze niet 24/7 buiten lopen omdat het minder werk is of goedkoper want het is eerder meer werk, maar omdat ik ze niet 20 uur op wil sluiten in een hok van 3x3. Mijn paarden mogen paard zijn
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 10-11-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:34

Betreft paarden is vaak wat je ze aanleert.
Toen ik mijn jonkies nog beide had stonden de 24/7 buiten.
Maar als de smid kwam zette ik ze expres wel eens een uurtje eerder binnen, uurtje als hij weer weg was.
Bij heel bar en boos weer zette ik ze ook wel eens een nachtje binnen. Met oud op nieuw ook.
Moest dat, nee want ze hadden een schuilstal. Maar ik sliep dan beter :+ Maar voornamelijk dat ik het een fijn idee vond dat ze leerde dat een nacht op stal ook kan zonder drama. Je weet nooit waarom het goed is dat ze beide kennen.

Oke, ik had ze liever 24/7 buiten, maar mijn merrie met pollen allergie kan dat in de zomer niet.
Dus ook maar weer goed dat ik haar aangeleerd had dat binnen ook een prima plekje is.

En ik geef toe met hier een wolf redelijk in de buurt dat ik het niet erg vind dat ze nu in de nacht op stal gaan.

Tja en doodmoe worden van de discussie
Ik word vooral dood moe van de mensen die er om liegen, de expert die beweren dat de wolven dit niet doen en dat niet doen, terwijl ze het bewezen wel doen.
De leugen dat een wolven fence werkt, terwijl al heel vaak bewezen is dat het niet doet.
Op deze manier mensen die er geen zak van weten meteen blèren, had die boer het maar goed af moeten maken, eigen schuld!
Puur doordat die zogenaamde experts alles bij elkaar liegen.
Dan is het ook geen wonder dat er geen beleid voor gemakt word dat werkt.
Of die stadse lui daar in het westland in de regering met die valse informatie anders gaan beslissen dan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:40

DuoPenotti schreef:
Betreft paarden is vaak wat je ze aanleert.
Toen ik mijn jonkies nog beide had stonden de 24/7 buiten.
Maar als de smid kwam zette ik ze expres wel eens een uurtje eerder binnen, uurtje als hij weer weg was.
Bij heel bar en boos weer zette ik ze ook wel eens een nachtje binnen. Met oud op nieuw ook.
Moest dat, nee want ze hadden een schuilstal. Maar ik sliep dan beter :+ Maar voornamelijk dat ik het een fijn idee vond dat ze leerde dat een nacht op stal ook kan zonder drama. Je weet nooit waarom het goed is dat ze beide kennen.

Oke, ik had ze liever 24/7 buiten, maar mijn merrie met pollen allergie kan dat in de zomer niet.
Dus ook maar weer goed dat ik haar aangeleerd had dat binnen ook een prima plekje is.

En ik geef toe met hier een wolf redelijk in de buurt dat ik het niet erg vind dat ze nu in de nacht op stal gaan.

Tja en doodmoe worden van de discussie
Ik word vooral dood moe van de mensen die er om liegen, de expert die beweren dat de wolven dit niet doen en dat niet doen, terwijl ze het bewezen wel doen.
De leugen dat een wolven fence werkt, terwijl al heel vaak bewezen is dat het niet doet.
Op deze manier mensen die er geen zak van weten meteen blèren, had die boer het maar goed af moeten maken, eigen schuld!
Puur doordat die zogenaamde experts alles bij elkaar liegen.
Dan is het ook geen wonder dat er geen beleid voor gemakt word dat werkt.
Of die stadse lui daar in het westland in de regering met die valse informatie anders gaan beslissen dan.

Waar ik vooral moe van word zijn die eeuwige veroordelingen als je je paarden 24/7 buiten hebt. Dat je dan niet om je paarden geeft en niet goed voor ze zorgt. Datje het doet omdat het goedkoop zou zijn en minder werk. Grote kans dat degene die dit allemaal beweren vol pension staan en nog nooit een mestvork in hun handen hebben gehad. Natuurlijk vind ik het geen fijn idee dat er wolven rond lopen of als het bliksemt of stormt, maar mijn paarden doen het goed zo en het ontbreekt ze aan niets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:42

Zoals jij nu ook een aanname en een oordeel hebt over popstra, waarvan ik weet dat deze dus niet klopt.

En ja soms kan dat waar zijn dat vooroordeel.
Zoals ik het ook echt veeeeel minder werk vond dat 24/7 buiten. En ook minder duur.
Maar toch heb ik ze dan weer binnen, dus ja.... En dat in eigen beheer, dus die mestvork ken ik dan wel weer :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:46

DuoPenotti schreef:
Zoals jij nu ook een aanname en een oordeel hebt over popstra, waarvan ik weet dat deze dus niet klopt.

En ja soms kan dat waar zijn dat vooroordeel.
Zoals ik het ook echt veeeeel minder werk vond dat 24/7 buiten. En ook minder duur.
Maar toch heb ik ze dan weer binnen, dus ja.... En dat in eigen beheer, dus die mestvork ken ik dan wel weer :D

Ik noem geen namen dus ik doe ook geen aanname. Ik heb het over mensen die zo oordelen in het algemeen. Ik heb mijn vorige paarden ook in pension gehad en bij sommige was ik zelfs goedkoper uit dan nu. Qua werk is het denk ik ook maar net hoe groot de ruimte is waar de paarden op lopen.