[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:56

MCE schreef:
Leuk ESSAY

Dierenliefde kan de mens verblinden
Dierenmishandeling kan gedijen als mensen beesten niet zien voor wat ze zijn: levende wezens die zowel op ons lijken als van ons verschillen. Maar beseffen we wel dat juist ook de liefde die we voor dieren voelen hen een kwelling kan zijn?

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b43b2d2c/

Inderdaad dat getut met paarden...al die gekleurde dekjes en bandages tot aan de oksels. Bling frontriemen, gelakte hoeven kan zelfs met glitters, geschoren in in hartvormpjes en sterren, vlechten in, geschoren paarden, opgeschoren benen, geschoren staarten, paard wassen, paard onder de zonnebank...bedoel je zoiets?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:04

manubres schreef:
MCE schreef:
Leuk ESSAY

Dierenmishandeling kan gedijen als mensen beesten niet zien voor wat ze zijn: levende wezens die zowel op ons lijken als van ons verschillen. Maar beseffen we wel dat juist ook de liefde die we voor dieren voelen hen een kwelling kan zijn?

Inderdaad dat getut met paarden...al die gekleurde dekjes en bandages tot aan de oksels. Bling frontriemen, gelakte hoeven kan zelfs met glitters, geschoren in in hartvormpjes en sterren, vlechten in, geschoren paarden, opgeschoren benen, geschoren staarten, paard wassen, paard onder de zonnebank...bedoel je zoiets?

En het ergste is dat dat de norm lijkt te zijn van goed voor je paard zijn.

Wat vinden mensen goed voor je paard zijn?;
*Glimmende paarden
*Dun velletje, dus in winter geschoren
*Geen (vieze) sokken
*Dekens, liefst van de merken dat je echt meetelt.
*Therapie zus en zo met regelmaat
*Een warm stalletje met veel stro
*Stal moet aangeveegd zijn

Wanneer ben je volgens sommigen niet goed voor je paard?;
*Als een paard een wintervacht krijgt
*Als een paard vies is van zand
*Als je alleen rondhobbelt in een bak of bos
*Als de stoep niet elke dag aangeveegd is
*Als een paard een krasje heeft van stoeien

En dit is even grof genomen, maar wat je vaak toch wel hoort. En uiteraard verschilt het in welke wereld je je begeeft.

Cinnepin

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:22

Oooh wat ben ik slecht voor mijn paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:40

MCE schreef:
Leuk ESSAY

Ja mee eens, het gaat mis als mensen dieren gaan vermenselijken. Ik zie dat bij zowel paarden, honden als katten gebeuren. Men moet leren te denken vanuit het wezen van het dier en de natuurlijke behoefte en gedragingen van het dier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:11

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:12

Daarnaast kan ook beide.

Ik vind het heerlijk om mijn merrie het meest fout roze glitter halster aan te doen.
Maar zoals je ziet, ook al ligt er sneeuw ze staat toch buiten in de wei.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:17

Kendra schreef:
In dezelfde Volkskrant deze column:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bb0c88b4/
Waarna ik concludeer dat er echt heel veel dommigheid is onder (nieuwe) dierenbezitters.
Want in de hele column zit geen enkele verwijzing naar het welzijn van de hond...

Ik kan deze niet lezen..geen abbonement. Maar ik denk dat ik de strekking wel aardig begrijp...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:36

DuoPenotti schreef:
Daarnaast kan ook beide.

Ik vind het heerlijk om mijn merrie het meest fout roze glitter halster aan te doen.

[ Afbeelding ]

Is helemaal niet erg lijkt me...Maar er wordt vaak meer geld uitgegeven aan alle opsmuk van het paard (en eigen kleding van de ruiter) dan bijvoorbeeld een op maat gemaakt zadel...dat wél bijdraagt aan het welzijn van het paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:40

eens hoor.
Maar dat artikel doet net of het of het een of het ander is.
En ik wil even vermelden dat lekker tutten met je paard of hond of kat, niet ook meteen betekend dat zijn dierlijke behoeftes geen aandacht meer krijgen.
Dat het perfect setje ook meteen betekend dat het dier niet meer in de wei staat.
Dat kan, maar hoeft niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:45

DuoPenotti schreef:
Daarnaast kan ook beide.

[ Afbeelding ]

Maar daar gaat het niet om. Je bent er vrij in om dat halster om te doen. Je krijgt vanzelf spijt als het de volgende dag minder roze is.........

Maar ik zie bijv een topic van iemand die een mooie plek voor de paarden heeft. Alles net uitgemest en aan kant. Dan roept iedereen dat het zo netjes is en een fijne plek.

Waar het de paarden echt geen onder kan schelen als er hier en daar wat stro of hooi ligt, er wel een plasje water op een wei of paddock staat. Zolang ze er maar naast kunnen staan of liggen.

En natuurlijk zie ik ook wel bouwvallige stallen, maar dat wil vaak niet zeggen dat het gevaarlijk, slecht of vies is.

Maar als ik mensen hoor zeggen dat wedstrijd paarden het beter hebben dan de meeste paarden die 24/7 buiten moeten lopen in de modder en of regen, is dat echt vanuit menselijk punt.
Vooral omdat men dus vindt dat een paard moet glimmen, beter af is met een dure deken, spulletjes om te laten glimmen etc.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:50

Ik vind ook niet dat een paard in de modder moet lopen.
Kijk een stukje modder geen probleem, alleen maar modder wel een probleem.
En ik ken diverse zogenaamde Padocks paradise waar geen droog stukje zand meer is.
poepscheppen gaat dan ook niet, dus de drap die je ziet is mest en modder.
Maar die geven wel af op mensen die hun paard niet 24/7 buiten hebben staan.
Dan heb je het in mijn ogen ook niet begrepen.

Daarom geef ik aan met een grapje dat beide kan.
Mijn paarden hebben geen modder, staan niet 24/7 buiten maar wel op een groot oppervlakte.
En ja soms lekker penny paard te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:57

Er zijn echt heel weinig pp's die alleen uit modder bestaan. De meesten hebben de grond/paden gekeerd of zand gestort. Dat gaat niet altijd in 1x.
Ik geloof dat wij 20 volle wagens zand hebben laten storten a 450 euro, dus reken maar uit.

Dat wil niet zeggen dat het 100% droog is. Maar als je net na een regenbui komt, zijn er 2 iets zwakkere plekken. Ik val daarover en we hebben daar 3 weken terug grotendeels al wat aan laten doen, maar het kan niet altijd in 1x. Ik wilde bijv niet tijdens weideseizoen met een machine over het gras.

En mensen moeten ook relativeren. Op veel stallen staan paarden bij het hek te trappen aan het einde van de dag en is het daar echt een drama.
Dan hebben ze 4/6 uurtjes in de wei gestaan en staan een uur elkaar te meppen in de mdder.
Om daarna in hun eigen urine te mogen stappen 12-20 uur lang.

Ik kom ook uit het; paard moet glimmen, 3e oor netjes, benen opscheren, mooie staart, aanvegen etc. Dus ik kan er zelf ook moeilijk doorheen kijken als we een paar dagen regen hebben en ze nat zand inlopen.

Maar de paarden zijn echt niet anders. Ik loop me op te vreten. De paarden hebben echt nergens last van.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:02

superpony schreef:
Vooral omdat men dus vindt dat een paard moet glimmen, beter af is met een dure deken, spulletjes om te laten glimmen etc.

Glimmen is een teken dat het paard gezond is. Dus wel degelijk belangrijk om daar op te letten.

En in de modder: Nee bedankt! Ik heb een bloedhekel aan modder en veel paarden ook. Om maar niet te zwijgen over de mok die het vaak oplevert.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:06

Nou, die ik hier in de buurt ken, zijn allemaal weides waar een track om gemaakt is en prut.
Op bokt zie ik gelukkig ook andere, maar hier in mijn omgeving niet. En op bokt ook modder zooi gezien. OP facebook ook die dan hun foto's na commentaar verwijderen.
Dus ja die blubber zooi zal niet snel wat plaatsen.
Net als het 24/7 stal eigenaren altijd zo erg stil zijn....

En dan heb ik het echt niet over een stukje, want dat is overal wel bij de ingang. Was daar toch al duidelijk in?!
Nee alleen de stal is droog en een verhard stukje van 10 x 10er voor.
Tja, dat is voor mijn geen voordeel tegenover een stalpaard met een zelfde uitloopje.

Ik ben nooit van het paard moet glimmen geweest, ja gezonde vacht maat mochten altijd vies zijn. 25 30 jaar terug al.
Ja op wedstrijd liepen ze schoon, zo moeilijk is dat niet
Dat heeft niets met tijd te maken, maar met wat je zelf wil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:11

Benzz schreef:
superpony schreef:

Glimmen is een teken dat het paard gezond is. Dus wel degelijk belangrijk om daar op te letten.

En in de modder: Nee bedankt! Ik heb een bloedhekel aan modder en veel paarden ook. Om maar niet te zwijgen over de mok die het vaak oplevert.

Dat is helaas niet helemaal waar.

Ik heb vaker een paard gehad die echt prachtig stond te glimmen en toch echt wel wat mankeerde.

Mensen weten niet wat glimmen is. Een paard met wintervacht kan ook glimmen, maar dat ziet men moeilijker als ze daar geen ervaring mee hebben.
Daarbij vind men vooral het "vies" zijn lastig.

Waar onze paarden trouwens veel schoner zijn dan veel stal paarden. Onze paarden hebben bijv echt nooit strontplekken op hun lijf.

Mok door modder is echt niet waar.
Ik heb een plek gehad ooit met veel modder en het 1e jaar hier hadden we in de winter ook een plek met veel modder.
We hebben meerdere paarden zo gehouden en echt nog nooit mok of rotstraal gehad.

Mok krijgen ze alleen bij een slechte weerstand en alleen dan kan er iets ontstaan door evt een vieze plek, maar gebeurt net zo makkelijk dan door 20 uur in eigen stront en urine staan.
Juist bewegen zorgt voor een veel betere weerstand, waardoor mok minder snel voorkomt. Weerstand komt van binnenuit, de darmen en die hebben beweging nodig.

Rotstraal komt vaak ook door slecht bekappen en een slechte gezondheid van binnenuit. Paarden die dus slecht bekapt worden of op ijzers staan en te lang op ijzers staan zonder bekappen tussendoor. En paarden die slecht gevoerd worden, te weinig bewegen etc.

Modder heeft bijna iedereen overal weleens een beetje. Het gaat erom dat een paard daarnaast droog kan staan en liggen.
Toen wij een stuk te nat hadden, liepen ze daar gewoon niet. Konden ze zelf kiezen.

Maar in een stal staan is minstens zo slecht of nog slechter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:12

Benzz schreef:
superpony schreef:

Modder alleen geeft geen mok. Mok ontstaat door een combinatie van factoren die zorgen voor een disbalans.

Ik zie die moddertracks ook. Maar een track om een weiland is niet een paddock paradise. Dat is gewoon een track om een weiland. Een paddock paradise is wel meer dan dat :j
En ik denk dat er vaak snel de term pp geroepen wordt, zodra er een track te zien is. Maar een paddock paradise kan zelfs zonder track :D

Droge voeten vind ik echt een vereiste. Bij ons (paddock paradise :)) ) hebben we ook natte plekken na een dag regen. Maar ook droge plekken. En na een droge dag is al het water zo goed als weggezakt, ook dat is belangrijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:17

Superpony, waarom reageer jij altijd overal op met het idee dat je altijd meer verstand ervan hebt dan je discussie partner? Belerend naar iedereen.

Het is jouw mening, niet de waarheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:18

Daihyo schreef:
Modder alleen geeft geen mok. Mok ontstaat door een combinatie van factoren die zorgen voor een disbalans.

Ik zie die moddertracks ook. Maar een track om een weiland is niet een paddock paradise. Dat is gewoon een track om een weiland. Een paddock paradise is wel meer dan dat :j
En ik denk dat er vaak snel de term pp geroepen wordt, zodra er een track te zien is. Maar een paddock paradise kan zelfs zonder track :D

Droge voeten vind ik echt een vereiste. Bij ons (paddock paradise :)) ) hebben we ook natte plekken na een dag regen. Maar ook droge plekken. En na een droge dag is al het water zo goed als weggezakt, ook dat is belangrijk.

Daar kan ik me helemaal in vinden :j
Maar dat zijn wel de mensen die het hardste afgeven op paarden die op stal staan want een paard moet 24/7 buiten.
Ja prima, zoals jij het inderdaad hebt gemaakt is dat heel mooi :j
Maar niet alle 24/7 is fijn voor een paard, verre van.

Ik zelf vind 24/7 op stal of alleen maar een kleine paddock verschrikkelijk.
Ik vind 24/7 buiten mooi als het kan, ook als het paard het kan (en nee dat is niet vanzelfsprekend)
Maar heel vaak is het grijze tussenin ook een oplossing.

Al dan niet met deken, of glitter hoeven. Dat kan allemaal best met daarnaast ook gewoon weidegang en vriendjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:21

DuoPenotti schreef:
Nou, die ik hier in de buurt ken, zijn allemaal weides waar een track om gemaakt is en prut.
Op bokt zie ik gelukkig ook andere, maar hier in mijn omgeving niet. En op bokt ook modder zooi gezien. OP facebook ook die dan hun foto's na commentaar verwijderen.
Dus ja die blubber zooi zal niet snel wat plaatsen.
Net als het 24/7 stal eigenaren altijd zo erg stil zijn....

En dan heb ik het echt niet over een stukje, want dat is overal wel bij de ingang. Was daar toch al duidelijk in?!
Nee alleen de stal is droog en een verhard stukje van 10 x 10er voor.
Tja, dat is voor mijn geen voordeel tegenover een stalpaard met een zelfde uitloopje.

Ik ben nooit van het paard moet glimmen geweest, ja gezonde vacht maat mochten altijd vies zijn. 25 30 jaar terug al.
Ja op wedstrijd liepen ze schoon, zo moeilijk is dat niet
Dat heeft niets met tijd te maken, maar met wat je zelf wil.

Maar een wei met een pad is geen pp.

En mensen moeten ook wel de tijd en kans krijgen. Ik had eerst ook het buiten pad gedaan. 1 kant was vreselijk.
Paar maanden later daar grond laten afgraven en zand laten storten.

Nu hadden we problemen op 1 plek, maar lag ook een heuvel. Dus hebben de hele heuvel moeten verplaatsen en een nieuwe poel/afwatering gegraven. Dat is nu nog niet mooi, want zwarte grond is niet aangekleed.
Maar we kunnen het water laten weglopen en hebben het straks ook daar netjes.

Mensen schamen zich ook niet om de meest vreselijke rij foto's te plaatsen en dan zie ik mensen nog complimenten krijgen ook, dus tja...........

Het gaat er meer om dat stallen alles netjes bestraten, elke dag aanvegen, vierkante paddocks hebben waar paarden gelucht worden en dan dat netjes vinden.

Hoeveel stallen hebben niet groene voetbalvelden liggen die vierkant en netjes moeten zijn? En bij minste regen moeten paarden op stal.

En als aankleding een hoop mooie, maar vaak wel giftige planten. Tja, wij willen eetbaar groen en ook meer bereikbaar. We willen geen vierkanten, hoewel dat ook gebeurt uit gemak.

Maar voor het aanzicht moet men wel wennen.

Glimmen zegt me echt niks. Ik ben ook blij als ze staan te glimmen en dat doen ze ook. En ja ik erger me eraan als de (lange ) manen niet netjes zijn, de staart niet netjes is etc. Maar het is ook onbegonnen werk.

Als je realistisch bent, gaat het erom waar een paard werkelijk last van heeft. Natte ondergrond bijv is helemaal niet zo slecht voor de hoeven ter afwisseling.
Obstakels, zoals boomstammen, wat anderen rotzooi vinden, vinden paarden leuk en is een stukje ontwikkeling. Zelfde als het uitrekken naar de top van een wilg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:24

Ik ben ook niet per sé van 24/7 hoor. Ik heb niks tegen ‘s nachts op stal als het paard er behoefte aan heeft. Dat hebben de mijne niet, dus heb ik gekozen voor dit concept. En ze staan best wel eens binnen of voor stal. Nu de dagen weer korter en natter worden, staan ze ook meer bij stal. Maar je ziet ze ook met mooiere dagen zoals gister en vandaag ook meteen weer meer richting wei en track. Ik vind het fijn dat ze de keuze hebben.

Het leuke is, ik keek 5 minuten geleden op de camera en er stond er 1 bij stal, 2 op de track en 2 op de wei. En dat is het fijne, dat ze de keuze hebben :j

Maar als het nodig is krijgen ze ook gewoon een deken op, ik heb voor mijn jaarling een geweldige fleurige kaptoom/biotane halster combi en mijn haflinger krijgt regelmatig een kwak cowboy magic in manen en staart. Maar ik kan er ook van genieten als hij na een poetsbeurt heerlijk in het natte zand gaat liggen rollen :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:26

Super Pony de mensen noemen het echt een pp, want het heeft een track.
Ik noem het zooi.
En ja ze kunnen de tijd moeten krijgen die looppad te verbeteren, maar dat mag niet ten koste gaan van het paard.
Die staan al jaren in de zooi.

Maar sp, met jou is het erg moeilijk altijd een gespek te voeren, andere begrijpen wat ik zeg wel, maar met jou loop ik altijd vast, val in herhaling enz.
Dus zwaai ff af....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:30

Daihyo schreef:
Ik ben ook niet per sé van 24/7 hoor. Ik heb niks tegen ‘s nachts op stal als het paard er behoefte aan heeft. Dat hebben de mijne niet, dus heb ik gekozen voor dit concept. En ze staan best wel eens binnen of voor stal. Nu de dagen weer korter en natter worden, staan ze ook meer bij stal. Maar je ziet ze ook met mooiere dagen zoals gister en vandaag ook meteen weer meer richting wei en track. Ik vind het fijn dat ze de keuze hebben.

Het leuke is, ik keek 5 minuten geleden op de camera en er stond er 1 bij stal, 2 op de track en 2 op de wei. En dat is het fijne, dat ze de keuze hebben :j

Maar als het nodig is krijgen ze ook gewoon een deken op, ik heb voor mijn jaarling een geweldige fleurige kaptoom/biotane halster combi en mijn haflinger krijgt regelmatig een kwak cowboy magic in manen en staart. Maar ik kan er ook van genieten als hij na een poetsbeurt heerlijk in het natte zand gaat liggen rollen :D

Precies, zo zie ik het ook.
Ik hoop altijd nog dat mijn merrie over haar allergie groeit en ze zo ook weer 24/7 buiten kan staan zoals ze eerder ook stond.

Hier kunnen ze nu in de wei en in de bak.
Het grappige is dat ze de bak gebruiken om te rollen, maar ook om te rennen.
Want ze merken heel goed dat ze daar meer grip hebben denk ik.
Net regende het hier een beetje en dan komen ze voorbij gedenderd, zich warm rennen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:44

Precies dat Daihyo,

Mensen hebben vaak vooroordelen over 24/7 buiten, terwijl ik ze nergens dwing om buiten te staan. De paarden hebben een keus en dat betekent dat ze soms ook een tijd staan te schuilen.

Maar ga je dan de gehele dag kijken, zie je ook dat paarden nooit zoveel uren achtereen staan te schuilen of iig op 1 plek staan, als dat ze op 3x3 zouden moeten staan.

Daarbij zien wij ook dat ze hun schuilplek schoon houden. Op een ongeberuikt stuk binnen mesten of een paar meter van de stal af. Ook die keus kunnen stalpaarden weer niet maken.

DP, je begint er zelf elke keer over dat je zoveel slechte pp's kent. Wij hebben onze paarden al jaren 24/7 buiten en zelfs in het klein een soort pp gehad. Ben juist gaan kijken op diverse plekken, ideeën gaan op doen, volg een aantal verder online etc.

Ik zie onwijs veel groei in pp's en die zijn netjes. Maar het ging erom hoeveel waarde een paard daaraan hecht. Als iemand hier zijn mooie pp showt, vindt iedereen het geweldig. Want mensen houden van netjes.
Maar al zou het iets natter of rommeliger zijn, maakt dat voor de paarden echt geen donder uit.

Mits ze dus schoon en droog kunnen staan, liggen en eten.
Maar dat is op een stal dus ook zeker niet altijd zo. 20uur in een vieze bos rondjes draaien is echt verre van goed..........

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:47

Nou, hier houden ze de stal niet per sé schoon hoor :+
Juist aan de toegenomen hoeveelheid mest kunnen we zien dat ze op slechte dagen veel meer binnen staan. Alleen plassen doen ze liever niet binnen, dat doen ze liever op het zand. En dat snap ik dan ook wel weer. We hebben momenteel een deel rubberen tegels en een ander deel gewoon betegeld. Bodembedekker komt er pas in als het echt te nat en te koud wordt voor een langere periode.
Maar mesten doen ze echt overal waar ze staan. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:51

Vooroordelen over PP's..........ik lees anders ook heel veel vooroordelen over paarden die snachts op stal staan.