Ninx schreef:DuoPenotti schreef:Ninx je vergeet dat er op kippen en geiten na al veel minder dieren gehouden worden dan in 1990.
Megastal betekend niet meer dieren in Nederland.
Betekend ook niet minder ruimte voor die dieren.
Betekend wel geconcentreerd op 1 plek. Waar eerst veel versnipperde kleinere boeren zaten.
Het lijstje van aantal dieren nu en rond 1995 heb ik al eens geplaatst... Maar meestal blijft het dan stil.
Mensen hebben geen benul wat een megastal is.
En land wat afgepakt gaat worden is nu gras, maïs, graan, weiland. Geen bebouwing.
Er komt dus niet veel ruimte vrij.
Wel gaat het veel voller worden met beton.
Megastallen zijn met 76% toegenomen, dat zijn er nu al zo’n 800. En gigastallen, nog veel groter dus, lijken de volgende stap.
Er is inderdaad een afname geweest van het aantal dieren. Maar dat neemt weer fors toe en niet een beetje.
Bij de meeste dieren zitten we alweer bijna rond dezelfde cijfers als in de 90’s.
We hebben alleen veel meer geiten en pluimvee dan toen. Varkens en koeien zijn ook alweer flink toegenomen.
Ziet er allemaal niet zo zonnig uit dus.
Nou, ik verlaat de tent voordat ik te somber word. Ik wens de wolf meer natuur, de mens een veilige plek voor hun dieren en de natuur meer ruimte!
En in antwoord op het hoofdonderwerp: vermoedelijk is de wolf zelf ook beter af in Scandinavië, Canada, het Oostblok en meer gebieden met uitgestrekte natuur. Deze postzegel die NL heet biedt steeds minder ruimte…..
Mag ik een bron van jou dat we weer op niveau zitten van 1995?
Geiten en kippen gaf ik al aan. Maar de rest dus.
Toename megastal zegt niets over totaal aantal dieren.