Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:14

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:
Ninx je vergeet dat er op kippen en geiten na al veel minder dieren gehouden worden dan in 1990.
Megastal betekend niet meer dieren in Nederland.
Betekend ook niet minder ruimte voor die dieren.
Betekend wel geconcentreerd op 1 plek. Waar eerst veel versnipperde kleinere boeren zaten.

Het lijstje van aantal dieren nu en rond 1995 heb ik al eens geplaatst... Maar meestal blijft het dan stil.
Mensen hebben geen benul wat een megastal is.

En land wat afgepakt gaat worden is nu gras, maïs, graan, weiland. Geen bebouwing.
Er komt dus niet veel ruimte vrij.
Wel gaat het veel voller worden met beton.

Megastallen zijn met 76% toegenomen, dat zijn er nu al zo’n 800. En gigastallen, nog veel groter dus, lijken de volgende stap.

Er is inderdaad een afname geweest van het aantal dieren. Maar dat neemt weer fors toe en niet een beetje.
Bij de meeste dieren zitten we alweer bijna rond dezelfde cijfers als in de 90’s.
We hebben alleen veel meer geiten en pluimvee dan toen. Varkens en koeien zijn ook alweer flink toegenomen.

Ziet er allemaal niet zo zonnig uit dus.

Nou, ik verlaat de tent voordat ik te somber word. Ik wens de wolf meer natuur, de mens een veilige plek voor hun dieren en de natuur meer ruimte!

En in antwoord op het hoofdonderwerp: vermoedelijk is de wolf zelf ook beter af in Scandinavië, Canada, het Oostblok en meer gebieden met uitgestrekte natuur. Deze postzegel die NL heet biedt steeds minder ruimte…..

Mag ik een bron van jou dat we weer op niveau zitten van 1995?

Geiten en kippen gaf ik al aan. Maar de rest dus.

Toename megastal zegt niets over totaal aantal dieren.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:27

@ tamary: Dankjewel voor dit artikel. Ik ben het eens met de conclusie, het dikgedrukte deel zegt eigenlijk, dat wanneer de populatie goed onder controle wordt gehouden, de wolf (in bepaalde gebieden) een heel belangrijke plek inneemt in het ecosysteem en mensen het liefst ontwijkt.

Maar hier in West-Europa is voor de wolf simpelweg geen plaats zonder dat het gevaarlijk wordt.
De situatie wolf in Azië en Oost-Europa of Rusland is niet helemaal vergelijkbaar met hier. Daar zijn het vaak kinderen in arme gebieden die tussen straatafval spelen waar wolven van willen eten, of kinderen die herders zijn, die worden aangevallen. Ook komt hondsdolheid daar nog voor.

Ik vond wel dit nog over de ziekten die je noemde https://extension.colostate.edu/topic-areas/people-predators/wolves-and-disease-8-006/. De wolf in Yellowstone helpt om CWD te verminderen, dat is dan weer goed nieuws. In andere staten is het een ander verhaal.

Dat Franse gezegde is een hele goede.

guppekop

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:16

Ik vind het dubbel.
Ten eerste geloof ik niet zo in het 'onder controle houden van de populatie', Nederland is daar gewoon geen ster in (kijk naar voorbeeld Oostvaarderplassen).

En ik geloof wel dat Nederland gewoon echt te klein is. Hoeveel mensen lopen wel niet regelmatig een rondje door het bos met gezin of hond?
Natuurlijk is het probleem daar nu niet, maar hoe snel groeit de populatie, ik heb daar echt mijn twijfels over. En bijvoorbeeld een WikiHow heeft ook weer niet voor niets een artikel als dit: https://www.wikihow.com/Survive-a-Wolf-Attack
Wolven zullen niet snel mensen aanvallen, daar ben ik het me eens, maar als we het op zijn beloop laten, zullen er vast en zeker situaties als dit voorkomen. En dan denk ik niet alleen aan boswandelingen, maar ook kinderen die zelf naar school fietsen buiten de bebouwde kom, of door het bos heen moeten fietsen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:24

Wolven zijn niet gevaarlijk voor mensen. In ieder geval niet gevaarlijker dan de Schotse hooglanders die je in heidegebieden ziet rondlopen, zou ik zeggen. Een kind op de fiets hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken.
Een rondje Google zegt in ieder geval genoeg daarover :)

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:40

Lynnepinny schreef:
Wolven zijn niet gevaarlijk voor mensen. In ieder geval niet gevaarlijker dan de Schotse hooglanders die je in heidegebieden ziet rondlopen, zou ik zeggen. Een kind op de fiets hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken.

Ik weet niet in hoeverre de lijst kloppend is.
Maar ik vind het nog wel behoorlijk aantal :+

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:51

Dagahra schreef:
Lynnepinny schreef:

Ik weet niet in hoeverre de lijst kloppend is.
Maar ik vind het nog wel behoorlijk aantal :+

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks

Ik word er in ieder geval niet blij van... zowel voor onze dieren... als de mensen gaat dit niet veel goeds brengen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:00

Het is te hopen dat de burgemeester van Meeuwen wat kan betekenen in de strijd tegen de wolf. Die is namelijk echt not amused met al die slachtpartijen in zijn gemeente! En gelijk heeft hij. Dit kan gewoon niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:18

Een groot aantal over een uitgestrekt gebied. Maar wat in die lijst opvalt is dat de wolven niet schuw zijn maar mensen gewoon aanvallen in hun eigen tuin of bij een busstation. Soms meer mensen tegelijk. In de meeste gevallen zijn kinderen de dodelijke slachtoffers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:21

Dat is misschien wel wat mensen wakker schud als een wolf bijna een mens aanvalt. Of helemaal maar dat hoop ik niet. Gewoon bijna en dat het gefilmd word.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:22

Ik mag dan hopen het een.kind gaat betreffen van een pro wolver. En dan reageer ik eens met dat dit de natuur is en ach, niks erg want de mens maakt toch alles kapot. Ruimt mooi op zo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:30

Het is best een aardige lijst met wolvenaanvallen - in heel erg uitgestrekte gebieden waar in principe dus voldoende ruimte voor wolven en mensen is. Als daar al af en toe aanvallen gebeuren, kun je er echt wel op wachten dat het in NL en België ook gaat gebeuren. In Duitsland is het al minimaal 1x gebeurd dat kinderen die paardreden door wolven achtervolgd werden. Ook daar zijn verschillende volwassen paarden aangevallen en gedood.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:37

Maar in de meeste gebieden (of jaartallen) die in deze lijst staan, is/was de leefsituatie van mensen en dieren heel anders dan hier. In Azië bijvoorbeeld, waar hondsdolheid ook nog een rol speelt. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-17299766. Aanvallen door zwerfhonden zijn er veel meer dan door wolven.

Op dit moment is er nog geen reden om als mens bang voor een aanval te zijn hier in Nederland. Daarvoor zijn er nog te weinig wolven, die zijn nog traceerbaar (m.a.w. nu is het nog leuk voor de pro wolven mensen, maar niet meer wanneer geld en andere eigen belangen een rol gaan spelen in de bestrijding en controle van wolven)

Ik hoop niet dat hondsdolheid zich via het oostblok en via wolven gaat verspreiden naar hier. Dan krijg je 100% gegarandeerd fatale ongelukken tussen wolven en mensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:05

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:39

In hoeverre kun/wil je überhaupt met je paard nog de Veluwe op/het bos in? Krijg een beetje een naar gevoel bij een vakantie naar de Veluwe met paard.. of is dit een niet reeele gedachte

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:41

Overdag rijden zou ik nu nog niet bang voor zijn.

De staling zou ik wel onder de loep nemen.
Vooral voor de nacht, staan ze dan buiten, of op stal en hoe?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:47

https://publicaties.bij12.nl/tussenrapp ... olf-nieuw/
De wolven zijn nu op zich nog wel erg verspreid, dus het zou vast wel meevallen. Maar in de nacht op stal zou een hoop zekerheid geven (zeg ik, terwijl mijn paarden dag en nacht in een Hit Actief op de Veluwe staan)

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:36

Popstra schreef:
Ik mag dan hopen het een.kind gaat betreffen van een pro wolver. En dan reageer ik eens met dat dit de natuur is en ach, niks erg want de mens maakt toch alles kapot. Ruimt mooi op zo

Geweldig.. Met dit soort uitspraken komt alles goed -O- Er zullen altijd mensen zijn die anders denken dan jij over bepaalde zaken. Ik ben ook niet bepaald pro wolf maar ga liever in gesprek dan iemands kinderen dood te wensen..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:45

Cayenne schreef:
Ik denk dat in de huidige tijd met alle gevaren de wolvenpopulatie niet zo explosief kan groeien zoals vroeger?

Ze worden beschermd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:47

Ik denk het wel. Hier in de buurt nu al drie jaar op rij jongen. (4—6 per seizoen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:55

Kalea schreef:
Popstra schreef:

Geweldig.. Met dit soort uitspraken komt alles goed -O- Er zullen altijd mensen zijn die anders denken dan jij over bepaalde zaken. Ik ben ook niet bepaald pro wolf maar ga liever in gesprek dan iemands kinderen dood te wensen..

Lugubere post inderdaad. Iemands kinderen doodwensen omdat die niet dezelfde mening deelt.
Ik denk dat zelfs mensen die pro-wolf zijn niet willen dat er huisdieren doodgebeten worden en dat die het ook heel erg vinden dat het gebeurt, niemand is gevoelloos bij het zien van die beelden. Het enige verschil is dat zij de oplossing voornamelijk zien in 'bescherming tegen' in plaats van 'uitroeiing van'. Dat dat mogelijks naïeve en ontoereikende oplossingen zijn is waarover je met elkaar in discussie kan gaan. En dat mag er best heftig aan toegaan, want het onderwerp is ook heftig.
Maar dergelijke opmerkingen als die van Popstra mogen in mijn ogen echt wel berispt worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:14

Bescherming tegen en uitroeiing van zijn ook al tegenstellingen. Er is ook nog zoiets als een middenweg door qouta te hanteren. En de boventallige wolven hoeven van mij ook niet afgeschoten te worden maar bv verplaatst naar the middle of nowhere. Als dat nog ergens bestaat tenmiste, want zelfs In Siberië is al eens een legereenheid ingezet omdat dorpelingen bedreigd werden...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:50

Ik denk niet dat Popstra echt een kind doodwenst hoor.
Heel wat mensen die pro wolf zijn vinden het absoluut niet erg als een wolf een schaap, paard, ezel, hond, enz. verscheurt. Want dat zijn in de ogen van heel wat pro wolf mensen overbodige, onnuttige en zelfs schadelijke dieren die niet bijdragen aan de biodiversiteit. En de band die andere mensen wel met die dieren hebben begrijpen ze niet en vinden ze onzin. Dus heel wat van die mensen vinden het best wel prima als er dieren gedood worden door een wolf en doen zeer neerbuigend tov de verdrietige eigenaars.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:20

Niet iedere uitspraak moet maar kunnen en mogen. Als iemand die pro-wolf is een even lugubere opmerking zou maken, zou ik het ook oké vinden als die daarop aangesproken wordt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:36

Eilandje schreef:
Heel wat mensen die pro wolf zijn vinden het absoluut niet erg als een wolf een schaap, paard, ezel, hond, enz. verscheurt. Want dat zijn in de ogen van heel wat pro wolf mensen overbodige, onnuttige en zelfs schadelijke dieren die niet bijdragen aan de biodiversiteit. En de band die andere mensen wel met die dieren hebben begrijpen ze niet en vinden ze onzin. Dus heel wat van die mensen vinden het best wel prima als er dieren gedood worden door een wolf en doen zeer neerbuigend tov de verdrietige eigenaars.

Hoe weet je dat er "heel wat" pro-wolfers zijn die dat denken? Ik kan zeggen dat ik pro-wolf zijn, net als sommigen in mijn omgeving, maar die gedachten ken ik niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:42

Lynnepinny schreef:
Eilandje schreef:

Hoe weet je dat er "heel wat" pro-wolfers zijn die dat denken? Ik kan zeggen dat ik pro-wolf zijn, net als sommigen in mijn omgeving, maar die gedachten ken ik niet.

maar opmerkingen als boeren moeten niet zeuren (alsof er alleen maar boeren in het buitengebied wonen), moeten de mensen maar een hek neerzetten of een hond nemen zijn in de diverse topics zonder enige schaamte geschreven.
Komt mij eigenlijk wel over als, prima dat er beesten gedood zijn, eigen schuld dikke bult.

Dus dat jij die gedachte niet hebt is fijn, andere lijken dat toch anders te uiten.