Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:24

Manzano. Ja er doen manegepaarden mee. Dit zijn er ongeveer 3. Deze paarden worden hier super voor getraint en worden op speciaal voer gezet om in conditie te blijven. En dit jaar werd er een manege paard 2e en er is al regelmatig een manegepaard 1e geworden.
En nee het is het HET ruiterbewijs. Ze moeten een andere proef afleggen. 13 december vond deze proef plaats. Dus ongeveer 2 maanden van tevoren.
En ik zie de metworst ook wel als volksvermaak maar het is ook een traditie die in ere wordt gehouden.


(mijn verhaal voor de zoveelste keer Schijnheilig )

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:27

Dat van die manegepaarden had ik niet helemaal begrepen vandaar!

Maar ik zie het ook als een traditie hoor en daar is niks mis mee. Ben vaak genoeg naar de korte baan draverijen geweest in Voorschoten, dat is net zoiets en ook gewoon op de straat. Maar ik haakte meer in op het verhaal over volksvermaak. Want sommige vonden dat als je geen dieren als volksvermaak mag gebruiken dat je dan de hele sport moet afschaffen en dat vind ik dus niet, want ik zie de sport niet als volksvermaak. Maar ik zeg ook niet dat ze dit moeten afschaffen....

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:03

Ik zie die foto en krijg gelijk rilingen...
Bij zulke dingen denk ik altijd, wat zou het beest gevoeld hebben en gedacht (voor zover een paard denken kan) Erg treurig, hopelijk heeft het dier niet teveel pijn en angst gehad.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 01:08

te erg voor woorden gewoon!! WAt wil je dat paard heeft natuurlijk helemaal geen conditie en dan ga je ineens met het arme dier racen!!! dat paard weet niet wat hem overkwam!!!! ik zou zeggen dierenmishandeling zucht ....... geen woorden meer Boos!

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 11:14

Uhm jij hebt zo te lezen dit topic helemaal niet doorgelezen en daar word ik een beetje moe van.
Dat paard had een super conditie, werd maanden van tevoren getraint. Voor de race zijn er medische keuringen.
Enne hoe kom je er eigenlijk bij dat dat paard geen conditie had. Verzin je dit nou zelf?
Maar lees gewoon dit hele topic eens door en geef je mening dan nog een keer alsjebliefd!!!!

Enne Manzano nu snap ik je. Ik had je de 1e keer verkeerd begrepen. Sorry daarvoor Lachen

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:25

falabellatje schreef:
te erg voor woorden gewoon!! WAt wil je dat paard heeft natuurlijk helemaal geen conditie en dan ga je ineens met het arme dier racen!!! dat paard weet niet wat hem overkwam!!!! ik zou zeggen dierenmishandeling zucht ....... geen woorden meer Boos!


lees eerst eens het hele topic voordat je een mening geeft!!!
de man die dit paard reed, traint paarden die op duindigt lopen.. hij weet dus ECHT Wel wattie doet.. de paarden worden goed getraind ed. maar dit staat allemaal al in het topic.. ik zou dat eerst eens GOED lezen Boos!

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:02

Janneke18"]
[quote="falabellatje schreef:
te erg voor woorden gewoon!! WAt wil je dat paard heeft natuurlijk helemaal geen conditie en dan ga je ineens met het arme dier racen!!! dat paard weet niet wat hem overkwam!!!! ik zou zeggen dierenmishandeling zucht ....... geen woorden meer Boos!


lees eerst eens het hele topic voordat je een mening geeft!!!
de man die dit paard reed, traint paarden die op duindigt lopen.. hij weet dus ECHT Wel wattie doet.. de paarden worden goed getraind ed. maar dit staat allemaal al in het topic.. ik zou dat eerst eens GOED lezen Boos!
[/quote]

Hehe ik denk er dus niet alleen zo over Knipoog

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 16:51

idd Haha!

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:09

Dat bedoel ik dus met 'in rondjes gaan' (diepe zucht)

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:06

Clien schreef:
Ik zie die foto en krijg gelijk rilingen...
Bij zulke dingen denk ik altijd, wat zou het beest gevoeld hebben en gedacht (voor zover een paard denken kan) Erg treurig, hopelijk heeft het dier niet teveel pijn en angst gehad.


deze foto is nog niet zo hel erg,
maar de foto in de Gelderlander

te erg om erin te zettenvind ik
stelletje .........

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:21

Niet gezien. Maar er zijn dus weer een hoop kindjes met nachtmerries? Arme ouders...

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:47

er lag ook een meisje onder had ik gehoord ofzoiets
alleen kneuzingen bij de omstanders

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:52

Ja, dat meisje heeft best geluk gehad. Lijkt me niet zo'n prettig gevoel als zo'n paard bovenop je neerploft. Zelfs een racepaard is dan geen lichtgewicht.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:20

ik sprak gister iemand die het ongeluk gezien had..
ze had er nog steeds nachtmerries van Scheve mond
die foto in de gelderlander heb ik trouwens niet gezien..

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:49

Janneke18 schreef:
ik sprak gister iemand die het ongeluk gezien had..
ze had er nog steeds nachtmerries van Scheve mond
die foto in de gelderlander heb ik trouwens niet gezien..


Hallo ze bedoeld de foto in het BOXMEERS WEEKBLAD,deze was gewoon schandalig,Deze fotograaf heeft het wel verbruit bij de metworst en collega fotograven, Boos! Boos! Boos! Boos! Huilen

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:37

Een foto is er om emoties op te roepen, daar is de fotograaf dus in geslaagd. Bovendien is er met die foto duidelijk gemaakt hoe erg de fotograaf het ongeluk vond, denk ik. Ik zal er eerlijk bij zeggen dat ik de foto niet gezien heb.

tonder
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:29

Hallo iedereen,

Omdat vandaag het officiƫle persbericht van de vereniging De Metworst wordt gepubliceerd, wil ik jullie alvast persoonlijk op de hoogte brengen van de uitslag van de authopsie:

* Nina is overleden aan een hartedood, ofwel hartstilstand. Dit is dus een duidelijk geval van een natuurlijke dood.

* Een 150 meter voor de finish heeft ze een bloedneus gekregen die niet in relatie staat met de hartstilstand.

* Nina heb ik 6 maanden voor De Metworst gekocht en sinsdien getraind voor de wedstrijd. 2 weken voor de race heeft ze een werk gehad wat veel zwaarder was dan de race zelf.

* Er is geen sprake van dopinggebruik.

* Het paard is in de laatste 3 weken voor de carnaval gecontroleerd door mijn eigen dierenarts om te zorgen dat alles goed was.

Ik ga verder op deze site met niemand in discussie of iets. Aan alle reacties te zien zijn er vooral positieve maar toch nog negatieve reacties. Deze doen mij totaal niets, deze reacties zeggen niets over mij of over De Metworst, maar over het verstand van diegene die ze plaatst. Dit is dan dus een eigen probleem.

Ieder moet er wel een les voor zichzelf uittrekken. We werken allemaal met dieren en ieder moet erop voorbereid zijn dat dit soort dingen kunnen proberen. Dit kan in de wei, tijdens een parcours, noem maar op.

Verder toch (bijna) iedereen bedankt voor het medeleven en tot volgend jaar op 't Vortum veld !!!!

Groetjes
Ton Ondersteijn
Boxmeer

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:46

Super dit bericht Haha!
Misschien raar maar ik vind het erg fijn dat je paard een hartstilstand heeft gekregen. Het is iets natuurlijks wat niet voorkomen had kunnen worden dus niemand heeft er iets aan kunnen doen. Ook heb je je paard goed laten controleren dus daar kan ook niemand over zeuren Knipoog
Hoe is het eigenlijk met jou? Iedereen heeft het wel over Nina maar voor jou moet dit ook vreselijk zijn geweest.
Groetjes Maike!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:50

Sterkte Ton.
Mooi dat je het zelf hier even wilde toelichten.
Zoals ik in het gesloten topic ook al aangaf, zoiets kan je ook gebeuren als je eens een sprintje trekt in het bos.
Niets te maken met geen conditie of wat ook.
Alleen maar veel pech hebben.
En ja, als er veel mensen staat te kijken word het altijd erg overdreven, juist door diegene die weinig verstand hebben van paarden.

Nogmaals sterkte met het verlies van je paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:54

Ton,

Goed dat je het hier zo verteld.Ik heb weinig meer toe te voegen aan wat Kawa al gezegd heeft.

Idd kritiek wat hier gegeven word moet je naar waarde inschatten.

Sterkte!

kyrkeloverJarig
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:17

Citaat:
ik heb gisteren iemand gesproken die het heeft gezien.
.
ik heb het ook gezien ik heb er langs gestaan maar heb er gelukkig geen nachtmerries van voor degene die er nachtmerries van heeft veel sterkte en ton mooi bericht trouwens maar ik zal je wel weer zien binnekort of in ieder geval je moeder want ik moet zondag mijn rijjasje toch nog bij jullie afleveren.
maar ik ben blij dat je dit ff op bokt hebt gezet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:33

Sterkte Ton met het verlies van je paardje.

Ook ik heb die race toen we er in de buurt woonden heel wat jaren gezien.

Dit is gewoon een hoop pech hebben van eenpaard wat plotseling dood gaat. Dat kan overal gebeuren.

De race is zo goed voorbereid dat je wel heel veel pech moet hebben wil je paard iets oplopen.

Menig paard loopt denk ik bij een buitenrit een veel groter risico om iets op te lopen.

velvet
Berichten: 396
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:27

in elke sport vallen doden en gewonden dus meteen deze race verbieden vind ik een beetje overdreven. wielrenners en autocoreurs verongelukken ook en wat dacht vam de normale draf en rensport net els de sprig en dressuursport

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:28

Sterkte met het verlies van je paard!
Ik denk dat er door dit bericht een heleboel duidelijk is geworden.. echt goed dat je dit hier uitlegd.. maakt voor een heleboel mensen het een stuk duidelijker...

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:57

Go Ton!!! Goed geschreven! Erg jammer van het paard, veel sterkte.