Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:Ik beschouw dit ook absoluut niet als fokdoel.
Natuurlijk moet een paard een stevig fundament en een goede rug hebben en moeten de verbindingen goed zijn. Maar fokken zodat ze meer gewicht kunnen dragen is voor mij de wereld op z'n kop.
Bovendien zijn we dan minstens 2 generaties verder - dus voor de korte termijn is het sowieso geen oplossing.
DuoPenotti schreef:Kendra schreef:Ik beschouw dit ook absoluut niet als fokdoel.
Natuurlijk moet een paard een stevig fundament en een goede rug hebben en moeten de verbindingen goed zijn. Maar fokken zodat ze meer gewicht kunnen dragen is voor mij de wereld op z'n kop.
Bovendien zijn we dan minstens 2 generaties verder - dus voor de korte termijn is het sowieso geen oplossing.
Nee dat is zeker niet het doel.
Maar kijk ik naar 30 jaar terug, dat soort paarden waren gewoon voor elke gemiddelde basis ruiter fijner naar mijn idee.
Wat het gros van ons ruiters toch is, de meeste rijden geen GP.
Makkelijkere karakters en beter gebouwd naar mijn idee.
Zelfs de wat ooit robuuste pony rassen waren zoals een fjord, haflinger en bij de paarden de friezen vind ik nu de meeste niet meer mooi. Veel te veel sport gefokt. Het word allemaal een eenheidsworst....
Jammer.
Laat bepaalde rassen weer fokken zoals ze ooit waren.
Steviger, koeler in de kop. Dus voor meer mensen een fijn gebruikspaard en ja toevallig ook voor een maatje meer. Nee niet voor obees, hoeft ook niet.
Kendra schreef:30 jaar terug waren er:
- minder ruiters
- waren de mensen minder zwaar ( uit 2019, maar actueel genoeg: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-lengte )
- was er minder oog voor dierenwelzijn
In mijn beleving waren de paarden toen niet veel robuuster, ik had mijn paard toen in pension (niveau basissport) en de meeste paarden waren KWPN-ers tussen de 160 en 170. Er waren wel minder typisch dressuurgefokte paarden, dus ws. minder weke lange ruggen. Maar er waren eigenlijk geen dikke mensen.....
_lauraaa_ schreef:Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.
Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.
blackstar schreef:Bij ons op de manege rijden veel volwassenen.
Elke avond 2 of 3 lessen en op de donderdagochtend en vrijdagochtend is een volwassengroep. En heb dan nog niet eens over de privelessen in de ochtend.
Lieser schreef:blackstar schreef:Bij ons op de manege rijden veel volwassenen.
Elke avond 2 of 3 lessen en op de donderdagochtend en vrijdagochtend is een volwassengroep. En heb dan nog niet eens over de privelessen in de ochtend.
Bij ons ook. Afgelopen FNRS-proevendag deden er zelfs net zo veel volwassenen mee als kinderen. En ook in alle niveaus, van de F1 tot en met de F15.
Avalanche81 schreef:purny schreef:Waar ik stage liep hadden we een brede haflinger. Pracht van een dier! De meeste haffies die nu gefokt worden zijn slank.
Valt mee. Er wordt wel iets luxer gefokt, maar de meeste haflingers die zo gezegd het oude type zijn zijn gewoon te dik
_Tristan schreef:Ben helemaal voor om dit als vaste regel in te voeren op maneges, alleen de schuld van te zware mensen op Corona schuiven is inderdaad overbodig.
Naar mijn mening hadden maneges dit al veel eerder moeten doen, al voor Corona.
anjali schreef:Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.
Unleash schreef:Hopelijk wordt dit binnenkort gewoon verplicht in Nederland op alle paardensportlocaties. Inclusief controle op wedstrijden. Maar dan het liefst gewicht van de mens gerelateerd aan de schofthoogte van het dier. Dan is er meer mogelijk, ook voor de mannen. En dan komt het ook niet meer voor dat men met de dikke billen op een te kleine pony gaat zitten.
Ik vind vooral die grote, lange mensen op de kleine Ijslandse pony's altijd raar. Maarja, met deze uitspraken schop ik sws al een hele hoop mensen tegen de schenen.
Als we dan toch bezig zijn... ook verplicht rijden met teugeldrukmeters.
Unleash schreef:Hopelijk wordt dit binnenkort gewoon verplicht in Nederland op alle paardensportlocaties. Inclusief controle op wedstrijden. Maar dan het liefst gewicht van de mens gerelateerd aan de schofthoogte van het dier. Dan is er meer mogelijk, ook voor de mannen. En dan komt het ook niet meer voor dat men met de dikke billen op een te kleine pony gaat zitten.
Ik vind vooral die grote, lange mensen op de kleine Ijslandse pony's altijd raar. Maarja, met deze uitspraken schop ik sws al een hele hoop mensen tegen de schenen.
Als we dan toch bezig zijn... ook verplicht rijden met teugeldrukmeters.
DuoPenotti schreef:Ik heb het niet over dikke mensen, ik heb het over anders gefokte paarden.
En ja, de paarden worden smaller, sport typischer gefokt. Ik ga mijn verhaal niet herhalen, maar ja dat is mijn mening en ervaring
En dat staat verder ook los van toen minder dierenwelzijn enz.
Begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nu aanhaalt
Ja feit mensen nu worden zwaarder. Ontken ik ook nergens.
Maar zwaardere mensen en meer smallere paarden, met dunne pootjes en pony hoefjes dat is dan helemaal geen match meer.
Zo simpel is het wel.
Een fijn gemiddeld alround paard met dito karakter word niet meer op gefokt, want iedereen wil die toevallige GP-er fokken.
Dat met de rest van die paarden die de gp niet halen, maar waar de gemiddelde ruiter, ook zonder overgewicht, geen bal meer aan kan vangen is niet relevant lijkt wel.