Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:37

Op de manege waar ik rij gaan ze ook 2 weegmomenten per jaar invoeren. In december krijgen we de allereerste en dan elk jaar in juni en december word het opnieuw gedaan. Nieuwe ruiters mogen niet boven de 80 uitkomen en ruiters die al klant zijn hebben een max van 90 kilo. Dit betekent voor een aantal ruiters wel dat zij moeten stoppen of afvallen, maar ik vind het een hele goede stap. Wij hebben enkele paarden die echt groter zijn (1,75/1,80) maar die zijn ook geen 6 meer. Ze willen wel jongere reuzen aanschaffen maar daar zijn er gewoon niet zo veel van te koop, die ook nog prima in een manege kunnen meelopen qua braafheid en zonder grote gebreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:47

Kendra schreef:
Ik beschouw dit ook absoluut niet als fokdoel.
Natuurlijk moet een paard een stevig fundament en een goede rug hebben en moeten de verbindingen goed zijn. Maar fokken zodat ze meer gewicht kunnen dragen is voor mij de wereld op z'n kop.
Bovendien zijn we dan minstens 2 generaties verder - dus voor de korte termijn is het sowieso geen oplossing.

Nee dat is zeker niet het doel.

Maar kijk ik naar 30 jaar terug, dat soort paarden waren gewoon voor elke gemiddelde basis ruiter fijner naar mijn idee.
Wat het gros van ons ruiters toch is, de meeste rijden geen GP.
Makkelijkere karakters en beter gebouwd naar mijn idee.
Zelfs de wat ooit robuuste pony rassen waren zoals een fjord, haflinger en bij de paarden de friezen vind ik nu de meeste niet meer mooi. Veel te veel sport gefokt. Het word allemaal een eenheidsworst....
Jammer.
Laat bepaalde rassen weer fokken zoals ze ooit waren.
Steviger, koeler in de kop. Dus voor meer mensen een fijn gebruikspaard en ja toevallig ook voor een maatje meer. Nee niet voor obees, hoeft ook niet.

purny

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:48

Waar ik stage liep hadden we een brede haflinger. Pracht van een dier! De meeste haffies die nu gefokt worden zijn slank.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:18

DuoPenotti schreef:
Kendra schreef:
Ik beschouw dit ook absoluut niet als fokdoel.
Natuurlijk moet een paard een stevig fundament en een goede rug hebben en moeten de verbindingen goed zijn. Maar fokken zodat ze meer gewicht kunnen dragen is voor mij de wereld op z'n kop.
Bovendien zijn we dan minstens 2 generaties verder - dus voor de korte termijn is het sowieso geen oplossing.

Nee dat is zeker niet het doel.

Maar kijk ik naar 30 jaar terug, dat soort paarden waren gewoon voor elke gemiddelde basis ruiter fijner naar mijn idee.
Wat het gros van ons ruiters toch is, de meeste rijden geen GP.
Makkelijkere karakters en beter gebouwd naar mijn idee.
Zelfs de wat ooit robuuste pony rassen waren zoals een fjord, haflinger en bij de paarden de friezen vind ik nu de meeste niet meer mooi. Veel te veel sport gefokt. Het word allemaal een eenheidsworst....
Jammer.
Laat bepaalde rassen weer fokken zoals ze ooit waren.
Steviger, koeler in de kop. Dus voor meer mensen een fijn gebruikspaard en ja toevallig ook voor een maatje meer. Nee niet voor obees, hoeft ook niet.

30 jaar terug waren er:
- minder ruiters
- waren de mensen minder zwaar ( uit 2019, maar actueel genoeg: www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artik ... ten-lengte )
- was er minder oog voor dierenwelzijn

In mijn beleving waren de paarden toen niet veel robuuster, ik had mijn paard toen in pension (niveau basissport) en de meeste paarden waren KWPN-ers tussen de 160 en 170. Er waren wel minder typisch dressuurgefokte paarden, dus ws. minder weke lange ruggen. Maar er waren eigenlijk geen dikke mensen :-).....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:21

Ja maar ik vind het wel jammer dat ze dan te dikke kinderen wel op kleine ponys zetten...dat is in verhouding net zo slecht ....

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:23

Toen ik 25 jaar geleden stage liep in Wales mocht ik op een jong paard rijden. Ik was zo mager als een lat toen maar ze vroegen voor de zekerheid toch nog even hoeveel stone ik woog :') Euh watte..?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:27

Ik heb het niet over dikke mensen, ik heb het over anders gefokte paarden.
En ja, de paarden worden smaller, sport typischer gefokt. Ik ga mijn verhaal niet herhalen, maar ja dat is mijn mening en ervaring :D
En dat staat verder ook los van toen minder dierenwelzijn enz.

Begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nu aanhaalt :)

Ja feit mensen nu worden zwaarder. Ontken ik ook nergens.
Maar zwaardere mensen en meer smallere paarden, met dunne pootjes en pony hoefjes dat is dan helemaal geen match meer.
Zo simpel is het wel.
Een fijn gemiddeld alround paard met dito karakter word niet meer op gefokt, want iedereen wil die toevallige GP-er fokken.
Dat met de rest van die paarden die de gp niet halen, maar waar de gemiddelde ruiter, ook zonder overgewicht, geen bal meer aan kan vangen is niet relevant lijkt wel.

Kendra schreef:
30 jaar terug waren er:
- minder ruiters
- waren de mensen minder zwaar ( uit 2019, maar actueel genoeg: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-lengte )
- was er minder oog voor dierenwelzijn

In mijn beleving waren de paarden toen niet veel robuuster, ik had mijn paard toen in pension (niveau basissport) en de meeste paarden waren KWPN-ers tussen de 160 en 170. Er waren wel minder typisch dressuurgefokte paarden, dus ws. minder weke lange ruggen. Maar er waren eigenlijk geen dikke mensen :-).....

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:48

Ben helemaal voor om dit als vaste regel in te voeren op maneges, alleen de schuld van te zware mensen op Corona schuiven is inderdaad overbodig.

Naar mijn mening hadden maneges dit al veel eerder moeten doen, al voor Corona.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:04

_lauraaa_ schreef:
Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.

Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.

Volgens mij heeft dit echt geen bal te maken met body positivity. Body positivity is simpelweg lichamen in elke maat mooi kunnen vinden.

Dat wil niet zeggen dat dat dan ook op een paard kan. Ik vind sommige plus size modellen heel mooi. Dat staat volledig los van de kilo's die op een paard kunnen. Een paard heeft een maximaal gewicht wat het kan dragen, en daar moet je niet boven willen zitten, of je nu kunt rijden of niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:06

blackstar schreef:
Bij ons op de manege rijden veel volwassenen.
Elke avond 2 of 3 lessen en op de donderdagochtend en vrijdagochtend is een volwassengroep. En heb dan nog niet eens over de privelessen in de ochtend.

Bij ons ook. Afgelopen FNRS-proevendag deden er zelfs net zo veel volwassenen mee als kinderen. En ook in alle niveaus, van de F1 tot en met de F15.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:07

purny schreef:
Waar ik stage liep hadden we een brede haflinger. Pracht van een dier! De meeste haffies die nu gefokt worden zijn slank.

Valt mee. Er wordt wel iets luxer gefokt, maar de meeste haflingers die zo gezegd het oude type zijn zijn gewoon te dik :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:10

Lieser schreef:
blackstar schreef:
Bij ons op de manege rijden veel volwassenen.
Elke avond 2 of 3 lessen en op de donderdagochtend en vrijdagochtend is een volwassengroep. En heb dan nog niet eens over de privelessen in de ochtend.

Bij ons ook. Afgelopen FNRS-proevendag deden er zelfs net zo veel volwassenen mee als kinderen. En ook in alle niveaus, van de F1 tot en met de F15.

Dat wist ik niet, wel leuk zeg :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:19

Men zou meer echte gebruikspaarden moeten fokken,sterk en braaf.zoals sommigen hier al aangaven . Er wordt nu vooral gefokt voor top-sportprestaties terwijl er niet zoveel ruiters zijn die voor die paarden geschikt zijn en erop passen.Volwassenen met een jockey-postuur zijn er weinig en die moeten er ook moeite voor doen om dat zo te houden.Wat ik ook te vaak zie zijn ponies die worden ingereden door grote zware meiden.Dat is dan maar tijdelijk want zogauw ze zadelmak zijn worden ze verkocht, maar ik denk toch niet dat het gezond is voor die ponies.In de vorige eeuw was er een ponyfokkerij,van New Foresters,die adverteerde geregeld om meisjes te vinden om de ponies in te rijden,en die mochten maximaal 50 kilo wegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:22

Avalanche81 schreef:
purny schreef:

Valt mee. Er wordt wel iets luxer gefokt, maar de meeste haflingers die zo gezegd het oude type zijn zijn gewoon te dik :+

ik heb het idee dat je deze toch niet veel meer ziet

Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:53

_Tristan schreef:
Ben helemaal voor om dit als vaste regel in te voeren op maneges, alleen de schuld van te zware mensen op Corona schuiven is inderdaad overbodig.

Naar mijn mening hadden maneges dit al veel eerder moeten doen, al voor Corona.

Eens.

Corona heeft hier niet de schuld van, ver voor die tijd zag je al te dikke mensen te paard. En helaas niet alleen op maneges, ook op eigen paarden. Zelfs hier op bokt en dan mag er niks van gezegd worden…

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:56

Hopelijk wordt dit binnenkort gewoon verplicht in Nederland op alle paardensportlocaties. Inclusief controle op wedstrijden. Maar dan het liefst gewicht van de mens gerelateerd aan de schofthoogte van het dier. Dan is er meer mogelijk, ook voor de mannen. En dan komt het ook niet meer voor dat men met de dikke billen op een te kleine pony gaat zitten.
Ik vind vooral die grote, lange mensen op de kleine Ijslandse pony's altijd raar. Maarja, met deze uitspraken schop ik sws al een hele hoop mensen tegen de schenen.

Als we dan toch bezig zijn... ook verplicht rijden met teugeldrukmeters. }>

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:04

Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:13

anjali schreef:
Een paard met een te zware ruiter kan ook niet presteren.Ga nu maar gewoon gewichtsdragers fokken want ik zie het nog niet gebeuren dat de mensen lichter gaan worden.Ik ben wel eens in een museum geweest waar harnassen van vroegere ridders stonden.Die waren echt klein vergeleken met de gemiddelde huidige mens.En die trend zal zich nog wel voortzetten.

Alleen als het om louter overgewicht gaat dan moet je ook rekening mee houden dat vet je enorm tegenwerkt om goed te bewegen. Als je klein en dik bent waardoor je nog wel qua gewicht aan de eisen voldoet dan heb je toch nog altijd last van in de weg zittend vet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:54

Ik ben ook te zwaar. Maar tegen werkend vet heb ik niet.
Ja obees dan vast wel maar die vallen al snel buiten de gewichtlimiet.
Wel belangrijk nog passen in het zadel. Dat is jammer dat dit nergens staat aangegeven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:32

Ik zou het juist absoluut niet aan schofthoogte linken, maar aan gewicht van paard. Ideale gewicht, want een paard met overwicht kan niet meer dragen, liever minder zelfs.
En dan niet het schatten, want veel mensen schatten paard of pony zwaarder. En meetlint kan enorm afwijken.

Zo is mijn paard is goede conditie net zo zwaar als die van stalgenootje die 10 cm groter is. Qua bouw zou ik eerder op die van mij meer kilo zetten dan op die andere. Zelfs 1 dier even groot is maar andere bouw heeft is heel anders, minder ruimte voor zadel bijvoorbeeld. Of wel de ruimte maar zwakkere bovenlijn en ga maar door

Met schofthoogte krijg een een arabier die veel lichter is maar even groot als bijvoorbeeld een tinker die dan evenveel zouden moeten dragen. :n

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:35

Unleash schreef:
Hopelijk wordt dit binnenkort gewoon verplicht in Nederland op alle paardensportlocaties. Inclusief controle op wedstrijden. Maar dan het liefst gewicht van de mens gerelateerd aan de schofthoogte van het dier. Dan is er meer mogelijk, ook voor de mannen. En dan komt het ook niet meer voor dat men met de dikke billen op een te kleine pony gaat zitten.
Ik vind vooral die grote, lange mensen op de kleine Ijslandse pony's altijd raar. Maarja, met deze uitspraken schop ik sws al een hele hoop mensen tegen de schenen.

Schofthoogte zegt ook niet alles. Er moeten echt breder bekeken worden om te bepalen of een ruiter op een paard past, het wegen van ruiters op wedstrijden zie ik geen toegevoegde waarde in, tenzij de paarden ook gewogen worden en meerdere factoren meegenomen worden.

1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?

BMI is niet echt interessant als er aan de bovenstaande punten voldaan wordt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:19

Unleash schreef:

Ik zou het dan niet puur aan schofthoogte hangen. Twee van mijn paarden waren even groot toch woog de ene 70kg meer terwijl ze aan de magere kant was en heel arm bespierd. In gezonde conditie weegt die zo 100 kg meer dan de andere.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:21

purny schreef:

Ja vind ik ook zonde. Ik heb zelf ook nog zo'n tank! Heerlijk

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 04-09-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:22

DuoPenotti schreef:
Ik heb het niet over dikke mensen, ik heb het over anders gefokte paarden.
En ja, de paarden worden smaller, sport typischer gefokt. Ik ga mijn verhaal niet herhalen, maar ja dat is mijn mening en ervaring :D
En dat staat verder ook los van toen minder dierenwelzijn enz.

Begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nu aanhaalt :)

Ja feit mensen nu worden zwaarder. Ontken ik ook nergens.
Maar zwaardere mensen en meer smallere paarden, met dunne pootjes en pony hoefjes dat is dan helemaal geen match meer.
Zo simpel is het wel.
Een fijn gemiddeld alround paard met dito karakter word niet meer op gefokt, want iedereen wil die toevallige GP-er fokken.
Dat met de rest van die paarden die de gp niet halen, maar waar de gemiddelde ruiter, ook zonder overgewicht, geen bal meer aan kan vangen is niet relevant lijkt wel.

Nou ja, dat ruiters te zwaar zijn voor de paarden is toch een teken dat er oog is voor paardenwelzijn?
Verder niks....

Verder klopt je verhaal natuurlijk, alleen ging het hier vooral over het gewicht van de ruiter. Er wordt overigens best gefokt wat de markt wil, het kost alleen wat tijd om daar op in te spelen, zeker als je dat getalsmatig bekijkt. Ondertussen gaat de kwaliteit (en handigheid) van de ruiters óók niet omhoog - dat is de andere kant natuurlijk. Ik heb toch best een paar leuke superbrave paarden verkocht die daarna hopeloos zijn verkl**t op een manier die ik bijna niet voor mogelijk had gehouden.

Maar dat terzijde, nu maar weer on topic :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:44

Ook meer dan 40jaar geleden hadden wij al slanke pony's en rijpaarden in de lessen lopen. Op onze manege waren geen koudbloeden. Als mensen onze rijpony's zagen, vonden ze dat ook kleine rijpaarden en geen pony's zoals hun beeld bij pony's was.

Later kwam ik op een manege die wel fjorden en dergelijke had. Hartstikke leuk, maar kan nou niet zeggen dat ik die pony's toen veel sterker in hun rug vond. Ook vaak dressuurmatig minder goed gereden/ontwikkelt.

Wel zag ik dat er veel meer aandacht was voor een goede zit. Wij hadden overdag kinderlessen en 's avonds les voor volwassenen. In weekend alleen kinderen.
Mijn ouders en tante reden al voor mn geboorte en mijn tante is het ook nog lange tijd blijven doen. Enkele jaren geleden nog een paar jaar opgepakt. Regelmatig mee geweest en gewoon leuke, volle lessen.

Maar zeker bij de kinderlessen deden wij veel meer dingen met de zit; zonder beugels, zonder teugels, oefeningen in het zadel, balkjes/springen. "Aan de teugel" rijden kwam later.

Nu zie ik kleine kinderen een pony in de krul rijden, terwijl ze stuiteren in het zadel. Desnoods met diverse bijzets. Piano handjes zijn de nieuwe norm.
En je denkt toch niet dat wij jong al sporen om mochten?

Bij de NPC reed je diploma's en vanaf L ook met theorie. Stelde niet veel voor, maar wel dat paardrijden uit meer bestaat.

Maar ook toen had je al meerdere werelden. De clubs waar je elke HTK pony tegenkwam, mensen in trui reden en ook met 1 pony alles werd gedaan; dressuur, springen, carroussel, in het bos rijden etc.

Maar ook de wereld waar pony's nooit goed genoeg waren, elke zoveel maanden werden ingeruild voor een betere, iedereen het laatste van het laatste wilde qua zadels, hoofdstellen en kleding.

Als er 2 manege's dichtbij elkaar zaten, was de 1 ook aantrekkelijker voor de ene groep en de ander voor de andere.
Maar het is wel altijd al geweest.

Binnen de western wordt het nog veel lastiger. Er rijden relatief veel mannen en veel bekende trainers zijn echt behoorlijk lang. Elke reiner wordt gelijk behandeld, of deze 1.40m is of 1.55m. En eerlijk, zegt mijn gevoel ook; kijk eens hoe ze zitten. Soms ben ik daar echt jaloers op. Maar met dergelijke lengte's zijn ze echt zwaarder. Maar veel dunner kunnen ze soms niet.