Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:40

Maakt me niet uit wie ze is, zij had van dat paard moeten stappen. Dan had ze pas laten zien dat ze een sportvrouw was.

Paard is compleet over de toeren, oog kan haast niet witter en ze glanst van het zweet. Arm dier.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:50

Emoties en gedrag zijn twee verschillende zaken hè.

Haar emoties zijn volledig te begrijpen. Frustratie omdat je op kop ligt en dan op één onderdeel je toppositie de mist in ziet gaan. Totaal voorstelbaar dat je daar gruwelijk van baalt (of erger).

Maar je reageert je niet zo af. Niet op dieren (maar ook niet op mensen). Gewoon niet. Fair play, common sense, fatsoen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:53

De hysterie is deel van het probleem in dit geval.

Blijkbaar is dit onderdeel extreem onvoorspelbaar en ze is ook geen rookie. We weten allemaal dat in die staat op een paard gaan zitten echt geen topprestaties gaat opleveren. Het is geen fiets en als het goed is weet ze dat. Wordt er niet gecoacht op zulke dingen? Frustratie snap ik, maar zoals ze nu op het paard zat zijn er zelfs goedzakken van manegepaarden die in de staakmodus zullen blijven hangen. Het paard krijgt er simpelweg niet het vertrouwen van dat deze ruiter hem wel goed gaat rijden.

Ondertussen hebben clubs die de paardensport willen verbieden een lekker weekje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:02

Shae schreef:
Ondertussen hebben clubs die de paardensport willen verbieden een lekker weekje.

Zelfs bij kennissen die actief zijn in de paarden(sport) heb ik uitspraken gelezen als 'de paardensport is ziek' en 'de FEI moet zich kapotschamen'.

Dit heeft niets met paardensport te maken en de FEI staat hier volkomen los van. Er worden wel heel snel conclusies getrokken. Dat soort uitspraken uit de mond van mensen die geen leken zijn in de paardenwereld vind ik ook verontrustend.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:05

Karin schreef:
Emoties en gedrag zijn twee verschillende zaken hè.

Haar emoties zijn volledig te begrijpen. Frustratie omdat je op kop ligt en dan op één onderdeel je toppositie de mist in ziet gaan. Totaal voorstelbaar dat je daar gruwelijk van baalt (of erger).

Maar je reageert je niet zo af. Niet op dieren (maar ook niet op mensen). Gewoon niet. Fair play, common sense, fatsoen.

Dit vat het wel samen, er zijn geen ellenlange betogen voor nodig.
Wat ze doet is een uiting van onmacht en gaat ten koste van het paard. Geen excuses voor.

De moderne vijfkamp ligt al langer onder vuur omwille van wat er gebeurt bij het paardrijden. In herinner me nog gelijkaardige discussies van vorige Spelen. Tijd voor een naamsverandering van de sport ofwel een inhoudelijke verandering.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:25

Degene die het eerste parcours met dat arme dier heeft " gesprongen " mogen ze ook n plekje geven in de media hoor .

Vraag me af, hoe ( en hoe vaak ) deze vijfkampers rijden.

Vraag me ook af, wat zo n eigenaar van n paard denkt bij t zien van zulke beelden. Verschrikkelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:25

Karin schreef:
Shae schreef:

Zelfs bij kennissen die actief zijn in de paarden(sport) heb ik uitspraken gelezen als 'de paardensport is ziek' en 'de FEI moet zich kapotschamen'.

Dit heeft niets met paardensport te maken en de FEI staat hier volkomen los van. Er worden wel heel snel conclusies getrokken. Dat soort uitspraken uit de mond van mensen die geen leken zijn in de paardenwereld vind ik ook verontrustend.

Ik zag wel dat het gisteren al door een grote mainstream nieuwszender in België was opgepikt. Dat verbaasde me dan enigszins wel. Maar het geeft wel aan dat dergelijke discussies zich niet meer beperken tot Bokt en het welles-nietes spelletje of we niet toch begrip moeten opbrengen voor deze dame. Ik denk niet dat de paardensport van vandaag op morgen verboden gaat worden. Ik denk wel dat we onze eigen graf graven wanneer we alles trachten onder de mantel der begrip te verbergen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:29

Maar blijf dan wel bij de feiten en scheer ook niet alle 'sport met een paard' onder de noemer 'paardensport'.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:34

Je moet ervan uitgaan dat een leek dat wel doet. Zeker op Olympisch niveau gaan ze ervan uit dat de beste ruiters rijden ongeacht discipline.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:36

Waarom maakt het zoveel uit dat het iets anders is dan het springen, dressuur en eventing dat onder de FEI valt?

Het is een sport waarbij paarden worden ingezet op de OS, het maakt toko's zoals Dier & Recht echt niet uit of het onder de FEI hangt of niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:38

Wat een vreselijke wanvertoning. Als een paard zo angstig is dan heeft het geen zin meer. Zeker niet om er zo op te beiuken dat helpt niets. Daarnaast is het gewoon weer koren op de molen van dierenrechtenwappies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:39

Gini schreef:
Je moet ervan uitgaan dat een leek dat wel doet. Zeker op Olympisch niveau gaan ze ervan uit dat de beste ruiters rijden ongeacht discipline.

Ik ben geen leek, en ga daar eigenlijk ook gewoon van uit :=.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:43

_San87_ schreef:
Gini schreef:

Dat die mensen heel goed kunnen rijden daar ga ik ook vanuit. Maar het onderdeel zelfbeheersing is dan weer wat minder aanwezig

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:47

Ook bij het gewoon rijden is er veel op aan te merken hoor. Ze rijden vaak slechte afstanden en dan ligt het aan het paard in hoeverre die zich daardoor laat afschrikken. Dit paard laat zich nu toevallig veel afschrikken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:47

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Dat die mensen heel goed kunnen rijden daar ga ik ook vanuit. Maar het onderdeel zelfbeheersing is dan weer wat minder aanwezig

Mja, ze kunnen dus blijkbaar helemaal niet heel goed rijden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:51

_San87_ schreef:
Mja, ze kunnen dus blijkbaar helemaal niet heel goed rijden...

Ze hebben een te kort lontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:53

Molfre schreef:
ingedebruijn schreef:
Hebben deze twee inmiddels zelf ook hun excuses aangeboden voor hun gedrag of vinden ze het allemaal wel prima gegaan zo?

Nee, ze zei dat het paard ongehoorzaam was in een interview.

Tis nog steeds het paard zijn schuld, zegt genoeg over de ruiter.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:53

Molfre schreef:
ingedebruijn schreef:
Hebben deze twee inmiddels zelf ook hun excuses aangeboden voor hun gedrag of vinden ze het allemaal wel prima gegaan zo?

Nee, ze zei dat het paard ongehoorzaam was in een interview.

Dan is er geen enkele reden om ook maar een greintje medelijden met haar te hebben :r

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:04

Wow!! Dat er nog steeds mensen zijn, die dit onbekwame, agressieve, gefrustreerde gedrag goedkeuren. Man, man, man.. wat erg.

Als je niet met een paard wat heel duidelijk NEE zegt, op een normale manier kunt omgaan, wat ben je dan voor ruiter?? Laat staan die achterlijke coach.... Jammer voor de jankfrustraties van die Annika, maar ga dan lekker een ander sport zonder levend wezen doen. Zijn er genoeg, zou ik zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:06

tita schreef:
Wat ontzettend sneu voor alle partijen

Dat ze hier zo afgezeken wordt vind ik nergens over gaan.
Ze had bijna goud en op moment dat ze dit paard kreeg wist ze al dat het einde was, huilen snap ik volledig van haar komop waar is jullie empathie

Hebben jullie nooit huilend op een paard gezeten van welke emotie dan ook… blijheid, angst, boos

Ik zou wel eens willen weten wat de gemiddelde amateur doet op springwedstrijd ….zijn er maar weinig die hun paard een los teugeltje geven gerust stellen en dan nog keer proberen.
Slaan met de zweep doen we bijna allemaal …okay je hebt slaan en tikje geven.

Paard werkt ook echt niet mee…. Hij wil ook niet. Zag wel dat ie paar mooie sprongen kon maken maar na die eerste balk is zijn vertrouwen weg, en zij had al geen vertrouwen meer

Persoonlijk denk ik niet dat ze alleen huilt om der verloren goud maar ook van frustatie en misschien ook wel hoe ze het dier moet rijden want ik vind dat ze um wel redelijk los laat maar hij gaat alleen maar achterwaarts, maar misschien huilt ze ook wel omdat ze bang is.

En ik zal eerlijk zijn dat deed mijn merrie ook keer zowat dravend achterwaarts en die werd ook naar voren geslagen niet door mij, maar was wel mee akkoord)

Haar reputatie ligt onder vuur en dat was eerst niet zo.
Dus om alles op haar te gooien vind ik niet fair, paard was ook niet normaal

Maar verder snap ik 5-kamp niet ik had er nog nooit van gehoord
Hopelijk stopt deze sport en wordt het paard weer goed opgevangen en verzorgd en krijgt ie zijn vertrouwen terug

Jankend heb ik er op gezeten, maar ik reageer niet mijn frustraties af op het paard. Daar heb ik totaal geen begrip voor.
Als een paard iets fout doet, leg jij iets niet goed uit, geef je geen vertrouwen of leiding. Een paard maar vooruit meppen, omdat je het niet bij machte bent het anders op te lossen, vind ik triest. 99 procent van de fouten ligt bij de ruiter, niet bij het paard.Het is een zwaktebod de fouten bij het paard neer te leggen.
En als je prof bent dan jank je maar achteraf. En niet tijdens het inrijden en dan er maar op los meppen omdat je geen goud wint.
Door dat te doen is ze nu niet enkel haar medaille kwijt, maar heeft ze haar reputatie verpest. Dom.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:18

tita schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat de gemiddelde amateur doet op springwedstrijd ….zijn er maar weinig die hun paard een los teugeltje geven gerust stellen en dan nog keer proberen.
Slaan met de zweep doen we bijna allemaal …okay je hebt slaan en tikje geven.

Dit vind ik een bijzondere opmerking, ik heb namelijk echt wel mensen gezien die gewoon relaxed blijven. Slaan met de zweep doen we bijna allemaal? Spreek voor jezelf denk ik dan. Er zullen vast mensen tussen zitten, ook hier op Bokt, die dit doen, maar om te claimen dat we ‘bijna allemaal slaan met de zweep’ vind ik nogal wat. :')

Citaat:
Paard werkt ook echt niet mee…. Hij wil ook niet. Zag wel dat ie paar mooie sprongen kon maken maar na die eerste balk is zijn vertrouwen weg, en zij had al geen vertrouwen meer

Nee, tuurlijk wil hij niet. Moet hij altijd maar meewerken? Ik heb bijvoorbeeld zijn eerste ronde bekeken met de voorgaande amazone en toen vond ik hem echt netjes springen tot op een bepaald punt. Hij werd ook grof gestraft voor weigeringen, ook op zijn hals. Vanaf dat moment kon je zien dat ‘ie zijn hoofd in de lucht gooide, bezweet met veel oogwit en alleen maar in z’n achteruit. Natuurlijk heeft Annika daar pech mee, maar zoals dus in de reglementen staat had ze recht op een ander paard. Saint Boy was duidelijk al helemaal over z’n toeren.

(En ook vind ik het een beetje oneerlijk wanneer mensen zeggen: “dit paard is er duidelijk niet geschikt voor”. Want ik vond hem echt fijn springen in de eerste ronde, tot de amazone vrij ruig reageerde. Is een paard dan enkel geschikt als ze als een bloemetje rozenwater alles maar pikken?)

Citaat:
En ik zal eerlijk zijn dat deed mijn merrie ook keer zowat dravend achterwaarts en die werd ook naar voren geslagen niet door mij, maar was wel mee akkoord)

Oké, daar was je dan mee akkoord. Maar wie zegt dat het merendeel van Bokt of paardensport hiermee akkoord zou gaan? Jouw eigen principes kun je niet op anderen schuiven en er maar van uit gaan dat iedereen lekker hypocriet is.

Daarbij: omdat anderen het doen, betekent niet dat het maar oké is of niemand er iets over mag zeggen. Er is veel te verbeteren in de paardenwereld, in de hele dierenwereld eigenlijk. Maar dat zou niet uit moeten maken, en het zou allemaal individueel bekeken moeten worden. Of springruiters hun paarden nu zouden mishandelen of niet, dit vind ik ook ernstig en daar mag best iets over gezegd worden. Misschien verandert er dan tenminste iets aan deze discipline. Aan de paarden(top)sport verandert ook niets als we allemaal stil blijven want “bijna iedereen doet het wel eens”. Verbetering ligt trouwens ook bij jezelf.

Citaat:
Haar reputatie ligt onder vuur en dat was eerst niet zo.
Dus om alles op haar te gooien vind ik niet fair, paard was ook niet normaal

Ja, acties hebben consequenties. Ze ligt onder vuur omdat ze gedrag heeft vertoont dat gewoon niet acceptabel is. Ik snap dat ook paarden in de topsport of andere paardensport worden mishandeld. Maar je kunt ook voor beiden uitspreken. Het een maakt het ander niet goed.

En hoezo is het paard niet normaal? Omdat hij niet alles pikt? Omdat hij misschien al getraumatiseerd was door de eerste athlete? Ze had zeker pech met de ronde daarvoor... Maar daarom kon ze ook eenmaal van paard wisselen. Saint Boy lijkt mij zeker een normaal paard, maar hij is ook een levend wezen die angst en pijn kan voelen. En gewoon niet meer kan willen hierdoor. Ik zie niet wat daar ‘niet normaal’ aan is.

Gefrustreerd en emotioneel zal ze zijn als ze Goud aan haar voorbij ziet gaan, maar nogmaals vind ik dat zij en haar team als volwassenen en professionals betere keuzes hadden kunnen maken. Of dat nu was om van paard te wisselen of afstappen zodra dit zich voorviel of wat dan ook. (En niet roepen dat ze hem harder moest slaan!) Dus ik vind de kritiek wel terecht eigenlijk. Hopelijk leert men er iets van en komen we een stapje verder met het paarden welzijn.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 08-08-21 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:19

manubres schreef:
https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ifSxZvDA4M

Sectorraad Paarden publiceert statement over paardrijden in moderne vijfkamp!

Och echt, wat een dapper statement
Ik ben benieuwd of iemand het bewegingspatroon van het paard van Willem Greve tijdens zijn omlopen eens goed heeft bekeken. En wat te denken van onze dressuur, tuigpaarden, basiswedstrijden en enorm "vooruitstrevende" regels omtrend het huisvesten van paarden.... :Z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:20

Nee ik heb nooit jankend van frustratie op een paard gezeten, want toen ik klein was moest ik direct van mijn pony afkomen van mijn ouders als ik boos of gefrustreerd werd.

Tranen van geluk is heel wat anders, stukje ontlading. Van verdriet en teleurstelling na afloop snap ik ook nog wel, maar die emoties laat je dan de vrije loop als je klaar bent met rijden. Wat deze ruiter en coach/trainer hebben laten zijn hoort niet thuis in de (top)sport. Je zit niet op een fiets...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:23

Twiggy2008 schreef:
Wow!! Dat er nog steeds mensen zijn, die dit onbekwame, agressieve, gefrustreerde gedrag goedkeuren. Man, man, man.. wat erg.

Er is helemaal niemand die dit goedkeurd. Een amazone aan de schandpaal nagelen voor een falend systeem is echter iets heel anders.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:28

irmaz schreef:
Twiggy2008 schreef:

Er is helemaal niemand die dit goedkeurd. Een amazone aan de schandpaal nagelen voor een falend systeem is echter iets heel anders.

Moeten eens ophouden met het systeem de schuld geven. Hier zijn mensen betrokken met hersens die prima kunnen beseffen wat ze doen. En ook achteraf is dat besef er niet dus blijkbaar is het heel hard nodig.