FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:03

Dat is dus inderdaad het punt waar ik over val: paard bloedt tijdens een Olympische topsportprestatie en we komen niet verder als 'staat niet in de regels'. Zou het niet evident zijn dat een paard dat gewond is geen Olympische topsportprestatie meer mag leveren? Ongeacht of de plek en de ernst van de wonde beschreven staat in een of ander reglement? Een paard dat bloedt mag verder sporten zolang de plek van het bloed niet opgenomen is in het reglement?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:10

Gini schreef:
Dat is dus inderdaad het punt waar ik over val: paard bloedt tijdens een Olympische topsportprestatie en we komen niet verder als 'staat niet in de regels'. Zou het niet evident zijn dat een paard dat gewond is geen Olympische topsportprestatie meer mag leveren? Ongeacht of de plek en de ernst van de wonde beschreven staat in een of ander reglement? Een paard dat bloedt mag verder sporten zolang de plek van het bloed niet opgenomen is in het reglement?

Trek dan heden en toekomst even uit elkaar.

Nu is het gewoon een feit dat het niet in regels staat. Dat niemand iets verkeerd heeft gedaan en met het hele plaatje van de ruiter die het paard zélf heeft terug getrokken: een keurig scenario is.

Voor de toekomst kun je daar wel iets van vinden. En bloed ziet er nogal dramatisch uit. Dat beeld wil je niet want daar moet je onschuldig of niet echt gruwelijk veel aan uitleggen en die kans heb je niet altijd. Dus better safe then sorry: bloed is uitsluiting voor de toekomst lijkt mij helder. Maar daar kun je NU niemand op veroordelen.

Ik zou er nogal wat van vinden als een politie agent mij zomaar mag bekeuren omdat ze zélf vinden dat ik iets verkeerd doe. Zonder dat het in de wet staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:10

Gini schreef:
996981 schreef:

Welke discussie? Er is geen discussie… dat is juist het punt

Gelieve inhoudelijk op mijn berichten te reageren en deze metadiscussie over of dit een discussie is te staken, dank je wel!

Ik wil met alle liefde met je in discussie over de bloedregel. Dat heb ik reeds gezegd. Ik vind dit echter niet het topic daarvoor. Om goed te kunnen discussiëren lijkt het me goed eerst uiteen te zetten (bij voorkeur in de openingspost) wat de bloedregel(s) per discipline) precies inhouden, waarop ze gebaseerd zijn, wanneer ze toegepast worden, op basis waarvan etc.

Alleen dan kun je een goede inhoudelijke discussie voeren, die ook voor anderen interessant is.

Statements als; “de grondjury durfde niet in te grijpen” kan ik niks mee. De jury had a: geen grond om in te grijpen en b: zolang jij niet die jury was weet je simpelweg niet wat er in zijn hoofd omging en kun je er dus geen uitspraken over doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:14

pol013 schreef:
Gini schreef:

Trek dan heden en toekomst even uit elkaar.

Nu is het gewoon een feit dat het niet in regels staat. Dat niemand iets verkeerd heeft gedaan en met het hele plaatje van de ruiter die het paard zélf heeft terug getrokken: een keurig scenario is.

Voor de toekomst kun je daar wel iets van vinden. En bloed ziet er nogal dramatisch uit. Dat beeld wil je niet want daar moet je onschuldig of niet echt gruwelijk veel aan uitleggen en die kans heb je niet altijd. Dus better safe then sorry: bloed is uitsluiting voor de toekomst lijkt mij helder. Maar daar kun je NU niemand op veroordelen.

Ik zou er nogal wat van vinden als een politie agent mij zomaar mag bekeuren omdat ze zélf vinden dat ik iets verkeerd doe. Zonder dat het in de wet staat.

En daar zit dus het verschil in mening. Ik vind dat een gewond paard altijd reden mag zijn om de prestatie op dat moment stop te zetten. Jij vindt dat dat eerst in een regel gegoten moet worden.

Kan je jouw vergelijking verder verduidelijken? Een mens die een verkeersregel overtreedt en daarvoor beboet wordt versus een paard dat gewond een Olympische topprestatie levert. Ik zie de gelijkenis en dus de les die ik eruit moet halen niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:16

996981 schreef:
Statements als; “de grondjury durfde niet in te grijpen” kan ik niks mee. De jury had a: geen grond om in te grijpen en b: zolang jij niet die jury was weet je simpelweg niet wat er in zijn hoofd omging en kun je er dus geen uitspraken over doen

Maar zie je echt niet in hoe erg dat eigenlijk is? Dat een paard bloedend over de finish komt voor het oog van de wereld en waarom? Omdat er geen grond is om in te grijpen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:31

_Mir schreef:
Daphara schreef:

De combinatie heeft zicht teruggetrokken van verdere deelname, heel netjes van de ruiter en het beste voor het paard. Ik geloof ook niet dat hij heel bewust met een bebloed paard doorgereden heeft.

Vrij behoorlijk

Netjes van de ruiter?
Ik vind het niks meer dan normaal.

Dat mag jij vinden, feit is dat hij niet verplicht was zich terug te trekken en dat de dierenartsen het paard vrijbrief hadden gegeven om deel te nemen aan de landencompetitie.

Persoonlijk vind ik deze hele discussie en de speculaties echt uit verband getrokken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:36

Gini schreef:
996981 schreef:

Maar zie je echt niet in hoe erg dat eigenlijk is? Dat een paard bloedend over de finish komt voor het oog van de wereld en waarom? Omdat er geen grond is om in te grijpen.

Men wil het niet zien blijkbaar, terwijl het een flinke anti reclame voor de sport is. En inderdaad, op het hoogste platform, de O.S. waarvan de beelden wereldwijd bekeken worden.
En vergeet niet dat de gemiddelde kijker weinig weet van regels(ook hele hordes ruiters kennen hun eigen reglement nauwelijks). Ze zien een bebloed paard door de ring gaan en vormen daar hun mening over.
Gewoon geen goede uitstraling op deze manier.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 06-08-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:38

Gini schreef:
996981 schreef:

Stel dat een horde loper op de laatste paar hordes een bloedneus had gekregen, dan zou niemand er schande van spreken dat hij de competitie uitgerend heeft of zich druk maken of hij wel of niet weer deelneemt aan een volgende competitie.

Tot op heden is een bloedneus niet opgenomen in de bloedregels, dat kun je een schande vinden, maar het is gewoon zoals het is. Een bloedneus is op dit moment geen reden om een combinatie uit te bellen. Daar mag je een heleboel van vinden, maar dat maakt niet dat ook maar iemand verkeerd gehandeld heeft in deze situatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:40

Gini schreef:
996981 schreef:

Wie zegt dat ik dat niet zie? Dat ik het oké vindt? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik er iets van vind.

Het doet er in deze situatie en in deze “discussie” echter niet toe wat ik ervan vind

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:42

De vergelijking gaat mank. Heel belangrijk verschil: de horde loper kan volledig zelfstandig beslissen of hij stopt of niet. Daarbij komt dat hij zelf voelt of het nog kan of niet.
In de paardensport heeft de atleet waar het om gaat, het paard, weinig tot niks in te brengen!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:42

Gini schreef:
996981 schreef:

Omdat 'we' samen hebben afgesproken in de regels dat dat niet erg is. We als in iedereen die iets heeft met de FEI. Als we daarin op grote schaal van mening gaan verschillen kunnen we het daar over hebben en waar nodig de regels aanpassen.

Om de discussie te vergemakkelijken zou het fijner zijn als je je bij de feiten houdt overigens: je noemt het paard nu gewond. Daar hangt al jouw oordeel aan. Feitelijker is: er was bloed te zien. Jij noemt dat gewond. Als ik een bloedneus heb, noem ik mezelf niet gewond. Maar gewond heeft een lading. Ik weet niet of je dat bewust doet.

En om de vergelijking door te trekken met een fictieve situatie: De agent bekeurt mij omdat ik een oud omatje wat van links kwam geen voorrang gaf. Het zou bijzonder fatsoenlijk van me geweest zijn om het wél te doen. iedereen kon namelijk zien dat ze moeite had met oversteken en het licht iets verderop stond toch op rood dus ik zou moeten stoppen. Maar nérgens in de regels, die we als samenleving hebben opgesteld staat dat ik iemand van links voorrang moet geven. Dan mag je daar vanalles over vinden. Maar mij niet aanhouden en bekeuren. En eigenlijk ook niet aan de schandpaal nagelen. Je kunt wel bekijken of de regels herzien moeten worden zodat ze aansluiten bij wat we als samenleving gepast vinden. Voor de toekomst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:47

Daphara schreef:
Gini schreef:

Stel dat een horde loper op de laatste paar hordes een bloedneus had gekregen, dan zou niemand er schande van spreken dat hij de competitie uitgerend heeft of zich druk maken of hij wel of niet weer deelneemt aan een volgende competitie.

Tot op heden is een bloedneus niet opgenomen in de bloedregels, dat kun je een schande vinden, maar het is gewoon zoals het is. Een bloedneus is op dit moment geen reden om een combinatie uit te bellen. Daar mag je een heleboel van vinden, maar dat maakt niet dat ook maar iemand verkeerd gehandeld heeft in deze situatie.

Een menselijke atleet bepaalt zelf hoe ver die wilt gaan voor zijn sport. Een dier kan dat niet. En wees maar zeker dat als een turner zijn oefening doet al heftig uit de neus bloedend dat daar ook echt wel commentaar op komt.
Laatst bijgewerkt door Gini op 06-08-21 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:47

Daphara schreef:

Die vergelijking slaat nergens op, want de hordeloper die kan zelf beslissen of hij door gaat ja of nee. Een paard kan dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:52

Captain schreef:
Daphara schreef:

Die vergelijking slaat nergens op, want de hordeloper die kan zelf beslissen of hij door gaat ja of nee. Een paard kan dat niet.
Plus: als mens kun je altijd nog je mond opendoen en zo ademen, een paard is gedwongen z'n eigen bloed in te blijven ademen tot het stopt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:53

996981 schreef:
Gini schreef:

Wie zegt dat ik dat niet zie? Dat ik het oké vindt? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik er iets van vind.

Het doet er in deze situatie en in deze “discussie” echter niet toe wat ik ervan vind

Dan zijn we het met elkaar eens. Fijn!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:54

Captain schreef:
Daphara schreef:

En daarom zijn er regels opgesteld, regels waar iedereen zich ook aan gehouden heeft. Er is niets “mis” gegaan in de reactie op deze bloedneus vanuit de officials. Het dier is nadien nagekeken en mankeert niets.

Het paard is niet gewond en de gezondheid is geen moment in gevaar geweest.

Moet er in de toekomst iets veranderen in de bloedregels? Misschien, maar er is niet verkeerd gehandeld in deze situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:56

Daphara schreef:
En daarom zijn er regels opgesteld, regels waar iedereen zich ook aan gehouden heeft. Er is niets “mis” gegaan in de reactie op deze bloedneus vanuit de officials. Het dier is nadien nagekeken en mankeert niets.

Het paard is niet gewond en de gezondheid is geen moment in gevaar geweest.

Moet er in de toekomst iets veranderen in de bloedregels? Misschien, maar er is niet verkeerd gehandeld in deze situatie.

Zo is het :j

En de rest is allemaal een eigen mening. En dat kan en mag natuurlijk.
En wie weet veranderd de regel nu door dit voorval wel. Wie weet.
Maar hier werden de regels gevolg en het paard heeft niets ernstigs.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:05

pol013 schreef:
Omdat 'we' samen hebben afgesproken in de regels dat dat niet erg is. We als in iedereen die iets heeft met de FEI. Als we daarin op grote schaal van mening gaan verschillen kunnen we het daar over hebben en waar nodig de regels aanpassen.

Dus we moeten iedere aard van blessure waterdicht in regels moeten timmeren vooraleer "we" durven ingrijpen? Dus er gaat altijd 1 paard de pechvogel moeten zijn om als eerste gewond of geblesseerd te geraken op weer een nieuwe plek voordat we gaan nadenken of die specifieke wonde in de regels opgenomen moet worden?

pol013 schreef:
Om de discussie te vergemakkelijken zou het fijner zijn als je je bij de feiten houdt overigens: je noemt het paard nu gewond. Daar hangt al jouw oordeel aan. Feitelijker is: er was bloed te zien. Jij noemt dat gewond. Als ik een bloedneus heb, noem ik mezelf niet gewond. Maar gewond heeft een lading. Ik weet niet of je dat bewust doet.

Je zou ook kunnen stellen dat jij minimaliseert. Paard heeft bloedrode neusgaten en hij proest daardoor zodanig dat de spetters zijn borstkas bereiken, maar ik mag het dier niet gewond noemen?

pol013 schreef:
En om de vergelijking door te trekken met een fictieve situatie: De agent bekeurt mij omdat ik een oud omatje wat van links kwam geen voorrang gaf. Het zou bijzonder fatsoenlijk van me geweest zijn om het wél te doen. iedereen kon namelijk zien dat ze moeite had met oversteken en het licht iets verderop stond toch op rood dus ik zou moeten stoppen. Maar nérgens in de regels, die we als samenleving hebben opgesteld staat dat ik iemand van links voorrang moet geven. Dan mag je daar vanalles over vinden. Maar mij niet aanhouden en bekeuren. En eigenlijk ook niet aan de schandpaal nagelen. Je kunt wel bekijken of de regels herzien moeten worden zodat ze aansluiten bij wat we als samenleving gepast vinden. Voor de toekomst.

Sorry, met de beste wil van de wereld snap ik de vergelijking niet. Verkeersregels op de openbare weg die nationaal zijn vastgelegd versus het dierenwelzijnsaspect op een internationaal sportevenement. Het is dan precies enkel in de paardensport dat een aard van een blessure tot in detail beschreven moet worden en alles wat niet tot in detail beschreven staat is per definitie geen reden om de sportprestatie te pauzeren. Dat vind ik bijzonder. Zelfs in de meeste gevechtssporten wordt bij de aanwezigheid van bloed ingegrepen door de scheids en indien nodig, een break gegeven. Dit zonder een waterdichte beschrijving in het reglement.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:13

Gini, snap je het niet of wil je het niet snappen? Het gaat niet om niet durven ingrijpen. Het gaat om niet mógen ingrijpen.

Nogmaals; als je wil discussiëren over regels, zorg dan in ieder geval dat je weet wat ze inhouden, waarom ze er zijn, hoe en wanneer ze toegepast moeten en mogen worden etc. Wat je nu doet is geheel nutteloos.

I’m out :wave:

Mocht je nu denk dat het is omdat je zo onwijs sterk en inhoudelijk aan het discussiëren bent, vind ik dat helemaal prima. De reden is echter het tegenovergestelde

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:15

Ik heb het ook over 'niet mogen ingrijpen'. Dat de jury dus eigenlijk als popjes langs de kant staan, maar niet ingrijpen bij een bloedend paard omdat het niet waterdicht in de regels staat. Dat is exact waar ik het over heb. In al mijn berichten al eigenlijk. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:17

@gini: regels dienen om het speelveld eerlijk te houden en willekeur buiten de deur te houden. En ja, dat vind ik goed.

Dat is de manier waarop we in zulke grote verbanden kunnen samenleven. En samen sporten.

En ik ben het met mijn voorganger eens. Het praat erg moeilijk omdat je deelonderwerpen niet los van elkaar lijkt te kunnen of willen zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:26

Ik ben het gewoon niet met je eens, zo eenvoudig is het. Dat heeft niks te maken met wat ik al dan niet snap of wat ik al dan niet kan of wil zien. Ik snap zeer goed wat je wilt zeggen en ik vind het eigenlijk best wel irritant dat er telkens die kleine hint richting mijn eigen intellect gemaakt wordt. Alsof ik het allemaal niet begrijp. Ik heb het gevoel dat jullie mij niet snappen, maar ik doe dan mijn best om het nog duidelijker uit te leggen en uiteindelijk zullen we het waarschijnlijk toch niet eens worden. Ik zou dan ook een steekje kunnen geven dat 'jullie toch allemaal het licht niet zien en ik gelijk heb en wat jullie doen nutteloos is', maar dat vind ik niet netjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:30

Gini schreef:
Ik heb het ook over 'niet mogen ingrijpen'. Dat de jury dus eigenlijk als popjes langs de kant staan, maar niet ingrijpen bij een bloedend paard omdat het niet waterdicht in de regels staat. Dat is exact waar ik het over heb. In al mijn berichten al eigenlijk. :D

Ze moeten ook de tijd hebben om in te grijpen!
Het gaat snel hé zo een parcours.

Achteraf is er geen regel meer waarop het paard kon worden uitgesloten.
In het parcours nog wel maar aangezien dit is wat zelden voorkomt zou het zomaar kunnen zijn dat de officials even na moesten denken.

Achteraf redeneren is altijd makkelijker.

pol013

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:35

@gini: ik hint helemaal nergens op je intellect. Ik vind alleen dat je erg kort door de bocht gaat in deze discussie.

Jij vind blijkbaar dat regels er zijn om vrij te interpreteren. En het spel tussentijds mag aanpassen.

Ik vind dat regels er zijn om je aan te houden en op een beter moment tegen het licht te houden. En ik vermoed dat ik iets positiever tegen mijn mede-paardensporter aankijk dan jij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:58

pol013 schreef:
Jij vind blijkbaar dat regels er zijn om vrij te interpreteren. En het spel tussentijds mag aanpassen.

Niet in het algemeen natuurlijk, eens balk tegen de vlakte is en blijft 4 strafpunten. Maar wanneer een paard mogelijks gewond is, mag het spel van mij inderdaad gepauzeerd worden. Zodat het welzijn en het plezier ook van het paard tijdens het spel gewaarborgd blijft.

pol013 schreef:
Ik vind dat regels er zijn om je aan te houden en op een beter moment tegen het licht te houden. En ik vermoed dat ik iets positiever tegen mijn mede-paardensporter aankijk dan jij.

Zeer zeker niet, de ruiter en zijn entourage vind ik juist heel verstandig.
Maar we zijn aan het sporten met dieren. En daar zit hem de moeilijkheid in onze sport: de paarden. Menselijke atleten kunnen bij het kleinste ongemak dat kenbaar maken, vocaal dan wel fysiek, en een menselijke atleet kan ook aangeven, ik ga door, ook al loopt het bloed uit mijn neus. Een paard moet het doen met de opmerkzaamheid van de mensen rondom hem. Wanneer die mensen rondom hem niet kunnen, durven, willen, mogen ingrijpen bij een duidelijk ongemak omdat ze het niet opmerken, omdat ze twijfelen, omdat er geen waterdichte regel is waarop ze kunnen terugvallen, wat de reden in dit specifieke geval ook mogen zijn, dan doen we het paard tekort. Want weet je, ik ben in principe nog ingewijd genoeg om jouw punt echt wel te snappen. Om te begrijpen dat het soms snel gaat, om te begrijpen dat het paard van zodra die achter de schermen verdwijnt omringd wordt door het beste management mogelijk. Maar wat bij een leek? Die ziet een paard dat bloedt over de finish komen en er wordt niet echt gerept of geroerd.