[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:22

Was Jack Sparrow niet destijds het eerste paard wat Edward te rijden kreeg na Totilas? Daar werd veel van verwacht maar hebben we uiteindelijk niks van gezien inderdaad :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:22

M_D_H schreef:
Lijstje even aangevuld want ik had inderdaad een paard gemist :+

Overigens: ik heb dit lijstje gemaakt omdat er om gevraagd werd.
Volgens mij is dit wel een eerlijke weergave van de paarden die hij gereden heeft.

Je vergeet Next One en Asther de Jeu.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:23

Ayasha schreef:
Ik blijf er bij dat die hele stang verboden zou moeten worden. En dan ben ik benieuwd hoeveel toppers we nog meteen de week er na terug in de ring zien. :D

Ik vind sowieso dat het nogal achterhaald is om met een stang en trens te rijden.
Er zit ook totaal geen logica achter :n

Askja schreef:
MCE, wat jij omschrijft is toch echt in de krul trekken. Omtrekken doe je (nouja, sommigen) als een paard ervandoor wil, door heel hard aan 1 teugel te trekken.

Overigens ben ik het niet met je eens. Als je met je hele hebben en houden aan een stang en trens gaat hangen, schieten de meeste paarden echt wel in de krul. Anders scheur je hun mond namelijk kapot.
Of ze vluchten onder je weg om de pijn te vermijden, of je wordt er afgebokt.
Helaas zijn paarden die structureel zo gereden/gecorrigeerd worden doorgaans zodanig bevestigd in learned helplessness dat dat gedrag achterwege blijft.
Waarmee ik niks suggereer over welke ruiter dan ook, wel dat het nog steeds voorkomt dat paarden op deze wijze gebroken worden.

Prima, let's agree to disagree.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:27

Marjo schreef:
Was Jack Sparrow niet destijds het eerste paard wat Edward te rijden kreeg na Totilas? Daar werd veel van verwacht maar hebben we uiteindelijk niks van gezien inderdaad :j

Niet helemaal, hij had Sister de Jeu nog toen Totilas verkocht werd.
Maar Jack Sparrow is wel onder Edward gekomen gelijk nadat Totilas verkocht werd :j

Cayenne schreef:
M_D_H schreef:
Lijstje even aangevuld want ik had inderdaad een paard gemist :+

Overigens: ik heb dit lijstje gemaakt omdat er om gevraagd werd.
Volgens mij is dit wel een eerlijke weergave van de paarden die hij gereden heeft.

dat is wel een goede.
Ik kan mij niet zo goed herinneren dat die ook het hoogste niveau hebben gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:28

Seltje schreef:
Upendo: dat hebben ze toch geprobeerd, Rien als bondscoach?
Was niet echt een succes...

denk ook niet dat het 1>2>3 op te lossen is door de bondscoach,

anders gaan rijden, anders gaan trainen. minder op de wedstrijdhouding en meer aan de basis, souplesse en harmonie, is niet iets wat een bondscoach alleen kan bereiken daar moet je als ruiter en hun instructie ook achter willen gaan staan en doen

dat zie je bij de jonge paarden in de landen om ons heen veel duidelijker, daar zie je meer de happy atleet als of ze het zelf doen en uit vrije wil, worden niet verstoort in hun ritme en tact

Bohemian heeft ook de tijd gekregen en kan er nu vol voor gaan, Cathrine rijdt hem toch anders dan ze Cassidy reed, evenals Carl en En Vogue, rijdt top maar vraagt ook tijdens de spelen niet meer van het paard dan wat ze thuis goed voor elkaar hebben,

Wat ik van de nederlandse ruiters zo jammer vind is dat ze als ruiter niet "durchlässig" zijn, wat je bij b.v. Jessica, Cathrine, Steffen, Carl, Sabine en veel andere ruiters wel ziet waardoor de paarden vrij kunnen bewegen binnen de speelruimte die ruiter en paard hebben afgestemd in harmonie
daar is het paard de atleet en de ruiter geeft met een simpele hulp een signaal geeft en het paard volgt onmiddellijk,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-21 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:30

Next one volgens mij wel, Asther ben ik niet zo zeker van. Die herinner ik me eigenlijk totaal niet. (Asther dus)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:31

M_D_H schreef:
Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
Wellicht kunnen we met zijn allen tot een lijstje komen:

Blue Horse Romanov, geboren 2000. Op 20 jarige leeftijd overleden a.g.v. Cushing bij Glock Horse Performance Center http://www.ghpc.at/en/at/news-list/deta ... e353f50d75
Lingh, netjes gereden, geblesseerd, verkocht.
Gribaldi, staakt, uit de wedstrijdsport gehaald. Wat ik me kan herinneren is dat Gribaldi voor de topsport net te traag was. Maar als dressuurvererver heeft hij het uitstekend gedaan met 50 goedgekeurde zonen voor de fokkerij. Totilas was er natuurlijk 1 van. In februari 2010 is Gribaldi overleden aan een gescheurde aorta.
Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop). Klopt, dekdienst en topsport tegelijk gaan natuurlijk niet heel goed samen. Ik denk dat je wel kunt uitsluiten dat hij geblesseerd was voor verkoop; Glock de nieuwe sponsor van Edward heeft hem terug willen kopen maar m.n. de nieuwe eigenaresse wilde er niet vanaf .
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht. Klopt niet: Sisther de Jeu werd in 2013 na het nodige blessureleed uit de sport teruggetrokken om vervolgens de fokkerij te gaan dienen. (Bron horses.nl)
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt. https://eurodressage.com/2020/05/04/whe ... ck-sparrow.
Undercover, mentaal niet in orde en met pensioen.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden (verongelukt na operatie in de kliniek).
En dan de jonkies van nu.

Heb ik dan een paard gemist?

https://www.horses.nl/algemeen/leven-ga ... a-totilas/

Vergeet niet dat deze profs heel veel paarden in opleiding krijgen. Sommigen worden weer verkocht. Sommige hengsten gaan na hun sportcarriere de dekdienst in.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:31

Asther heeft Edward toch niet zelf gereden dacht ik?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:33

Next one was bedoeld voor dochter eigenaar en dat paard was al wat ouder toen hij bij Gal kwam. Niet goed genoeg om met de besten te concurreren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:33

M_D_H schreef:

dat is wel een goede.
Ik kan mij niet zo goed herinneren dat die ook het hoogste niveau hebben gehaald.[/quote]

Next One liep tot zijn 20e nog GP onder Edward. Dat was voor hem meer een soort "projectje" :P
Asther heeft hij tot en met GP opgeleidt en is toen door de eigenaresse verkocht aan Tosca Visser (en helaas overleden inmiddels).

Niobe: Jawel hoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:38

Babootje schreef:
M_D_H schreef:

Blue Horse Romanov, geboren 2000. Op 20 jarige leeftijd overleden a.g.v. Cushing bij Glock Horse Performance Center http://www.ghpc.at/en/at/news-list/deta ... e353f50d75
Gribaldi, staakt, uit de wedstrijdsport gehaald. Wat ik me kan herinneren is dat Gribaldi voor de topsport net te traag was. Maar als dressuurvererver heeft hij het uitstekend gedaan met 50 goedgekeurde zonen voor de fokkerij. Totilas was er natuurlijk 1 van. In februari 2010 is Gribaldi overleden aan een gescheurde aorta.
Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop). Klopt, dekdienst en topsport tegelijk gaan natuurlijk niet heel goed samen. Ik denk dat je wel kunt uitsluiten dat hij geblesseerd was voor verkoop; Glock de nieuwe sponsor van Edward heeft hem terug willen kopen maar m.n. de nieuwe eigenaresse wilde er niet vanaf .
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht. Klopt niet: Sisther de Jeu werd in 2013 na het nodige blessureleed uit de sport teruggetrokken om vervolgens de fokkerij te gaan dienen. (Bron horses.nl)
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt. https://eurodressage.com/2020/05/04/whe ... ck-sparrow.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden (verongelukt na operatie in de kliniek).

Vergeet niet dat deze profs heel veel paarden in opleiding krijgen. Sommigen worden weer verkocht. Sommige hengsten gaan na hun sportcarriere de dekdienst in.

Romanov ja, dat was een leuke :j

Maar... je zet nu zaken in de lijst die voor de discussie niet zo relevant waren, ik bedoel, de reden van oerlijden heeft eigenlijk niet zo heel veel met de manier van rijden te maken :n

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:40

Op zich wel, althans sommige mensen neigen het relatief vroeg overlijden van sportpaarden aan de manier van rijden te wijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:43

Babootje schreef:
M_D_H schreef:

in opleiding krijgen is anders dan ze op korte termijn op wedstrijd niveau brengen, dat kunnen veel paarden fysiek en mentaal ook niet aan, ook al hebben ze veel talent,
dus dat er veel uitval is is begrijpelijk, wil niet zeggen dat het paard slechts is, meer tijd en een andere aanpak kan veel tot stand brengen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:43

Als ik het zo lees, heb ik er meer weggebracht c.q. in moeten laten slapen als gevolg van blessure leed dan Edward en dan heb ik er toch niet gek mee gedaan. :D :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:47

Babootje schreef:
Als ik het zo lees, heb ik er meer weggebracht c.q. in moeten laten slapen als gevolg van blessure leed dan Edward en dan heb ik er toch niet gek mee gedaan. :D :D

Helemaal gezien het aantal jaar waar we overspreken, het is niet als of al deze paarden in de laatste 5 jaar zijn gepasseerd :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:47

MCE schreef:
in opleiding krijgen is anders dan ze op korte termijn op wedstrijd niveau brengen, dat kunnen veel paarden fysiek en mentaal ook niet aan, ook al hebben ze veel talent,
dus dat er veel uitval is is begrijpelijk, wil niet zeggen dat het paard slechts is, meer tijd en een andere aanpak kan veel tot stand brengen

Ik vind het met dat "veel uitval" bij Edward dus wel meevallen. Ben het wel met je eens dat ik vind dat er te vroeg begonnen wordt met jonge paarden competities. Dat zie je ook in het verhaal van Jack Sparrow wel terug. Er werd teveel gevraagd, van zo'n jonge hengst, die verschillende tests moeten lopen en dan ook nog veel moeten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:49

https://www.horses.nl/dressuur/antonia- ... other-jeu/

Brother de Jeu was ook op de OS onder Antonia Ramel (swe)
fijne paarden om te rijden als je ze begrijpt en de tijd geeft om zich te ontwikkelen
maar dat was destijds bij Amor en zijn kinderen ook zo, daar kon ook niet iedereen me overweg, hadden ze dan ook minder talent, dat denk ik niet, alleen het karakter was niet voor iedereen geschikt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-21 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:51

MCE schreef:
https://www.horses.nl/dressuur/antonia- ... other-jeu/

Brother de Jeu was ook op de OS onder Antonia Ramel (swe)
fijne paarden om te rijden als je ze begrijpt en de tijd geeft om zich te ontwikkelen
maar dat was destijds bij Amor en zijn kinderen ook zo

Hoe bedoel je fijne paarden om te rijden als je ze begrijpt etc?
Snap de vergelijking met Amor niet zo heel goed :o

Babootje schreef:
MCE schreef:

Ik vind het met dat "veel uitval" bij Edward dus wel meevallen. Ben het wel met je eens dat ik vind dat er te vroeg begonnen wordt met jonge paarden competities. Dat zie je ook in het verhaal van Jack Sparrow wel terug. Er werd teveel gevraagd, van zo'n jonge hengst, die verschillende tests moeten lopen en dan ook nog veel moeten dekken.

Mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:58

Amor was destijd een paard met een karakter en zijn nakomeingen hadden dat ook, als je als ruiter iets teveel of te snel wilde dan keerde zich dat tegen je, gaf je het tijd en ze konden zich ontwikkelen en leren dan werden ze steeds makkelijker, dat is wat ik bedoelde te zeggen vaak gaat het te snel en is het paard er nog niet aan toe, geef het even tijd om te ontwikkelen
ik had ook een andere hengst kunnen noemen, deze heb ik uit eigen ervaring

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:16

MCE schreef:
Amor was destijd een paard met een karakter en zijn nakomeingen hadden dat ook, als je als ruiter iets teveel of te snel wilde dan keerde zich dat tegen je, gaf je het tijd en ze konden zich ontwikkelen en leren dan werden ze steeds makkelijker, dat is wat ik bedoelde te zeggen vaak gaat het te snel en is het paard er nog niet aan toe, geef het even tijd om te ontwikkelen

Ik ken Amor inderdaad :j
Ik zag alleen het verband met Brother de Jeu niet zo, anders dan dat hij van Voice is, is hij niet zo relevant mbt de discussie over Edward toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:22

M_D_H schreef:
MCE schreef:

Ik zag alleen het verband met Brother de Jeu niet zo, anders dan dat hij van Voice is, is hij niet zo relevant mbt de discussie over Edward toch?

uitval, blessures, ect. komen vaak door stress omdat het paard te vaak iets moet doen wat het nog niet kan, mogelijk een factor bij Astrid-, Sister de Jeu

Brother de Jeu heeft die tijd en opleiding wel gehad en is nu fijn te rijden, lijkt het
dat bedoel ik met paarden begrijpen,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:25

Bij Edward zullen ook alleen paarden met hoge potentie op stal komen en ik denk dat er meer dan genoeg via de achterdeur er weer uitgaan waar we geen weet van hebben, gewoon niet goed genoeg, te lastig of niet passend bij de manier van rijden. Dat zal bij andere grote professionele stallen niet anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:32

bigone schreef:
Bij Edward zullen ook alleen paarden met hoge potentie op stal komen en ik denk dat er meer dan genoeg via de achterdeur er weer uitgaan waar we geen weet van hebben, gewoon niet goed genoeg, te lastig of niet passend bij de manier van rijden. Dat zal bij andere grote professionele stallen niet anders zijn.

zal zeker zo zijn, wil nog niet zeggen dat de paarden ook slecht zijn of een slecht karakter hebben
op elk potje past een dekseltje alleen je moet de juiste vinden

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:34

United hoort ook nog bij het rijtje, Terlia ook en volgens mij nog veel meer. Maar dan zou ik er een uitzoekwerkje van moeten maken en weet nog niet of ik daar zin in heb :-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:49

MCE schreef:
M_D_H schreef:

uitval, blessures, ect. komen vaak door stress omdat het paard te vaak iets moet doen wat het nog niet kan, mogelijk een factor bij Astrid-, Sister de Jeu

Brother de Jeu heeft die tijd en opleiding wel gehad en is nu fijn te rijden, lijkt het
dat bedoel ik met paarden begrijpen,

Maar je weet dat ze geen van drieën dezelfde vader hebben he? :o