Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ayasha schreef:Ik blijf er bij dat die hele stang verboden zou moeten worden. En dan ben ik benieuwd hoeveel toppers we nog meteen de week er na terug in de ring zien.
Askja schreef:MCE, wat jij omschrijft is toch echt in de krul trekken. Omtrekken doe je (nouja, sommigen) als een paard ervandoor wil, door heel hard aan 1 teugel te trekken.
Overigens ben ik het niet met je eens. Als je met je hele hebben en houden aan een stang en trens gaat hangen, schieten de meeste paarden echt wel in de krul. Anders scheur je hun mond namelijk kapot.
Of ze vluchten onder je weg om de pijn te vermijden, of je wordt er afgebokt.
Helaas zijn paarden die structureel zo gereden/gecorrigeerd worden doorgaans zodanig bevestigd in learned helplessness dat dat gedrag achterwege blijft.
Waarmee ik niks suggereer over welke ruiter dan ook, wel dat het nog steeds voorkomt dat paarden op deze wijze gebroken worden.
Marjo schreef:Was Jack Sparrow niet destijds het eerste paard wat Edward te rijden kreeg na Totilas? Daar werd veel van verwacht maar hebben we uiteindelijk niks van gezien inderdaad
Cayenne schreef:M_D_H schreef:Lijstje even aangevuld want ik had inderdaad een paard gemist
Overigens: ik heb dit lijstje gemaakt omdat er om gevraagd werd.
Volgens mij is dit wel een eerlijke weergave van de paarden die hij gereden heeft.
Je vergeet Next One en Asther de Jeu.
Seltje schreef:Upendo: dat hebben ze toch geprobeerd, Rien als bondscoach?
Was niet echt een succes...
M_D_H schreef:Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
Wellicht kunnen we met zijn allen tot een lijstje komen:
Blue Horse Romanov, geboren 2000. Op 20 jarige leeftijd overleden a.g.v. Cushing bij Glock Horse Performance Center http://www.ghpc.at/en/at/news-list/deta ... e353f50d75
Lingh, netjes gereden, geblesseerd, verkocht.
Gribaldi, staakt, uit de wedstrijdsport gehaald. Wat ik me kan herinneren is dat Gribaldi voor de topsport net te traag was. Maar als dressuurvererver heeft hij het uitstekend gedaan met 50 goedgekeurde zonen voor de fokkerij. Totilas was er natuurlijk 1 van. In februari 2010 is Gribaldi overleden aan een gescheurde aorta.
Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop). Klopt, dekdienst en topsport tegelijk gaan natuurlijk niet heel goed samen. Ik denk dat je wel kunt uitsluiten dat hij geblesseerd was voor verkoop; Glock de nieuwe sponsor van Edward heeft hem terug willen kopen maar m.n. de nieuwe eigenaresse wilde er niet vanaf .
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht. Klopt niet: Sisther de Jeu werd in 2013 na het nodige blessureleed uit de sport teruggetrokken om vervolgens de fokkerij te gaan dienen. (Bron horses.nl)
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt. https://eurodressage.com/2020/05/04/whe ... ck-sparrow.
Undercover, mentaal niet in orde en met pensioen.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden (verongelukt na operatie in de kliniek).
En dan de jonkies van nu.
Heb ik dan een paard gemist?
M_D_H schreef:Je vergeet Next One en Asther de Jeu.
Babootje schreef:M_D_H schreef:Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
Blue Horse Romanov, geboren 2000. Op 20 jarige leeftijd overleden a.g.v. Cushing bij Glock Horse Performance Center http://www.ghpc.at/en/at/news-list/deta ... e353f50d75
Gribaldi, staakt, uit de wedstrijdsport gehaald. Wat ik me kan herinneren is dat Gribaldi voor de topsport net te traag was. Maar als dressuurvererver heeft hij het uitstekend gedaan met 50 goedgekeurde zonen voor de fokkerij. Totilas was er natuurlijk 1 van. In februari 2010 is Gribaldi overleden aan een gescheurde aorta.
Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop). Klopt, dekdienst en topsport tegelijk gaan natuurlijk niet heel goed samen. Ik denk dat je wel kunt uitsluiten dat hij geblesseerd was voor verkoop; Glock de nieuwe sponsor van Edward heeft hem terug willen kopen maar m.n. de nieuwe eigenaresse wilde er niet vanaf .
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht. Klopt niet: Sisther de Jeu werd in 2013 na het nodige blessureleed uit de sport teruggetrokken om vervolgens de fokkerij te gaan dienen. (Bron horses.nl)
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt. https://eurodressage.com/2020/05/04/whe ... ck-sparrow.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden (verongelukt na operatie in de kliniek).
https://www.horses.nl/algemeen/leven-ga ... a-totilas/
Vergeet niet dat deze profs heel veel paarden in opleiding krijgen. Sommigen worden weer verkocht. Sommige hengsten gaan na hun sportcarriere de dekdienst in.
Babootje schreef:M_D_H schreef:Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
https://www.horses.nl/algemeen/leven-ga ... a-totilas/
Vergeet niet dat deze profs heel veel paarden in opleiding krijgen. Sommigen worden weer verkocht. Sommige hengsten gaan na hun sportcarriere de dekdienst in.
MCE schreef:in opleiding krijgen is anders dan ze op korte termijn op wedstrijd niveau brengen, dat kunnen veel paarden fysiek en mentaal ook niet aan, ook al hebben ze veel talent,
dus dat er veel uitval is is begrijpelijk, wil niet zeggen dat het paard slechts is, meer tijd en een andere aanpak kan veel tot stand brengen
MCE schreef:https://www.horses.nl/dressuur/antonia- ... other-jeu/
Brother de Jeu was ook op de OS onder Antonia Ramel (swe)
fijne paarden om te rijden als je ze begrijpt en de tijd geeft om zich te ontwikkelen
maar dat was destijds bij Amor en zijn kinderen ook zo
Babootje schreef:MCE schreef:in opleiding krijgen is anders dan ze op korte termijn op wedstrijd niveau brengen, dat kunnen veel paarden fysiek en mentaal ook niet aan, ook al hebben ze veel talent,
dus dat er veel uitval is is begrijpelijk, wil niet zeggen dat het paard slechts is, meer tijd en een andere aanpak kan veel tot stand brengen
Ik vind het met dat "veel uitval" bij Edward dus wel meevallen. Ben het wel met je eens dat ik vind dat er te vroeg begonnen wordt met jonge paarden competities. Dat zie je ook in het verhaal van Jack Sparrow wel terug. Er werd teveel gevraagd, van zo'n jonge hengst, die verschillende tests moeten lopen en dan ook nog veel moeten dekken.
MCE schreef:Amor was destijd een paard met een karakter en zijn nakomeingen hadden dat ook, als je als ruiter iets teveel of te snel wilde dan keerde zich dat tegen je, gaf je het tijd en ze konden zich ontwikkelen en leren dan werden ze steeds makkelijker, dat is wat ik bedoelde te zeggen vaak gaat het te snel en is het paard er nog niet aan toe, geef het even tijd om te ontwikkelen
ik had ook een andere hengst kunnen noemen, deze heb ik uit eigen ervaring
M_D_H schreef:MCE schreef:Amor was destijd een paard met een karakter en zijn nakomeingen hadden dat ook, als je als ruiter iets teveel of te snel wilde dan keerde zich dat tegen je, gaf je het tijd en ze konden zich ontwikkelen en leren dan werden ze steeds makkelijker, dat is wat ik bedoelde te zeggen vaak gaat het te snel en is het paard er nog niet aan toe, geef het even tijd om te ontwikkelen
ik had ook een andere hengst kunnen noemen, deze heb ik uit eigen ervaring
Ik ken Amor inderdaad
Ik zag alleen het verband met Brother de Jeu niet zo, anders dan dat hij van Voice is, is hij niet zo relevant mbt de discussie over Edward toch?
bigone schreef:Bij Edward zullen ook alleen paarden met hoge potentie op stal komen en ik denk dat er meer dan genoeg via de achterdeur er weer uitgaan waar we geen weet van hebben, gewoon niet goed genoeg, te lastig of niet passend bij de manier van rijden. Dat zal bij andere grote professionele stallen niet anders zijn.
MCE schreef:M_D_H schreef:
Ik ken Amor inderdaad
Ik zag alleen het verband met Brother de Jeu niet zo, anders dan dat hij van Voice is, is hij niet zo relevant mbt de discussie over Edward toch?
uitval, blessures, ect. komen vaak door stress omdat het paard te vaak iets moet doen wat het nog niet kan, mogelijk een factor bij Astrid-, Sister de Jeu
Brother de Jeu heeft die tijd en opleiding wel gehad en is nu fijn te rijden, lijkt het
dat bedoel ik met paarden begrijpen,