'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:42

Pantykous schreef:
Gini schreef:
Waarom aanvaard je doorgezakte ruggen, weggevallen spieren en zichtbare ribben wél als typische ouderdomskwalen, en uitstekende heupbotten niet?
Een doorgezakte rug kan evenveel lijden of juist niet-lijden veroorzaken als mager zijn. Dus eigenlijk kan je zo van een plaatje af zien of het paard oké is of niet?

Denk dat het wel duidelijk was dat de discussie inmiddels wat breder was getrokken, niet? Volgens mij gaat het al even niet meer alleen om dit paard maar om oudere paarden in het algemeen.

Ik vind het algehele beeld van het paard van dit topic niet oke. Dat komt door de slechte bovenlijn maar ook door de zeer opgetrokken buik. Vooral dat laatste vind ik niet prettig. Misschien krijgt dat dier wel alle zorg en moet hij ergens van herstellen, maar die indruk krijg ik uit het interview en het artikel niet.

En met de voorbeelden die ik aanhaalde probeerde ik duidelijk te maken dat ik echt niet bij oudere paarden alleen maar ronde dikke pony's wil zien. Uitstekende heupbotten mag je er best ook bij zetten hoor, dat is zo dierafhankelijk.

IK vind het beeld van dit paard niet oké. Ik DENK dat het schort aan zorg, dat maak ik op uit wat ik lees en hoor. Het kan natuurlijk dat hij moet herstellen, dat er wel alles aan gedaan wordt.

In ieder geval een vermakelijke middag, zit met mn zoontje in het ziekenhuis en verveelde me te pletter. Mooi zoethoudertje zo :D

Dat vat het eigenlijk mooi samen: men weet niets, denkt veel, maar veroordeelt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:42

Lowara schreef:
DuoPenotti schreef:
Lowara en nu wil je een schouderklopje omdat je het geluk hebt een paard te hebben die wel vol blijft?

Uiteraard :')
Mijn bericht vertelt puur dat een ouder dier niet perse zo dun hoeft te zijn.
En ondervoed klopt niet, dan ben je niet goed bezig. Een dier die te dun is en niet goed op gewicht blijft vind ik iets anders dan een bottenzak zoals die haflinger.
Dan vraag ik mij oprecht af wat de meerwaarde is om zo’n dier te laten leven als het schijnbaar geen gram aan kan komen.
Zo’n dier is dan schijnbaar zoveel energie kwijt om überhaupt te kunnen functioneren en zich te kunnen weren voor de weersomstandigheden.. mjah.. daar heb ik dan idd een andere mening over. Als mijn merrie er zo uit had gezien kan ik je wel vertellen dat ik een andere keuze had gemaakt. Maar we leven in een vrij land, dus ze moeten uiteraard doen wat ze zelf willen. Maar mijn mening is hierin anders.

Gelukkig bepaal jij die meerwaarde niet, maar degenen die het dier dagelijks zien.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:45

Gini schreef:
Dat vat het eigenlijk mooi samen: men weet niets, denkt veel, maar veroordeelt wel.

Jij kunt wel goed selectief lezen, knap hoor. :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:52

Mindim schreef:
En ondervoed klopt niet, dan ben je niet goed bezig. Een dier die te dun is en niet goed op gewicht blijft vind ik iets anders dan een bottenzak zoals die haflinger.
Dan vraag ik mij oprecht af wat de meerwaarde is om zo’n dier te laten leven als het schijnbaar geen gram aan kan komen.
Zo’n dier is dan schijnbaar zoveel energie kwijt om überhaupt te kunnen functioneren en zich te kunnen weren voor de weersomstandigheden.. mjah.. daar heb ik dan idd een andere mening over. Als mijn merrie er zo uit had gezien kan ik je wel vertellen dat ik een andere keuze had gemaakt. Maar we leven in een vrij land, dus ze moeten uiteraard doen wat ze zelf willen. Maar mijn mening is hierin anders.

Gelukkig bepaal jij die meerwaarde niet, maar degenen die het dier dagelijks zien.

Vandaar ook mn opmerking dat we in een vrij land leven :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:59

Lowara schreef:

Vandaar ook mn opmerking dat we in een vrij land leven :Y)

Gelukkig wel.
Kijk als een bottenzak gewoon blij is en zijn ding doet, dan snap ik niet zo goed dat je daar geen meerwaarde in ziet?

En eh voor weersomstandigheden heb je dekens :)*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:31

Precies Mindim.

Ik denk dat diegene die toevallig een oudje hebben die met wat extra voer op gewicht blijven wel anders gaan piepen als ze een keer een vrolijk oudje hebben wat een gratenpakhuis is. Dan denken ze terug aan dit topic en schamen ze zich hoe ze toch zo stront eigenwijze konden zijn ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:12

DuoPenotti schreef:
Precies Mindim.

Ik denk dat diegene die toevallig een oudje hebben die met wat extra voer op gewicht blijven wel anders gaan piepen als ze een keer een vrolijk oudje hebben wat een gratenpakhuis is. Dan denken ze terug aan dit topic en schamen ze zich hoe ze toch zo stront eigenwijze konden zijn ;)

Al doende leert men, maar schamen zal ik me niet. Dan lopen de meeste paardenmensen met het schaamrood op de kaken denk ik, lijkt me wat overdreven.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:14

Afbeelding
Foto's gemaakt op zijn 30e verjaardag, 10 juni.

Magnum want zo heet die (ik ken de eigenaar) word super goed verzorgd. Krijg onbeperkt hooi, staat overdag op het gras en snachts op stal, hij word meerdere keren per dag bijgevoerd dus aan de verzorging ligt het niet. Is er iets dan staat er meteen een dierenarts op de stoep.

Jammer dat mensen meteen van alles roepen zonder de waarheid te weten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:17

Tja, ik heb een Fries van 25 gehad, daar kon ik sloten en sloten voer in gooien.. Alle bloedwaarden en alles was prima, maar ze bleef gruwelijk dun.. Soms heb je dat nu eenmaal..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:39

Pantykous schreef:
Gini schreef:

Jij kunt wel goed selectief lezen, knap hoor. :j

Ik moet zeggen dat ik het best wel moeilijk vind om dan precies te abstraheren wat je standpunt precies is.

Eerst ben je namelijk heel stellig in je beweringen, heel veroordelend.

Citaat:
Ik zeg dat de verzorging niet 100% is, want dan hoeven ze er niet zo uit te zien.

Citaat:
Maar deze mensen hebben hier al heel lang last van dus de staat waarin dit dier verkeerd is niet van een keer goed ziek zijn of een paar maanden medicatie bijstellen. Dan doe je dus iets niet goed.

Citaat:
Ik vind het pas star dat je je dan als eigenaar niet openstelt voor oplossingen

Ik denk dat het toch niet zo vergezocht is van mij om dit toch wel echte stellingen te noemen. "Ze doen iets niet goed. De verzorging is niet optimaal." Stellingen. Ergens besluit je zelfs dat de eigenaar zich niet openstelt voor oplossingen, maar oké, daar gebruik je de woorden 'ik vind' dus daar kunnen we nog over discussiëren.

Dan probeer ik door gerichte vragen een onderbouwing voor die stellingen van je los te krijgen, puur voor die concrete stellingen.

En ineens krijg ik dan dit van je te horen:

Citaat:
Volgens mij gaat het al even niet meer alleen om dit paard maar om oudere paarden in het algemeen.

Citaat:
Misschien krijgt dat dier wel alle zorg en moet hij ergens van herstellen, maar die indruk krijg ik uit het interview en het artikel niet.

Citaat:
Ik DENK dat het schort aan zorg, dat maak ik op uit wat ik lees en hoor. Het kan natuurlijk dat hij moet herstellen, dat er wel alles aan gedaan wordt.

Veel genuanceerder. Minder stellig. "Paarden in het algemeen. Misschien. Die indruk krijg ik. Ik denk." Maar goed: die eerdere veroordelende woorden staan wel in dit topic.

Mijn conclusie daarop is: we weten dus eigenlijk niets van de situatie, we denken wel wat dingen en we veroordelen. Ergens mag er best wel stilgestaan worden bij dat patroon.
Ik zie niet in hoe dat selectief lezen is?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 17:46

Ir111 schreef:
Wat te mager?? :wow: Hou op, dier is vel over been en als ik t artikel lees/ goed begrijp is dst al geruime tijd zo.

En vanwege dit soort reactie's hebben ze dat bord staan.

Sintara

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:04

Nou op het filmpje vind ik hem eigenlijk beter dan op de foto. Hopelijk kunnen ze nog lang met elkaar genieten!
De vos die bij hem in de wei loopt is trouwens aardig vet :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:16

Sintara schreef:
De vos die bij hem in de wei loopt is trouwens aardig vet :Y)

Oh no you didn't :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 18:27

Gini schreef:
Mijn conclusie daarop is: we weten dus eigenlijk niets van de situatie, we denken wel wat dingen en we veroordelen. Ergens mag er best wel stilgestaan worden bij dat patroon.
Ik zie niet in hoe dat selectief lezen is?

Omdat ik weinig discussieer online is het nog lastig soms om dingen goed onder woorden te brengen. In mijn hoofd is het logisch maar als jij het zo brengt dan snap ik wat je zegt :j weer wat geleerd vandaag, bedankt voor de toelichting.

Ik zou overigens niet zelf bij die mensen aan gaan kloppen om ze te vertellen dat ze iets niet goed doen, want je weet idd niet wat er speelt of gedaan wordt.

Feit blijft dat ik hem te mager vind maar goed, daar is genoeg over gezegd :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:26

Dus als je erger hebt gezien, is dit niet erg? Ik heb ook nog wel erger gezien, incl gekrulde hoeven, wonden etc.

Je mag hier alleen iets zeggen als je dit wel normaal vindt? Dus die mensen oordelen op dit beeld dat er wel goed voor gezorgd wordt? Maar op dit beeld oordelen dat het misschien niet zo is, mag niet?

En als je je paarden goed verzorgd en op gewicht kan houden, heb je opeens mazzel? Dan heb ik inmiddels wel heel veel mazzel.

Maar ja, ik ben er tijdens de koud zelfs 1x per nacht uit gegaan om een portie extra geweekt voer te geven aan wie dat nodig heeft.

En dekens, had ik nooit, maar kan schelen in op gewicht houden. Hoef daarmee niks te verbergen. Hadden we afgelopen winter weer sinds 5jr.

De mesnen voeren bij, maar misschien niet goed. Heel veel zogenaamde paarden mensen, hebben bar weinig verstand van goed voeren.

De mensen zetten dit bord neer vanwege gezeur? Godzij dank is er gezeur.........Ik zie het al dat niemand meer wat mag of gaat zeggen als paarden er slecht bij staan of er slecht uit zien. Goede zaak dat mensen dit melden.

En van Bokt, waar zogenaamd paarden kenners zouden zitten, verwacht je wel wat kennis. Maar als je dit vaker ziet, mag het dus.
Ik zou zeggen; als je je kind slaat, mag best, de buren slaan vast harder.........Is echt exact hetzelfde.

Nu kan je het beestje misschien niet meer vol krijgen, maar je moet ook op tijd beginnen met op gewicht houden. Daravoor heb je echt kennis nodig van oudere paarden en al evel eerder zien dat je wat moet veranderen en opvangen qua voeding en evt deken, beweging, medische zorg etc.

Mensen vinden tegenwoordig paarden van 20 oud, maar dat is echt niet oud. Ze kunnen oud zijn en op, maar meestal door slecht toedoen van de mens.

Deze mensen hebben dit dier al 24jr. Ik heb mn shet 21jr en had de NF van 23 19jr. Mn merrie van 28 was 24jr geleden ook al van ons en de laatste 8 jaar. Mn ruin van 22 is bij me geboren.
Wat zegt het? Zijn allemaal anders, het leven is anders, ze maken andere dingen mee, krijgen wel of niet iets.
Ik heb paarden heel kort gehad en veel pech en lang, zonder iets. Dat je een dier 24jr hebt, zegt mij ig verder helemaal niks. Ja, het leeft nog. Maar een paard in leven houden, blijkt niet zo moeilijk.

Zie de OVP, daar vallen ze ook niet allemaal spontaan om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 02:36

@Superpony
Ik krijg normaal ook altijd alles "dik", ook oudjes.
Heb er echt al meerdere gehad die in slechte toestand hier kwamen.
Vandaar dat ik die Fries op de dam kreeg om die op te knappen/in de gaten te houden.
Hij was echt niet dik te krijgen, nam gewoon slecht voedingsstoffen op.
De meeste zijn redelijk op gewicht te houden (de 1 wat makkelijker dan de ander) als je consequent goed bijvoert en alles in de gaten houdt.

Maar ja, ik heb ook dat ene paard gehad waarbij het niet zo werkte.

En zo ben ik op meerdere vlakken wel wat tegengekomen wat toch niet zo werkte als dat ik altijd geloofd/bedacht had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 04:56

Wel, dan ga je toch langs en vraag je of je hun voederschema eens mag bekijken omdat je wilt helpen? Want je weet het toch zo goed.

Mijn merrie was niet meer op gewicht te houden, noch te krijgen. Zij had leverschade. Een hele rits zaken mochten niet meer want dat kon de lever niet meer verwerken. Wat wel nog kon dat kreeg ze. Niet per schep, maar per emmers/kuipen. Maar vol is vol. Je kunt moeilijk zoals de ganzen een pijp erin duwen en eten erin pompen. Wie weet, is het bij dit paard niet anders.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 06:40

Een oud paard hoeft niet mager te zijn, ga maar eens langs bij de Paardenkamp. Daar is er geen een te mager.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:14

Ik heb ook oude patiënten, mensen dan wel.. die vel over been zijn. Moeten magere opa of oma dan ook maar geeuthenaseerd?

Ik schrik van de reacties op de de eerste pagina (die heb ik vooral gelezen).
Soms kan je voeren wat je wil maar krijg je ze niet dik..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:05

grappig, ik heb 1 interessante reactie gelezen van iemand die de paarden kent en zegt dat ze meerdere keren per dag worden bijgevoerd naast onbeperkt hooi.
0 reactie erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:14

Omdat dat niet is wat de mensen willen lezen. Sterker nog. Er is reactie op gekomen: Ze voeren bij maar misschien wel niet goed. Tja, schiet mij maar lek. Zo gaan ze het nooit goed kunnen doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:39

30jaar!! Wat verwacht iedereen? Dat alle oude paarden moddervet hun ogen sluiten?

Sommige hier zijn echt onrealistisch. Kijk eens naar hoeveel hoogbejaarde mensen, mager en broos zijn.
Als de overige paarden er goed bij staan mag je er van uit gaan dat dit oudje prima verzorgd wordt. En trouwens dat spandoek hangt er niet voor niets! Zelfs Bokt kan het onderscheid blijkbaar niet maken tussen oud en niet goed verzorgd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:40

Gini schreef:
Kinke schreef:
typisch Bokt.....men haalt z'n eigen verhalen erbij over oude dieren. Doet er helemaal niks toe, het gaat hier over een specifiek dier, niet die van Bokkers.

En jouw mening over het onderwerp zelf?

Ik geloof dat niemand een mening kan hebben want wie hier heeft de eigenaar gesproken?

Wie hier weet wat het dier te eten krijgt, hoevaak de eigenaren contact hebben met de dierenarts, hoefsmid etc.

Je kan pas een mening vormen als je ook de andere kant kent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:44

IHN schreef:
grappig, ik heb 1 interessante reactie gelezen van iemand die de paarden kent en zegt dat ze meerdere keren per dag worden bijgevoerd naast onbeperkt hooi.
0 reactie erop.

Precies.
Er over zeuren en ondertussen zichzelf veren in de kont steken want ze hebben geen mager oudje. Dat is veel fijner.

Maar geen enkele zie ik zeggen ik wil wel een paar goede voer schema's plaatsen.
Of ik wil wel in contact komen om haar DE oplossing te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:53

@superpony, wat een nare betweterige post heb je daar neergepend. De arrogantie en zelfverheerlijking druipt er werkelijk van af.

Ik ben wel eens benieuwd nu wat jou voederschema is dan en wat jij precies voert en wat jij dan zo anders doet dan de mensen die een oud paard niet op gewicht kunnen houden.