Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Re: Terug kijk tip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:39

Maar de taktfouten die hij in de stap laat zien horen in mijn ogen niet thuis op dit niveau. En als je die taktfout door de vingers wil zien voor Total, want hij is relatief jong en een slungel, hoort het gewoonweg geen winnende combinatie te zijn. En daar wringt de schoen.

Deze combinatie mag fouten maken en zich ontwikkelen, maar moet dan wel een bijbehorende score hebben, en dat hebben ze niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:41

Urbiezira schreef:
Maar de taktfouten die hij in de stap laat zien horen in mijn ogen niet thuis op dit niveau. En als je die taktfout door de vingers wil zien voor Total, want hij is relatief jong en een slungel, hoort het gewoonweg geen winnende combinatie te zijn. En daar wringt de schoen.

Deze combinatie mag fouten maken en zich ontwikkelen, maar moet dan wel een bijbehorende score hebben, en dat hebben ze niet.

Jij vindt dat het niet de winnende combi mag zijn en je vindt de score niet passend. Op basis waarvan? Wie had er wel moeten winnen? Met welke score?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:41

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind ‘niet goed’ geen goede benaming eigenlijk. Want Total laat ook echt goede dingen zien. Ik vind het niet oké dat de combinatie en Edward totaal hier afgezeken wordt. Nogmaals, mega talentvol paard en respect voor Edward. De jurering maakt mij alleen door de war. Maar dat heb ik ergens hierboven al benoemd en uitgelegd. Maar ik doe niet mee aan een Edward, Total, Glock afzeikfeestje.

Dat dus :)
Daarbij is het nogal vervelend jezelf steeds maar weer te moeten herhalen. Zoals jij in je volgende post ook aangeeft; er zitten ook onwijs goede dingen in. Daarnaast kan een dergelijk goed paard enorm veel ophalen qua score. Ook bestaan de oefeningen op dit niveau uit onwijs veel kleine onderdelen waarop gepunt wordt. Hierdoor kun je zelfs binnen een oefeningen nog compenseren.

Vind ik het beeld mooi? Nee, nog niet. Maar ik zie wel de potentie. Het paard heeft de kwaliteit om nog 5-10% meer te gaan scoren als hij meer groeit in het werk. Zijn de huidige scores (te) hoog? Misschien wel. Ik ben geen 5* jurylid dus vind mezelf niet bevoegd daar een oordeel over te geven, laat staan dat ik met suggesties kom wat hij wel zou moeten scoren. (Ik vraag me sws af hoe die score door bokt bepaald wordt? Hebben jullie per onderdeel meegepunt? Of wordt er maar wat geroepen?)
Maar de gemiddelde toeschouwer heeft die kunde niet, dus die kijkt naar het totaalplaatje (het examenvoorbeeld dat Gini heel mooi aanhaalt). En ik blijf erbij: topsport bestaat bij de gratie van het publiek. Het maakt niet uit hoeveel kennis en kunde je publiek wel of niet heeft, als ze weg gaan lopen, zul je toch iets moeten veranderen aan je sport. En zeker nu dierenwelzijn een steeds belangrijker punt op de agenda wordt, ook binnen de politiek, getuigt het imo gewoon van domme arrogantie als je hier als sport als geheel, of als sportbond, niet iets aan doet.

Je ziet nu ook in de rensport dat er na jaren van "mensen weten niet waar ze het over hebben" ten aanzien van het zweepgebruik een kentering komt en er nu op verschillende plekken gekeken wordt naar wat er eventueel aangepast kan worden - van fysiek andere zwepen die nóg zachter zijn dan de huidige, tot kijken of het volledig afschaffen ervan een mogelijkheid is zonder dat het risico's oplevert. Hebben die mensen die zeggen dat het zo zielig is, er verstand van? Nee, dat hebben ze niet, maar het zijn voor een deel wel de mensen die de sport bestaansrecht geven en daar moet je, tot op zekere hoogte, ook naar luisteren, anders kun je op den duur inpakken. Met dressuur is dat idem dito, en als zelfs ruiters (die geen doorgeslagen Paardnatuurlijk aanhangers zijn) hun vraagtekens beginnen te zetten bij het bestaansrecht van "hun" topsport, dan mag je jezelf weleens achter de oren gaan krabben.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:45

996981 schreef:
Urbiezira schreef:

Jij vindt dat het niet de winnende combi mag zijn en je vindt de score niet passend. Op basis waarvan? Wie had er wel moeten winnen? Met welke score?

Ik vind de score op basis van het totale plaatje, de spanning, de taktfouten en het achter de LL lopen niet deze score waard, laat ik het op die manier zeggen. Wie er wel had moeten winnen, Joost mag het weten, ik heb ze niet allemaal gezien, ben ik eerlijk in. :) Maar ik vind deze proef geen harmonie uitstralen, en ook niet een 85% waard, nee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:57

Urbiezira schreef:
996981 schreef:

Ik vind de score op basis van het totale plaatje, de spanning, de taktfouten en het achter de LL lopen niet deze score waard, laat ik het op die manier zeggen. Wie er wel had moeten winnen, Joost mag het weten, ik heb ze niet allemaal gezien, ben ik eerlijk in. :) Maar ik vind deze proef geen harmonie uitstralen, en ook niet een 85% waard, nee.

Kijk, dan wordt je post al heel anders :) ik vind de reacties in dit topic over het algemeen behoorlijk ongenuanceerd en weinig onderbouwt. Dat vind ik jammer, want het staat fatsoenlijke discussie, waarbij van elkaar geleerd kan worden, in de weg.

Ik ben het met jou eens Mkango dat de opninie van het publiek belangrijk is. Het gaat bij dressuur echter om een jurysport. Dat is veel minder doorzichtig dan de rensport, waarbij de snelste gewoon wint.

Zolang dressuur een jurysport is, gejureerd door mensen, zal je altijd te maken blijven houden met persoonlijke voorkeuren, (persoonlijke) belangen etc. Je houdt dus ook altijd mensen die het niet eens zijn met de jurering en/of de einduitslag. Willen we daar vanaf zullen we technologie een intrede moeten laten doen en de jurering moeten automatiseren. Dat zou wat mij betreft de charme van de sport echter compleet weghalen…

Over het niveau in het buitenland; ja, er zijn een aantal landen die een handjevol goed en vriendelijk rijdende ruiters hebben. Ga je echter daaronder kijken, is in de breedtesport het niveau over het algemeen veel lager dan in Nederland (en Duitsland). Over de gehele linie durf ik wel te zeggen dat het in Nederland goed is gesteld qua niveau en dierenwelzijn

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:11

Ik snap hoe mijn post heel stellig gelezen kan worden, zo is die niet bedoeld. :) Mijn paard maakt ook zulke taktfouten in stap als hij een brok spanning is, kan gebeuren! Maar ik verwacht daar op afgestraft te worden als ik mee doe aan een wedstrijd, lijkt mij logisch. Een wedstrijd is immers een meting van je kunnen op dat moment, en als mijn paard nog niet genoeg kan ontspannen dan is dat onderdeel van mijn (on)kunde.

Ben ik het ook zeker met je eens dat het een jurysport is, maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand anders dan Gal met Total op dezelfde punten uit zou komen als hij voor deze proef. Kan hij niks aan doen dat hij zo gejureerd wordt, maar neemt niet weg dat in mijn optiek deze score niet bij deze proef hoort. En blijf je goed scoren, dan zal je ook je rijderij niet veranderen (lijkt mij).

Dus waar zit het probleem naar mijn idee? Ik denk dat het een cirkel is, en óók dus een kip of het ei verhaal. Hoe dan ook versterkt het feit dat deze proef 85% krijgt het probleem, want blijkbaar kan je zo scoren, dus zullen meer mensen dit beeld aannemen (en toejuichen). Wat is dan het logische gevolg vanwege de jurysport? Dit beeld wordt beloond. Ergens moet je die cirkel gaan doorbreken, of dat nou is bij de ruiter, de jury, of het publiek die dit wel/niet beloont door er naar te kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:13

Juist goed om er kritisch naar te blijven kijken.

Alles goed- of alles fout vinden, zonder de andere kant te kunnen belichten is waar het meestal fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:19

996981: Ten dele met je eens, maar je ziet ook wel iets waar mensen eigenlijk unaniem wel meer "punten aftrek" voor willen zien: (te)veel druk op de teugels, paard dat veel achter de loodlijn gaat, veel spoorgebruik etc. en daar kan de KNHS in elk geval eens (serieus) naar kijken. Wellicht dat er andere richtlijnen opgesteld moeten worden, dat juryleden strenger moeten optreden of dat er bijvoorbeeld gereden gaat worden met een teugeldrukmeter. Dan gaat het niet per se om winnen of niet (geloof me, winnen of verliezen, ook in de rensport krijgen jockeys genoeg troep over zich heen over hun manier van rijden, vaak ook van mensen die nooit verder zijn gekomen dan een aai over de neus van de Shetlander van hun achternichtje := ), maar wel om het beeld dat je uitdraagt naar je publiek, dat van de al hier genoemde 'happy athlete'.

Je kunt het nooit voor iedereen goed doen en inderdaad, het blijft een jurysport, maar niets doen is ook geen optie, zeker niet als je leest dat er toch best veel mensen (o.a. hier op Bokt) zijn die aangeven vroeger graag naar dressuur te kijken, maar het nu eigenlijk altijd overslaan. Als je die signalen vanuit je eigen sporters krijgt en steun van je eigen sporters verliest, ben je een sitting duck voor de grote boze buitenwereld die liever gisteren dan vandaag de paardensport wil afschaffen.

Dingen als een taktfoutje hier en daar of momenten dat het dier wat te diep gaat, kan ik ook niet van wakker liggen. Je zit nog altijd op een levend wezen; als je zelf 100 keer een bal door een basket wilt schieten, gaat het ook een paar keer mis, hoe geoefend je ook bent. Het brein en het lichaam zijn nou eenmaal geen machines die tot op de mm nauwkeurig keer op keer dezelfde beweging kunnen maken zonder haperingen, maar rijden met een harde hand is van een heel andere orde. Daarom ook mijn eerdere opmerking dat ik me niet kan voorstellen dat iemand na zoveel krachtgebruik met een lekker gevoel afstapt. Maar ik ben dan ook een heel luie ruiter. :')

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:26

Amy223 schreef:
Laten ze maar eens beginnen om bij iedere inrijring een 'bewaker' neer te zetten. Gewoon bij dat getrek diskwalificeren voor een maand.

Dat gebeurd wel, alleen niet voor een maand maar voor die ene wedstrijd.
Maar ik kan me voorstellen dat ze met een bekendere ruiter als Edward minder snel durven om iemand uit de wedstrijd te halen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:38

Ik schrik van de weerstand van het paard en ik schrik nog meer van het feit dat iemand die zijn paard op deze manier heeft lopen in de weg zit zo’n ‘hoge’ prijs kan en mag winnen...

Maar even geheel offtopic: is terugkijktip niet gewoon één woord?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:46

Na ik heb het 1 minuut volgehouden en weer weggeklikt. Taktfouten, onbalans,bit wat nog net niet door zijn kaak heen getrokken wordt.

Hoe die vent niet gediskwalificeerd is met zijn hardhandige manier van rijden is mij een raadsel... Paard werd aan de begin van de kür al gewoon boos, je zag het in het zijn hele houding.

Dit

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 23:47

DuoPenotti schreef:
Precies Suzanne,
Dit is waar je als basis ruiter naar zou kijken en denken ; wauw, dat zou ik ook wel willen kunnen.

Kijk als hij hier nu 45% kreeg en zou zeggen, pff wat was hij heet. Nog flink werk aan de winkel, maar ja hij moet ook leren op deze plaatsen te lopen.
Ja dan doet het paard zijn mond nog steeds pijn maar weet je dat verbeteren de bedoeling is.
Maar dit wint gewoon en hij zegt ook niet :n hoe kan dat nu?

Ja en nee. Voor het paard blijft het een zware ervaring. Is dat het waard?

Drukmeter gebruiken kan helpen. Maar dan gaan genoeg ruiters weer gewoon manieren vinden om een paard van de teugel af te houden.

Het is een prachtig en handig paard en Edward is ook echt een handige ruiter. Wel altijd beetje ‘been erop en tegenhouden’ concept geweest, ook met totilas. Wat dat betreft heb ik het nooit het voorbeeld qua happy afthlete gevonden.

Ja rijdt hij hem thuis ook zo of loopt dat paard daar heel anders en werd hij hier juist zo heet dat niets nog lukte? Dat kan. Dat maakt het hele wedstrijdgebeuren zo lastig; is het te verantwoorden dat je hard inkomt omdat je paard net op wedstrijd hevig wordt?

Er zijn genoeg ruiters die gelukkig hele andere plaatjes laten zien. Kittel, dujardin.
NL rijdt al heel lang paardonvriendelijk op hoog niveau imo. Zeker tijd voor verandering.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 00:20

996981 schreef:
Urbiezira schreef:

Wat dacht je van Marlies van Baalen? Schitterende stabiele vriendelijke proef. Met foutjes die vooral te plaatsen zijn aan het feit dat het ook een jong paard is. Maar die proef is echt heel goed gereden en geen circus-dressuur.

Als je de proef van die 2 ruiters gewoon 1 op 1 naast elkaar zet dan weet ik wel wat ik liever zie en wat zeker hoger had moeten scoren.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 01:03

Wanneer je naar de gehele internationale dressuurtop gaat kijken is er eigenlijk één ding dat vrijwel overal terug komt. En dat is het rijden achter de loodlijn.
Mij is altijd geleerd dat de loodlijn een soort harde grens is waar je niet overheen mag gaan. Toch zie je het overal, zelfs bij het heilige Duitsland en GB.

Onbegrijpelijk vind ik het en dat terwijl er tegenwoorden onderzoeken genoeg zijn die bevestigd hebben wat we altijd al dachten. Achter de loodlijn is niet goed en mogelijk zelfs schadelijk. Écht verzamelen achter de loodlijn bestaat eigenlijk niet.
Laat de fei daar maar eens beginnen.

En wat betreft de Nederlandse dressuurtop betreft zie ik vrij somber in. We hebben inmiddels gezien dat niet alleen de Nederlandse juryleden Gal dikke punten geven hiervoor. Al moet ik toegeven dat de kür op het NK wat mij betreft een dieptepunt is. Ik had niet verwacht dat er een moment zou komen dat ik liever naar Hans Peter en adelinde zou kijken dan naar Edward..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 01:53

@Veulen84. Ik zie bij deze proef van Marlies echt geen vriendelijke ruiter. Ze hangt nogal vind ik, hotseklots om naar te kijken, en wederom strenge handen.
https://youtu.be/ip9hyMLsGt8

Het is een beetje lastig, hoe gaat de hele dressuur-sfeer omgegooid worden. Het gaat een beetje richting de wielersport voor/na doping worden, of zoals de zwemsport voor/na het superpak. Er moét zo’n cultuutswitch gemaakt gaan worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 02:16

Hannanas schreef:
@Veulen84. Ik zie bij deze proef van Marlies echt geen vriendelijke ruiter. Ze hangt nogal vind ik, hotseklots om naar te kijken, en wederom strenge handen.
https://youtu.be/ip9hyMLsGt8

Het is een beetje lastig, hoe gaat de hele dressuur-sfeer omgegooid worden. Het gaat een beetje richting de wielersport voor/na doping worden, of zoals de zwemsport voor/na het superpak. Er moét zo’n cultuutswitch gemaakt gaan worden.

Ze had in die proef aan het begin ook wel een best schrikmomentje. Denk dat elke ruiter dan te veel gaat pakken naar controle. De tweede helft is beter. Als je de special kijkt ziet dat er echt minder uit:https://youtu.be/fE-NhzM9Oyw?t=97
Stangteugel op bepaalde momenten zelfs los. Geen horizontaal getrokken stang ook. Ze is inderdaad geen stille zitter. Zoals veel ruiters.

Wat ik vooral ook heel belangrijk vind is dat er heel veel minder stijl fouten in zitten. Het is geen extreem voorbeen en weinig achterbeen in de uitgestrekte. Geen piaffe met fouten. Geen achter de loodlijn getrokken galop. Geen duidelijke aanleuningsproblemen in de stap.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 10-06-21 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 02:16

Lalala12468 schreef:
Wanneer je naar de gehele internationale dressuurtop gaat kijken is er eigenlijk één ding dat vrijwel overal terug komt. En dat is het rijden achter de loodlijn.
Mij is altijd geleerd dat de loodlijn een soort harde grens is waar je niet overheen mag gaan. Toch zie je het overal, zelfs bij het heilige Duitsland en GB.

Onbegrijpelijk vind ik het en dat terwijl er tegenwoorden onderzoeken genoeg zijn die bevestigd hebben wat we altijd al dachten. Achter de loodlijn is niet goed en mogelijk zelfs schadelijk. Écht verzamelen achter de loodlijn bestaat eigenlijk niet.
Laat de fei daar maar eens beginnen.

En wat betreft de Nederlandse dressuurtop betreft zie ik vrij somber in. We hebben inmiddels gezien dat niet alleen de Nederlandse juryleden Gal dikke punten geven hiervoor. Al moet ik toegeven dat de kür op het NK wat mij betreft een dieptepunt is. Ik had niet verwacht dat er een moment zou komen dat ik liever naar Hans Peter en adelinde zou kijken dan naar Edward..

Er zijn ook onderzoeken de aantonen dat de absolute oprichting zoals die bedoelt is, zorgt voor een hogere cortisol(stress hormoon) aanmaak. Zo heilig is dat ideaal plaatje niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:24

Ja 996 ik heb zelf proefjes gereden.
Gewoon paarden opgeleid van zadelmak naar Z.

Maar als je niet eens op dat niveau een uitgestrekte stap kunt laten zien, zie je direct dat de basis niet goed is.

Ja als elke oefening zo ver achter de LL is weet je dat hij van voor naar achter loopt, basis dus.
En Elke oefening, op dit niveau, waar hij zo ver achter de LL komt verdient geen voldoende. En dat gaat het hard richting de 45%.
Een apouyement waar de binnenhand zover opgetild moet worden. Over fe hals heen, met kracht dan is de basis niet goed.
Dat een takt fout niet altijd te voorkomen is begrijp ik, maar de minder bekende namen hebben minder taktfouten maar staan achter hem.
Hebben minder basis fouten en staan achter hem. Dat kan en mag niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:11

DuoPenotti schreef:
Ja 996 ik heb zelf proefjes gereden.
Gewoon paarden opgeleid van zadelmak naar Z.

Maar als je niet eens op dat niveau een uitgestrekte stap kunt laten zien, zie je direct dat de basis niet goed is.

Ja als elke oefening zo ver achter de LL is weet je dat hij van voor naar achter loopt, basis dus.
En Elke oefening, op dit niveau, waar hij zo ver achter de LL komt verdient geen voldoende. En dat gaat het hard richting de 45%.
Een apouyement waar de binnenhand zover opgetild moet worden. Over fe hals heen, met kracht dan is de basis niet goed.
Dat een takt fout niet altijd te voorkomen is begrijp ik, maar de minder bekende namen hebben minder taktfouten maar staan achter hem.
Hebben minder basis fouten en staan achter hem. Dat kan en mag niet.

Ik vind je Posts erg ongenuanceerd en stellig…

“ Maar als je niet eens op dat niveau een uitgestrekte stap kunt laten zien, zie je direct dat de basis niet goed is.”

Niet per definite waar. Takt fouten in de stap ontstaan vaak door spanning. Dat kán spanning vanuit de rijderij zijn, maar ook spanning door invloeden van buitenaf. Er kan ter plaatse spanning optreden, die je thuis in een vertrouwde omgeving niet hebt. Dan kan de basis thuis nog zo goed voor elkaar zijn, tegen wedstrijdspaning helpt niks behalve meters maken in de ring.

“Ja als elke oefening zo ver achter de LL is weet je dat hij van voor naar achter loopt, basis dus.
En Elke oefening, op dit niveau, waar hij zo ver achter de LL komt verdient geen voldoende. En dat gaat het hard richting de 45%.”

Ook niet per definitie waar. Waar het hoofd zich bevindt is van vele factoren afhankelijk. Balans, kracht, ontspanning, aanspanning etc. Niet ieder paard dat achter de loodlijn komt, is daar gedwongen. Of dat in dit geval geldt kun je over discussiëren, maar je stelling is te zwart wit.

Daarnaast zorgt een aanleuningsfout niet voor 5,5 punt aftrek. In het huidige jureersysteem zorgt een aanleuningsfout afhankelijk van de ernst in de basis soort voor 0,5 tot 1 punt aftrek, afhankelijk van de ernst. Hoe een aanleuningsfout op dit niveau beoordeelt wordt weet ik niet. Ik heb zelf noch op dit niveau gereden, noch gejureerd. Het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk dat iedere aanleuningsfout voor meer dat 1 punt aftrek zorgt. Als je dan een paard hebt met bovengemiddelde kwaliteit en de oefening technisch goed uitvoert kan er zeker nog een voldoende ontstaan in het huidige systeem.

Het is nu eenmaal niet zo dat het gaan van het paard momenteel zwaarder weegt dan de technische uitvoering. Hierdoor kan een kwaliteitsvol paard, met een technisch goed gereden proef winnen van een paard met een betere aanleuning en minder taktfouten. (Overigens ben ik benieuwd over welke combi op het nk het dan zou gaan?).

Moeten we daar heen? Dat het goed gereden zijn, de zo genaamde Durchlässigkeit voor gaat op kwaliteit en technische uitvoering? Misschien wel. Maar momenteel is dat niet zo en is je stelling dus niet kloppend.

Anoniem

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:47

https://www.youtube.com/watch?v=K-7eyINuPD8

ik kijk liever hiernaar, leer er meer van dan te gaan kissebissen/muggenziften over iets waar ik niets aan kan veranderen
paard mag fouten maken maar het loopt zelf, het zijn zijn bewegingen de ruiter past zich aan paard
zoals ik veel ruiters zie in de landen om ons hen, toch prettiger om naar te kijken vind ik.

DuoPenotti

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:44

Ik begrijp dat er nu niet zo gepunt word, maar daar gaat het nu net om.
Dat zou dus moeten veranderen.

We kijken naar de beste van Nederland, tenminste gezien de punten.
Dan mogen dit soort grote fouten, of dat nu spanning is die er thuis niet is of wat ook, amper meer te zien zijn. Daarnaast een geroutineerd ruiter, niet Jantje die zijn eerste GP ooit start.
Daarnaast weten we ook gewoon dat dit Gal zijn manier van rijden is.
Niet een oeps, wat jammer deze keer. En vervolgens 10e worden.

Dit kan en mag zo geen 1e plek zijn.
Dus ja de manier van punten moet heel anders, dit hoort op dit niveau geen voldoende te scoren, laat staan een eerste plek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:48

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp dat er nu niet zo gepunt word, maar daar gaat het nu net om.
Dat zou dus moeten veranderen.

We kijken naar de beste van Nederland, tenminste gezien de punten.
Dan mogen dit soort grote fouten, of dat nu spanning is die er thuis niet is of wat ook, amper meer te zien zijn. Daarnaast een geroutineerd ruiter, niet Jantje die zijn eerste GP ooit start.
Daarnaast weten we ook gewoon dat dit Gal zijn manier van rijden is.
Niet een oeps, wat jammer deze keer. En vervolgens 10e worden.

Dit kan en mag zo geen 1e plek zijn.
Dus ja de manier van punten moet heel anders, dit hoort op dit niveau geen voldoende te scoren, laat staan een eerste plek.

Vraag aan jou; hoe zou er dan wel gepunt moeten worden? Hoe zou er vorm gegeven moeten worden aan een nieuw jureringssysteem? Hoe kan dat geïmplementeerd worden?

Je bent héél stellig over hoe het niet moet. Ik ga er dus vanuit dat je ook nadenkt over hoe het concreet anders moet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:53

Dat ben ik met je eens.
Maar hoe zou je het willen DP?
Oa Jeanine zat er als jury, en dat vind ik zelf echt een heel fijn internationaal jurylid.

Fouten worden gemiddeld te veel door de vingers gezien. Ben ik met jullie eens.
Maar ik denk wel dat er altijd het besef moet blijven hoe lastig het is om een dergelijk extreem talent te rijden.
Het gaat letterlijk alle kanten op onder je... en dan die power en loop drang.
Dan kan je zeggen Edward moet daar mee om kunnen gaan...
Maar er is nog nooit een Total geweest. Nooit met deze combi aan vermogen en flexibiliteit.

Maar dat moet inderdaad niet beloond worden als er hakkels en grove stukken in zitten.

Maar ook in Duitsland soms hoor... laatste proeven van Bella Rose vond ik bijvoorbeeld ook echt niet meer de punten waard die het gegeven werd.
(Op de piaffe na natuurlijk... die zijn altijd voor een 10 :P )

Dalera vind ik zelf een heel stuk fijner beeld geven (had laatst natuurlijk ook alles gewonnen... maar dat had imo wat eerder mogen gebeuren.)

Er was ook her en der wat commentaar op de doorgeslagen stang. Dat is inderdaad nooit correct, helemaal mee eens.
Maar er zijn ook paarden die alleen een hele losse kinketting willen, dan slaat het echt op je pinken al door.

Als de FEI de verplichting s&t los zou laten op dat niveau weet ik zeker dat veel ruiters die combi in de wilgen zouden hangen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:58

c_alsemgeest schreef:
Dat ben ik met je eens.
Maar hoe zou je het willen DP?
Oa Jeanine zat er als jury, en dat vind ik zelf echt een heel fijn internationaal jurylid.

Fouten worden gemiddeld te veel door de vingers gezien. Ben ik met jullie eens.
Maar ik denk wel dat er altijd het besef moet blijven hoe lastig het is om een dergelijk extreem talent te rijden.
Het gaat letterlijk alle kanten op onder je... en dan die power en loop drang.
Dan kan je zeggen Edward moet daar mee om kunnen gaan...
Maar er is nog nooit een Total geweest. Nooit met deze combi aan vermogen en flexibiliteit.

Maar dat moet inderdaad niet beloond worden als er hakkels en grove stukken in zitten.

Maar ook in Duitsland soms hoor... laatste proeven van Bella Rose vond ik bijvoorbeeld ook echt niet meer de punten waard die het gegeven werd.
(Op de piaffe na natuurlijk... die zijn altijd voor een 10 :P )

Dalera vind ik zelf een heel stuk fijner beeld geven (had laatst natuurlijk ook alles gewonnen... maar dat had imo wat eerder mogen gebeuren.)

Er was ook her en der wat commentaar op de doorgeslagen stang. Dat is inderdaad nooit correct, helemaal mee eens.
Maar er zijn ook paarden die alleen een hele losse kinketting willen, dan slaat het echt op je pinken al door.

Als de FEI de verplichting s&t los zou laten op dat niveau weet ik zeker dat veel ruiters die combi in de wilgen zouden hangen.

Los van het ongekende talent van Total, is het rijden van een proef op dergelijk niveau an sich al onwijs moeilijk… dat vergeten veel mensen, omdat de kwaliteit van de paarden tegenwoordig over het algemeen zo hoog is dat het ze ogenschijnlijk makkelijk af gaat

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:59

Ik denk dat dat in mijn berichten al heel duidelijk is.

Maar dat de basis in orde moet zijn.
Het paard dan van achteruit loopt, mooi naar de hand met het neusje op of net voor de LL.
Dat het paard daardoor draagt, niet stuwt.
Een hand die vriendelijk is, dat de kuikentjes blijven leven ipv over het hele terrein spatten :P

Dat ga je terug zien in elke oefening, die uitgestrekte stap dat hij echt verleng, ipv zelfs naar de borst toe komt?

Een appuyement niet door de binnehand op te tillen met veel druk, maar juist zien dat daar om het binnenbeen gereden word.

Een paard in passage piaffe niet pootjes tilt maar gaat "zitten"

Bij alles waar dit niet is is de basis niet oke, dat hij thuis wel oke is maakt niet uit, de meting is nu eenmaal in de proef, en dat is voor iedereen moeilijker.
Als jij met auto rijexamen het goed doet in de lessen maar in je examen door rood gaat ben je ook gezakt.

We hebben het hier over de beste ruiters, dus dit is echt te doen.
Zo niet mag er veel grotere aftrek zijn. Strenger op deze fouten.Nogmaals het is geen L meer.
Minder spektakel maar foutloos moet er boven staan.
Dus gewoon weer kijken hoe eigenlijk ooit de dressuur is omschreven, want de omschrijving waar dressuur voor staat is nooit veranderd alleen houden we ons er niet meer aan.

Van mij mag er met de techniek van nu een teugeldrukmeter aan hangen.
Die bij elke oefening mee telt.
0-1 kilo =0 aftrek
1-2 kilo = 1 punt aftrek.
2-3 kilo = 2 punten. enz enz

Dat is consequent, niet beïnvloedbaar van een jury. Beetjes idee van balkje met springen, daar kan niemand omheen.