Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urbiezira schreef:Maar de taktfouten die hij in de stap laat zien horen in mijn ogen niet thuis op dit niveau. En als je die taktfout door de vingers wil zien voor Total, want hij is relatief jong en een slungel, hoort het gewoonweg geen winnende combinatie te zijn. En daar wringt de schoen.
Deze combinatie mag fouten maken en zich ontwikkelen, maar moet dan wel een bijbehorende score hebben, en dat hebben ze niet.
996981 schreef:Maar de gemiddelde toeschouwer heeft die kunde niet, dus die kijkt naar het totaalplaatje (het examenvoorbeeld dat Gini heel mooi aanhaalt). En ik blijf erbij: topsport bestaat bij de gratie van het publiek. Het maakt niet uit hoeveel kennis en kunde je publiek wel of niet heeft, als ze weg gaan lopen, zul je toch iets moeten veranderen aan je sport. En zeker nu dierenwelzijn een steeds belangrijker punt op de agenda wordt, ook binnen de politiek, getuigt het imo gewoon van domme arrogantie als je hier als sport als geheel, of als sportbond, niet iets aan doet.Suzanne F. schreef:Ik vind ‘niet goed’ geen goede benaming eigenlijk. Want Total laat ook echt goede dingen zien. Ik vind het niet oké dat de combinatie en Edward totaal hier afgezeken wordt. Nogmaals, mega talentvol paard en respect voor Edward. De jurering maakt mij alleen door de war. Maar dat heb ik ergens hierboven al benoemd en uitgelegd. Maar ik doe niet mee aan een Edward, Total, Glock afzeikfeestje.
Dat dus![]()
Daarbij is het nogal vervelend jezelf steeds maar weer te moeten herhalen. Zoals jij in je volgende post ook aangeeft; er zitten ook onwijs goede dingen in. Daarnaast kan een dergelijk goed paard enorm veel ophalen qua score. Ook bestaan de oefeningen op dit niveau uit onwijs veel kleine onderdelen waarop gepunt wordt. Hierdoor kun je zelfs binnen een oefeningen nog compenseren.
Vind ik het beeld mooi? Nee, nog niet. Maar ik zie wel de potentie. Het paard heeft de kwaliteit om nog 5-10% meer te gaan scoren als hij meer groeit in het werk. Zijn de huidige scores (te) hoog? Misschien wel. Ik ben geen 5* jurylid dus vind mezelf niet bevoegd daar een oordeel over te geven, laat staan dat ik met suggesties kom wat hij wel zou moeten scoren. (Ik vraag me sws af hoe die score door bokt bepaald wordt? Hebben jullie per onderdeel meegepunt? Of wordt er maar wat geroepen?)
996981 schreef:Urbiezira schreef:Maar de taktfouten die hij in de stap laat zien horen in mijn ogen niet thuis op dit niveau. En als je die taktfout door de vingers wil zien voor Total, want hij is relatief jong en een slungel, hoort het gewoonweg geen winnende combinatie te zijn. En daar wringt de schoen.
Deze combinatie mag fouten maken en zich ontwikkelen, maar moet dan wel een bijbehorende score hebben, en dat hebben ze niet.
Jij vindt dat het niet de winnende combi mag zijn en je vindt de score niet passend. Op basis waarvan? Wie had er wel moeten winnen? Met welke score?
Urbiezira schreef:996981 schreef:
Jij vindt dat het niet de winnende combi mag zijn en je vindt de score niet passend. Op basis waarvan? Wie had er wel moeten winnen? Met welke score?
Ik vind de score op basis van het totale plaatje, de spanning, de taktfouten en het achter de LL lopen niet deze score waard, laat ik het op die manier zeggen. Wie er wel had moeten winnen, Joost mag het weten, ik heb ze niet allemaal gezien, ben ik eerlijk in.Maar ik vind deze proef geen harmonie uitstralen, en ook niet een 85% waard, nee.
Amy223 schreef:Laten ze maar eens beginnen om bij iedere inrijring een 'bewaker' neer te zetten. Gewoon bij dat getrek diskwalificeren voor een maand.
DuoPenotti schreef:Precies Suzanne,
Dit is waar je als basis ruiter naar zou kijken en denken ; wauw, dat zou ik ook wel willen kunnen.
Kijk als hij hier nu 45% kreeg en zou zeggen, pff wat was hij heet. Nog flink werk aan de winkel, maar ja hij moet ook leren op deze plaatsen te lopen.
Ja dan doet het paard zijn mond nog steeds pijn maar weet je dat verbeteren de bedoeling is.
Maar dit wint gewoon en hij zegt ook niethoe kan dat nu?
996981 schreef:Urbiezira schreef:Maar de taktfouten die hij in de stap laat zien horen in mijn ogen niet thuis op dit niveau. En als je die taktfout door de vingers wil zien voor Total, want hij is relatief jong en een slungel, hoort het gewoonweg geen winnende combinatie te zijn. En daar wringt de schoen.
Hannanas schreef:@Veulen84. Ik zie bij deze proef van Marlies echt geen vriendelijke ruiter. Ze hangt nogal vind ik, hotseklots om naar te kijken, en wederom strenge handen.
https://youtu.be/ip9hyMLsGt8
Het is een beetje lastig, hoe gaat de hele dressuur-sfeer omgegooid worden. Het gaat een beetje richting de wielersport voor/na doping worden, of zoals de zwemsport voor/na het superpak. Er moét zo’n cultuutswitch gemaakt gaan worden.
Lalala12468 schreef:Wanneer je naar de gehele internationale dressuurtop gaat kijken is er eigenlijk één ding dat vrijwel overal terug komt. En dat is het rijden achter de loodlijn.
Mij is altijd geleerd dat de loodlijn een soort harde grens is waar je niet overheen mag gaan. Toch zie je het overal, zelfs bij het heilige Duitsland en GB.
Onbegrijpelijk vind ik het en dat terwijl er tegenwoorden onderzoeken genoeg zijn die bevestigd hebben wat we altijd al dachten. Achter de loodlijn is niet goed en mogelijk zelfs schadelijk. Écht verzamelen achter de loodlijn bestaat eigenlijk niet.
Laat de fei daar maar eens beginnen.
En wat betreft de Nederlandse dressuurtop betreft zie ik vrij somber in. We hebben inmiddels gezien dat niet alleen de Nederlandse juryleden Gal dikke punten geven hiervoor. Al moet ik toegeven dat de kür op het NK wat mij betreft een dieptepunt is. Ik had niet verwacht dat er een moment zou komen dat ik liever naar Hans Peter en adelinde zou kijken dan naar Edward..
DuoPenotti schreef:Ja 996 ik heb zelf proefjes gereden.
Gewoon paarden opgeleid van zadelmak naar Z.
Maar als je niet eens op dat niveau een uitgestrekte stap kunt laten zien, zie je direct dat de basis niet goed is.
Ja als elke oefening zo ver achter de LL is weet je dat hij van voor naar achter loopt, basis dus.
En Elke oefening, op dit niveau, waar hij zo ver achter de LL komt verdient geen voldoende. En dat gaat het hard richting de 45%.
Een apouyement waar de binnenhand zover opgetild moet worden. Over fe hals heen, met kracht dan is de basis niet goed.
Dat een takt fout niet altijd te voorkomen is begrijp ik, maar de minder bekende namen hebben minder taktfouten maar staan achter hem.
Hebben minder basis fouten en staan achter hem. Dat kan en mag niet.
DuoPenotti schreef:Ik begrijp dat er nu niet zo gepunt word, maar daar gaat het nu net om.
Dat zou dus moeten veranderen.
We kijken naar de beste van Nederland, tenminste gezien de punten.
Dan mogen dit soort grote fouten, of dat nu spanning is die er thuis niet is of wat ook, amper meer te zien zijn. Daarnaast een geroutineerd ruiter, niet Jantje die zijn eerste GP ooit start.
Daarnaast weten we ook gewoon dat dit Gal zijn manier van rijden is.
Niet een oeps, wat jammer deze keer. En vervolgens 10e worden.
Dit kan en mag zo geen 1e plek zijn.
Dus ja de manier van punten moet heel anders, dit hoort op dit niveau geen voldoende te scoren, laat staan een eerste plek.
c_alsemgeest schreef:Dat ben ik met je eens.
Maar hoe zou je het willen DP?
Oa Jeanine zat er als jury, en dat vind ik zelf echt een heel fijn internationaal jurylid.
Fouten worden gemiddeld te veel door de vingers gezien. Ben ik met jullie eens.
Maar ik denk wel dat er altijd het besef moet blijven hoe lastig het is om een dergelijk extreem talent te rijden.
Het gaat letterlijk alle kanten op onder je... en dan die power en loop drang.
Dan kan je zeggen Edward moet daar mee om kunnen gaan...
Maar er is nog nooit een Total geweest. Nooit met deze combi aan vermogen en flexibiliteit.
Maar dat moet inderdaad niet beloond worden als er hakkels en grove stukken in zitten.
Maar ook in Duitsland soms hoor... laatste proeven van Bella Rose vond ik bijvoorbeeld ook echt niet meer de punten waard die het gegeven werd.
(Op de piaffe na natuurlijk... die zijn altijd voor een 10)
Dalera vind ik zelf een heel stuk fijner beeld geven (had laatst natuurlijk ook alles gewonnen... maar dat had imo wat eerder mogen gebeuren.)
Er was ook her en der wat commentaar op de doorgeslagen stang. Dat is inderdaad nooit correct, helemaal mee eens.
Maar er zijn ook paarden die alleen een hele losse kinketting willen, dan slaat het echt op je pinken al door.
Als de FEI de verplichting s&t los zou laten op dat niveau weet ik zeker dat veel ruiters die combi in de wilgen zouden hangen.