Andrew Kocher tien jaar geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:56

Nee gelukkig gaat het bij de meeste niet zo.
Daar heb je zeker gelijk in. De meeste trainen hun paard eerlijk.
En dat kan ook prima. Heb je een paard dat graag wil en kan zijn al die barbaarse dingen ook niet nodig.

Maar dat vele van ons wel eens deze dingen gezien hebben is wel ernstig te nomen en mag zeker niet meer in de doofpot.
Laat de eerlijk rijdende ruiters winnen en dit soort zouden ze voor altijd moeten verbannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:22

Dat de meeste dingen goed gaan hoeft niet uit te sluiten dat de misstanden aangekaart mogen worden. Dat gaat hand in hand. Focussen op wat goed gaat, maar de ogen niet sluiten voor wat effectief misgaat. Want dat paard dat zijn hele leven lang getreiterd en gepijnigd wordt heeft heel weinig aan de boodschap dat zijn buurman wel correct behandeld worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:43

Gini schreef:
Dat de meeste dingen goed gaan hoeft niet uit te sluiten dat de misstanden aangekaart mogen worden. Dat gaat hand in hand. Focussen op wat goed gaat, maar de ogen niet sluiten voor wat effectief misgaat. Want dat paard dat zijn hele leven lang getreiterd en gepijnigd wordt heeft heel weinig aan de boodschap dat zijn buurman wel correct behandeld worden.

Dus dat. Het zou er nog aan mankeren dat er ook heel veel goed voor die beesten gezorgd wordt. :\
Dat is geen enkele reden om het slechte niet te zien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:02

pol013 schreef:
En er zijn een hoop profs en amateurs die hun paarden gewoon echt met de beste bedoelingen trainen en opleiden.

Ik wordt af en toe echt een beetje moe van dat hakken.
Ja de man waar dit bericht over gaat is echt te fout voor woorden. En die is dus terecht afgestraft. Ja er gaat meer mis.

Nee dat gaat echt niet zo bij het gros van de ruiters/trainers.
Anders mag het wel een godswonder heten dat ik in 3 disciplines fijne instructeurs heb die heel wat meer nuance aan de dag leggen dan wat jullie hier schetsen.
Sommige heb ik geprobeerd en hadden we iets minder een klik mee. Maar dat waren ook echt geen mensen in de categorie barreren en stroom aan de sporen.

En ook mijn mederuiters zie ik maar zelden echte fratsen uithalen.
Ik kan me nog een geval herinneren. Maar dat is toch echt al 8 en 5 jaar geleden. En dan lig ik echt niet helemaal onder een steen.

Ligt er ook aan wat jij normaal vindt. Dat weten we niet.

Ik heb tot 4jr geleden altijd op pensionstallen gestaan en les gegeven bij mensen thuis en op stallen en maneges. En echt, er is zoveel ellende. Ik zag echt overal een groot deel van de ruiters gewoon heel slecht rijden, met slof, met kin op de borst de bak in komen, veel spanningen, veel geduw en getrek, heeeeeeel veel paarden met problemen daardoor etc.

Maar....ik zag dat 20-40jr geleden nog niet. Ik heb dingen ook ooit zo geleerd en normaal gevonden. Heb met lesgeven ook dingen geroepen waar ik totaal niet trots op ben.

Toen ik ging ontwikkelen en zag dat dingen ook anders konden, was dat soms best pittig. Mensen willen een quick fix, denken aan het doel, niet de weg erheen.
Als mensen niet kunnen wijken en je laat ze een stap terug doen, accepteren ze dat niet.
Mensen lopen ontzettend vaak vast rond L-M, soms naar Z omdat een stuk basis echt mist. En dan krijgt het paard de schuld, wordt ingeruild voor een andere of we verzinnen andere middelen om het doel te bereiken.

Ik heb mensen zien en les horen geven die alleen een uurtje vol kletsen, maar met hun charmes veel klanten winnen. En ook daarvan een enkeling als klant gekregen die was vastgelopen. Want het gros ziet het echt niet. Als tijdens de les, een mooi verhaal en flink wat trekken eht 1 of 2 dagen lukt, snappen ze echt niet wat er mis is. En ik verbaas me echt hoe groot hun klantenkring is, terwijl in de krul trekken het enige is dat ze doen.

Heel veel jonge meiden die echt heel slecht zitten. Nog nooit zonder zadel of beugels hebben gereden en er dan letterlijk afrollen. Stuiteren, handen die alle kanten op gaan, maar wel door rollen met de wedstrijden.

En laten we eerlijk zijn. Het gros komt niet verder dan M-Z. Dat kan niet en is prima. Maar ook daar boven is echt genoeg mis. Ook al zie je daar bij een groot deel wel bewust wording. Maar dat zijn toch vaak mensen die met eigen paard rijden en verder komen.

En als je zulke dingen zegt; komt er weerstand; Dan moet je zelf maar eens GP gaan rijden, ben je een grijze wollen sokken muts etc.
Waar dat gewoon wegwuiven van kritiek is en vaak ook zieltjes winnen. We maken de critici belachelijk en dan scharen veel mensen zich weer achter ons. Het is allemaal niet zo erg, paard kan wel wat hebben, we doen het al 30jr zo etc etc.

En dat is ook een probleem. de ontwikkeling is er niet geweest om beter te leren rijden, maar om meer spektakel te laten zien, sneller, hoger, harder, Ook in de dressuur. Het ziet er vaak echt niet meer uit, maar mensen zijn het gewend en vinden het geweldig.

En al die zogenaamde moderne rijscholen; Verkoop praat. Ze hebben het niet uitgevonden. Duur geld betalen voor rechtrichten wat al bestond. Centered riding, balanced riding, hoort gewoon bij goed les.

We zijn er echt nog lang niet.

Deze veroordeling kan wel een voorbeeld zijn, maar uit ervaringen blijkt dat het niet afdoende werkt en geen invloed heeft op de ontwikkeling van de sport, de volgers etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:27

Superpony, wijken we nu niet een beetje af van het topic ? :).
Ikzelf heb nooit rondgelopen op zulke stallen en heb maar weinig echte fratsen gezien. En die die ik gezien heb kwamen vooral voort uit onkunde. Het zou me verbazen dat 20 jaar geleden getrek en sloffen etc nog niet bestonden? Als ik kijk naar toen ik 18 jaar geleden op de manege begon en nu, dan vind ik de algemene omgang met paarden niet per se slechter. Qua rijden eigelijk weinig anders dan vroeger. Al spreek ik dan over de typische oude maneges gevuld met ruiters die nog niet eens het eerste proefje zouden rijden maar wel denken dat ze anky zijn.

Betere lesgevers... ja de opleidingen zouden inderdaad wel eens onder de loep genomen mogen worden. En leren ‘zagen’ wordt idd nog vaak getoond aan de jonge ruitertjes als voorbeeld.

Maar wees niet te boos op de ruiters die slecht zitten, al dan niet per ongeluk snokjes geven met de handen of trekken. Ook ik zal daar vast wel bij zitten, dat geef ik toe. Hoe hard ik ook probeer, mijn handen zijn niet altijd stil, soms voelt het alsof ik heen en weer bots en ik verlies van tijd tot tijd ook wel eens mijn geduld. Heb doorheen mijn carriere al wel een paar keer een harde tik uitgedeeld, soms terecht, soms te hard, soms voor situaties die ik zou willen kunnen terugdraaien. Daar durf ik openlijk voor uit komen en ik ben er zeker van dat dat voor 99% van de ruiters geldt. Maar dit staat imo wel op een heel ander level dan praktijken die bewust verwondingen aan het paard toebrengen, al dan niet door scherven, schokken, ...

Ik ben van mening dat veroordelingen als deze echter wel een duidelijk signaal geven. Al zou er meer een on-site controle en afwijzing moeten zijn dan maandenlange onderzoeken. Ik vind het goed dat er aandacht is voor zulke zaken en denk dat de algemene trend wel zal veranderen hoor. Maar wat ik ook merk (en ook bij mezelf ondervind) is dat mensen vaak zodanig ver gaan met hun kritiek dat je een soort afkeer ontwikkelt van ‘goh zijn die zeikerds daar nu weer? Weg ermee!’ En dan gaan ook de nuttige dingen volledig verloren. Een voorbeeld is bvb die groep mensen die ten allen krachte het gebruik van bitten veroordelen. Als ik die namen voorbij zie komen, klik ik al weg of draai ik al om, ongeacht wat ze te zeggen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:01

Eerlijk gezegd deel ik superpony haar mening wel een beetje. Ik heb op best wat stallen rond gelopen. Van recreatie stallen tot sport stallen en in tegenstelling tot wat men op bokt graag beweerd heb ik het meeste leed gezien op de sportstallen. Dan heb ik het niet over perongeluk een snokje geven of niet zo netjes zitten want we gaan niet onnozel doen; er is geen ruiter die niet eens wat te hard in komt, of te vroeg, of te laat. We hebben gelukkig heel vergevingsgezinde dieren rond ons. Maar wat ik op sportstallen zag had niks te maken met onkunde. Wel met niet willen zien/verblind zijn door de eigen doelen.
Ook op wedstrijd zie ik mensen die heus geen kwaad wíllen. Ze willen hun dier goed verzorgen, denken ook helemaal niet dat ze hun dier wellicht te kort doen/te veel van 'm vragen. Maar die het wel doen omdat ze simpelweg te doelgericht zijn.

superpony

Re: Andrew Kocher tien jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:10

Poekkie, in mijn ogen niet.

Het wordt geplaatst dat deze man straf krijgt, waarvoor en hoeveel.

Er is nu een discussie over het effect van deze straf en een evt voorbeeld functie.

We zijn allemaal tevreden; dit wordt gestraft. dus mooi. Maar uit het verleden blijkt dat dit niet werkt om dit soort wantoestanden uit te bannen.

Dan ga je kijken hoe dat komt? Hebben deze trainers nog werk als we ze niet meer op een voetstuk plaatsen? Kunnen we vanuit alle lagen van recreatie tmt serieuze wedstrijd ruiter geen invloed hebben, door naar de goede voorbeelden te kijken en de slechte opzij te gaan zetten?

Waar moeten we dat leren?

Er is echt wel ontwikkeling en dat is goed. Ik ben echt niet trots op wat ik 40jr geleden leerde, zowel met rijden als in de omgang.
Maar we leerden nog wel van de ervaringsdeskundigen. Je moest lessen, km's maken en er werd wel minder gemiept.

Internet heeft echt voordelen. We kunnen kennis en ervaringen delen, wat mooi zou kunnen zijn. Maar mensen gaan ook van internet leren, van filmpjes, zonder instructie in de bak.

Er wordt ontzettend veel gedeeld en als onwetende mensen denken dat bepaald beeld de goede voorbeelden zijn, kan dat toch effect hebben. Mensen durven alles maar te zeggen. Waar wij respect hadden voor de instructrice vroeger, roept Jan en Alleman maar van alles op internet. Zonder dat men elkaar ziet, of echt kent en spreekt, roepen mensen maar wat en is de wet van de grote mond gaan gelden.

Dus imo; Deze man krijgt straf, maar laten we vooral ook aandacht besteden aan waarom en dat het echt niet acceptabel is, nooit met geen enkele reden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:11

Ik heb in mijn nog jongere tijd vooral op springstallen rondgelopen en heb toch vaak gedacht: moet dit zo?
Nee, zeker niet altijd dierenmishandeling in de zuiverste zin van het woord en zeker niet altijd iets enorm schokkends, maar wel dat ik denk: is dit wat paardensport inhoudt? Moet dit zo? Is er echt geen fijnere manier om hetzelfde te bereiken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:46

Mss hoeft het alles niet bereikt te worden op rottige manieren als de standaard van wat men wil zien op wedstrijden eens wat minder (extreem) word!

Die ,,klootzakjes,, winnen nog altijd vaak eerste prijzen terwijl men dondersgoed weet hoe die met hun paarden om gaan zowel thuis als op wedstrijd. Ook de judges zijn niet achterlijk maar beloont worden ze aan het eind van het liedje toch!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:56

Popstra schreef:
Mss hoeft het alles niet bereikt te worden op rottige manieren als de standaard van wat men wil zien op wedstrijden eens wat minder (extreem) word!

Die ,,klootzakjes,, winnen nog altijd vaak eerste prijzen terwijl men dondersgoed weet hoe die met hun paarden om gaan zowel thuis als op wedstrijd. Ook de judges zijn niet achterlijk maar beloont worden ze aan het eind van het liedje toch!

Bij de dressuur ben ik daar zeker mee akkoord. Meer belonen op correct lopen en weinig teugeldruk ipv spectakel.

Bij springen denk ik dat het vrij moeilijk is. Paard springt of springt niet en daarmee is springen al vrij objectief geregeld. Of er een bepaalde leertechniek is gebruikt lijkt me zeer moeilijk hard te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:51

Popstra schreef:

Zoals onder het YT filmpje staat dat eerder gepost werd hier: voor een verkeerde neusriem word je op de vingers getikt, maar dierenmishandeling mag gewoon plaatsvinden.

Poekkie: Een vriendin van mij kocht ooit een paard voor haar dochter dat getraind was met onzichtbare obstakels boven de balken, en zo onschuldig is dat echt niet. Het dier had talent, maar kon die druk mentaal niet aan en werd dus verkocht. Zij dachten er gewoon een leuk springpaard aan te hebben, hoefden verder niet op topniveau te rijden of zo, maar het dier ging compleet door het lint als het een parcours ingestuurd werd. Zelfs de kleinste sprongen waren al voldoende om hem helemaal over z'n toeren te helpen, dus dat was einde springcarrière. Wat je op wedstrijden ziet, zijn de paarden die het niet alleen fysiek aankunnen, maar ook mentaal. Al die weet-ik-veel-hoeveel paarden die het mentaal niet aankunnen, verdwijnen door nog smerigere achterdeuren dan de paarden die het fysiek niet aankunnen, maar wel level-headed genoeg zijn om als leerpaard voor mensen te fungeren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:07

Mkango schreef:
Popstra schreef:

Zoals onder het YT filmpje staat dat eerder gepost werd hier: voor een verkeerde neusriem word je op de vingers getikt, maar dierenmishandeling mag gewoon plaatsvinden.

Poekkie: Een vriendin van mij kocht ooit een paard voor haar dochter dat getraind was met onzichtbare obstakels boven de balken, en zo onschuldig is dat echt niet. Het dier had talent, maar kon die druk mentaal niet aan en werd dus verkocht. Zij dachten er gewoon een leuk springpaard aan te hebben, hoefden verder niet op topniveau te rijden of zo, maar het dier ging compleet door het lint als het een parcours ingestuurd werd. Zelfs de kleinste sprongen waren al voldoende om hem helemaal over z'n toeren te helpen, dus dat was einde springcarrière. Wat je op wedstrijden ziet, zijn de paarden die het niet alleen fysiek aankunnen, maar ook mentaal. Al die weet-ik-veel-hoeveel paarden die het mentaal niet aankunnen, verdwijnen door nog smerigere achterdeuren dan de paarden die het fysiek niet aankunnen, maar wel level-headed genoeg zijn om als leerpaard voor mensen te fungeren.

Oei dat is niet de bedoeling idd. Maar daar zal dan wel meer gebeurd zijn dan een extra balkje op 5-10 cm hoger gok ik?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:29

Dat is het hem net. Dat onzichtbare balkje is nooit het enige. Gewoon nooit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:45

janderegelaa schreef:
Die dingen heb ik ook wel eens bij een bekende dressuurruiter gezien op het NK. Al wel wat jaren terug maar ze waren er wel.

Ik ben wel nieuwsgierig, naam per pb?

Schockemohle is toch ook wel in opspraak geweest. Vraag mij altijd af hoe hij nu traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:59

Ayasha schreef:
Dat is het hem net. Dat onzichtbare balkje is nooit het enige. Gewoon nooit.

Dat, maar ook wat ik zeg: paarden die level-headed genoeg zijn, kunnen omgaan met die manier van trainen. Dat zijn de paarden die je in de ring ziet, maar paarden die er zó onzeker van worden dat ze helemaal dichtslaan of in paniek raken, worden er via de achterdeur uitgewerkt. Die zie je als publiek dus niet, tenzij je er per ongeluk tegenaan loopt in je dagelijkse paardenleven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:14

imaudy schreef:
janderegelaa schreef:
Die dingen heb ik ook wel eens bij een bekende dressuurruiter gezien op het NK. Al wel wat jaren terug maar ze waren er wel.

Schockemohle is toch ook wel in opspraak geweest. Vraag mij altijd af hoe hij nu traint.

Zeker geen naam per PB.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:16

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Zeker geen naam per PB.

Zeg dan niks..Nu gaan mensen gokken..
Heb je het zelf gezien? Ik vind het nogal wat om hier zo te zeggen eigenlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:20

janderegelaa schreef:
Zeker geen naam per PB.

Dan gewoon openbaar :P :')

Ik weet ook niet over wie het gaat, maar ik hoop dat betreffende ruiter de ogen uit de kop schaamt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:34

imaudy schreef:
janderegelaa schreef:

Zeker geen naam per PB.

Jouw belang van een naam weten weegt niet op tegen mijn belang om het niet te vertellen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:38

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Jouw belang van een naam weten weegt niet op tegen mijn belang om het niet te vertellen.

Het was een man, in de jaren 90 al actief (dressuur) en nu nog..het was op het NK, dus niet internationaal..hoeveel mogelijkheden hebben we dan?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:43

Naam of geen naam maakt allemaal niet uit. Het voegt ook niet zoveel toe aan de discussie. En mensen kunnen ook veranderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:59

Maar een naam is toch niet van belang? Ik heb ook voorbeelden gegeven van wat ik gezien en meegemaakt heb, maar totaal geen behoefte om dat met naam en toenaam op het internet te zwieren. Dat is een vrije keuze en ook de keuze van janderegelaa mag daarin gerespecteerd worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:44

Ik heb een sterk vermoeden wie het is..nu weer ontopic..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:57

imaudy schreef:

Je wil ze de kost niet geven dus 1 naam gaat echt het verschil niet maken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:17

Ayasha schreef:
imaudy schreef:

Je wil ze de kost niet geven dus 1 naam gaat echt het verschil niet maken.

Ik heb niet het idee dat er nu veel prof. ruiters met electrische sporen rijden/trainen.
Hebben mensen dat gezien?