[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:24

Dat vind ik toch ook maar raar.

Nu kan hij opeens wel met andere ponies staan?

En eerst moest hij speciaal voer hebben of hij overleeft het niet en nu heeft hij in de tussentijd duidelijk goed te eten gehad?

Veel vage dingen, maar ik ben blij dat het beestje voor nu toch ergens goed staat :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:25

elnienjo schreef:
Wat bizar dat de opvanglocatie geheim wordt gehouden en de eigenaar 'm nog niet terug heeft.

Dat schijnt in zo’n geval (diefstal) normaal te zijn (heb ik ook maar eerder gelezen). Dat voor 2 weken standaard...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:36

Als eigenaar zou ik naar mijn pony/paard toe willen zodra die gevonden is.
Hopelijk moet de dief nog wel 'n schadevergoeding betalen aan de eigenaar.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:04

anjali schreef:
Ze hadden zich bij de eigenaar als verzorger kunnen aanbieden,als ze menen dat de pony meer geborsteld zou moeten worden etc. Maar als je een pony gaat stelen dan kun je het wel vergeten dat een eigenaar je nog ooit zal vertrouwen om zijn dier te gaan verzorgen.

Dit wilde ik ook zeggen, waarom ga je niet naar de eigenaar en vraag je of je de pony een keer mag borstellen/verzorgen :?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:10

Als die pony nu zo vrolijk met vriendjes speels en zich goed verzorgd voelt zou ik zeggen geef hem op de opvang dan maar een fijn adres

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:13

tabaflab schreef:
anjali schreef:
Ze hadden zich bij de eigenaar als verzorger kunnen aanbieden,als ze menen dat de pony meer geborsteld zou moeten worden etc. Maar als je een pony gaat stelen dan kun je het wel vergeten dat een eigenaar je nog ooit zal vertrouwen om zijn dier te gaan verzorgen.

Dit wilde ik ook zeggen, waarom ga je niet naar de eigenaar en vraag je of je de pony een keer mag borstellen/verzorgen :?

Los van het feit dat de meesten niet de tijd of mogelijkheid hebben om nog extra verzorging van een dier op zich te nemen, zijn ook heel wat eigenaars niet geneigd om hulp te aanvaarden.
Het is mogelijk dat zoiets gevraagd was maar de eigenaar daar niet op in ging.
Het is ook mogelijk dat de persoon van mening was dat er veel meer schortte aan de verzorging dan wat hij/zij met een sporadische borstelbeurt zou kunnen oplossen.
Tenzij er een verklaring komt van de dader en/of dierenarts kan hier geen zinnig antwoord op gegeven worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:24

Stille meelezer. Met "vriendjes" kan in dit geval ook bedoeld worden dat het om vrijwilligers of medewerkers gaat die hem gewoon heel leuk vinden. Er staat niet dat het om andere paarden gaat.

Dat kan ook door de journalist verkeerd geïnterpreteerd zijn :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:24

Idd Beert, of een pony aan de andere kant van de draad.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:27

Dan nog, lijkt het me beter dan in zijn uppie een beetje zijn tijd uit te staan. Want weten doen we natuurlijk niks, maar er kan meer aan vooraf zijn gegaan aan deze zaak.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:50

Is ie alweer bij zijn eigenaar ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:57

Kan zijn dat die vriendjes ruinen of hengsten zijn en er geen merries op die locatie staan, dan zakt het testosteron rap omdat er geen meisjes zijn om indruk op te maken en houdt je een soort theekransje kudde over. Eigenaar zal eerder merries hebben ivm de fok en dan loop je tegen beperkingen op met een dekhengst houden, ook ruinen er bij kan dan ernstig fout gaan met merries in reuk en zicht.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:26

tamary schreef:
Kan zijn dat die vriendjes ruinen of hengsten zijn en er geen merries op die locatie staan, dan zakt het testosteron rap omdat er geen meisjes zijn om indruk op te maken en houdt je een soort theekransje kudde over. Eigenaar zal eerder merries hebben ivm de fok en dan loop je tegen beperkingen op met een dekhengst houden, ook ruinen er bij kan dan ernstig fout gaan met merries in reuk en zicht.

Naar ik begreep waren er helemaal geen andere ponies in zicht bij de eigenaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:47

50 meter verderop stonden zijn andere pony's stond in het eerste bericht. Die hij ook kon zien.
Best een heel stuk dus. Maar ook weer niet helemaal alleen.
En als dat de reden is van het redden kunnen de redders nog wel een tijdje vooruit.
Weet er hier denk ik al 10 te staan in een straal van 2 km.
Verschikkelijk, maar het mag.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:15

DuoPenotti schreef:
50 meter verderop stonden zijn andere pony's stond in het eerste bericht. Die hij ook kon zien.
Best een heel stuk dus. Maar ook weer niet helemaal alleen.
En als dat de reden is van het redden kunnen de redders nog wel een tijdje vooruit.
Weet er hier denk ik al 10 te staan in een straal van 2 km.
Verschikkelijk, maar het mag.

Dat stond er nou juist niet:

''En hij stond alleen in het weiland. "Hij krijgt speciaal voer, omdat hij zo oud is. Dat eet hij heel langzaam op, een hele dag doet hij erover. Als er andere merries of hengsten bij hem staan, zijn die hem te snel af. Dan krijgt hij te weinig en de anderen te veel." Hendrikx vervolgt: "Maar 50 meter verderop staan onze andere pony's. Hij kan ze horen en ruiken, zoals dat hoort." ''

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:23

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom het zo lang duurt voordat de pony terug mag naar zijn eigenaren.
Ben wel benieuwd wat daar de reden van is maar ik verwacht niet dat ze dat zullen bekend maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:24

Klinkt alsof die pony gewoon elke dag slobber moet bijkrijgen.
De rest vind ik vooral heel zielig en ik hoop dat er zoals in zweden een wet komt op dit soort isolatie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:38

Dat isolement begrijp ik dan weer wel.
Maak het hier vanop de 1ste rij mee.
Mijn 3 ruinen staan naast een 32 jarige hengst. Echter moet er wel dubbele omheining zijn zodat ze niet over de omheining elkaar kunnen aanraken/neuzen. Die hengst heeft zelfs zo al meermaals met de voorbenen gekapt en het lint losser getrokken daardoor.
Als je wil hen ik filmpjes als bewijs.

Een hengst kan echt niet altijd samen met ruinen ook niet als er geen merries in de buurt zijn.
Ervzring vanop de 1ste rij dus in discussie gaan hierover is een no-go.
Het zal natuurlijk ook afhangen van het karakter van de hengst. Genoeg hengsten die wel met ruinen kunnen staan mits ze dit wel al op jongere leeftijd hebben gedaan. Eentje die al jarenlang in isolement staat en zo oud is kan je het volgens mij niet meer leren. Of wil je dat die hartaanval krijgt door zich op te jagen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:56

AmyJamess schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom het zo lang duurt voordat de pony terug mag naar zijn eigenaren.
Ben wel benieuwd wat daar de reden van is maar ik verwacht niet dat ze dat zullen bekend maken.

Dat is ook al meerdere keren gezegd; is standaard procedure in geval bij diefstal

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:59

Art_Ificious schreef:
Dat isolement begrijp ik dan weer wel.
Maak het hier vanop de 1ste rij mee.
Mijn 3 ruinen staan naast een 32 jarige hengst. Echter moet er wel dubbele omheining zijn zodat ze niet over de omheining elkaar kunnen aanraken/neuzen. Die hengst heeft zelfs zo al meermaals met de voorbenen gekapt en het lint losser getrokken daardoor.
Als je wil hen ik filmpjes als bewijs.

Een hengst kan echt niet altijd samen met ruinen ook niet als er geen merries in de buurt zijn.
Ervzring vanop de 1ste rij dus in discussie gaan hierover is een no-go.
Het zal natuurlijk ook afhangen van het karakter van de hengst. Genoeg hengsten die wel met ruinen kunnen staan mits ze dit wel al op jongere leeftijd hebben gedaan. Eentje die al jarenlang in isolement staat en zo oud is kan je het volgens mij niet meer leren. Of wil je dat die hartaanval krijgt door zich op te jagen?

Ik zeg ook niet dat die samen moet staan, maar wel ten minste in het zicht van anderen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:11

Maar hoever in het zicht? Hier is er 1,5m afstand tussen en heeft de hengst eigenlijk nog niet echt "rust". Komt geregeld in galop de hoek om, piept en hinnik met hals erop en slaan met voorbenen en staat stoer te doen of met een stijfe leuter de hele tijd. Vind het soms beangstigend dat hij zich zo opjaagt ivm zijn leeftijd.

Toen er nog een andere hengst stond (inmiddels gecastreerd en verhuisd) was er 1 weide tussen hen beide in, de track van de oudste kwam tot op ongeveer 6m afstand van die ander z'n wei. Als die andere jonge hengst op ongeveer 15m stond van de track kwam de oudste in galop afgerend met de oren plat naar dat ander paard die zich er echter niks van aantrok en bleef verder grazen. De oudste bleef echter meermaals zo in galop afrennen.

Dus tja als het beest al extra voeding nodig heeft om niet te mager te worden zou ik zulke bovenstaande situaties ook echt niet aandoen, stress zoals deze zijn niet bevorderlijk voor als ze al wat magerder zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:05

Art_Ificious schreef:
Maar hoever in het zicht? Hier is er 1,5m afstand tussen en heeft de hengst eigenlijk nog niet echt "rust". Komt geregeld in galop de hoek om, piept en hinnik met hals erop en slaan met voorbenen en staat stoer te doen of met een stijfe leuter de hele tijd. Vind het soms beangstigend dat hij zich zo opjaagt ivm zijn leeftijd.

Toen er nog een andere hengst stond (inmiddels gecastreerd en verhuisd) was er 1 weide tussen hen beide in, de track van de oudste kwam tot op ongeveer 6m afstand van die ander z'n wei. Als die andere jonge hengst op ongeveer 15m stond van de track kwam de oudste in galop afgerend met de oren plat naar dat ander paard die zich er echter niks van aantrok en bleef verder grazen. De oudste bleef echter meermaals zo in galop afrennen.

Dus tja als het beest al extra voeding nodig heeft om niet te mager te worden zou ik zulke bovenstaande situaties ook echt niet aandoen, stress zoals deze zijn niet bevorderlijk voor als ze al wat magerder zijn.

Ik ken eigelijk geen enkele hengst die niet naast een ander paard kan staan. Samen is vaak moeilijk idd, maar het sociale isolement zoals die shet kan ik echt niet goedkeuren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 06:15

Dan is die hengst die weidegenoot heeft een uitzondering op al die jij kent.
Ken tevens nog zo'n uitzondering... Een shetland hengst.

Beide hebben hun leven lang in "isolement" gestaan wel zicht maar geen aanraking mogelijk. Misschien dan wel logisch dat ze niet naast ander paarden kunnen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 07:41

Waarom laat je een paard of pony die zijn dienst heeft uitgezet eigenlijk hengst?

Een dek kater om maar een voorbeeld te noemen wordt gecastreerd als zijn dienst en vaak eenzame opsluiting er op zit zodat hij ook nog wat kan genieten van gezelschap van mens en soortgenoten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:05

Art_Ificious schreef:
Dan is die hengst die weidegenoot heeft een uitzondering op al die jij kent.
Ken tevens nog zo'n uitzondering... Een shetland hengst.

Beide hebben hun leven lang in "isolement" gestaan wel zicht maar geen aanraking mogelijk. Misschien dan wel logisch dat ze niet naast ander paarden kunnen.

Ja maar kijk eigelijk zijn ze dan heel hun leven afschuwelijk slecht gehouden en nu komen mensen miepen dat hengsten niet in de buurt van anderen kunnen met hen als voorbeeld. Als ik een kind van 3 jaar oud eruit pluk en laat opgroeien in de kelder moet je ook niet verbaasd zijn dat hij achteraf niet sociaal is of met anderen kan omgaan....
zulk volledig isolement zou gewoon van het begin af aan verboden moeten zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:52

7ofhearts schreef:
Waarom laat je een paard of pony die zijn dienst heeft uitgezet eigenlijk hengst?

Een dek kater om maar een voorbeeld te noemen wordt gecastreerd als zijn dienst en vaak eenzame opsluiting er op zit zodat hij ook nog wat kan genieten van gezelschap van mens en soortgenoten.
vaak is castratie op oudere leeftijd niet zonder risico.
De meeste dekken nog tot 20-22 jarige leeftijd.

En zelfs als ze dan al die jaren in isolement gezeten hebben is er geen garantie dat ze dan wel goed samen kunnen met andere paarden. Merries zouden dan alsnog gedekt kunnen worden (weliswaar zonder drachtig te raken) maar vraag je eens af of dat voor het mentale van de toenmalige dekhengst wel gezond is? En kennen ze wel de paarden taal?

Ik heb een 5 jarige ruin die pas op 4 jaar gecastreerd is. Die gaat echter geen confrontaties uit de weg. Heeft samen gestaan met een 2 jarige hengst. Maar het kwam tot ruzie tussen beide. En eigenaar van de hengst gaf mijn ruin de schuld (ookal lag de keel van mijn ruin bijna open) en wou haar hengst niet meer samen met mijn ruin.