Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:27

Kun je ze nu al aanmelden?
Want je kunt wel een geboortemelding doen maar is dat de bedoeling?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:31

juval schreef:
niet milieuregels, maar ziektes.
als ze weten waar paarden zijn (geweest) is bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte makkelijker een bron te achterhalen.

Precies. Maar dat werd eerder kul en niet waterdicht genoemd. I rest my case :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:40

Amy223 schreef:
Kun je ze nu al aanmelden?
Want je kunt wel een geboortemelding doen maar is dat de bedoeling?

Je kan al wel een ubn nummer voor de locatie aanvragen, maar het registreren van de paarden op dat ubn nummer is nog niet mogelijk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:41

En dan vanaf april moet alles geregistreerd zijn...wat een soap.
Gaat iedereen als het wel kan tegelijk aan de gang ligt de site zeker plat :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:42

DuoPenotti schreef:
Gaat iedereen als het wel kan tegelijk aan de gang ligt de site zeker plat :D :+

Dat zie ik ook gebeuren :D

Ik wacht het nog wel even rustig af. Volgens mij is het niet heel erg schokkend als ik in mei pas registreer......

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:43

Hevonen schreef:
capopjekop schreef:
Wat ontzettend slecht geregeld dit. Ik houd hobbymatig 2 pony's op een weiland en het is dat ik dit nu toevallig tegenkom op bokt. Nergens anders heb ik er nog wat over gehoord. En dan kijk ik op de site van het rvo en dan kun je nog niet registreren, pas vanaf halverwege april. Ik moet nog maar zien dat ze voor de verplichte datum alle aanmeldingen kunnen registreren. En over de prijzen is ook nog niet bekend.

Ben het met je eens. Ik zag toevallig dit topic, anders had ik er ook niets van geweten.

Heb geiten en dus een UBN-nummer, maar een kennis stalt hier (gratis) haar paard en sinds een week ook nog een ongeregistreerd geitje. Ik heb haar al gezegd dat ze dat geitje moet laten registreren, maar van haar paard wist ik niets, en zij ook niet volgens mij, terwijl ze notabene op een opleiding voor veehouderij zit.

Omdat ik een UBN-nummer heb had ik eigenlijk wel een mailtje over dit onderwerp verwacht, of een brief. Maar nee...

Als je al een ubn nummer hebt hoef je als het goed is geen nieuw nummer aan te vragen, maar je hoeft alleen de diersoort paard toe te voeren aan het ubn nummer zie:

Citaat:
Wanneer een UBN voor paardachtigen registreren?

Het is mogelijk een UBN voor paardachtigen te registreren. U vraagt een UBN aan op mijn.rvo.nl. Heeft u al een UBN? En wilt u de diersoort paardachtigen toevoegen? Dat doet u ook op mijn.rvo.nl. U vindt daar een handleiding waarin we uitleggen hoe u dit makkelijk doet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:46

Even een vraag over dit hele gebeuren. Ik heb een twenter verkocht maar die staat nog op mijn naam. Moet de nieuwe eigenaar het paard laten overschrijven? Of is dit geen probleem en kan het zo blijven staan? Volgens mij moet ze anders lid worden van het stamboek om haar te laten overschrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:49

Volgens mij is dit geen probleem. Het paspoort is geen eigendomsbewijs.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:50

Mijn paarden staan ook nog op de naam van de chipper/fokker.

Als een pensionstal ze moet registreren staan ze ook niet op zijn naam, dus ga er vanuit dat dit prima is?
Maar dan denk ik misschien ook wel te simpel.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:56

Ik heb voor de zekerheid gevraagd aan de nieuwe eigenaren van mijn vorige paard en pony of hun het paspoort op hun naam willen gaan laten zetten.
Waar ik nu tegen aan loop is dat in het paspoort van mijn ruin mijn oude adres gegevens in staan. Toen der tijd woonde ik nog bij mijn ouders, dus dat adres opgegeven toen ik 13 jaar geleden mijn ruin kocht en het paspoort bij het appaloosa op mijn naam liet zetten, maar inmiddels woon ik al een hele tijd samen etc, dus de vraag aan hun gesteld of dat ik mijn adres gegevens via hun moet laten wijzigen vanwege dit hele registratie gedoe. Het enige antwoord wat ik kreeg is als ik mijn adres wil wijzigen ik het paspoort moet opsturen :') dus nu weet ik nog niet of dat dat moet vanwege deze hele registratie gebeuren, of dat dat niet uitmaakt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:21

capopjekop schreef:
Wat ontzettend slecht geregeld dit. Ik houd hobbymatig 2 pony's op een weiland en het is dat ik dit nu toevallig tegenkom op bokt. Nergens anders heb ik er nog wat over gehoord. En dan kijk ik op de site van het rvo en dan kun je nog niet registreren, pas vanaf halverwege april. Ik moet nog maar zien dat ze voor de verplichte datum alle aanmeldingen kunnen registreren. En over de prijzen is ook nog niet bekend.

Ja hier exact hetzelfde. Zag het op facebook voorbij komen ergens, en nu hier ook, anders had ik er ook niets van meegekregen.
Liefst had ik dat zo gehouden, maar nu ik het wel weet, vraagt dat ergens ook om soort actie. Al is het maar nadenken over wat ik wel of niet ga doen. :+
Ik heb mijn pony's in de achtertuin van mijn ouders staan in een ruime zanduitloop.
Weitje is gemeentegrond waar wij recht van overpad op hebben en waar geen kadastraal nummer aan hangt.
Ik heb geen idee wat ik in vredesnaam zou moeten registreren en of mijn ouders het moeten doen, of de gemeente van wie de grond is. Dus ik zie wel hoe het gaat lopen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:19

Er zijn een aantal zaken die ik niet goed snap, misschien hebben jullie daar een uitleg voor?

1) wat zegt de EU precies over registratie? In NL moet véél meer geregistreerd worden dan in Dld, dat klinkt voor mij alsof NL zélf meer details wil vastleggen (Waarom??)

2) Van pensionhouders snap ik nog dat er graag aan voldaan wordt, maar met een paar pony's op een weitje: waarom zou je dit willen? Waarom ga je er je best voor doen dit snel te regelen? Waar zit jouw motivatie om hieraan te voldoen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:59

2) motivatie is dat de boetes vrij hoog zijn als je het niet op orde hebt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:30

juval schreef:
2) motivatie is dat de boetes vrij hoog zijn als je het niet op orde hebt.

Hoe weet je dat?
Ze weten nog niet eens wat het gaat kosten om te registreren.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:39

Het bestaat uit 2 delen:

1- alle eigenaren moeten hun paarden laten registreren/aanmelden bij het RVO via een stamboek (en dus op hun naam laten zetten).

2- de eigenaar of pensionhouder moeten hun paarden aanmelden op het UBN nummer van de locatie waar die staat. Het bij 1 geregistreerde chipnummer dus linken aan de locatie.

Het op je naam laten zetten hoeft trouwens niet perse bij het stamboek te gebeuren waar je paard geregistreerd staat! Het aanmelden moet alleen gebeuren door een paspoortuitgevende instantie. Zoals een paar pagina's terug genoemd kan je nu bijv. tijdelijk bij het Tinkerstamboek voor 15 euro je paard aan laten melden. Dat is een stuk voordeliger dan bij sommige andere stamboeken waar je voor lidmaatschap en overschrijven al gauw 180 euro kwijt bent!
Dit kan je dus ook doen mocht je een import hebben die nooit officieel overgeschreven is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:45

DuoPenotti schreef:

Denk dat als je aan degenen vraagt die veel ervaring hebben met RVO (veehouders), deze zullen zeggen dat die kans minstens 99,99999% is :D :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:45

Wat als je een shetlander hebt die nog op naam van de fokker staat? Ik heb mijn eerste wel laten opsturen naar het stamboek en van eigenaar laten veranderen, maar dit met mijn jongste niet gedaan. Dit omdat het toch niet rechtsgeldig is mocht er ooit een rechtszaak over zijn eigendom komen. ( Wat ik niet verwacht).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:48

Paspoort op naam heeft er niks mee te maken dit hoeft niet. Staat hier compleet los van

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:58

StalNollie schreef:
Paspoort op naam heeft er niks mee te maken dit hoeft niet. Staat hier compleet los van

Jij moet straks je eigen paard aanmelden op een locatie, lijkt me dan toch dat jij als eigenaar geregistreerd moet staan, en niet pietje van 20 jaar geleden die aan de andere kant van nederland woont. Als er dan een uitbraak van een ziekte is en ze willen iedereen op de hoogte brengen binnen een bepaalde straal dan heb je er nog niks aan

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:05

Maar het paard hoeft toch alleen maar op een ubn nummer te staan? Ik las nergens over registratie van het dier op je eigen naam zetten. Chipnummer lijkt mij dan voldoende. Niet alle paarden zitten bij een stamboek ook. Heb ooit in een ver verleden paard op mijn naam gezet maar al een aantal keren verhuisd. Zelf mijn eigen weitje met geitjes dus heb al een ubn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:14

zoals ik het begrijp gaat het puur om de locatie van het dier. Niet om wie de eigenaar is (dat zal later wel komen).

ze willen het chipnummer van het paard linken aan het ubn nummer van de locatie. Wie dit registreert maakt volgens mij ook niet uit. Meest praktisch is de locatie eigenaar (stalhouder)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:25

callippo schreef:
Er zijn een aantal zaken die ik niet goed snap, misschien hebben jullie daar een uitleg voor?

1) wat zegt de EU precies over registratie? In NL moet véél meer geregistreerd worden dan in Dld, dat klinkt voor mij alsof NL zélf meer details wil vastleggen (Waarom??)

2) Van pensionhouders snap ik nog dat er graag aan voldaan wordt, maar met een paar pony's op een weitje: waarom zou je dit willen? Waarom ga je er je best voor doen dit snel te regelen? Waar zit jouw motivatie om hieraan te voldoen?

2) Mijn vraag is eigenlijk waarom niet? Hier hebben we ook maar 2 pony's aan huis staan. Maar het UBN nummer aanvragen was in 5 minuten zelfs via mijn mobiele telefoon geregeld. Het registreren van de paarden is nog niet mogelijk, dus daar kan ik nog niet over oordelen.

Natuurlijk zal de kans klein zijn dat er controle komt, maar ik heb het liever gewoon goed op orde

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:30

Hoe gaan jullie het straks allemaal bijhouden? Zelf in Excel of met een speciaal programma? Wij hebben 10+ ponies.

Wij huren van diversen mensen stukken land, begrijp ik het nu goed dat de eigenaren van het land, zich dan ook moeten registreren met een UBN nummer? En dan wij ook nog apart?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:34

de eigenaar van het land of de stal moet het ubn nummer aanvragen en de aanwezige paarden registreren. per adres/kavel/perceel kan maar 1 ubn nummer worden aangevraagd.
zoals ik het begrijp.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:53

juval schreef:
de eigenaar van het land of de stal moet het ubn nummer aanvragen en de aanwezige paarden registreren. per adres/kavel/perceel kan maar 1 ubn nummer worden aangevraagd.
zoals ik het begrijp.

Dat lijkt me dan wel raar toch? Die mensen hebben verder niks met onze ponies te maken? Als we er dan 1 uithalen moeten hun dan ook weer aangeven?