PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:36

Loretta schreef:
Daar kom je dus op het ideologische aspect waar je nooit uit zult komen. Dan gaat het niet meer over klimaat, stikstof en andere milieuzaken. Dan kom je op een discussie die bijna religieus van aard is.

En dat is dus ook nódig, zo'n ethische of zoals jij het noemt ideologische discussie, als het letterlijk gaat over het leven en lijden van levende wezens. Dat zijn geen producten en cijfers, dat zijn levende wezens waarbij ethiek essentieel is. Daar is niks religieus aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:37

Loretta schreef:
brokjes schreef:
Veeteelt blijft wel veeteelt. Slachten blijft ook slachten, helaas. Als er vlees gegeten wordt trekt het dier altijd aan het kortste eind. Dus in een diervriendelijke veeteelt geloof ik gewoon niet omdat veeteelt in essentie, in mijn ogen, onvriendelijk is.

Daar kom je dus op het ideologische aspect waar je nooit uit zult komen. Dan gaat het niet meer over klimaat, stikstof en andere milieuzaken. Dan kom je op een discussie die bijna religieus van aard is.

Het is een lastig punt inderdaad..

Ik hoop alleen dat mensen zich wat vaker zouden verplaatsen in dieren. En zich kritisch zouden afvragen of hun handelen niet alleen in belang van zichzelf is, maar of het dier daar ook wat aan heeft. Ik geloof erin dat bijna iedereen (zeker op een forum als Bokt) van dieren houdt en dus wel het beste met ze voor heeft, maar er nog niet altijd naar handelt.
En het gebruik maken van dieren zit onwijs erg ingebakken in onze cultuur, dus ermee stoppen is gewoonweg niet makkelijk. Maar wel zeker mogelijk en dat verkondig ik graag als veganist ( := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:40

superpony schreef:
brokjes schreef:
Veeteelt blijft wel veeteelt. Slachten blijft ook slachten, helaas. Als er vlees gegeten wordt trekt het dier altijd aan het kortste eind. Dus in een diervriendelijke veeteelt geloof ik gewoon niet omdat veeteelt in essentie, in mijn ogen, onvriendelijk is.

Natuurlijk niet.

Hoe een dier gehouden wordt, maakt elk verschil voor het dier. En hoe het daarna op transport moet, hoelang en hoe het geslacht wordt ook.

Dat er geslacht moet worden, kom je niet onderuit, maar het kan echt wel met wat meer respect voor levende wezens.

Nu wordt er vaak nog netter om gegaan met tulpen of asperges bij wijze van, dan dieren richting slachthuis.
En ja, vaker van dichtbij gezien en het deed me altijd al veel. Maar nu we zelf varkens hebben, weet ik nog beter waar ze op reageren, wat de geluiden betekenen etc.

Wie heeft er dan ooit verzonnen dat dieren minder bestaansrecht hebben? Of dat wij daarover mogen beslissen en ons meer voelen om ze zo te behandelen?

Waarom eten we elkaar niet? ( niet dat ik DAT zou willen, want............ieuw )

Maar het is pure egoisme dat alles zo moet blijven, omdat mensen goedkoop veel vlees willen eten.

Meer slachthuizen en dichterbij, zou ook al veel kunnen schelen. Maar goed, regels......

Ik vind dat je hele mooie dingen zegt zoals: wie heeft er verzonnen dat dieren minder bestaansrecht hebben als mensen. En waarom eten we elkaar niet?
Beide hele goede vragen.

Maar dat je er niet onderuit komt dat er geslacht moet worden, dat is misschien niet helemaal waar..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:43

Askja schreef:
Slachten kan echt wel op een diervriendelijke wijze. Wij hebben vlees van een varken in onze vriezer dat hier vlakbij is opgegroeid op een weilandje met andere varkens, en lokaal geslacht is door een slachter die zorgvuldig te werk gaat. Dat is iets heel anders dan de horrortaferelen die zich in grote slachterijen voordoen - dat die bedrijven ueberhaupt nog open zijn is een grof schandaal.
Maar je kunt uiteraard ook principieel tegen slachten zijn. Prima, dan eet je geen vlees. Je kunt dat alleen niet als norm opleggen, het is een strikt individuele keuze.

Klopt helemaal. Al vind ik het soms wel jammer dat die keuze er nog is haha. Maar goed, extremisme.. :P

Natuurlijk zit er een verschil in de manier van houden, de manier van transport en de manier van slachten. Dat kan je slecht of beter doen. Maar diervriendelijk slachten? Is dat niet zoiets als mensvriendelijke slavernij? Iets wat gewoonweg onmogelijk?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:43

brokjes schreef:
Ik hoop alleen dat mensen zich wat vaker zouden verplaatsen in dieren. En zich kritisch zouden afvragen of hun handelen niet alleen in belang van zichzelf is, maar of het dier daar ook wat aan heeft. Ik geloof erin dat bijna iedereen (zeker op een forum als Bokt) van dieren houdt en dus wel het beste met ze voor heeft, maar er nog niet altijd naar handelt.
En het gebruik maken van dieren zit onwijs erg ingebakken in onze cultuur, dus ermee stoppen is gewoonweg niet makkelijk. Maar wel zeker mogelijk en dat verkondig ik graag als veganist ( := )

Als veganist leven is voor veel mensen echt niet weggelegt. Hoe goed de adviezen en bedoelingen ook zijn, lukt dat echt niet iedereen. Kinderen die ook bij anderen willen eten en spelen. De kosten.......

En ik heb ook niks tegen het eten van dieren als het een beetje netjes zou kunnen.

Maar uit reacties zie je gewoon vaak dat mensen snel roepen wat ze is aangeleerd en niet zoveel verder kijken en nadenken.
Ik lees dat een trainer iets stoers roept en dan gaat de hele aanhang mee. Geen inhoudelijke opmerkingen, maar vooral belachelijk maken, afzeiken etc etc. En dus gesterkt door de aanhangers.

En we zijn allemaal hypocriet, want we eten wel een biefstukje of sommigen slachten hun eigen kip, maar volgens mij eet niemand zijn eigen hond of kat. Ik ook niet, dat voorop gesteld, maar zo zijn we,

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:46

brokjes schreef:
Klopt helemaal. Al vind ik het soms wel jammer dat die keuze er nog is haha. Maar goed, extremisme.. :P

Natuurlijk zit er een verschil in de manier van houden, de manier van transport en de manier van slachten. Dat kan je slecht of beter doen. Maar diervriendelijk slachten? Is dat niet zoiets als mensvriendelijke slavernij? Iets wat gewoonweg onmogelijk?

Wat versta je onder mensvriendelijke slavernij? Wel of niet werken is nu niet bepaald een keuze.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:48

brokjes schreef:
Maar dat je er niet onderuit komt dat er geslacht moet worden, dat is misschien niet helemaal waar..?

Als iedereen vegan zou worden niet nee. Maar dat is zeker in eerste instantie niet haalbaar. Daar moeten ook weer alternatieven voor komen, die ook weer niet allemaal even milieuvriendelijk zijn bijv.

En ik zie dan inderdaad bepaalde diersoorten verdwijnen die ik toch graag zie. Wil je ze dan in een dierentuin? Ook niet zo best in vele ogen.
Of denk je dat mensen hobbymatig koeien, varkens en kippen gaan houden en blijven houden? Als mensen de eieren niet meer mogen eten, gaan veel kippen de deur uit.

Mensen doen elkaar pijn, dus dierenleed hou je ook altijd. Maar je kan mensen bewuster maken en vooral iets doen aan de reacties uit bepaalde hoeken. Kijken of je die mensen toch kan voorlichten en hun kan leren dat welzijn echt beter moet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:49

superpony schreef:
En we zijn allemaal hypocriet, want we eten wel een biefstukje of sommigen slachten hun eigen kip, maar volgens mij eet niemand zijn eigen hond of kat. Ik ook niet, dat voorop gesteld, maar zo zijn we,

Sowieso ben ik geen fan van vlees van roofdieren, dus zelfs al zou het normaler zijn, dan zou ik het nog laten staan.

hier ook steeds meer zoekende naar 'zo diervriendelijk mogelijk' biologisch vlees en dat is op het franse platteland gelukkig best te vinden. En wild natuurlijk, vriezer ligt vol.

Verder, over maatregelen qua transport, max 2 uur en niet buiten EU, daar gaat een flink stuk markt verloren dan, zoveel paarden die worden geexporteerd. Ik heb enkel ervaring met tinkers, maar ook die gaan regelmatig over de oceaan heen.

Niet insemineren, mmmhz, ik denk dat dat voor een groott deel fokkerij een flinke strop gaat worden. En dat dit deel van de fokkerij naar net over de grens verschoven gaat worden ook dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:49

Loretta schreef:
brokjes schreef:

Wat versta je onder mensvriendelijke slavernij? Wel of niet werken is nu niet bepaald een keuze.

Werken anno 2021 of slaaf zijn is wel een ander verhaal vind ik.
Maar je kunt er voor kiezen om niet te werken hoor, dan kan je misschien bij een van je familieleden inwonen. Of je verhuisd naar een onbewoond gebied en gaat daar in een tent zitten en eigen eten verzamelen? Maar de meeste mensen willen toch vanalles, boodschappen, kleding, huis. Dus dan kies je ervoor om te werken. Slaven hadden geen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:54

superpony schreef:
brokjes schreef:

Als veganist leven is voor veel mensen echt niet weggelegt. Hoe goed de adviezen en bedoelingen ook zijn, lukt dat echt niet iedereen. Kinderen die ook bij anderen willen eten en spelen. De kosten.......

En ik heb ook niks tegen het eten van dieren als het een beetje netjes zou kunnen.

Maar uit reacties zie je gewoon vaak dat mensen snel roepen wat ze is aangeleerd en niet zoveel verder kijken en nadenken.
Ik lees dat een trainer iets stoers roept en dan gaat de hele aanhang mee. Geen inhoudelijke opmerkingen, maar vooral belachelijk maken, afzeiken etc etc. En dus gesterkt door de aanhangers.

Hypocrisie zit wel in de mens, dat denk ik ook. Maar als je je bewust bent van je eigen hypocriete gedachten kan je wel veranderingen aanbrengen in je gedrag.
Het is toch eigenlijk ook best raar om wel kip of koe te eten maar niet je eigen hond of kat?

Dat veganisme niet voor iedereen is weggelegd, ik denk dat het wel kan. Vleesvervangers en allerlei hippe producten zijn inderdaad duur. Maar als je veel zelf maakt, naar de markt gaat en grote hoeveelheden maakt is het niet duurder. Maar het kost vooral inspanning.
En je hoeft het niet perfect te doen. Een kind die in een ander huishouden een keer iets niet vegans eet, laat gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:55

superpony schreef:
Als iedereen vegan zou worden niet nee. Maar dat is zeker in eerste instantie niet haalbaar. Daar moeten ook weer alternatieven voor komen, die ook weer niet allemaal even milieuvriendelijk zijn bijv.

Maar niet iedereen wordt vegan.

Tiepfoudt

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:58

Vraagje aan de veganisten hier: letten jullie er ook op dat de groenten die je koopt niet met dierlijke mest geteeld is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:02

Tiepfoudt schreef:
Vraagje aan de veganisten hier: letten jullie er ook op dat de groenten die je koopt niet met dierlijke mest geteeld is?

Interessante vraag!
Ik maak zelf compost van gft afval dus geen dierlijke mest.
Bij groenten die ik koop let ik daar niet op maar ik denk eigenlijk niet dat ik daar bezwaar tegen zou hebben omdat geen enkel dier (zover ik weet) gehouden wordt met het doel om mest te produceren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:05

brokjes schreef:
Het is toch eigenlijk ook best raar om wel kip of koe te eten maar niet je eigen hond of kat?

Nee, kip eet insecten en keukenafval, koe gras dus dingen die de mens niet eet/kan eten. Hond/kat eet vlees wat de mens ook kan eten. Het is dus niet verstandig om hond/kat te houden als voedseldier, aangezien wat zij eten direct door de mens gegeten kan worden. En aangezien vlees heel lang een schaars goed was, wil je dat niet aan een voedseldier voeren, die voer je wat jij niet eten kan zodat je via die omweg voedsel op voorraad kan houden. Dieren die mensenvoedsel eten zijn daarmee een soort statussymbool (succesvol jager) en zullen een veel belangrijkere taak hebben die het delen van een kostbare voedselbron rechtvaardigd. Zoals bewaking huis en voedsel, jachtmaatje en bestrijding ongedierte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:06

Tiepfoudt schreef:

Ik vraag me dan wel serieus af hoeveel jaar landbouwgrond het uit houdt op plantaardige mest. Maar ook dat is helaas eindig. Dan kom je weer uit op een ander kwaad namelijk kunstmest.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:15

Moderatoropmerking:
Inmiddels is de discussie hier behoorlijk afgedwaald van het oorspronkelijke artikel. Er zijn andere topics op Bokt waar gesproken kan worden over veganisme/vegetarisme, dus we zouden vanaf nu graag zien dat het gesprek daarover niet langer in dit topic wordt gevoerd. Het gesprek kan voortgezet worden in een ander topic of via PB. Alvast bedankt! :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:17

Ragdollcat schreef:
Captain schreef:
Met het insemineren an sich heb ik geen moeite, wel met al dat spoelen, hengstig spuiten etc. er omheen.

Vind ik ook en ik vind het klonen en draagmerrieschap ook verboden moet worden.

Vind het walgelijke praktijken.

+1. En ik voeg eraan toe dat ik zelfs het insemineren te ver vind gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:19

Het is me nog niet echt duidelijk welk probleem de PVDD nu probeert op te lossen met een verbod op insemineren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:20

Loretta schreef:
Tiepfoudt schreef:

Ik vraag me dan wel serieus af hoeveel jaar landbouwgrond het uit houdt op plantaardige mest. Maar ook dat is helaas eindig. Dan kom je weer uit op een ander kwaad namelijk kunstmest.

Als je vruchtbaarheid snel wil opbouwen, dan doe je dat via begrazing.
Kunstmest kan enkel werken zolang er genoeg organisch materiaal in die grond zit, zakt die onder de 2-4% dan is het geheel einde oefening. Ploegen zorgt voor oxidatie en blootstelling aan zonlicht en vreet alles bij elkaar dat organisch materiaal heel rap op. Dat maakt monocultuur & kunstmest methode tot een vorm van mijnbouw, mogelijk gemaakt door eeuwen van wisselteelt met vee (5 jaar cyclus, 4 jaar gras voor 1 graanoogst). En de opbouw door bos en wilde grazers daar voor. Dat maakt de teelt van 1 jarige planten niet duurzaam ongeacht of de mens ze direct of indirect zou eten. Het is ook de reden dat er constant naar nieuwe landbouwgrond gezocht wordt, de oude raken nl door de gebruikte methodes altijd uitgeput. Daarnaast is monocultuur ook enkel mogeliijk met forse onderdrukking van allerlei insecten (plagen, want heel veel voedsel bij elkaar) en ongewenste planten. Op grasland zijn die 10tallen verschillende spinnen, torretjes, etc. zo'n probleem niet. Meer soorten gras en kruiden is wel wenselijk, maar vrij simpel mogelijk, duurzaam ploegen bestaat niet.

juval

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:28

Ik vind insemineren diervriendelijker dan de hengst/stier/beer op de dieren loslaten. Dat geeft een veel groter risico voor dier en mens.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:31

Loretta schreef:
Het is me nog niet echt duidelijk welk probleem de PVDD nu probeert op te lossen met een verbod op insemineren.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er paarden mee worden bedoeld. Het is dan ook wel een misleidend artikel met een nog misleidendere titel om op een paardenforum te gooien, terwijl er ook in staat dat het helemaal nog niet duidelijk is welke dieren ze eigenlijk bedoelen. :roll: Het argument snap ik zeker wel als het gaat om het aan de banden leggen van de intensieve veehouderij; door inseminatie te verbieden kan dit namelijk denk ikniet meer bestaan zoals het momenteel bestaat. Het houden van vee voor voedsel is in mijn ogen dan ook niet heel erg, zolang het niet op de schaal gebeurt die nu gangbaar lijkt.
Voor paarden zie ik niet helemaal in waarom het verboden zou moeten worden, tenzij het argument voor een natuurlijker bestaan er in meespeelt. Dus merrie wilt niet gedekt worden -> merrie wordt niet gedekt. Lijkt me ook best okay.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:45

BaileyMix schreef:
En dat is dus ook nódig, zo'n ethische of zoals jij het noemt ideologische discussie, als het letterlijk gaat over het leven en lijden van levende wezens. Dat zijn geen producten en cijfers, dat zijn levende wezens waarbij ethiek essentieel is. Daar is niks religieus aan.

Amen.
Het is misselijkmakend hoe de mens omgaat met alles wat leeft, alles gebrand op winstoogmerk. Gevoelens, pijn en lijden doen er niet meer toe als het meer opleverd.

Dus ja, gráág dit soort discussies!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:45

https://www.partijvoordedieren.nl/uploa ... n-2021.pdf

P 22, gerelateerd aan 'plofdieren'. Maar deze zin lijkt wel weer behoorlijk generiek: 'Een dierwaardig
bestaan betekent ook dat dieren zich op natuurlijke wijze kunnen voortplanten en niet langer
kunstmatig en veelvuldig geïnsemineerd worden'.

Volgens mij heeft het altijd al in het programma van de PVVD gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:59

Loretta schreef:

Natuurlijke gedragingen teruggeven aan de dieren. Dus zoveel mogelijk vrije beweging, natuurlijk kudde gedrag, natuurlijke eetgewoonten, en dus ook natuurlijkere voortplanting. Gewoon niet meer als mens zoveel willen bepalen voor de dieren. We zitten als mens zo'n beetje overal tussen.
Ik vind wel dat fokprogramma's ook onder de loep genomen mogen worden en niet alleen het insemineren.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:37

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald in verband met negeren moderatoropmerking
Laatst bijgewerkt door xingridx op 04-01-21 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderd ivm negeren moderatoropmerking