Dressuurlegende Totilas overleden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:34

Er zijn zeker toppaarden met de goede genen en daardoor ook een respectabele leeftijd.
Maar hoeveel paarden kost het om 1 paard aan de top te krijgen?
Die ruiters verslijten veel meer paarden dan er aan de top verschijnen

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:36

Ik heb, vanaf jonge leeftijd, zeer ernstige slijtage aan mijn nekwervels, maar toch nooit topsport gedaan ;)
Je kan niet altijd voor iedere blessure of ziekte of afwijking een verklaring vinden.

Ik heb Totilas een paar x gezien op wedstrijden en de laatste keer in Den Bosch op de HK, ik vond het altijd zeer opvallend hoe het leek of hij genoot van het publiek en het applaus. Hij leek wel een entertainer.

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:44

Waarom word er door gediscussieerd?

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:49

Ik vond het altijd een heel pakkende combinatie Totilas met Edward Gal, bezorgde me kippenvel.
Het is jammer hoe het gelopen is allemaal.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:50


chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:51

Jeetje Clasical blijf je aan de gang! Ik ga temmen, je vergalt een heel topic.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:53

Totilas was een voorbeeld van een paard wat plezier had in zijn werk en die groeide in de ring met veel publiek om zich heen. Dat zijn de beste en het mooist om naar te kijken

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:01

chanicha schreef:
Jeetje Clasical blijf je aan de gang! Ik ga temmen, je vergalt een heel topic.

Het is juist goed dat ze hiervoor een ander topic linkt. Wat ja, ik vind er (ook) wat van. Houd ik hier verder ook mn mond ;)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:46

Clasical schreef:
Er zijn zeker toppaarden met de goede genen en daardoor ook een respectabele leeftijd.
Maar hoeveel paarden kost het om 1 paard aan de top te krijgen?
Die ruiters verslijten veel meer paarden dan er aan de top verschijnen



Mooi dat het bij de paarden die 30 worden aan de genen ligt en de paarden die helaas bij 18 het hoekje omgaan het aan de trainingsmethodes ligt }:0

Ontopic. Ja hij had (door er de nadruk op te leggen in de manier van rijden) een enorm theatraal voorbeen, maar hij ging overall fantastisch door het lijf en had een waanzinnige verzameling. Nog los van zijn instelling, zo fijn!
Hij werd al jaren gemist in de sport, maar nu helaas ook 'in het echt' Ik vond het altijd mooi om te zien hoe liefdevol Edward over hem sprak: altijd lovend, altijd met bewondering en heimwee..

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:59

Ach, typisch Totilas om zelfs na overlijden de tongen zo los te doen maken :')

Anoniem

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:01

Wel jammer dat een IM topic in dit verzandt, omdat sommige mensen graag hun 'kennis' willen laten horen.

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:11

Heleennn schreef:
Nog een mooie foto van een jonge Totilas, met zijn toenmalige amazone Jiska. Het blijft een bloedmooi paard met enorm veel uitstraling inderdaad!

[ [url=m/Nd9hnU.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Foto uit bitmagazine, jaargang 2013)

Wat mooi zo in zijn jongere jaren, bedankt voor het delen! <3

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:19

Ayasha schreef:
Bonfire was 30, Salinero is 26 en alive and kicking. Niet echt jong zeg maar.


Dat bedoel ik ook, was met een sarcastische ondertoon... niet letterlijk.
Alle door mij genoemde dieren beoefenden "moderne" dressuur op top niveau, waren of zijn oud geworden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:22

c_alsemgeest schreef:
Ayasha schreef:
Bonfire was 30, Salinero is 26 en alive and kicking. Niet echt jong zeg maar.


Dat bedoel ik ook, was met een sarcastische ondertoon... niet letterlijk.
Alle door mij genoemde dieren beoefenden "moderne" dressuur op top niveau, waren of zijn oud geworden.

Gribaldi is niet oud geworden. Of 17 moet je definitie van oud zijn, dat kan.

CharleyT
Berichten: 4027
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:48

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-12-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:53

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-12-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:28

c_alsemgeest schreef:
Gini schreef:
Totilas, altijd al een dubbel verhaal gevonden.
Aan de ene kant de pracht en de emotie, aan de andere kant het besef van wat topsport is en doet met een paard.

Ja Jazz, Gribaldi, Bonfire... allemaal jong gestorven en volledig versleten... Nadine, next one, Frits, Sunrise en Salinero staan er ook maar rot bij op dit moment.
En die hebben er echt heel wat KM's op zitten.

Ga hier even op IM kijken op het forum. Genoeg recreatieve beestjes die zijn gegaan aan blessures of koliek.


Mag ik in dit droevige topic nog het recht hebben op mijn eigen mening en eigen soort verdriet? Of moet dit een discussie worden waarbij jij me probeert te overtuigen van jouw gelijk?

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:37

Dat is in essentie wel de bedoeling van een discussie forum... inzichten delen en beargumenteren.
En bijzonder dat je het zo persoonlijk op vat, het maakt mij namelijk helemaal niet uit of jouw mening anders is dan die van mij.
En waar haal jij uit dat ik aan geef dat jij geen recht hebt op je eigen verdriet?
Jij geeft aan dat jij beseft wat topsport doet met een paard, ik geef een aantal andere voorbeelden van paarden die topsport hebben bedreven en waar het niets mee heeft gedaan op dat vlak.
Dat doet niks af aan het feit dat het verlies van Totilas voor veel mensen een grote impact heeft.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:49

Ik deel mijn visie, jij antwoordt er met een dosis flink sarcasme op en dan mag ik het niet persoonlijk opvatten? Ok.
Ik heb het specifiek over Totilas. Dus Totilas, het paard waarover het in dit topic gaat. Mijn zinnetje tekst is mijn visie over de levensloop van Totilas, heel specifiek. Die zwarte hengst die nu overleden is. Totilas dus.
Niet over de vele andere paarden die deze aardbol sieren. Ik zie dus geen nood in een algemene discussie over "de effecten van topsport op paarden" in een topic zoals dit. Nogmaals, het gaat over Totilas en daar is de topsport niet lief voor geweest, vind ik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:53

Popstra schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.


Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-12-20 11:55, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

silvia58

Berichten: 1838
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:21

Stille meelezer hier . |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:44

c_alsemgeest schreef:
Dat is in essentie wel de bedoeling van een discussie forum... inzichten delen en beargumenteren.
En bijzonder dat je het zo persoonlijk op vat, het maakt mij namelijk helemaal niet uit of jouw mening anders is dan die van mij.
En waar haal jij uit dat ik aan geef dat jij geen recht hebt op je eigen verdriet?
Jij geeft aan dat jij beseft wat topsport doet met een paard, ik geef een aantal andere voorbeelden van paarden die topsport hebben bedreven en waar het niets mee heeft gedaan op dat vlak.
Dat doet niks af aan het feit dat het verlies van Totilas voor veel mensen een grote impact heeft.

Mwa, Gribaldi ging met pensioen omdat ie ging staken. En hij werd ook maar 17. Dus niet echt een goed voorbeeld, denk ik.

denisesilver

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:55

c_alsemgeest schreef:
Dat is in essentie wel de bedoeling van een discussie forum... inzichten delen en beargumenteren.
En bijzonder dat je het zo persoonlijk op vat, het maakt mij namelijk helemaal niet uit of jouw mening anders is dan die van mij.
En waar haal jij uit dat ik aan geef dat jij geen recht hebt op je eigen verdriet?
Jij geeft aan dat jij beseft wat topsport doet met een paard, ik geef een aantal andere voorbeelden van paarden die topsport hebben bedreven en waar het niets mee heeft gedaan op dat vlak.
Dat doet niks af aan het feit dat het verlies van Totilas voor veel mensen een grote impact heeft.

Maar goed dat dit geen in memoriam topic van een bokker is. Je zou maar je paard af hebben moeten staan en een hele discussie over je heen krijgen :roll:

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:02

_San87_ schreef:
Mwa, Gribaldi ging met pensioen omdat ie ging staken. En hij werd ook maar 17. Dus niet echt een goed voorbeeld, denk ik.


Gribaldi is overleden aan een scheur in de aorta, dus niet echt iets waar ze wat aan konden doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:20

Kaitlyn schreef:
_San87_ schreef:
Mwa, Gribaldi ging met pensioen omdat ie ging staken. En hij werd ook maar 17. Dus niet echt een goed voorbeeld, denk ik.


Gribaldi is overleden aan een scheur in de aorta, dus niet echt iets waar ze wat aan konden doen.

Hij was toen wel al even op pensioen omdat ie het nie meer deed.