Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:03

Wat te doen met het meisje dat aan de lopende band zwart paarden corrigeerd en weer verkoopt? Wat te doen met het meisje dat naast haar kantoorbaan gerust 20 uur lesgeeft?? Kwa rijkunst zijn beiden groepen vaak echte amateurs...

Katja

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:20

Nou dat dus. En eentje die al 5 EK’s heeft gereden en nu niet in een kader zit kan dan weer amateur zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:06

Tja. Helemaal waterdicht ga je nooit meer krijgen. Maar de echte profs (en we weten allemaal wel de namen het zijn die elke regio en NK wel domineren in het L, M en Z) filter je er dan wel uit. En dat zijn geen mensen die zwart trainen of handelen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:19

Focussed schreef:
Tja. Helemaal waterdicht ga je nooit meer krijgen. Maar de echte profs (en we weten allemaal wel de namen het zijn die elke regio en NK wel domineren in het L, M en Z) filter je er dan wel uit.

Dit inderdaad. De B tm Z is de basis, die toch bedoeld is voor amateurs. Dat een (semi) prof jonge paarden wil starten, tuurlijk geen probleem, hebben ze recht op. Maar laat de (regio) kampioenschappen B tot Z2 gewoon een feestje zijn, voor de amateurs.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:59

Het probleem dat ik met deze regeling heb is dat het nog steeds geen verschil toont tussen professionals en amateurs. Een Z-ruiter is niet automatisch een 'goede' ruiter/amazone. Ik denk dat de KNHS beter verschil kan maken tussen amateurs en professionals door middel van de definitie die eerder is gelinkt vanuit België (vgm).

Ik ken genoeg amateurs die voor het eerst met hun paard Z1 rijden, en die dan een jonger paard hebben gekocht om nog een keer zelf op te leiden. Dit zijn niet mensen die thuis komen met 250+ punten dus ik zou geen reden zien dat zij niet hun 'top' paard in het Z1 mogen starten om hun jongere paard nog in de L1 te kunnen starten. Er zijn ook zat ponykinderen die dan hun Z pony hebben en een opvolger hebben of ook een paard omdat ze binnenkort moeten overstappen ivm lengte/leeftijd oid.

Ik las ook ergens dat iemand zei "als je 75+ scoort hoort je niet in die klasse thuis" en daar ben ik het ook niet mee eens. Als een amateur zijn paard goed voor elkaar heeft en hard werkt kunnen zij ook 75% rijden. Dat is toch ook de bedoeling? Beloon iets wat goed op niveau is! Als er een amateur een paard van 5 rijd in de M (hoger mag niet ivm met leeftijd) en die komt thuis met 75%, waarom zouden ze dan niet in die klasse horen? Dat is iemand die netjes zijn proef heeft gereden en hard heeft getraind. Dat zijn JUIST de mensen die goed zijn voor de amateursport.

De KNHS slaat gewoon mis met de verdeling B tm M en het Z. Maak een definitie voor professionals en amateurs en baseer het daar op. Dan blijft er ook nog meer competities tussen de niveaus. Er is al een split tussen basis- en subtopsport.

Iedereen heeft natuurlijk ook kritiek dat professionals d'r tussen rijden maar er is op het moment niet iets 'anders' als wedstrijden. Er is geen verschil dus wat moeten ze anders? Je kan wel zeggen dat ze dan thuis moeten blijven tot een bepaald niveau maar de jonge paarden moeten ook ervaring, en/of klassering wat dient voor verkoop, omdat dat ook gewild is door AMATEUR ruiters ivm regeling over wie wat en hoe mag starten.

Professionals staan ook onder druk van eigenaren, de mensen die hun betalen om hun paarden te rijden. Die vragen of hun paarden gestart kunnen worden, of die hun fokproduct als NK Kampioen willen zien. Als de ene prof nee zegt, zegt de andere wel ja. Aan het eind van de dag is dat hun werk en moeten ze geld verdienen dus eigenaren blij maken is ook grotendeels een rede dat ze mee doen in de basissport.

Het is niet mogelijk om het perfect te krijgen, of course, maar met dat verschil zal je al snel zien dat mensen niet mee gaan doen als ze er "technisch gezien" bij kunnen of niet bij horen want uit eindelijk komt dat te licht en staan ze eerder voor gek dan als ze gewoon netjes rijden waar ze horen.