Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:03

Marije_jiplover schreef:
@Mizora: dat is alleen voor paarden in Nederland.
Chippen is Europees gezien nog niet zólang verplicht en er lopen heel wat Europese paarden in Nederland rond, waarvan het gros van voor 2009 nog niet gechipt is (en dat dus ook niet hoeft te zijn).

Bij het importeren naar Nederland moet sinds 2004 het paard zo snel mogelijk na binnenkomst gechipt zijn. Dus ook daar gaat het om de dieren vanaf 2004 (met dank aan een bokt-topic uit 2007 van iemand die het zeker wilde weten). Uiteraard tot 2009 wel de mogelijkheid tot dna- registratie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:06

Nee dat is dus niet meer zo met paarden die vanaf 2009 geïmporteerd zijn.
Wanneer die correct geïdentificeerd waren volgens de EU regelgeving (en dus niet de strengere regelgeving vanaf 2004 in NL) hoeft er niks alsnog gechipt te worden.

Popstra

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:28

Je paard moet wel degelijk gechipt zijn. Als ik over de grens ga moet ik bij de NVWA mijn paarden laten keuren. Ik moet overal mijn papieren kunnen tonen en overal moet de chip kunnen worden gecheckt of de papieren daadwerkelijk bij het paard horen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:33

Wanneer een paard voor 2010 is geboren en toen correct geïdentificeerd was, dus een compleet paspoort met hoofstuk medische behandeling én volledig beschreven signalement én ingetekende schets, hoeft het paard ook bij dergelijke keuringen van de NVWA géén chip te hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:36

Marije_jiplover schreef:
Wanneer een paard voor 2010 is geboren en toen correct geïdentificeerd was, dus een compleet paspoort met hoofstuk medische behandeling én volledig beschreven signalement én ingetekende schets, hoeft het paard ook bij dergelijke keuringen van de NVWA géén chip te hebben.

Alleen als er ook DNA-test bij is.
Zo niet dan moeten ze alsnog gechipt worden.
https://www.delingehoeve.nl/paarden/keu ... d%20worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:40

Moet wel anders kom je in de problemen in het buitenland tijdens een check...
Ooit wel eens in Zwitserland geweest met je paard? Daar wil je echt niet bij de grens komen te staan met een paard wat niet gechipt is. Ze laten je rustig een halve dag staan en dan kun je alsnog rechtsomkeert naar huis!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:42

Marije_jiplover schreef:

Er word tijdens aanvraag van de keuring niet naar de leeftijden van de paarden gevraagd maar ze worden bij de controle wel gelezen door de arts dus hoe verklaar je dat?

Ik ga al jaren meerdere keren per jaar over de grens met verschillende paarden in verschillende leeftijds categorieën. Allen moeten gechipt zijn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:30

Popstra schreef:
Marije_jiplover schreef:

Er word tijdens aanvraag van de keuring niet naar de leeftijden van de paarden gevraagd maar ze worden bij de controle wel gelezen door de arts dus hoe verklaar je dat?

Ik ga al jaren meerdere keren per jaar over de grens met verschillende paarden in verschillende leeftijds categorieën. Allen moeten gechipt zijn

Bij de aanvraag hoef je dat idd niet door te geven, dat ziet de dierenarts wel als die het paard en paspoort komt controleren.

Standaard gaat de reader erlangs, omdat idd het gros van de paarden in Nederland inmiddels wel gechipt is.
Maar een niet gechipt paard wat wel conform de regels geïdentificeerd is, wordt dus bekeken aan de hand van de schets en het beschreven signalement of paspoort en paard bij elkaar horen.
En krijgt daarna gewoon een traces certificaat om de grens over te mogen.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/export- ... -6-paarden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:36

Popstra schreef:
Ooit wel eens in Zwitserland geweest met je paard? Daar wil je echt niet bij de grens komen te staan met een paard wat niet gechipt is. Ze laten je rustig een halve dag staan en dan kun je alsnog rechtsomkeert naar huis!

Zwitserland is geen EU land, dus het kan dat daar de eisen strenger zijn.

Maar er zijn vooral nog aardig wat Duitse paarden die niet gechipt zijn.

Er zijn ook heel veel oudere paarden die wel als veulen al een paspoort hadden (met beschreven signalement én ingetekende schets) en op latere leeftijd alsnog gechipt. Dat is oa omdat veel mensen dus ten onrechte denken dat dat verplicht is.

Ik zie in mijn werk bv Hongaarse paarden met een Franse chip nu in Nederland voor export komen.
En ook zat Duitse paarden met Nederlandse chip erin.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:01

Het was dat ik met m’n ene oudje 15 jaar terug wedstrijden wilde rijden, dat ik voor beiden paspoorten en chips heb geregeld. Maar ik kan me voorstellen dat ik met het andere oudje (28 jaar) anders geen paspoort had aangevraagd. Paard is al járen met pensioen, komt het erf (thuis) nooit af, mankeert nooit wat (afkloppen).
En zo’n nieuw KWPN paspoort incl chippen is behoorlijk prijzig, terwijl dit paard al stamboek papieren had.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:41

Marije_jiplover schreef:
Popstra schreef:

Zwitserland is geen EU land, dus het kan dat daar de eisen strenger zijn.

Maar er zijn vooral nog aardig wat Duitse paarden die niet gechipt zijn.

Er zijn ook heel veel oudere paarden die wel als veulen al een paspoort hadden (met beschreven signalement én ingetekende schets) en op latere leeftijd alsnog gechipt. Dat is oa omdat veel mensen dus ten onrechte denken dat dat verplicht is.

Ik zie in mijn werk bv Hongaarse paarden met een Franse chip nu in Nederland voor export komen.
En ook zat Duitse paarden met Nederlandse chip erin.

En buitenlandse paarden met buitenlandse chip, zonder paspoort
Die krijgen in NL een ander paspoort.
Er komen er zat zonder enkel identificatiebewijs naar hier of zijn hier en worden als volwassen dier gechipt en voorzien van paspoort
Dan heb je enkel een nvwa registratie waar niks van de historie bekend is.
Dat zou anders moeten imo .