safina schreef:Ik denk dat Bianca de essentie van het column niet helemaal heeft begrepen. Ze licht er één ding uit en gaat daar uitgebreid op in. Maar aan de vraag in hoeverre je paarden mag gebruiken voor je eigen vermaak, plezier, inkomsten etc en in hoeverre ze daar ongemak van mogen ondervinden gaat ze verder helemaal aan voorbij.
Niet dat ik er antwoord op heb. Maar ik vind dat het column in het NRC je wel aan het denken zet over wat we aan het doen zijn en dat we daar soms behoorlijk ver in gaan.
Dit dus....
Bovendien geen begiftigd schrijfster, en je publiek aansprekend 'toeschrijven' is wel een voorwaarde wanneer je op papier een advocaat wilt zijn voor de sport.
De paardensport reguleert zichzelf maar moeizaam, en er is gewoon teveel leed, ellende, en de prestaties welke geleverd moesten worden in deze 'on-Nederlandse' hitte (levende wezens hebben minimaal 5 dagen nodig om aan nieuwe temperaturen te wennen, en vervolgens moeten ze nog getraind worden in diezelfde temperaturen na zo'n gewenningstijd om te kunnen presteren) waren niet fair en buitenproportioneel.
Met dat soort acties help je je eigen sport om zeep. Het onnatuurlijk houden van de dieren, de vele dwangmiddelen, de rücksichtslose ambitie van ruiters... het verbetert niet of nauwelijks. Dat daarmee de hele sector verdwijnt is niet ondenkbaar, en misschien maar goed. Mensen komen helaas altijd pas in actie wanneer het te laat is.