[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:01

Kendra schreef:
Ayasha schreef:
Dan zijn we stilaan aan het eind van de discussie, die zit voor mij in dezelfde categorie als WO II aanhalen bij racisme of politieke discussies. :) Het enige wat ik nog mis is iemand die zegt dat je veganist moet zijn om het te hebben over dierenwelzijn. :)

Opnieuw; in het ethhiek topic stond een erg mooie post die duidelijk weer gaf dat paarden wel degelijk voordeel hebben aan hun samenwerking met ons ook.

Bedoel je de post van oji op deze bladzijde?
oji @ [RT-D] Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Blijft een hele goede post in mijn ogen. :j

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:19

Elisa2 schreef:
Veel mensen die weinig van paarden weten vinden alles zielig..een bit in de mond is zielig. Ze weten vaak niet dat een paard een tandenloze ruimte heeft waar het bit ligt. Zwartmakerij door bepaalde activisten helpt hier ook niet echt aan mee.

Ze beseffen niet dat een groot paard die geen bit in wilt door negatieve associaties zijn hoofd omhoog doet en je er nooit meer bij kunt.

Een paard een klap geven is zielig, dat je dat moet doen omdat het anders over jou heen loopt met zijn 500 kilo en er niks meer van jou over blijft begrijpen ze niet. Simpelweg omdat ze zelf die ervaring niet hebben.
Deze mensen begrijpen vaak ook niets van leiderschap en hebben al problemen met de opvoeding van hun hond/ kinderen om het maar even zwart/ wit te zeggen.

Maar het tegenovergestelde van “zielig” is niet “normaal”. En dat is wat in mijn ogen misgaat in de verdediging van veel paardensporters. Alles wat je om het hoofd aanbrengt kan schade toebrengen, het is voor mijn plezier dat ik een stuur wil op mijn paard. Ja, dat probeer ik zo netjes mogelijk te doen met een goed passend hoofdstel en dito bit, gebruik geen spierkracht om de hals in een bepaalde houding te brengen, geef een jong paard de tijd om eraan te wennen en te leren dat hij mij heel blij maakt door het te accepteren, maar het blijft een machtsmiddel voor mijn plezier. En dat vergeten toch veel ruiters ;)

Zie je paard als een dolfijn in een aquarium, heeft water om in te zwemmen, krijgt vis te eten, en als ie er toch inzit kan je z’n brein nog een beetje prikkelen met training om stress van verveling te voorkomen, maar het blijft een opgesloten dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:23

Elisa2 schreef:
Kendra schreef:

Blijft een hele goede post in mijn ogen. :j

Dat was een hele goede post ja, maar er stond ook ergens iets in á la "zo lang wij goed zijn voor ons paard en het goed verzorgen,..." en ik denk dat het juist die 'goed' is die meer en meer in discussie komt te staan. Zijn wij wel nog zo goed voor onze paarden als dat we eigenlijk wel zouden kunnen zijn of als dat we denken? Je hoeft niet per sé een kwaadwillende dierenmishandelaar te zijn om het toch niet heel goed te doen. Waarmee ik uiteraard ook niet wil zeggen dat de meerderheid het per definitie slecht doet.

Maar het is dus juist dat goed-slecht, dat ethische dat meer en meer ter discussie komt. Niet op kap van die individuele ruiter, want die gaat ook maar mee met de ratrace. Maar is de ratrace zelf nog te verantwoorden?

wittepit

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:31

Precies Gini, we moeten goed voor ons paard zorgen, dat zou de basis moeten zijn. Dat goede zorgen is geen excuus voor wat we er vervolgens mee doen. Want dat blijft voor ons eigen plezier.
En goed zorgen bevat ook het besparen van een lijdensweg als het paard een been breekt, dat is prima uit te leggen aan een leek waarom dat bij een paard heel anders is dan bij een mens. Dat een wedstrijd gewoon doorgaat terwijl dat gebeurt is lastiger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:54

Kendra schreef:
Ayasha schreef:
Dan zijn we stilaan aan het eind van de discussie, die zit voor mij in dezelfde categorie als WO II aanhalen bij racisme of politieke discussies. :) Het enige wat ik nog mis is iemand die zegt dat je veganist moet zijn om het te hebben over dierenwelzijn. :)

Opnieuw; in het ethhiek topic stond een erg mooie post die duidelijk weer gaf dat paarden wel degelijk voordeel hebben aan hun samenwerking met ons ook.

:j die ja. :) Wist niet of die hier gelinkt mocht worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:46

wittepit schreef:
Elisa2 schreef:
Veel mensen die weinig van paarden weten vinden alles zielig..een bit in de mond is zielig. Ze weten vaak niet dat een paard een tandenloze ruimte heeft waar het bit ligt. Zwartmakerij door bepaalde activisten helpt hier ook niet echt aan mee.

Ze beseffen niet dat een groot paard die geen bit in wilt door negatieve associaties zijn hoofd omhoog doet en je er nooit meer bij kunt.

Een paard een klap geven is zielig, dat je dat moet doen omdat het anders over jou heen loopt met zijn 500 kilo en er niks meer van jou over blijft begrijpen ze niet. Simpelweg omdat ze zelf die ervaring niet hebben.
Deze mensen begrijpen vaak ook niets van leiderschap en hebben al problemen met de opvoeding van hun hond/ kinderen om het maar even zwart/ wit te zeggen.

Mee eens, maar je noemt nu ook twee uitersten terwijl er een heel groot grijs genuanceerd gebied tussen zit.

Maar het tegenovergestelde van “zielig” is niet “normaal”. En dat is wat in mijn ogen misgaat in de verdediging van veel paardensporters. Alles wat je om het hoofd aanbrengt kan schade toebrengen, het is voor mijn plezier dat ik een stuur wil op mijn paard. Ja, dat probeer ik zo netjes mogelijk te doen met een goed passend hoofdstel en dito bit, gebruik geen spierkracht om de hals in een bepaalde houding te brengen, geef een jong paard de tijd om eraan te wennen en te leren dat hij mij heel blij maakt door het te accepteren, maar het blijft een machtsmiddel voor mijn plezier. En dat vergeten toch veel ruiters ;)

Mee eens, maar je noemt nu ook twee uitersten terwijl er een heel groot grijs genuanceerd gebied tussen zit.

Spierkracht is totaal niet nodig met goed paardrijden, een paard beleren en opleiden gaat het makkelijkst als het dier positieve ervaringen op doet.

Ja er zijn mensen die het bit misbruiken, en andere dwangmiddelen gebruiken (hulpteugels etc.) maar ligt het aan het bit of aan de persoon die ermee omgaat?
Ik denk namelijk het laatste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:49

Kendra schreef:

Blijft een hele goede post in mijn ogen.

Dat was een hele goede post ja, maar er stond ook ergens iets in á la "zo lang wij goed zijn voor ons paard en het goed verzorgen,..." en ik denk dat het juist die 'goed' is die meer en meer in discussie komt te staan. Zijn wij wel nog zo goed voor onze paarden als dat we eigenlijk wel zouden kunnen zijn of als dat we denken? Je hoeft niet per sé een kwaadwillende dierenmishandelaar te zijn om het toch niet heel goed te doen. Waarmee ik uiteraard ook niet wil zeggen dat de meerderheid het per definitie slecht doet.

Maar het is dus juist dat goed-slecht, dat ethische dat meer en meer ter discussie komt. Niet op kap van die individuele ruiter, want die gaat ook maar mee met de ratrace. Maar is de ratrace zelf nog te verantwoorden?

Belangrijk is om te bepalen wat "goed" is en wat niet...wat is acceptabel en wat niet, wat is ethisch te verantwoorden en wat niet?
Ik zie in de sport nog wel een boel verbeterpunten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:02

Elisa2 schreef:
Ja er zijn mensen die het bit misbruiken, en andere dwangmiddelen gebruiken (hulpteugels etc.) maar ligt het aan het bit of aan de persoon die ermee omgaat?
Ik denk namelijk het laatste.

Goh, aan beiden denk ik.
Bewust en voortdurend hardhandig rijden, dat is uiteraard een beslissing van de ruiter.
Maar daarnaast gebruiken wij tuigage op en rond het paard die het gemakkelijker maakt om pijn/druk te bewerkstelligen.
Als iemand van zijn paard valt en aan de teugels blijft hangen, dan heeft die niet expres het paard pijn willen doen, maar dat maakt voor het paard niet uit. Die krijgt ineens 60 kilo in zijn mond hangen via een ijzeren staafje en ondergaat een paar seconden lang een indrukwekkende pijn. Of dat moedwillig was of per ongeluk zal hem een worst wezen >> PIJN!
Een slof, je kan het draaien of keren hoe je het wilt en ja, niet iedereen zal met volle kracht aan een slof gaan hangen, maar puntje bij paaltje is het gewoon een middel om extra hefboom te creëren. Om het paard een extra ongemak te laten voelen, wanneer die niet loopt zoals het moet. Wilt dat zeggen dat de slof per definitie hardhandig gebruikt wordt door de ruiter? Misschien niet. Maar we moeten ons er wel goed van bewust zijn dat een slof wel degelijk een dwangmiddel is. En dat je eigenlijk zelfs niet echt hardhandig moet zijn om met een slof al een zekere dosis druk/ongemak/pijn in de mond te creëren. Dat is juist de werking van de slof.

We gebruiken heel veel middelen om het paard te controleren die toch wel relatief snel een grote impact kunnen hebben, zelfs zonder het bewust verkeerd of hard te willen doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:09

Oja daarom mag de slof van mij ook direct afgeschaft worden, vreselijk middel.

Als iemand van zijn paard valt en aan de teugels blijft hangen, ja dat doet pijn. Maar ik ga er wel vanuit dat zoiets iets eenmaligs is en per ongeluk. Wat voor een bit/ neusriem er dan in en op hangt maakt natuurlijk ook uit voor het gehele plaatje.

Ik denk als je normaal omgaat met een zacht bit en je hebt fijn teugelcontact, dus niet vasthouden/ vastzetten, een ontspannen pols, meegaande hand dat je zeer fijn en pijnloos kan communiceren via het bit. (of bitloos, ik zie niet zoveel verschil tussen die 2)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:15

Op zich ben ik het daar echt wel mee eens hoor. Om die reden ben ik ook niet 100% anti-bit, maar ik kan er soms echt wel over mijmeren: hoe gek het eigenlijk is om een ijzeren staaf in de mond/muil van een dier te doen en dat een normale manier van controle vinden. :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:20

Veel bitten zijn al niet eens meer van ijzer, maar dat terzijde.
Iets om het hoofd knopen kun je dan net zo goed van afvragen is dat een normale manier van controle vinden. Paarden onderling doen dat ook niet.
Dus beide is bedacht door een mens. En per mens en per paard is het hoe dat paard dat ervaart.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:25

Ja tuurlijk. Ik denk gewoon graag over zulke dingen na, zonder meteen tot een conclusie te komen van 'bah slecht'. Dat is wat ethiek eigenlijk doet ook hè, nadenken over de grenzen van wat aanvaarden we als maatschappij en wat niet. :) Maar ok, dat hoort misschien beter thuis in het daarvoor voorziene topic over ethiek. :D Al zijn er de laatste tijd een paar topics die eigenlijk allemaal ontspruiten vanuit dit ethische vraagstuk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:30

safina schreef:
Ik denk dat Bianca de essentie van het column niet helemaal heeft begrepen. Ze licht er één ding uit en gaat daar uitgebreid op in. Maar aan de vraag in hoeverre je paarden mag gebruiken voor je eigen vermaak, plezier, inkomsten etc en in hoeverre ze daar ongemak van mogen ondervinden gaat ze verder helemaal aan voorbij.

Niet dat ik er antwoord op heb. Maar ik vind dat het column in het NRC je wel aan het denken zet over wat we aan het doen zijn en dat we daar soms behoorlijk ver in gaan.

Dit dus....
Bovendien geen begiftigd schrijfster, en je publiek aansprekend 'toeschrijven' is wel een voorwaarde wanneer je op papier een advocaat wilt zijn voor de sport.

De paardensport reguleert zichzelf maar moeizaam, en er is gewoon teveel leed, ellende, en de prestaties welke geleverd moesten worden in deze 'on-Nederlandse' hitte (levende wezens hebben minimaal 5 dagen nodig om aan nieuwe temperaturen te wennen, en vervolgens moeten ze nog getraind worden in diezelfde temperaturen na zo'n gewenningstijd om te kunnen presteren) waren niet fair en buitenproportioneel.

Met dat soort acties help je je eigen sport om zeep. Het onnatuurlijk houden van de dieren, de vele dwangmiddelen, de rücksichtslose ambitie van ruiters... het verbetert niet of nauwelijks. Dat daarmee de hele sector verdwijnt is niet ondenkbaar, en misschien maar goed. Mensen komen helaas altijd pas in actie wanneer het te laat is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:44

Gini schreef:
Op zich ben ik het daar echt wel mee eens hoor. Om die reden ben ik ook niet 100% anti-bit, maar ik kan er soms echt wel over mijmeren: hoe gek het eigenlijk is om een ijzeren staaf in de mond/muil van een dier te doen en dat een normale manier van controle vinden. :D

Tja honden krijgen een halsband om..niet veel anders dan een halster denk ik? Het komt voort uit de domesticatie en daarmee denk ik dat we eigenlijk door de jaren heen alleen maar beter voor de paarden zijn geworden. Ze hoeven niet meer 6 dagen per week voor een zware eg te lopen, of vele lange afstanden af te leggen waarbij sommige het loodje legde omdat ze geheel overnomen werden. (muv de endurance in de arabische landen) We zien paarden al meer als "vrienden" ipv gebruiksvoorwerpen en er komt steeds meer kennis en educatie beschikbaar.

Maar de paardensport/ wereld is inderdaad nogal conservatief en veranderingen gaan langzaam en moeizaam.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:59

Gini schreef:

Hoe gek is het on nog steeds op een paard te gaan zitten als wij fietsen, brommers, motoren en auto’s hebben.
Hoe gek is het om paarden in te spannen als we tractoren en auto’s hebben?

We doen dit omdat we het leuk vinden. Iemand die paardrijden stom vind, gaat er niet op zitten.
Een recreatie ruiter is net zo goed bezig met iets onnatuurlijks als iemand die op FEI niveau een wedstrijd rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:00

rien10 schreef:
Gini schreef:

Hoe gek is het on nog steeds op een paard te gaan zitten als wij fietsen, brommers, motoren en auto’s hebben.

Gek, als je het mij vraagt :j totaal onnodig ook.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:06

wittepit schreef:
Elisa2 schreef:

Zie je paard als een dolfijn in een aquarium, heeft water om in te zwemmen, krijgt vis te eten, en als ie er toch inzit kan je z’n brein nog een beetje prikkelen met training om stress van verveling te voorkomen, maar het blijft een opgesloten dier.

Hele mooie vergelijking maak je hier.

Wat ik steeds vreemder vind is dat er moord en brand wordt geroepen over dolfijnen in te kleine bassins, maar paarden met 1 maatje in een (kleine) weide zetten is wel oké. olifanten die met een pikhouweel in bedwang worden gehouden is schandalig, maar een paard 'corrigeren' is wel oké of een daarbij komende ruk aan de teugels bij een val. Gebruik van slof, zweep, sporen. Hoe diervriendelijk ook, er zit ergens een pijnprikkel bij of op zijn minst ongemak.
Waarom is het houden van paarden wel prima, en het houden van die andere dieren niet? Omdat paarden gedomesticeerd zijn? Veel olifanten, dolfijnen etc. zijn dit inmiddels in feite ook (in gevangenschap geboren, van kleins af aan getraind enz.). Hebben eveneens een vriendelijke, nieuwsgierig karakter en zijn in staat om dingen te leren en lijk dit ook leuk te vinden. En toch is dat anders?
Best wat diersoorten worden in dierentuinen in leven gehouden, omdat wij als mens ze in het wild uitroeien. Maar dierentuinen zijn zielig, maar jouw paard in een weitje niet? Want dan is het wel ethisch verantwoord, omdat de soort het zo goed doet door de samenwerking met de mens?

Bovenstaande gedachten heb ik steeds vaker. Is voor mij ook een reden om na mijn huidige pony, geen nieuwe meer aan te schaffen. Zij is al wat ouder, dus tot haar dood zorg ik voor haar. Daarna is het voor mij klaar. Paardrijden is voor mij niet leuk meer, sinds ik steeds meer zie dat er altijd op enig moment een pijnprikkel bij komt kijken of dwang. Om te corrigeren of (wat het meest voorkomt) door een fout van mij: even wat disbalans, per ongeluk mijn hand toch vastzetten enz.
Ik ben niet perfect en streef daar wel naar ergo mijn intentie is goed, maar intussen heeft mijn paard daar wel last van. Goed praten dat je intentie wel goed is, betekent niet dat het ongemak voor het paard daardoor minder is.
Zonder dwang met je paard omgaan? Dat kom ik niet of nauwelijks tegen en is imo niet realistisch.. zonder enig overwicht gaat elk paard op den duur met je aan de haal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:16

Elisa2 schreef:
Gini schreef:

Tja honden krijgen een halsband om..niet veel anders dan een halster denk ik?

Ik heb het dan ook uiteraard niet over een halster in mijn tekstje. :)
Ook bij honden zijn dergelijke ethische vraagstukken voorbij gekomen hoor, dit is echt niet iets wat alleen in de paardenwereld zich roert. Dat is de reden waarom ik vroeger als kind nietsvermoedend met de Cocker Spaniel van mijn oom met de prikband om ging wandelen. Toen was dat normaler, nu vind je zo een halsband niet meer standaard, moet je er echt naar op zoek en wordt je aangekeken als je met zoiets je hond in het gareel moet houden.

rien10 schreef:
Gini schreef:

We doen dit omdat we het leuk vinden. Iemand die paardrijden stom vind, gaat er niet op zitten.
Een recreatie ruiter is net zo goed bezig met iets onnatuurlijks als iemand die op FEI niveau een wedstrijd rijd.

Ethiek werkt niet volgens het alles of niets-principe. Het is niet omdat je twijfels over het bit uitspreekt dat die linea recta doorgetrokken mogen worden naar twijfels over het paard als rijdier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:57

Laat ik het duidelijker verwoorden. Ik ben geen ethicus. Ik beweer dat paardrijden geen natuurlijke toestand is. Ik vind het rijden met bit niet perse beter dan het rijden zonder bit. Ik vind dat paarden die een been breken beter af zijn met euthanasie dan met een brace of wat dan ook levenslang kreupel in een weitje.

Mensen houden paarden voor de lol van de mens. Als je dat doet, moet je er goed voor zorgen. En soms betekent dat euthanasie.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:35

Helemaal mee eens rien10.

Ja, ik rij paard voor mijn plezier. En ik besef dat ze daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn. Een enorm darmstelsel -om uit iets met weinig voedingswaarde nog iets te halen- op pootjes, snel genoeg om aan een wolf te ontkomen, met genoeg vlees aan boord om het voor die wolf toch de moeite waard te maken om te proberen.
Ik probeer aan zoveel mogelijk dingen te voldoen om hun leven zo prettig mogelijk te maken, maar dat maakt ze nog steeds niet gemaakt om op te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:02

Tja en toch kan een paard door hele botte pech een been breken...

Hier vandaag de shetlander in de wei gevonden met een gebroken been. Niks zien gebeuren, omheining niet kapot geen gekke geluiden gehoord. Zwager wou hem net gaan pakken omdat buurjongetje zou gaan rijden en treft hem aan op 3 benen, bot stak dwars door de huid heen echt gruwelijk. Uiteraard direct ingeslapen. Hoe het komt een een raadsel. Dierenarts denkt op één of andere manier toch met een gekke sprong verdraaid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:20

Strekte Yvank :knuffel:

Er is ook niemand die beweert dat dat niet kan.
Maar gebeurt het in de sport zul je wel op moeten letten dat de extremisten die paarden houden liever zien verdwijnen geen handvatten daar voor krijgen.
En dat word erg moeilijk als je op zo'n hete dag gaat sporten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:58

Yvank wat vreselijk :knuffel:

Penotti ik denk dat ook op een niet hete dag het groot nieuws was geweest. Er is nu eenmaal een grote groep sowieso tegen paardrijden en al helemaal tegen (top) sport met paarden. Die grijpen elke gelegenheid aan. Wat ik zo jammer vind in de huidige maatschappij is dat een kleine groep mensen met een extreme mening er dus wel in kan slagen om ervoor te zorgen dat een grote groep die het absoluut geen probleem vond dus wel hun gedrag aan moet gaan passen. En buiten jammer vind ik dat ook gewoon een hele enge ontwikkeling. Openheid, beter uitleggen aan mensen van buiten, van alles doorvoeren om de sport veiliger te maken en dierenwelzijn te vergroten prima. Maar de sport gaan verbieden omdat het niet meer van deze tijd zou zijn, nee dat gaat mij veel te ver.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:11

Die kleine groep heeft het in Nederland toch bij alles voor het zeggen tegenwoordig.
Ik kan wel meer voorbeelden aanhalen, maar laat ik dat hier maar even niet doen :+

Ze zullen er bij koeler weer ook wel wat over gezegd hebben, zeker.
Maar met dit weer krijgen ze veel meer medestanders.
Zelfs ik die de sport wel een warm hart toe draagt zegt, kom op, niet op zo'n dag.
En ik weet dat de veiligheid omhoog is gegaan, dat dierenwelzijn omhoog is gegaan.
Maar zo'n kletskous als die columniste laat haar stukje ook lezen door mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien. En dan tettert Bianca er heel eenzijdig nog eens over heen met duidelijk te lezen dat zij haar brood er mee verdient, dat gaat je geen sympathie geven voor de sport.
En willen we over jaren nog wedstrijden kunnen rijden moeten we toch ook echt kijken, wat doen we en hoe komen we over voor een paardenleek, die in dit geval aan het zwembad lag of achter de ventilator zat en de weg naar de koelkast nog te ver weg vond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:14

SusanH schreef:
Yvank wat vreselijk :knuffel:

Penotti ik denk dat ook op een niet hete dag het groot nieuws was geweest. Er is nu eenmaal een grote groep sowieso tegen paardrijden en al helemaal tegen (top) sport met paarden. Die grijpen elke gelegenheid aan. Wat ik zo jammer vind in de huidige maatschappij is dat een kleine groep mensen met een extreme mening er dus wel in kan slagen om ervoor te zorgen dat een grote groep die het absoluut geen probleem vond dus wel hun gedrag aan moet gaan passen. En buiten jammer vind ik dat ook gewoon een hele enge ontwikkeling. Openheid, beter uitleggen aan mensen van buiten, van alles doorvoeren om de sport veiliger te maken en dierenwelzijn te vergroten prima. Maar de sport gaan verbieden omdat het niet meer van deze tijd zou zijn, nee dat gaat mij veel te ver.

Ja het kromme hier aan, in het geval van D&R is dat paardrijden wel aangemoedigd wordt..dan bitloos met een weggedrukte rug. 8)7 Want dan loopt het paard in een "natuurlijke" houding. Dat je op die manier juist het paard kapot rijdt wordt even vergeten voor het gemak.

Dus ja, mee eens..het is jammer dat sommige schreeuwerds het hoogste woord hebben en mensen beinvloeden die niets van paarden weten.