Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:51

MCE schreef:
kamsel schreef:
Ik heb vorig jaar thuis gereden met een hartslagmeter om te kijken welk effect het de temperatuur had op mijn paard. Het resultaat heeft mij echt verbaasd.

Even voor de mensen die rare dingen schrijven over 12 minuten. De optimale tijd is gewoon op te zoeken 6 minuten en een paar seconden..

was de hartslag boven of onder je verwachting, maar hoe was jou hartslag/temperatuur

Temperatuur weet ik niet, maar hartslag was gelijk aan trainen bij een lagere temperatuur..
En dat had ik absoluut niet verwacht. Ik had verwacht dat het haar meer moeite zou kosten, dat haar hartslag hoger zou zijn. Had ook verwacht dat het herstel na een goed stuk galop langer zou duren, maar niks van dat alles. Blijkbaar raakt ze door goed zweten haar warmte goed kwijt..

Daarom sta ik er wat dubbel in. Als mijn niet speciaal getrainde paard blijkbaar zo weinig last heeft van die temperatuur. Hoe zit het dan met die topsport paarden met alle begeleiding. Zij zijn ook nog eens getraind in veel langere afstanden. Als je crossen van 10-12 minuten gewend bent, is dan 6 minuten met een hogere temperatuur niet gewoon aangepaste arbeid?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:57

kamsel dat is dus eigenlijk wat ik ook zeg :j .

En niet om het goed te praten, maar puur om een kanttekening te plaatsen bij wat mensen hier vanuit emotie (begrijpelijk) roepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:42

SusanH schreef:
_Penotti schreef:
Alles kan, maar met dit weer eerder.
Juist bij een geroutineerd paard als dit verwacht je het dan niet.
Het is geen onervaren paard in een bocht.

Dan zeg ik, wordt er een dag 30+ voorspeld, afgelasten.
Hier springen dadelijk, terecht vind ik deze keer, weer van die groeperingen op die geen nuance aanbrengen en dan is de hele sport dadelijk verdwenen.

Waarom met dit weer eerder. Al vaker in dit topic is gevraagd om gefundeerd wetenschappelijk bewijs hiervoor. Maar dat schijnt er niet te zijn.

Natuurlijk breekt een bot niet eerder bij warm weer. Maar warm weer zorgt wel voor fysieke en mentale gevolgen die dan weer sneller voor een gebroken been kunnen zorgen. Bv. zich flauw in het hoofd voelen, spierkramp krijgen, hypotensie,... dat kan allemaal zorgen dat het paard net even een misstap begaat of net iets minder gecoördineerd de bocht door gaat.

Uiteraard blijft het bij dit paard speculatie wat er precies gebeurd is en alleen dat vind ik al uitermate jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:49

denk ook dat de invloed van de warmte veel meer de mens/ruiter/amazone parten speelt

ben ik nog wel alert/adequaat genoeg in de cross, of heb ik het parcours niet goed gelopen door de warmte en heb ik niet de juiste route kunnen bepalen waardoor ik niet bij elke aanrijroute de goede lijn heb gehouden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:50

Het is vreselijk sneu dat het is gebeurt.
Ik denk dat men hier commentaar heeft dat er een wedstrijd gehouden word in deze temperaturen en daar over valt. Niet zo zeer of het paard daardoor zijn been breekt want dat kan inderdaad ten alle tijden gebeuren.
Het is alleen zo rot voor de sport dat het hierdoor wel slechte publiciteit krijgt. Voor de leek is het echt niet te verklaren dat paarden zo hard moeten werken tijdens een hittegolf.
Er zou eens beter over nagedacht moeten worden willen we nog plezier hebben in de toekomst. Tijden veranderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:14

Dat is waar Popstra :j . En er wordt ook echt wel over nagedacht, er zijn al zoveel verbeteringen doorgevoerd in met name de eventing sport. Dat is voor mensen die er zelf niet mee te maken hebben echter moeilijk om te zien. Daar ligt echt wel een aandachtspunt vind ik, om dat beter te communiceren en veel meer inzichtelijk te maken. En aan de andere kant voor de sport zelf om meer open te staan voor kritiek van buitenaf, terecht of niet. Er zit wel een boodschap achter en daar zullen we wat mee moeten doen.

rien10

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:37

Ik zie er als eventing leek idd niet veel van, van die veranderingen.
En als ik sommige hindernissen zie, dan denk ik “waarom wil je in godsnaam je maatje daar overheen jagen?”
Heus niet bij alles, wel bij sommige hindernissen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:42

Maar er is geen sprake van er over heen jagen. Ze willen zelf heel graag. De meesten zijn niet te houden bij het starthok. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat zouden doen als ze het spelletje niet leuk zouden vinden. Ons vorige paard wist het precies. Bij opzadelen voor de dressuur stond hij heel rustig, half te slapen. Maar kwam het springzadel in beeld dan kwamen de oortjes erop. Springen en crossen vond hij het mooiste om te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:46

Ik weet zeker dat deze paarden het machtig mooi vinden om te doen.
Dat is zeker mijn bezwaar ook niet.
Mijn vorige paard werd ook compleet enthousiast als hij wist dat er gesprongen werd.
Maar je moet dit met deze temperaturen niet willen als je de sport over 10 jaar ook nog wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:59

SusanH schreef:

En niet om het goed te praten, maar puur om een kanttekening te plaatsen bij wat mensen hier vanuit emotie (begrijpelijk) roepen.

Ik denk ook niet dat het uit emotie geroepen wordt hoor. Ook als je er gewoon realistisch over nadenkt is het gewoon niet normaal dat dit soort wedstrijden worden gehouden met deze temperaturen. Juist omdat hitte een effect heeft op mens en dier en je gauwer steken laat vallen door minder focus. Je lichaam reageert anders met hitte, ook dat van een paard.
Ook dat een protocol aangeeft dat 35 de max is, waar ben je dan nog mee bezig, met 34 graden mag je dus nog gewoon je wedstrijd doen. Het is gewoon ethisch niet uit te leggen of nee, het is gewoon helemaal niet uit te leggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:27

SusanH schreef:
Maar er is geen sprake van er over heen jagen. Ze willen zelf heel graag. De meesten zijn niet te houden bij het starthok. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat zouden doen als ze het spelletje niet leuk zouden vinden. Ons vorige paard wist het precies. Bij opzadelen voor de dressuur stond hij heel rustig, half te slapen. Maar kwam het springzadel in beeld dan kwamen de oortjes erop. Springen en crossen vond hij het mooiste om te doen.

Dat is ook zo. Laat ik het nuanceren. Ik snap de lol van deze sport. Heerlijk met je paard over semi-natuurlijke hindernissen zoeven. Maar ik snap niet dat je met sommige (!) hindernissen het risico neemt op levens gevaarlijke blessures bij jezelf en bij je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:38

Mindim schreef:
SusanH schreef:

Ik denk ook niet dat het uit emotie geroepen wordt hoor. Ook als je er gewoon realistisch over nadenkt is het gewoon niet normaal dat dit soort wedstrijden worden gehouden met deze temperaturen. Juist omdat hitte een effect heeft op mens en dier en je gauwer steken laat vallen door minder focus. Je lichaam reageert anders met hitte, ook dat van een paard.
Ook dat een protocol aangeeft dat 35 de max is, waar ben je dan nog mee bezig, met 34 graden mag je dus nog gewoon je wedstrijd doen. Het is gewoon ethisch niet uit te leggen of nee, het is gewoon helemaal niet uit te leggen.

Ook hier heeft dat niks met emoties te maken. Ik, en een aantal met me inmiddels gelukkig, vallen onze belgische bond ook al een tijd lastig met de vraag waarom ze hun verantwoordelijkheid niet nemen. En de afgelopen wedstrijden bij ons zijn geen doden gevallen. En de ruiters die gegaan zijn, verbaast het me niet van. Ja, toch wel. Van eentje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:01

Ik vind echt niet dat je kunt stellen dat dit ongeval gebeurd is door de hitte of dat het uberhaupt een rol gespeeld heeft..
Hoe zijn dan die plotselingen breuken ontstaan bij paarden die gewoon thuis een sprintje trekken bij 15 graden en een been breken?

Als ik het zo lees wordt er alles aan gedaan om de omstandigheden te optimaliseren en zoals te lezen komen de waardes niet eens in de buurt van gevaarlijk.

Dus eigenlijk wordt hier gesteld dat je zo'n wedstrijd niet kunt rijden omdat mensen dit als negatief ervaren. Maar feiten zijn er niet hierover.
Ik lees vooral veel emotie en aannames, maar weinig inhoudelijks.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:07

In de wei staan duizenden paarden, dus ja er gebeurt wel eens wat.
En dat wil jij nu gaan vergelijken om goed te praten dat er met zulk extreem heet weer een wedstrijd door gaat.
Echt voor mij is dat totaal onbegrijpelijk. :?

Ook zonder ongelukken vind ik dat totaal niet te begrijpen. Ook met dressuur vind ik dat totaal onbegrijpelijk.
De grens van 35 graden vind ik absurd, stel hem op 30 en het is meer dan genoeg.
En dan niet steeds kijken komen we daar nu aan, dan stoppen we nu. Nee dat word morgen voorspeld dus vandaag cancelen we de hele boel en prikken een andere datum.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:29

Sunnda schreef:
Ik vind echt niet dat je kunt stellen dat dit ongeval gebeurd is door de hitte of dat het uberhaupt een rol gespeeld heeft..

Of die oorzaak-gevolgrelatie er is, zal inderdaad voor altijd een raadsel blijven. Dat neemt echter niet weg dat we ons vragen mogen stellen bij de omstandigheden waarin onze sportpaarden hun prestatie moeten leveren. Een paard hoeft niet dood te gaan om zich niet optimaal te voelen.

Sunnda schreef:

Er is een paard dood, ik zou willen dat dat meer emotie zou oproepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:41

kamsel,

dank je wel voor je reactie en sta er niet dubbel in: paarden kunnen gewoon beter tegen de warmte dan wij, en dat hoeven het niet altijd goed getrainde paarden te zijn die alles krijgen wat ze nodig hebben om in een goede conditie te komen en te blijven

denk dat het veel meer invloed heeft op de mens en dat men het daarom af last of inkort kan ik me voorstellen

paard kan de temperatuur goed zelf regelen, mits er voldoende water en voer beschikbaar is

bij een inspanning gaat het er om of dat binnen of buiten is, loopt de temperatuur op door stress, of een te hete stal, of nu met dit weer een te afgesloten deken op hebben en dus niet goed kunnen ventileren
huid is immers het grootste orgaan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:41

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:45

Ayasha schreef:
Vrijwel elk onderzoek daar naar wijst juist uit dat paarden minder goed tegen de warmte kunnen dan wij. :?

Edit: Zo maar even het eerste artikel dat ik er over kon vinden maar er zijn er meer:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/paar ... sen/41375/

Inderdaad, dat heb ik ook altijd gelezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:17

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Of die oorzaak-gevolgrelatie er is, zal inderdaad voor altijd een raadsel blijven. Dat neemt echter niet weg dat we ons vragen mogen stellen bij de omstandigheden waarin onze sportpaarden hun prestatie moeten leveren. Een paard hoeft niet dood te gaan om zich niet optimaal te voelen.

Sunnda schreef:

Er is een paard dood, ik zou willen dat dat meer emotie zou oproepen.

Nee en daarom is bij dit soort paarden het management ook zo streng en worden ze continue in de gaten gehouden en met meetapparatuur gemonitord..deze bevindingen geven op geen enkele manier aan dat ze gevaarlijke hinder ondervinden door de temperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:20

Sunnda schreef:
Nee en daarom is bij dit soort paarden het management ook zo streng en worden ze continue in de gaten gehouden en met meetapparatuur gemonitord..deze bevindingen geven op geen enkele manier aan dat ze gevaarlijke hinder ondervinden door de temperatuur.

Het is toch triest dat je moet meten tijdens de wedstrijd of de grenzen van het kunnen van het paard niet overschreden worden. Dat dat soort middelen worden gebruikt, geeft alleen maar aan dat iedereen weet dat je met de sport op het randje balanceert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:22

_Penotti schreef:
De grens van 35 graden vind ik absurd, stel hem op 30 en het is meer dan genoeg.
En dan niet steeds kijken komen we daar nu aan, dan stoppen we nu. Nee dat word morgen voorspeld dus vandaag cancelen we de hele boel en prikken een andere datum.

Even los van of ik het met de rest van de tekst eens ben.

Dit is nog niet een heel klein beetje realistisch. En al helemaal niet voor een eventingwedstrijd.

Misschien is het een gevolg wat je moet gaan accepteren. Maar dat gaat heeeeeeel veel meer impact hebben dan je nu schets.
Dat je dan gaat annuleren en dat de kosten voor wedstrijd rijden gaan verdubbelen om dit soort risico's in te bouwen. Of dat je alleen nog kan crossen op een aantal miljoenen complexen zoals de peelbergen (die ook weer een kalender hebben) of of of
Want de organisatie van zo'n wedstrijd kost maaaaaanden.

Mindim: why? Je wil alleen optimaliseren en leren als defensieve houding :? Niet gewoon omdat het boeiend, leuk en uitdagend is?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:25

Mindim schreef:
Sunnda schreef:

Het is toch triest dat je moet meten tijdens de wedstrijd of de grenzen van het kunnen van het paard niet overschreden worden. Dat dat soort middelen worden gebruikt, geeft alleen maar aan dat iedereen weet dat je met de sport op het randje balanceert.

Het is toch prachtig dat we tegenwoordig de mogelijkheid hebben om door middel van meetapparatuur het welzijn te meten.
Vooral omdat het kansen biedt op maatwerk. Net als mensen verschillen dieren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:27

Jammer dan dat het maanden kost, echt meer dan jammer.
Echt dat mag geen reden zijn om het door te laten gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:29

Mindim schreef:
Sunnda schreef:

Dat vind ik wel bijzonder. Doen ze dingen om het management en de zorg zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, is zelfs dat niet goed. Meten is weten.

Als je trouwens de uitslag erbij pakt zie je dat het merendeel van de paarden er weinig moeite mee had, er zijn er veel foutloos of alleen met wat tijdfouten door de cross gekomen. Natuurlijk, het blijft vreselijk dat dit gebeurd is. En je mag je ook best afvragen of het verantwoord en slim is om met deze temperaturen een eventing wedstrijd te rijden. Maar pak dan wel alle feiten erbij.