Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:50

Babootje, huisvesting is vaak inderdaad nog steeds een ramp. Ik heb ergens gereden waar een oud paard stond die van een oude man was. De man kwam iedere dag even een wortel voeren maar meer dan dat kon hij niet meer. Dat paard stond daarmee al jaren 23,5/7 in zijn box en ging een half uurtje per dag in de stapmolen (als hij geluk had). De kerel wilde ook niet dat er een ander aan zijn paard zat. Weides en paddocks hadden ze daar niet ;(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:51

Ik hoop en geloof (misschien naief) dat ruiters als meneer Kocher een uitzondering zijn. Ja natuurlijk gaat het in de hogere sport om geld, anders is het ook niet te doen als je kijkt wat het allemaal kost.
Zelf heb ik gewerkt op meerdere grote (spring)concoursen, daarbij ben ik ook veel in het stallenblok geweest en eigenlijk zie je daar geen rare dingen. Tuurlijk, er zijn genoeg ruiters die behalve hun ritje in de piste niet omkijken naar het paard en liever champagne drinken in de VIP lounge, maar daar merkt het paard niks van, die heeft tenslotte 24/7 (niet overdreven) een groom om zich heen. Maar de meeste ruiters zijn net zo goed de hele dag in touw in de stallen en de band tussen ruiter en paard (en groom) spat er vanaf. Geen getrek of lomp gedoe, ook niet achter de schermen op een concours.
Over die rarigheid van dat vermoeide paard van Kocher van vorig jaar trouwens, meestal zijn er op een groot concours hele duidelijke regels over hoeveel proeven een paard mag lopen.
Het komt ook vaak genoeg voor dat ruiters een paard terugtrekken voor aanvang van een proef (en daar krijgen ze dan geen geld van terug natuurlijk) omdat ze het paard niet fit genoeg vinden. En dat gaat soms echt van 'Hij was wat onrustig vanacht' tot 'Hij at zijn favoriete soort wortel niet'.

Ik zie persoonlijk juist meer mistanden in de basissport waar iedereen zich nog onder felle concurrentie wil bewijzen, soms ten nadele van het paard.

Als het echt waar blijkt te zijn dat meneer Kocher zijn paarden rijdt met elektrische sporen (en daar lijkt het wel op) dan is dat schandalig. Dan heeft hij dat ook knap weten te verbergen want de stewards op grote evenementen zijn echt geen watjes die hun mond niet durven open te trekken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:52

Sizzle schreef:
Babootje, huisvesting is vaak inderdaad nog steeds een ramp. Ik heb ergens gereden waar een oud paard stond die van een oude man was. De man kwam iedere dag even een wortel voeren maar meer dan dat kon hij niet meer. Dat paard stond daarmee al jaren 23,5/7 in zijn box en ging een half uurtje per dag in de stapmolen (als hij geluk had). De kerel wilde ook niet dat er een ander aan zijn paard zat. Weides en paddocks hadden ze daar niet ;(

Oh wat verschrikkelijk.
Maar ik begrijp zo'n pensionstal niet.
Ook al word je er niet voor betaald, de dierenliefde moet toch sterker zijn en je laat zo'n dier dan zo toch niet staan?
Maarja, geen paddock weide aanwezig zegt al genoeg eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:59

MCE schreef:
fransje23 schreef:
Is de sport daadwerkelijk veranderd of zijn je waarde en normen in de loop van de tijd veranderd en loopt "de sport" achter?

:)

Geld is altijd belangrijk geweest en dat hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een probleem is zijn de zwijgers in de sport (niet specifiek springsport maar alle takken).
Veel mensen weten van misstanden, in de wandelgangen is van alles bekend maar melding wordt er niet gedaan.
Het niet "klikken" lijdt tot paardenleed, is voer voor activisten en brengt de paardensport in zijn algemeenheid schade toe.

wel klikken helpt ook niet - uit eigen ervaring - bij de basiswedstrijdorganisatie, want ook daar geldt: wie betaald ,die bepaald, want sponsoring om ..............de leuk belegde boterham!! of meer

is de sport verandert: er is in het denken en doen geen amateursport meer men legt de lat zo hoog -want er zal meer een scout in de buurt zijn"
sport is professioneel geworden en daar hangt een kaartje aan, ja zeker, maar of je wilt amateur zijn of je oplaten jagen door de commercie

en ja dan is het denken en doen, zijn de normen en waarden verandert,

ik ben zelf "amateur" gebleven en dat is een heel merkwaardig fenomeen merk ik

mijn boterham is goed belegd, en mijn voorbeelden, bronnen van inspiratie zijn nog altijd happy atleten de "zelflopers" van b.v. Helen, Carl, Charlotte, Jessica,

Ik vind het woord "klikken" echt bizar in deze context. Klikken is wat een zesjarige doet als zijn klasgenootje iets stouts doet en hij dat bij de juf meldt.

Dit noem ik: aan de bel trekken als je onrecht en mishandeling ziet. Dat niet doen vind ik misdadig.

We hebben duidelijk meer klokkenluiders nodig in de paardensport. Als je bij je werkgever dit soort praktijken ziet en je zwijgt, ben je net zo schuldig wat mij betreft. Je kunt desnoods anoniem melding maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:02

DreamGuide schreef:
Ik wordt altijd zo verdrietig van dit soort topics... ;(

Als wij als paardensporters niet eens meer in onze sport geloven? Hoe moet de rest van de wereld dat dan doen?

Begrijp me niet verkeerd, dit soort gedrag en dieronvriendelijke acties maken me compleet misselijk, maar er zijn ook een hoop ruiters die houden van de sport juist VANWEGE hun liefde voor het paard als dier.

Laten we ruiters als bijv. Charlotte Dujardin als voorbeeld nemen en samen, zowel topsport als amateursport eraan werken om onze unieke sport te behouden op manier die leuk en eerlijk is voor mens én paard.

maar het is zooooooo verrekte lastig om die in beeld te krijgen/te houden
mooi artikel in BIT van Romy van der Schaft en Rudolf Zeilinger, Jennifer Sekreve

of b.v. dit artikel, maar wie in de basis instructie houd zich hier mee bezig ! maar ja als je ze hoort werken ze allemaal met dit als doel, alleen het gevoel er is zo variabel
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-20 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:08

Gini schreef:
fransje23 schreef:
Geld is altijd belangrijk geweest en dat hoeft geen probleem te zijn.

Geld is ALTIJD het probleem. Iedere misstand in de wereld heeft zijn verklaring in geld.

Je moet geld en hebzucht niet door elkaar halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:15

Marie_Anne schreef:
Ik vind het woord "klikken" echt bizar in deze context. Klikken is wat een zesjarige doet als zijn klasgenootje iets stouts doet en hij dat bij de juf meldt.

Dit noem ik: aan de bel trekken als je onrecht en mishandeling ziet. Dat niet doen vind ik misdadig.

We hebben duidelijk meer klokkenluiders nodig in de paardensport. Als je bij je werkgever dit soort praktijken ziet en je zwijgt, ben je net zo schuldig wat mij betreft. Je kunt desnoods anoniem melding maken.

Wie zwijgt, stemt toe! Dat is althans mijn mening maar die wordt niet altijd gedeeld.

Weet uit de endurance dat de boodschapper wordt aangesproken en niet degene die de misstanden pleegt. De boodschapper zou de sport kapot maken, er moet gezwegen worden over paarden die de dood in worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:27

fransje23 schreef:
Marie_Anne schreef:

Wie zwijgt, stemt toe! Dat is althans mijn mening maar die wordt niet altijd gedeeld.

Weet uit de endurance dat de boodschapper wordt aangesproken en niet degene die de misstanden pleegt. De boodschapper zou de sport kapot maken, er moet gezwegen worden over paarden die de dood in worden

dat is de verandering in denken en doen, normen en waarden
we leggen -heden ten dagen - de waarde ergens anders

na de OS van Londen en Rio heeft de FEI duidelijk aangegeven dat ze verder wil met hoe het in de reglement staat "de happy atleet", alleen ieder heeft daar inmiddels zijn/haar eigen idee over

Oehlala

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:29

Toch zeggen de officials niet overal wat van. Bij de wedstrijd in doha, had de uiteindelijke nummer 2 in de gp, duidelijk bloed aan de mond van het paard in de eerste ronde, en mocht gewoon verder springen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:31

MCE schreef:
DreamGuide schreef:
Ik wordt altijd zo verdrietig van dit soort topics... ;(

Als wij als paardensporters niet eens meer in onze sport geloven? Hoe moet de rest van de wereld dat dan doen?

Begrijp me niet verkeerd, dit soort gedrag en dieronvriendelijke acties maken me compleet misselijk, maar er zijn ook een hoop ruiters die houden van de sport juist VANWEGE hun liefde voor het paard als dier.

Laten we ruiters als bijv. Charlotte Dujardin als voorbeeld nemen en samen, zowel topsport als amateursport eraan werken om onze unieke sport te behouden op manier die leuk en eerlijk is voor mens én paard.

maar het is zooooooo verrekte lastig om die in beeld te krijgen/te houden
mooi artikel in BIT van Romy van der Schaft en Rudolf Zeilinger, Jennifer Sekreve

of b.v. dit artikel, maar wie in de basis instructie houd zich hier mee bezig ! maar ja als je ze hoort werken ze allemaal met dit als doel, alleen het gevoel er is zo variabel
[ [url=m/x7sFQQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt als een huis, maar ik denk dat we daar vanuit bokt ook een steentje aan bij kunnen dragen door onze sport wat positiever te belichten. :)

Ik mag me gelukkig prijzen met een instructeur die bijna 60 jaar ervaring en scholing gehad in de klassieke dressuur en Duitse scholing.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:32

Ilse_123 schreef:
Ik hoop en geloof (misschien naief) dat ruiters als meneer Kocher een uitzondering zijn. Ja natuurlijk gaat het in de hogere sport om geld, anders is het ook niet te doen als je kijkt wat het allemaal kost.
Zelf heb ik gewerkt op meerdere grote (spring)concoursen, daarbij ben ik ook veel in het stallenblok geweest en eigenlijk zie je daar geen rare dingen. Tuurlijk, er zijn genoeg ruiters die behalve hun ritje in de piste niet omkijken naar het paard en liever champagne drinken in de VIP lounge, maar daar merkt het paard niks van, die heeft tenslotte 24/7 (niet overdreven) een groom om zich heen. Maar de meeste ruiters zijn net zo goed de hele dag in touw in de stallen en de band tussen ruiter en paard (en groom) spat er vanaf. Geen getrek of lomp gedoe, ook niet achter de schermen op een concours.
Over die rarigheid van dat vermoeide paard van Kocher van vorig jaar trouwens, meestal zijn er op een groot concours hele duidelijke regels over hoeveel proeven een paard mag lopen.
Het komt ook vaak genoeg voor dat ruiters een paard terugtrekken voor aanvang van een proef (en daar krijgen ze dan geen geld van terug natuurlijk) omdat ze het paard niet fit genoeg vinden. En dat gaat soms echt van 'Hij was wat onrustig vanacht' tot 'Hij at zijn favoriete soort wortel niet'.

Ik zie persoonlijk juist meer mistanden in de basissport waar iedereen zich nog onder felle concurrentie wil bewijzen, soms ten nadele van het paard.

Als het echt waar blijkt te zijn dat meneer Kocher zijn paarden rijdt met elektrische sporen (en daar lijkt het wel op) dan is dat schandalig. Dan heeft hij dat ook knap weten te verbergen want de stewards op grote evenementen zijn echt geen watjes die hun mond niet durven open te trekken.

Dit mag ook worden gezegd. Want eens: veel gaat goed.
Alle ellende die hier de afgelopen 2 pagina's langskomt gaat vaak over 'van horen zeggen' of het betreft incidenten. En het gaat in dit topic over de wedstrijdsport, niet over de hele wereld van dierenwelzijn en 24/7 buiten.
Wel blijf ik bij mijn punt dat de 'aanspreekcultuur' te wensen overlaat. Zowel bij de amateurs als bij de profs.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:33

Soms gaat het de eigenaren alleen om de prestige en het personeel moet ervoor zorgen dat de paarden "goed" presteren. Wanneer het personeel bij extra prestatie dan met "bonus" beloond wordt is het voor sommige mensen een goedgemotiveerde reden om het paard met alle middelen tot het uiterste te drijven. Dit personeel zal nooit zijn broodwinning opgeven, het is tenslotte maar vee. Het is zo inderdaad wie zwijgt stemt toe.

Eigenaar zit dan in de vip tijdens wedstrijd en of veiling met "trots " naar het paard te kijken en complimentjes te vangen van omstanders.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:38

Is dat jouw eigen ervaring lennie?
De eigenaren waar jij het over hebt ken ik vooral als echte liefhebbers, met grooms en ruiters die misschien niet altijd heel veel geld verdienen, maar zich enorm inzetten om het beste te doen voor het paard. Het idee van'vee' heb ik nooit ergens gezien.
Wel dat het ultieme resultaat voor het hele team een topproef is . Dat klopt. En dan zal de eigenaar daar trots op zijn. Klopt ook. Niks mis mee toch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:41

Ik zit zelf in de drafsport en ik vraag mij af hoe dit zou werken. Mijn ervaring, met paarden die getraind zijn op een respectloze manier is dat je ze 'mentaal breekt' . Dat zijn dravers waar het ' vuur uit is' . Wij hebben dan een uitspraak waarin we zeggen: Zijn hart ligt nog in die bocht of baan( verwijzend naar waar een paard te hard aangepakt is)

Dat kan je 1 keer doen, maar daarna is het paard nooit meer op hetzelfde niveau. Ze willen niet meer vechten zoals ze eerst deden.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat er ook wel een grijs gebied zit tussen aanpakken en echt ' breken ' . Paarden laten soms veel toe tot ze daar zijn.

Anyhow, lang verhaal voor: ik snap niet waarom je dat zou doen want je paard presteerd veel beter als je hem in zijn waarde laat( en goed huisvest en traint )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:45

Sizzle schreef:

Ik vind dat er van overheidswege maar eens wat aan moet worden gedaan. Betere controle op welzijn en als dat niet in orde is een aanwijzing. Komt er dan geen verbetering in, sluiten die hap. Er wordt genoeg verdiend bij deze bedrijven om eigenaren te verplichten in welzijn te investeren.
Naast de huisvesting ook betere controle op het gebruik van kreupele paarden in de manegelessen.

Daar waar de stal geen ruimte heeft zou wat mij betreft de stal moeten worden gesloten en de eigenaar uitgekocht, zodat die ergens anders kan beginnen. Daar waar wel ruimte is in de openbare ruimte zou de gemeente moeten meewerken om ruimte beschikbaar te stellen/te verpachten zodat voldoende paddocks kunnen worden aangelegd.
Ik vindt ook dat stallen zoals de 's-Gravenhaagse manege in de Kazernestraat zou moeten sluiten. Een stal midden in de stad zonder buitenruimte voor de paarden kan echt in deze tijd niet meer.
In de omgeving van Scheveningen heb je nog 2 van dat soort stallen waar geen ruimte is voor paddocks om paarden buiten te zetten met sociaal contact.
10-15 minuten van mijn huis zijn naast bovengenoemde stallen zeker nog 4 stallen die allemaal niet beantwoorden aan die criteria. Paarden die daar gehuisvest zijn staan dus inderdaad 22 uur per dag op het hok, dat in veel gevallen ook geen buitenluik heeft en donker is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:48

Eens babootje
Nertsen zijn verboden sinds 2024 (nu door corona wellicht eerder) omdat men vind dat het welzijn niet goed is voor deze dieren. Dus als het daar kan, dan ook bij paarden.
Een Amsterdamse manege mag de paarden op hokken zonder ooit fatsoenlijk daglicht te zien.
Dat mag ook verboden worden per wet.
En die eigenaren kunnen nog kiezen anders verder taan, dus is niet eens een totaal verbod.
Voer in voer in, zo snel mogelijk een overgangsregeling maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:50

Kendra schreef:
En het gaat in dit topic over de wedstrijdsport, niet over de hele wereld van dierenwelzijn en 24/7 buiten.
Wel blijf ik bij mijn punt dat de 'aanspreekcultuur' te wensen overlaat. Zowel bij de amateurs als bij de profs.

Volgens mij gaat het in dit topic niet alleen over de wedstrijdsport maar over de paardensport in het algemeen met als treurige aanleiding Andrew Kocher. Er wordt altijd snel gewezen naar de wedstrijd (top) sport terwijl naar mijn mening het paardenleed in het segment daaronder vele malen groter is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:04

Babootje schreef:
Kendra schreef:
En het gaat in dit topic over de wedstrijdsport, niet over de hele wereld van dierenwelzijn en 24/7 buiten.

Volgens mij gaat het in dit topic niet alleen over de wedstrijdsport maar over de paardensport in het algemeen met als treurige aanleiding Andrew Kocher. Er wordt altijd snel gewezen naar de wedstrijd (top) sport terwijl naar mijn mening het paardenleed in het segment daaronder vele malen groter is.

Ik weet niet of het leed groter is, maar wél dat over de gehele breedte er leed is.
Maar de topsport heeft wel een voorbeeldfunctie," Miep van de hoek" niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:13

Ten eerste: dit is abnormaal, verschrikkelijk en deze idioot moet direct levenslang geschorst worden en een verbod op het houden, trainen en verzorgen van paarden krijgen.

Ik lees hier veel "sport en tegenwoordig", maar gelukkig is het besef van dierenwelzijn juist steeds beter geworden door de tijd heen. Zeker in de topsport. Dit soort situaties zijn meer uitzondering dan regel.
Een jaar of 30 geleden zag je dit soort middelen nog wel eens in de trainingen, maar dat is gelukkig toch wel min of meer uitgestorven, op bij een enkeling na.

Dat deze man een vervaagd normen en waarden gevoel heeft, blijkt wel uit het feit dat hij dit 'systeem' bij verschillende paarden op de grootste en best gecontroleerde concoursen gebruikt. Daarnaast meegenomen het verhaal van het dubbel starten vorig jaar, blijkt duidelijk dat deze maf niet meer in de buurt van een paard moet komen.

Hoe dit niet eerder gezien kan zijn is vrij logisch. Sowieso niemand denkt eraan dat iemand dit uit zal vreten op concours. Het is haast niet te zien, behalve bij het ver uitvergroten van scherpe foto's. Bij elke internationale wedstrijd is er bij de belangrijke proeven voor iedereen en vaak ook steekproefsgewijs bij de andere proeven een uitgebreide controle voor en/of na de proef. Bitten, neusriemen, oornetjes, beenbeschermers, spoorplekken, etc worden gecontroleerd. De ruiter stapt af of blijft zitten, maar hoeft zich uiteraard niet half uit te kleden. Want pas dan zou je dit systeem kunnen ontdekken. Het kastje zal hij namelijk handig genoeg in zijn mouw kunnen laten verdwijnen.

En over dat dubbel starten: dat is inderdaad een foutje in het vraagprogramma. In de meeste VP's staat gewoon dat je bepaalde rubrieken niet met hetzelfde paard mag starten. Ook dat zal hier niet in het VP zijn opgenomen, omdat niemand er normaal gesproken aan denkt twee van zulke rubrieken achter elkaar te starten met hetzelfde paard, behalve die ene gek.
En ja, ik denk ook dat hij halverwege uitgesloten had moeten worden in dat parcours. Maar dan moet je als jurylid wel heel zeker zijn van je zaak. En ook dat wordt steeds makkelijker en duidelijker, want juryleden krijgen steeds meer duidelijke regels om zich op te herroepen.

Nou wordt hier dus gedaan alsof dit de normaalste zaak van de wereld is in de paardensport, maar dat is echt niet zo. De rotte appels moeten hard gestraft en verbannen worden uit de paardenwereld, want zij verpesten het voor de rest. Als er een zaak is van een ouder die zijn kind mishandeld, dan roepen we ook niet ineens dat alle oudere slecht zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:15

Miep om de hoek kan helaas zomaar een voorbeeldfunctie zijn voor 30 kindjes per dag a 12 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:22

Kendra schreef:
Ilse_123 schreef:

Dit mag ook worden gezegd. Want eens: veel gaat goed.
Alle ellende die hier de afgelopen 2 pagina's langskomt gaat vaak over 'van horen zeggen' of het betreft incidenten. En het gaat in dit topic over de wedstrijdsport, niet over de hele wereld van dierenwelzijn en 24/7 buiten.

het aanspreekpunt moet ook beter in alle geledingen

heden te dagen moet je als "aanspreekpunt" wel een persoonlijkheid zijn, statuur hebben en meertalig welbespraakt - op internationale wedstrijden - goed ingevoerd zijn in dit wereldje, wil je enig gezag uitstralen waarvoor men respect heeft

die zijn best lastig te vinden denk ik

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:25

Babootje schreef:
Kendra schreef:

Ik kan dit , vanuit feiten niet bevestigen, wel vanuit mijn eigen waarneming dat er in het ondersegment tot de top dressie veel beroerd en strak wordt gereden , zelden zie ik een dansend happy team.
Maar valt dat onder dieren mishandeling ?, waar ligt die grens eigenlijk ?
Als je strikt de Fei regels zou gaan toepassen, kun je in de B al ladingen eruit gaan bellen....
Dus die regels worden blijkbaar ook kneedbaar gemaakt op geld, roem en succes.

Het is mij niet bekend dat er in de amateur sport ooit doping wordt gebruikt, terwijl in de topsport dat blijkbaar al heel normaal wordt gevonden.
Of valt een paard voldouwen met krachtvoer om een amateur L parcours te springen ook onder doping ?
Mijn korte broek zakte ervan af, want ik was totáal niet op de hoogte dat doping al zo diep geworteld is in de topsport.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:31

De schorsingen zijn vaak ook te mild.
Er is een geval geweest op amateurniveau waarbij de ruiter zijn paard na uitbellen door weigering zo ongans heeft geslagen op het losrij terrein dat het paard dood viel met een hartaanval. Deze mocht na enkele jaren weer meedoen en reed zeker niet vriendelijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:34

Nee, doping is niet normaal in de topsport en wordt ook niet veel gebruikt, want daar zijn veel controles en dus de pakkans groot. In de basis zijn zelden dopingcontroles en dus een erg lage pakkans.
Bovendien gaan de meeste dopingzaken in de topsport over restwaardes. Een minimale hoeveelheid die het paard lichamelijk nul (meer) beïnvloed en van weken terug kan zijn of via bijvoorbeeld een vieze hand in dat paard terecht gekomen kan zijn.

En ik ken genoeg gevallen van schorsingen, uitsluitingen of boetes in de basissport door wreedheid. Alleen die zie je niet terug in de media, omdat die mensen niet bekend zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:40

Inotery: je spreekt jezelf een beetje tegen. Als die hond op geen enkele manier uit zijn focus te halen is, dan lukt dat ook niet met een lichte tinteling. Als een lichte tinteling genoeg is, dan zijn er ook genoeg andere methodes dan een stroomband. Dan is de focus blijkbaar niet zo extreem. (Je kunt je overigens ook afvragen of je het bij "een lichte tinteling" nog over stroom hebt, maar dat terzijde).

Daarnaast zeg je dat niet elke hond hetzelfde reageert op stroom, wat het gebruik van stroom blijkbaar in sommige gevallen acceptabel maakt? Waarom geldt dit dan niet voor het paard uit dit topic?