Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:17

Ik denk dat er weinig andere mogelijkheden zijn. Als we nu geen goede plannen om te beheren opzetten, inclusief bejagen, dan komen we straks in dezelfde problemen als Duitsland nu heeft. En dan zijn wij ook nog eens een veel kleiner en dichtbevolkter land. Het is gewoon dom als we daar niet van willen leren.

pien_2010

Berichten: 44048
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:19

Dat denk ik ook. Ben het eens met je analyse.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:21

sevke schreef:
#welkomwolf _-:(

Nogmaals : er is in ons overbevolkt en verstedelijkt landje geen plaats voor een dergelijk roofdier. Dat deze dieren hier komen is niet alleen voor ons (en onze huisdieren/vee/kinderen) een probleem, maar ook voor de wolf zelf. Geen omheining houdt hen tegen, en het is veel makkelijker een veulen te grijpen uit een omheind stuk weide, dan kms te moeten lopen achter een wild hert. Tevens zullen deze dieren, door de grote concentratie aan mensen hier, aan mensen gewend worden, met alle gevolgen van dien. Ik voorzie incidenten naar mensen toe, en wolven die doodgereden worden in het verkeer.


Eens. Het zijn net als honden opportunisten en ons land is veel te klein en drukbevolkt voor een groot roofdier als een wolf. Ze zijn niet voor niets om bepaalde redenen rond 1850 verjaagd uit ons land, in een tijd dat het nog veel en veel minder bevolkt was.
Ik vind ze prachtig, en in grote natuurgebieden waar geen mensen wonen zijn het waardevolle roofdieren die daar bij het ecosysteem horen. Dat is ook hun natuurlijke habitat. Maar ze zijn te groot en gevaarlijk om als patatwolven door de woonwijken te struinen zoals patatvossen doen, en hier klein, groot vee en huisdieren aanvallen.

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:18

[/quote]

Volgens mij is het in Afrika toch echt zo dat leeuwen en tijgers die te dicht in het dorp komen en vee pakken gewoon worden afgeschoten.
Laten we nu met zn allen gewoon toegeven dat NL geen natuurgebied is en dat er in Rusland, Polen, Zweden, Oekraine, Spanje wel genoeg ruimte is om de wolf zn ding te laten doen. En ja, als een wolf te dicht in het dorp komt en vee doodt en dat blijft doen dan mogen afschieten. Er blijven er genoeg over.[/quote]

Tijgers leven o.a. in India en niet in Afrika maar dat daargelaten, vaak krijgen boeren vergoedingen van de overheid ook in Afrika als een leeuw een koe pakt en vaak is het minder goed geregeld en worden leeuwen vergiftigd/afgeschote etc. als mensen er last van hebben dat ze in het gebied van de mens komen..... Wij breiden ons zo erg uit dat alle wilde dieren omsingeld zijn in wat laatste vlekken op de aarde waar wij ze nog gedogen en aan de randen daarvan hebben wij er last van. Er is er maar van 1 diersoort genoeg en dat zijn wij zelf. Wat betreft de huiskatten opmerking een pagina of wat terug, die maken per jaar iets van 140 miljoen slachtoffers ook daar hebben wij als mens disbalans veroorzaakt, thuis de brokjes en tig keer per week (vooral in buitengebieden) eet de boererijkat naast de muis ook veel vogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:40

Karl66 schreef:
Wolven denken niet in grenzen, dus misschien moeten wij dat ook niet doen. Het is goed dat de wolf weer volop voorkomt in Europa. Dat betekent dat het beter gaat met de natuur. Maar dat wil niet zeggen dat elke plek in Europa even geschikt is voor de wolf. En op het moment dat je praat over een rivierendelta met een extreme concentratie aan mensen en door de vruchtbare grond een extreme concentratie aan veeteelt en landbouw, dan is dat misschien niet de meest geschikte plek voor de wolf in Europa. Tegelijkertijd komen ze hier wel naartoe lopen en dat moet je dus gaan nadenken over hoe we dat gaan beheren hier in Nederland. En als je dan gaat beheren, dan moet je misschien niet al te vriendelijk gaan beheren. Tenslotte is Nederland gewoon niet de meest geschikte vestigingsplek voor de wolf, doordat we hier, ook voor Europese begrippen, relatief veel mensen per vierkante kilometer hebben wonen. En op het moment dat je heel strikt beheert, dan is de kans groot dat de wolven nog steeds door Nederland heen lopen, maar wordt de kans dat ze zich hier permanent vestigen een heel stuk kleiner.

Met strikt beheer bedoel ik dat er een afschotvergunning komt als ze landbouwhuisdieren aanvallen. En mocht er dan toch nog een roedel zich vestigen , omdat er genoeg voordelen voor ze zijn, dan heb je in ieder geval een roedel dat niet op landbouwhuisdieren jaagt, omdat ze daar teveel respect voor de mens voor hebben gekregen.

_/-\o_

irmaz

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 00:11

Tja het wordt tijd dat we weer een oude traditie gaan oppakken vrees ik. In 1897 is de laatste wolf uit Nederland verdreven na eeuwenlange strijd van de mensen tegen de wolven (lees ook: http://welkomwolf.be/historische-vervolging). Toevallig is deze wolf als laatste in de Noord Brabantse plaats Heeze gezien en sinds een paar maanden loopt in datzelfde gebied weer een van de eerste wolven van Nederland. Iedere 4 tot 7 dagen wordt er inmiddels een melding gemaakt dat in die buurt 1 of 2 schapen worden gedood.
Lees hier hoe deze (minstens 2 eeuwen oude) traditie in deze buurt in zijn werk gaat:
https://www.geschiedenisheeze-leende.nl ... in-de-Peel

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 02:25


Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 09:09

sassefras schreef:
ik ga niet twijfelen aan de geschiedenis, in 1815 kreeg je 6 gulden voor een dooie wolf, das toch nooit voor niks geweest ? dit belastinggeld verslindende project gaat vreselijk uit de klauwen lopen. https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/245 ... atregelen/

Sorry even koppeling goed gezet.

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:18

daar mogen de paardenhouders inmiddels dan ook bij hoop ik.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:42

Gedode paarden Niedersachsen : DNA van Rodewalder roedel aangetroffen (wat te verwachten was)

NDR 26.06.2020
<<Twee in het district Nienburg omgekomen paarden werden blijkbaar door dieren uit het Rodewald-roedel gedood. Zoals een woordvoerder van het ministerie van Milieu vrijdag bekendmaakte, zijn in DNA-analyses sporen van speeksel van ten minste twee dieren van het roedel aangetroffen

Hobbyhorse

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:57


Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:36

Iknzeg geen wolven meer in nl en rond om nl.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:37

Ponylove22 schreef:
Iknzeg geen wolven meer in nl en rond om nl.
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:42

Als in 1800 die beesten niet uitgeroeid waren zat niemand te klagen had iedereen wel zijn omheiningen voor elkaar en was het allemaal niet zo'n poeha geweest.
Dan hadden we net zoals ze in de vs doen er gewoon mee samen kunnen leven.

Punt is gewoon we zijn hier in ons veilige gebiedje veel te makkelijk geworden en dat wreekt zich nu.
Vervelende is dat mensen er nu om gaan janken boe hoe mijn dier is ten prooi gevallen omdat ik te gemakzuchtig ben geweest, andere menden gaan daar overheen nee hoor jij was niet gemakzuchtig moedernatuur heeft er geen verstand van wand wij als mens die al zo vreselijk veel vernietigd hebben weten het allemaal veel beter....
:r bah het druipt er gewoon vanaf

Edit niet alleen vs maar zeker 70 a 80 % van de WERELDBEVOLKING kan samen leven met grotere roofdieren behalve.....

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:44

Hoezo gemakzucht? Het is duidelijk dat die beesten zich door geen enkel hek laten tegen houden en honden inzetten is nog veel minder diervriendelijk, voor de hond dan. En 24 uur per dag opsluiten is ook niet goed, dus ik ben zeer benieuwd hoe jij vind dat wij onze beesten tegen roedels wolven moeten gaan beschermen? Ik heb geen tig duizenden euro's liggen voor metershoge hekken in en boven de grond. Maar als je geld teveel hebt dan mag je gerust doneren. Ik vind jouw reactie bah.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:48

Ailill schreef:
Ponylove22 schreef:
Iknzeg geen wolven meer in nl en rond om nl.
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?


Rechten gegeven??? Volgens mij geeft ze gewoon haar mening/standpunt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:48

Maar daar leven ze niet zo hutjemutje op elkaar.
Daar heeft de wolf grote bossen om te leven.

En ja klopt als de wolf toen niet was verdreven hadden we onze dieren nu anders staan.
Maar dat is niet, dus heel terecht dat er nu dan over geklaagd gaat worden.
Dat is geen gemakzucht, heeft er niets mee te maken.
Je verwacht niet dat een dier dat hier 120 jaar niet meer heeft geleefd hier nu uit komt moorden.
En dat daar ook nog niet op ingegrepen word. Daar is de staat laks, veel te laks.

En daarnaast gaat er ook weer geklaagd worden als schapen en andere dieren opgehokt gaan worden, dus wat willen we nu eigenlijk in dit land??!!


rommulus schreef:
Als in 1800 die beesten niet uitgeroeid waren zat niemand te klagen had iedereen wel zijn omheiningen voor elkaar en was het allemaal niet zo'n poeha geweest.
Dan hadden we net zoals ze in de vs doen er gewoon mee samen kunnen leven.

Punt is gewoon we zijn hier in ons veilige gebiedje veel te makkelijk geworden en dat wreekt zich nu.
Vervelende is dat mensen er nu om gaan janken boe hoe mijn dier is ten prooi gevallen omdat ik te gemakzuchtig ben geweest, andere menden gaan daar overheen nee hoor jij was niet gemakzuchtig moedernatuur heeft er geen verstand van wand wij als mens die al zo vreselijk veel vernietigd hebben weten het allemaal veel beter....
:r bah het druipt er gewoon vanaf

Edit niet alleen vs maar zeker 70 a 80 % van de WERELDBEVOLKING kan samen leven met grotere roofdieren behalve.....

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:51

Ailill schreef:
Ponylove22 schreef:
Iknzeg geen wolven meer in nl en rond om nl.
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?

Heel simpel als er geen wolven in nederland duitsland en belgie zijn heb je geen last meer van de dode beesten

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:52

CharleyT schreef:
Ailill schreef:
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?


Rechten gegeven??? Volgens mij geeft ze gewoon haar mening/standpunt.
Klopt. Waarop mijn vraag is waarom zij van mening is dat zij meer bestaansrecht heeft hier in Nederland, t.o.v. andere diersoorten. Ik snap het oprecht niet: Wij diersoort mens zijn hier nu en daar moet en zal alles voor wijken, zoals dat vroeger ging en altijd zo door moet gaan? Want wij mensen zijn belangrijker dan andere soorten?

In mijn optiek arrogantie ten top.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:52

Je kan Nederland toch niet met de VS vergelijken? Op deze postzegel wonen miljoenen mensen en dieren, daar laat je toch ook geen tijgers en leeuwen op los? Ik snap dat mensen van de natuur houden, maar daar heeft een wolf in Nederland toch niets mee te maken? Je kan toch wel op je klompen aanvoelen dat dit een groot fiasco gaat worden? Er zijn er nu nog maar een handje vol en de ellende is nu al niet te overzien. Dat wil je toch niet als dierenliefhebber?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:53

Ponylove22 schreef:
Ailill schreef:
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?

Heel simpel als er geen wolven in nederland duitsland en belgie zijn heb je geen last meer van de dode beesten
Precies, ikke ikke ikke. Zonde hoor.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:53

paarden fan Misschien jezelf even wat beter laten onderwijzen ?
Ik weet niet wat voor olifanten jij uit je weides wil houden maar een wolf heeft niet zoveel nodig.
Het is jou gebrek dat jij jezelf niet goed hebt geïnformeerd.

penotti ik weet niet de exacte cijfers maar zeker 70 tot 80% aan dode dieren word toegeschreven aan de wolf terwijl het gewoon huisdieren blijken te zijn geweest.
Maar in plaats van de schouders er onder te zetten en gewoonweg jezelf informeren en er voor zorgen dat je je zooi voor elkaar hebt gaan we met zijn allen janken en klagen.
Ja daar zal het beter van worden, dus ja gemakzucht

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:56

Ponylove22 schreef:
Ailill schreef:
Wie of wat heeft jou meer rechten dan een ander gegeven?

Heel simpel als er geen wolven in nederland duitsland en belgie zijn heb je geen last meer van de dode beesten
Precies, ikke ikke ikke. Zonde hoor.[/quote]
Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:57

rommumlus, ik ben zeer goed geïnformeerd, beter dan jij waarschijnlijk. De wolf heeft niet zoveel nodig? Een gemiddelde hond springt met gemak over hekjes van 1.80m en het is al bewezen dat wolven onder hekken door graven en over hekken van meer dan 2 meter springen. Dus je zooi voor elkaar hebben? Ik ben zeer benieuwd hoeveel grond jij te omheinen hebt? Maar ik stop met deze discussie, wordt moe van die mensen die alles maar wegwuiven en denken dat een wolf zich door iets laat tegen houden.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:58

rommulus schreef:
Als in 1800 die beesten niet uitgeroeid waren zat niemand te klagen had iedereen wel zijn omheiningen voor elkaar en was het allemaal niet zo'n poeha geweest.
Dan hadden we net zoals ze in de vs doen er gewoon mee samen kunnen leven.

Punt is gewoon we zijn hier in ons veilige gebiedje veel te makkelijk geworden en dat wreekt zich nu.
Vervelende is dat mensen er nu om gaan janken boe hoe mijn dier is ten prooi gevallen omdat ik te gemakzuchtig ben geweest, andere menden gaan daar overheen nee hoor jij was niet gemakzuchtig moedernatuur heeft er geen verstand van wand wij als mens die al zo vreselijk veel vernietigd hebben weten het allemaal veel beter....
:r bah het druipt er gewoon vanaf

Edit niet alleen vs maar zeker 70 a 80 % van de WERELDBEVOLKING kan samen leven met grotere roofdieren behalve.....


Dat is dan prettig? voor de 70/80%, maar de 30/20% waar dat niet lukt kijken er anders tegenaan.