KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:26

Citaat:
Nou ja, ik denk dat het eraan zit te komen dat de publieke opinie wordt dat paarden niet meer voor sport gebruikt kunnen/mogen worden

Wellicht een mooi streven voor sommige maar ik denk dat het nooit gaat gebeuren want er is simpelweg teveel geld gemoeid met de paardensport.

Verandering zal er gerust wel komen maar een verbod???Ik weet het zo nog niet.

Ik ben het wel met anky eens dat een paard niet faked.
Ze laten zich wel dwingen (in een box zetten is al dwingen) maar er zijn altijd wel signalen naar buiten. Echter worden deze nog te vaak niet opgepakt door de ruiter, eigenaar , verzorger.
Verder heb ik het artikel nog nie gelezen omdat je weer een abbo moet hebben op de telegraaf.

Maartje1990

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:30

Vrees ook niet dat het zal verdwijnen in nog geen 100 jaar. Ik hoop alleen dat er wel regels gaan komen die er voor zorgen dat de psarden gewoon een minimum aan tijd aan vrije beweging gaan krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:35

Maartje1990 schreef:
Vrees ook niet dat het zal verdwijnen in nog geen 100 jaar. Ik hoop alleen dat er wel regels gaan komen die er voor zorgen dat de psarden gewoon een minimum aan tijd aan vrije beweging gaan krijgen.

Ze zijn er wel mee bezig. FNRS, maar wat een wassen neus.

Ik denk dat er een hoop gaat veranderen in de komende 50 jaar.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:38

Ik ben wel benieuwd over wat er gaat veranderen.
Staat nu een (opinie) artikel over in de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b1636dd0/

In het kort: Paarden worden met circusdieren vergeleken, omdat ze onvrijwillig trucjes moeten doen/gefokt zijn om die trucjes uit te voeren.

Het is allemaal een beetje overdreven, en het klopt ook niet volledig, maar helaas wordt op deze manier wel foutieve informatie de wereld ingegooid natuurlijk (iets met een bit dat pijn doet omdat het tegen het gehemelte aan komt etc.).

Dus ik hoop dat de KNHS en FNRS eens een keer goed doorpakken qua paardenwelzijn. En evt de overheid ook, met verplichte vrije beweging, contact etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:46

Cowgirl schreef:
Wellicht een mooi streven voor sommige maar ik denk dat het nooit gaat gebeuren want er is simpelweg teveel geld gemoeid met de paardensport. Verandering zal er gerust wel komen maar een verbod???Ik weet het zo nog niet.

als de overheid er niet veel aan verdient... geen idee hoe dat zit. Als het de overheid geen geld scheelt kunnen ze het net zo goed verbieden...
Ik weet ook niet in hoeverre paarden(-stalling) in de rest van het milieuplaatje past.. qua verontreiniging, voedervoorraden etc..

Citaat:
Ik ben het wel met anky eens dat een paard niet faked.
Ze laten zich wel dwingen (in een box zetten is al dwingen) maar er zijn altijd wel signalen naar buiten. Echter worden deze nog te vaak niet opgepakt door de ruiter, eigenaar , verzorger. .

En jury's...

Citaat:
En evt de overheid ook, met verplichte vrije beweging, contact et

Dat kan je misschien alleen afdwingen met een aantal verplichte vierkante meters per paard (meer dan 4x4 iig) en dat gaat dan weer niet passen in NL..
Dus meer frikandellen.....
hoe snel dat gaat, geen idee. Het zal mijn tijd wel duren denk.. maar voor verder in de toekomst.. geen idee.

Als ik zie hoe snel dingen, door socialmedia, kunnen ontsporen, heeft het maar een paar 'goede' berichten nodig en een volgende menigte.. denk ik?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:00

Cer ik heb het niet over een NKtje

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:07

Paardensport moet van mij ook niet verdwijnen. Maar dat ogen blijven sluiten voor dingen die toch wel suboptimaal zijn, dat begrijp ik niet zo goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:20

Popstra schreef:

Popstra: vandaar ook mijn vraag : "wat is topsport?" :j
Overigens vind ik de term "nktje" wat minderwaardig.. waarom zou een Nederlands Kampioenschap geen topsport zijn?

En hoeveel paarden lopen dan die zogenaamde TopSport (en hebben het dan goed) en hoeveel paarden niet (en hebben het dan minder) en over welke paarden hebben we het dan op welk moment..
Want dat is wel vaak een argument : ja paarden in de topsport worden TOP verzorgd anders zouden ze niet zo goed presteren.

Dat zou dan nl kunnen inhouden dat paarden houden voorbestemd wordt aan alleen die mensen die er topsport mee willen uitoefenen (en hoe meet je dat), én mensen met een weiland, schuilstal en mogelijkheid tot kuddehuisvesting... tel uit het overschot denk?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:34

ben het met ruitje eens. denk dat er veel paarden zijn waar met dwang het hart uitgereden is, of die geen enkele vorm van zelfinitatief meer nemen. die zijn er en blijven gewoon glanzen hoor. of gp- paarden die hun carriere met 11 gaan voortzetten bij een jeugdruiter. dai is ook vaak omdat ze niet meer willen (of kunnen) presteren op dat hoge niveau.

misschien is het voor de topsport toch ook gewoon eens zelfkritisch zijn of het gevraagde vd dieren niet teveel is. paarden die op 8-9 jarige leeftijden nu al grand prix lopen met een maximale hoogte van 165 cm of soms alweer hoger. het is niet voor niets dat o.a. bondcoaches klagen dat er zoveel paarden iedere keer weer geblesseerd zijn en langer uitvallen. die paar die het wel op dat niveau halen en daar langere tijd zijn, zijn eerder de uitzondering. die staan trouwens op stallen waar ze ook bijzonder selectief ingezet worden.

het is namelijk ook diezelfde topsport die letterlijk zegt, we moeten van de bloedregel af, want de financiele belangen zijn te groot, en wat is nou een beetje bloed. als die mensen zichzelf moeten reguleren is het hek vd dam, want dan viert geld de boventoon. een beetje meer welzijn bij mensen levert meer dierenwelzijn op, teveel welzijn bij mensen levert vaak een verminderd dierenwelzijn op. dat is een trend die je nu, zeker sinds de GCT, wel voelt en ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:47

paardensport hoeft ook niet te verdwijnen, terug naar de basis wedstrijdsport

zou al helpen denk ik als men met één paard geen meerdaagse mag rijden zodat het paard voldoende kan herstellen (vandaag je plaatsen voor de kur > vlg week de kur rijden)

zou al helpen als de knhs/fnrs elk paard weer van af de B in de ring wil zien, zodat het ook fysiek en mentaal in balans komt /kan groeien voor het zwaardere werk
zou al helpen als men per seizoen één promotie kan maken,
zou al helpen als er maar een wedstrijd per week gereden kan worden
zou al helpen dat men niet alleen in eigen locatie wedstrijden kan/mag rijden maar minimaal 3 of 4 winstpunten op vreemd terrein behaald moet hebben

wishful thinking

want helaas het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding en dan heiligt het doel alle middelen

maar erover praten kan altijd

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:21

Cer schreef:
Popstra schreef:

Popstra: vandaar ook mijn vraag : "wat is topsport?" :j
Overigens vind ik de term "nktje" wat minderwaardig.. waarom zou een Nederlands Kampioenschap geen topsport zijn?

En hoeveel paarden lopen dan die zogenaamde TopSport (en hebben het dan goed) en hoeveel paarden niet (en hebben het dan minder) en over welke paarden hebben we het dan op welk moment..
Want dat is wel vaak een argument : ja paarden in de topsport worden TOP verzorgd anders zouden ze niet zo goed presteren.

Dat zou dan nl kunnen inhouden dat paarden houden voorbestemd wordt aan alleen die mensen die er topsport mee willen uitoefenen (en hoe meet je dat), én mensen met een weiland, schuilstal en mogelijkheid tot kuddehuisvesting... tel uit het overschot denk?

Topsport is niet zomaar iets, om jezelf topsporter te noemen moet je tot de beste van de wereld behoren, voor paardensporters vallen alleen de kaderleden daaronder. Het gaat dus om ruiters die uitgezonden worden door de KNHS naar internationale toernooien zoals EK, WK en OS. Nationale kampioenschappen vallen daar dus niet onder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:36

Nou ja prima, die definitie.. :j

Dus dan zou het zo kunnen zijn dat het houden van paarden voorbehouden wordt aan díe mensen?
Die paarden krijgen de top verzorging die hoort (logisch) bij het uitvoeren van topsport..

Maar dan denk ik nog steeds dat als een organisatie zich dan gaat richten op het 'middenkader' (als je het zo kan noemen), ze dan wellicht voet aan de grond kunnen krijgen tegen het houden van paarden voor sport?

NB: ik geef nergens een oordeel over he, voordat we die discussie krijgen.. Maar ik denk dat de 'paarden'-sport echt wel onder een vergrootglas gaat liggen..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:46

Cer schreef:

Dus dan zou het zo kunnen zijn dat het houden van paarden voorbehouden wordt aan díe mensen?
Die paarden krijgen de top verzorging die hoort (logisch) bij het uitvoeren van topsport..

Maar dan denk ik nog steeds dat als een organisatie zich dan gaat richten op het 'middenkader' (als je het zo kan noemen), ze dan wellicht voet aan de grond kunnen krijgen tegen het houden van paarden voor sport?

NB: ik geef nergens een oordeel over he, voordat we die discussie krijgen.. Maar ik denk dat de 'paarden'-sport echt wel onder een vergrootglas gaat liggen..

Ik begrijp je punt. Maar misschien moet de aandacht wel naar de mensen die op en rondje het randje balanceren van wat eigenlijk niet kan. Laten we zeggen de situaties waar geld een moeilijk puntje is en blijft waardoor een paard niet de verzorging krijgt die het behoort te krijgen. De onderkant dus van het economische systeem rondom de paardensport.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:57

LoveBodin schreef:
Staat nu een (opinie) artikel over in de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b1636dd0/

In het kort: Paarden worden met circusdieren vergeleken, omdat ze onvrijwillig trucjes moeten doen/gefokt zijn om die trucjes uit te voeren.

Het is allemaal een beetje overdreven, en het klopt ook niet volledig, maar helaas wordt op deze manier wel foutieve informatie de wereld ingegooid natuurlijk (iets met een bit dat pijn doet omdat het tegen het gehemelte aan komt etc.).

Dus ik hoop dat de KNHS en FNRS eens een keer goed doorpakken qua paardenwelzijn. En evt de overheid ook, met verplichte vrije beweging, contact etc.

Ik vind dit een sterker artikel dan die van anky of de knhs := Ook al ben ik het er niet geheel mee eens.

Ik denk dat het heel lastig is om ethisch te bepalen wat “teveel dwang” is, ook aangeleerde hulploosheid is een heel lastig concept bij paarden. Juist omdat paarden eigenlijk altijd vrij weinig weerstand bieden.

De reacties van anky en de knhs zijn wel bijzonder naief en rooskleurig ingezien := Ik denk dat veranderingen vanaf de basis moeten komen, vanuit de topsport of de knhs zal het in ieder geval niet komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:12

LoveBodin schreef:

Toch legt dit artikel wel precies de vinger op de zere plek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:18

Cer schreef:

Dat ligt het al en niet alleen in NL

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:22

Ik denk dat het artikel voor 'leken' wel overkomt...

Want ja, paarden hebben op zich niet te kiezen of er mee gesport gaat worden.
Aan de andere kant, huisdieren hebben zowieso niet te kiezen waar ze terecht komen, het is maar net wie ze koopt of fokt... de ene zorgt er goed voor, en de andere niet..

NB, om de pijnplek te leggen bij de financieel lager bedeelde klasse lijkt me niet compleet.. je kunt met een dure zweep ook goeie klappen uitdelen.
Iemand die op straat een hond schopt of slaat is een dierenbeul.. terwijl bij paarden... sja...

@Popstra: geen idee wat je wilt zeggen? Ik heb het idee dat je mijn teksten niet oke vind, maar ik weet het niet heel zeker, vandaar deze vraag :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:24

Cer schreef:
NB, om de pijnplek te leggen bij de financieel lager bedeelde klasse lijkt me niet compleet.. je kunt met een dure zweep ook goeie klappen uitdelen.
Iemand die op straat een hond schopt of slaat is een dierenbeul.. terwijl bij paarden... sja...

Als je alleen de zweep belangrijk vindt, dan kun je dat als mening hanteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:28

Ik hoeft niets te vinden.. het gaat in dit topic ook een beetje over dwang (als ik het bericht goed lees?), en een zweep (of een bit, zoals het artikel omschrijft) is een dwangmiddel in de publieke opinie (dus de publieke opinie, niet de zgn 'paarden'-mensen die er een goed verhaal over hebben)..

Dus ik snap niet waarom je dat zo tegen mij richt?

is het lastig om het grotere plaatje te zien?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:37

_San87_ schreef:
LoveBodin schreef:

Toch legt dit artikel wel precies de vinger op de zere plek.

Dat klopt ergens wel, een paard kiest inderdaad niet voor het leven dat wij hem bieden. Vanuit die redenering moet inderdaad de paardensport en het houden van eender welk huisdier onmiddelijk verboden worden. Het probleem in die stelling zit hem echter in het feit dat we ook niet weten of een paard, moest het wél kunnen kiezen, zou kiezen voor een leven in het wild.

De bedenking die ik mij altijd maak is dat onze eigen keuzevrijheid, als mens, ook veel beperkter is dat we zelf soms denken. Onze ouders zetten ons ook op de wereld omdat zij een kind willen en hebben ook ideeën over hoe ze dat kind willen opvoeden, daar hebben wij zelf ook niet in te kiezen. Met (hopelijk meestal) goede bedoelingen kiezen onze ouders welke kleren we aandoen, naar welke school we gaan, welke hobbies we mogen uitoefenen, ... Hebben wij meer keuzevrijheid dan een paard of een hond? Ja, absoluut, ik ga hier ook niet beweren dat dat hetzelfde is. Maar we leven toch in een maatschappij waar je hoort te gaan werken om je leven te kunnen betalen, maar waar je wel naar een dokter kan als je pijn hebt, of waar je op vakantie kan, als je eraan toe bent, ... Wanneer je op vakantie kan, hangt dan weer van je baas af, of van je klanten als je je eigen baas bent.
Uiteindelijk denk ik dat de meeste mensen voor het leven in onze huidige maatschappij zouden kiezen, als we de keuze zouden krijgen tussen dit of een leven in het wild als jager/verzamelaar zoals in de oertijd of in bepaalde delen van de wereld nu, zonder gezondheidszorg, zonder luxe, ...

Dus is het echt zo gek om te denken dat een paard, als hij effectief de keuze zou krijgen, toch zou durven kiezen voor het leven dat wij hem bieden? Dat hij de verzorging en de luxe toch best wel ok vindt, t.o.v. het werk dat we van hem vragen?

Daarom ben ik absoluut voorstander voor het vergroten van onze kennis rondom gedrag en welzijn van het paard, om te proberen uit te maken of we inderdaad een meerwaarde in hun leven kunnen betekenen t.o.v. zijn leven in het wild. In mijn hoofd is dat tikje dat je geeft aan je paard op het moment dat hij "niet wil", niet anders dan de tik of de correctie die je een kind geeft op het moment dat die niet luistert. Er is een héél groot verschil voor mij tussen een corrigerende tik of je paard (of kind) slaan tot het "breekt". Lichte dwang is in mijn ogen soms nodig om mensen én dieren iets te laten bereiken en ze boven zichzelf uit te laten stijgen.
Als we veel kinderen gewoon hun zin zouden laten doen, zonder ooit te corrigeren, is de kans ook groot dat ze gewoon in de zetel blijven hangen en niets doen, maar dat aanvaarden we als maatschappij dan weer niet?

Los daarvan, vind ik het absoluut wel belangrijk dat er stil gestaan wordt bij het welzijn van onze paarden en de manier waarop er mee wordt omgegaan! Ik vind het belangrijk dat er langs beide kanten van het spectrum geen aannames worden gedaan! Dit geldt zowel voor "hij zou het niet doen als hij niet wilde", waarbij je inderdaad aangeleerde hulpeloosheid niet volledig kan uitsluiten, maar ook voor "het paard kiest hier niet voor", je weet nl. niet of hij ervoor zou kiezen, als hij effectief de keuze zou krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:50

Helemaal eens Jenara, goed beschreven!

Enige is dat ik er wel veel meer vanuit ga dat ieder wezen een interne drang heeft on dingen te ondernemen, zowel leuke als iets minder leuke dingen.

De perspectieven die tegenover elkaar staan zijn enorm zwart-wit. Aan de ene kant mensje die vinden dat we eigenlijk geen huisdieren mogen houden omdat die dieren daar nooit voor kiezen, aan de andere kant de anky’s die net doen alsof paarden iets niet doen als ze het écht niet willen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat echt denkt, we weten allemaal dat dat niet waar is. Het ligt er natuurlijk wel aan waar je de grens legt.
Je kan een paard natuurlijk volledig opvouwen met stang en trens en slofteugel en dan denken dat als ie écht niet wil, dat hij je er dan wel afbokt ofzo. Zo kan je die grens van “niet willen” vrijwel overal leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:53

Volgens mij staat de corrigerende tik tov je kind ook al ter discussie .. (of mag misschien niet eens meer, dat weet ik niet zeker)..

Als je het mij vraagt (maar dat is niet zo :') ) denk ik dat ieder willekeurig dier wellicht (maar ik weet het niet zeker) een leven met een geregeld natje/droogje/slaapplek/rust verkiest boven verhongeren, doodgaan aan verkoudheid, langzaam leegbloeden of rondstrompelen met een halve poot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:57

Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.
.

Ik vind het persoonlijk achterhaald en niet meer van deze tijd dat sportpaarden maar niet buitenkomen.

Paarden van top ruiters en het laagje eronder die ik goed ken , komen gewoon buiten.
Misschien niet 24-7 of de gehele winter.
Maar komen zeker paar uur buiten per dag.

Enkel de geblesseerde paarden niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:46

Peanutbutter schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb op een sportstal gewerkt waar ze naar vergelijkbare wedstrijden gingen als Jumping amsterdam. De paarden komem amper buiten, hoogstens in de zome, alleen, en dan niet dagelijks en van 1 tot 3 uurtjes max. Alle overige beweging is het rijden, longeren en in de stapmolen..op dergelijke wedstrijden staan ze buiten het rijden om ook voornamelijk in de stal.

Dus.. ik ben het wel eens met dier en recht.
.

Ik vind het persoonlijk achterhaald en niet meer van deze tijd dat sportpaarden maar niet buitenkomen.

Paarden van top ruiters en het laagje eronder die ik goed ken , komen gewoon buiten.
Misschien niet 24-7 of de gehele winter.
Maar komen zeker paar uur buiten per dag.

Enkel de geblesseerde paarden niet.

Dat is toch veels te weinig? Een paar uur... en komen ze, wanneer het kan, allemaal buiten of kan dat verschillen? Op de stal waar ik heb gewerkt konden niet allr paarden elke dag naar buiten. Daar waren niet genoeg weides voor (want alle paarden stondem apart)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:06

Cer schreef:
Volgens mij staat de corrigerende tik tov je kind ook al ter discussie .. (of mag misschien niet eens meer, dat weet ik niet zeker)..

Als je het mij vraagt (maar dat is niet zo :') ) denk ik dat ieder willekeurig dier wellicht (maar ik weet het niet zeker) een leven met een geregeld natje/droogje/slaapplek/rust verkiest boven verhongeren, doodgaan aan verkoudheid, langzaam leegbloeden of rondstrompelen met een halve poot...

Dat geloof ik zeker, dat die corrigerende tik bij kinderen ter discussie staat.

Persoonlijk vind ik dat dat moet kunnen, maar dan heb ik het echt over een tik en geen pak slaag.
Daarmee bedoel ik dan: iets dat niet pijn doet, maar wel even "wakker schud", even terug in het nu brengen. Of dat wel of niet nodig is, hangt van de situatie en het individu af, zowel bij mens als dier, lijkt mij. Ik hoop in ieder geval dat de meeste mensen weten wat het verschil is tussen beiden!