Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:31

Mooie en zinvolle discussie hier. Ben ook iemand die open staat voor verandering, hoe moeilijk ook. En als het uiteindelijk betekent niet meer op een paard zitten, dan zal dit zo moeten zijn...hoe vreselijk moeilijk dat ook is.

Langzaam komt bij mij die andere visie op paardrijden. Ik vind het zelf heel jammer, want eerder genoot ik onbezorgd van rijden en het kijken naar dressuur en spring wedstrijden, maar nu begint mijn kijk erop toch te veranderen.

Laatst merkte ik op de hengstencompetitie dat ik ontspannen kon kijken naar de groep die met trens rond reed. Maar toen de Z begon en de monden vol ijzer hingen, en er geduw en getrek aan te pas kwam, kon ik niet meer genieten zonder plaatsvervangend het ongemak van de paarden te voelen.

Ik denk echt dat de paardensport gaat en moet veranderen, anders zal het geen bestaansrecht meer hebben op langer termijn.

Laatst las ik iets over een nieuw initiatief...het heet "we all ride". Het is in principe in het leven geroepen om ook mensen zonder vervoer aan wedstrijden te kunnen laten deelnemen, thuis in je eigen omgeving. Je rijdt
je proef thuis, iemand filmt het en je krijgt een beoordeling. Er zijn ook competities. Maar het lijkt mij ook paardvriendelijker. Paard blijft in vertrouwde omgeving, hoeft niet op transport. Je kan rijden wanneer het uitkomt, dus niet in de bloed hitte. Wat scheelt dat al een stress voor het paard.

En de jury zal ook anders getraind moeten worden. Hoeveel in elkaar getrokken paarden de hoogste scores krijgen dat is echt triest. Er zijn maar weinig paarden op amateur niveau die losgelatenheid laten zien.

Ook op maneges zouden kinderen eerst grondwerk moeten leren. En weten hoe je respectvol met een paard omgaat. En niet zoals je nu leert: een paard moet luisteren en doet hij dat niet dan geef je een schop of een tik.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:43

Eens. Ruiters moeten zich meer verplaatsen in hun paard.
Dat begint al bij die manegelessen, daar wordt de toon gezet. Leer kinderen dat je een paard pijn kan doen door aan het stuk ijzer in hun mond te trekken. Punt is dat dit om een behoorlijke ommezwaai vraagt bij veel maneges. Maar het kan best, zelf gezien bij een op zich heel eenvoudige manege waar op de open dag jonge ruitertjes in een open les rondreden, keurig in balans, rijdend met een waslijnteugeltje. Pony's liepen er fris en tevreden bij. Ik vroeg de manegehouder hoe ze dat voor elkaar kregen. Antwoord: verplicht een jaar zit- en voltigeles voordat je zelfstandig mag rijden. Helaas ook genoeg voorbeelden gezien van maneges waar kinderen vooral leerden schoppen, zweepzwiepen en teugeltrekken. En de paarden oogden als depressieve robots zonder levenslust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:48

Het argument dat van mij wel eens en voor altijd van tafel zou mogen is 'als mijn paard het niet zou willen, dan deed hij het niet. Want hij is veel groter en sterker dan ik.' Wat een ontzettende domme dooddoener vind ik dat ik dit soort discussies....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:53

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:
Warom moeten er eigenlijk wedstrijden zijn als je wilt paardrijden? Dat kan toch ook zo wel?

Tja, waarom zijn er wielerwedstrijden, schaatswedstrijden, hardloopwedstrijden? Ook allemaal sporten die je voor jezelf zou kunnen doen.
Het wedstrijdelement voegt nu eenmaal voor een groot deel van de mensen wat toe. Jezelf kunnen meten met anderen die de sport beoefenen.

Een oneigenlijk argument, ik snap dat mensen dat willen ja. Als mensen willen presteren en meten, prima. Maar ze hoeven dat niet te doen met hun paarden. Er zijn toch ook geen wedstrijden in gezellig samenzijn met mensen onderling?

MyWishMax

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:57

Wat is er verkeerd aan wedstrijden? Waarom is dat slechter dan alleen recreatief?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:05

MyWishMax schreef:
Wat is er verkeerd aan wedstrijden? Waarom is dat slechter dan alleen recreatief?

Ik denk dat wedstrijden op zich niet slecht zijn, net als een bit niet op zich slecht is, een spoortje op zich niet slecht is. Zeker als je daar als ruiter goed mee om kunt gaan, en niet heel veel spanning opbouwt.

Voor mij persoonlijk is het niet goed. Ik bouw spanning op, ga stressen, paard reageert erop, paard gaat ook stressen, we krijgen ruzie met elkaar, die allemaal door mij veroorzaakt is omdat ik zo nodig op wedstrijd moet, en het is helemaal niet meer leuk, voor mij niet, voor paard zeker niet......

Maar er zijn mensen die daar gewoon prima mee om kunnen gaan, en die hele leuke dingen laten zien, en dan vind ik er niets mis mee :)

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:12

Je kunt een ethisch bezwaar hebben tegen sport met paarden (of andere dieren) an sich. Dan kun je ervoor kiezen om je te beperken tot recreatief rijden op de manier die jou het meest paardvriendelijk lijkt.

Als je een bezwaar hebt tegen het vragen van een prestatie van een paard, zoals in de sport gebeurt, dan kun je vervolgens vraagtekens zetten bij de wijze waarop dat gebeurt. Daar valt veel in te verbeteren, zonder dat de sport in zijn geheel afgeschaft moet worden.
Je zou dan moeten kunnen concluderen dat er ook paardvriendelijke sport mogelijk is.

Als je echter dermate veel moeite hebt met ueberhaupt iets vragen van een paard (want ook de recreatieruiter benut het paard voor eigen plezier), dan kun je je m.i. beter afvragen of je zelf nog op een paard moet gaan zitten, of iets van een paard moet willen (bijv. grondwerk). Anders meet je al heel snel met twee maten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:14

Ik lees alle opmerkingen over de wedstrijden en wat daar gebeurt. Vervolgens vraag ik me af waarom we eigenlijk wedstrijden willen rijden met paarden.

Natuurlijk is een bit in principe wel slecht: het is iets in de mond wat daar niet hoort en een reactie oproept: speeksel aanmaken omdat iets in de mond voedsel betekent.
Een wedstrijd brengt vervoer met zich mee, iets waar een paard best aan kan wennen maar over het algemeen een inspanning is die zijn welzijn niet ten goede komt.
Daarbij wordt hij uit zijn omgeving en zijn kudde gehaald en moet omgaan met vreemde paarden en plaatsen. Ook daar kan een paard aan wennen, het kan hem zelfs uitdaging geven, maar is het waar een paard (de meesten) gelukkig van wordt?
Ik probeer naar de situatie te kijken, niet om te veroordelen maar om te onderzoeken wat we allemaal zo gewoon vinden. Is het wel gewoon wat we doen met onze paarden? Moeten we zelf niet anders leren kijken? Dat kunnen we van de actievoerders leren misschien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:18

Avalanche81 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik denk dat wedstrijden op zich niet slecht zijn, net als een bit niet op zich slecht is, een spoortje op zich niet slecht is. Zeker als je daar als ruiter goed mee om kunt gaan, en niet heel veel spanning opbouwt.

Voor mij persoonlijk is het niet goed. Ik bouw spanning op, ga stressen, paard reageert erop, paard gaat ook stressen, we krijgen ruzie met elkaar, die allemaal door mij veroorzaakt is omdat ik zo nodig op wedstrijd moet, en het is helemaal niet meer leuk, voor mij niet, voor paard zeker niet......

Maar er zijn mensen die daar gewoon prima mee om kunnen gaan, en die hele leuke dingen laten zien, en dan vind ik er niets mis mee :)

Ik heb altijd spanning gehad, maar die was altijd weg als ik op stapte. Bij de ene gingen de proeven altijd beter dan thuis, bij de ander was er geen verschil en die hadden beide nooit spanning. De enige die wel spanning had heb ik beschermd tijdens proeven waar het te veel werd, dan groette ik af en gingen we weer naar huis. Is die spanning in die vorm zo erg? Want dan had ik ook nooit buiten kunnen rijden, want spanning, nooit af kunnen spuiten, want spanning (dat was zelfs erger dan met de engste wedstrijd of buitenrit) Ik snap daarom niet zo goed waarom er hier dan vraagtekens bij de wedstrijden gezet worden. Ja, er zijn mensen die wedstrijden rijden op de verkeerde manier en vanwege verkeerde redenen. Maar die verkeerde manier en redenen is weer iets wat niet alleen wedstrijdruiters doen. We moeten echt ophouden met één tak/discipline eruit pikken en het gewoon over de hele breedte hebben.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens. :+

Josien_m; Het weggaan van de kudde om buiten te rijden is ook niet 'normaal'/natuurlijk. Dan zou je ook daarnaar moeten kijken en je moeten afvragen of een paard daar wel gelukkig van wordt. Of vrijheidsdressuur, grondwerk, noem maar op. Alles wat je met een paard doet dus, worden ze daar gelukkig van?

Askja; het begint inderdaad al op de manege. Hoewel ik ook dingen leerde over de omgang, diploma's moest halen waar je van alles over het paard en tuig leerde en heel veel zitlessen heb gehad was er ook nog een hoop te verbeteren. En dat was een manege die dus veel aandacht gaf aan zulke dingen, in deze tijd misschien niet op de juiste manier, maar de aandacht was er. Dat zou inderdaad overal moeten zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:19

Als je zo kijkt naar een paard meenemen naar een wedstrijd moet je eigenlijk ook zo kijken naar een paard mee nemen op vakantie, ook al rijd je misschien bitloos, boomloos, etc en vraag je geen prestatie van je paard, ook dan brengt een andere omgeving, vervoer stress met zich mee...
Waar ligt dan de grens wat wel en niet mag...

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:19

Wat wil je nu eigenlijk zeggen Josien?
Ben jij voor een verbod op sport met paarden?
Ben je, in een bredere context, tegen het inzetten van paarden voor je eigen plezier/gewin?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:27

Ik vind de gedachtegang van Josien best interessant eigenlijk.

En er gaat op zich ook nog zoveel niet goed in de paardenwereld, ik vind dat daar wel echt wat aan moet gebeuren.
Neem nou de hoeveelheid paarden die nog het grootste gedeelte van de dag op stal staan, of op een postzegeltje buiten. En de hoeveelheid eigenaren die beweren: ja, maar waar ik woon is er niks anders te vinden. Tja, misschien moet je dan daar geen paarden houden... :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:28

Dan moet je dus ook echt niet alleen naar de topsport kijken, maar naar heel paardenwereld.
Ik denk dat de topsportpaarden misschien nog wel meer buiten komen dan menig manegepaard of persionpaard op een stal waar 5 paddocks voor 40 paarden zijn...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:29

MyWishMax schreef:
Ik heb altijd spanning gehad, maar die was altijd weg als ik op stapte. Bij de ene gingen de proeven altijd beter dan thuis, bij de ander was er geen verschil en die hadden beide nooit spanning. De enige die wel spanning had heb ik beschermd tijdens proeven waar het te veel werd, dan groette ik af en gingen we weer naar huis. Is die spanning in die vorm zo erg? Want dan had ik ook nooit buiten kunnen rijden, want spanning, nooit af kunnen spuiten, want spanning (dat was zelfs erger dan met de engste wedstrijd of buitenrit) Ik snap daarom niet zo goed waarom er hier dan vraagtekens bij de wedstrijden gezet worden. Ja, er zijn mensen die wedstrijden rijden op de verkeerde manier en vanwege verkeerde redenen. Maar die verkeerde manier en redenen is weer iets wat niet alleen wedstrijdruiters doen. We moeten echt ophouden met één tak/discipline eruit pikken en het gewoon over de hele breedte hebben.

Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens. :+

Snap ik. Daarom heb ik het ook over mezelf, he. Ik zelf kies er niet voor, omdat ik weet dat het voor mij niet werkt, en ik niet met die spanning kan omgaan :) de spanning van een wedstrijd bedoel ik dan.
Dat jij dat wel kan, is super, more power to you 8-)

Afspuiten, dekens, buitenritten........ allemaal spannend, maar ik heb dan geen mensen die staan te kijken en me beoordelen :) en dat gaat dus prima. Maar ik beoordeel daarmee niet een bepaalde discipline, ook niet alle ruiters, overal heb je goed en slecht en middelmatig, alleen ik persoonlijk kan niet met wedstrijdspanning omgaan, en ik hoef ook niet zo nodig op wedstrijd.

Als ik wel op wedstrijd wil, ga ik denk ik een coach inschakelen of zo, om het wel te leren. Maar het is geen oordeel naar een ander, of dat ik denk dat wedstrijden in het algemeen geen goed idee zijn. Ik vind het juist wel heel goed. Voor mij persoonlijk is het alleen minder goed :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:34

Nouvel schreef:
Dan moet je dus ook echt niet alleen naar de topsport kijken, maar naar heel paardenwereld.
Ik denk dat de topsportpaarden misschien nog wel meer buiten komen dan menig manegepaard of persionpaard op een stal waar 5 paddocks voor 40 paarden zijn...

Dat bedoel ik dus ook.
Ben wel eens op pension stallen geweest met paddocks waar 1 paard per paddock in ging. Dan stonden ze buiten, maar eigenlijk waren die paddocks gewoon stallen zonder dak en muren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:36

Om praktische redenen rij ik niet meer maar loop er naast of erachter. Communicatie is op niveau van u is vandaag hengstig oke morgen is er weer een dag. Kijken en nog eens kijken. Wat zegt mijn paard. Discussies over wie er voorop loopt gaan we niet houden. Dat moge duidelijk zijn. :D
Stalgenoot voelt en kijkt ook altijd naar dr paarden. Met als resultaat dat ze in prima conditie zijn en er komt ook regelmatig een fysio of een andere peut langs om de pijntjes aan te pakken.
Ik wil graag dat je rechts van mij loop. Oke, dat doen we dan. Waarom altijd links??
Lekker groot stuk grond met vrije uitloop. Dus de dames kunnen kiezen.
En inderdaad het zal ooit worden dat de hoeveelheid paarden wordt aangepast aan de hoeveelheid ruimte.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:39

Het vergt een hele andere mindset. En dat is bijna niet te doen voor de "echte" paardenliefhebber.Ik was ook zo blind toen ik wedstrijd reed. Ik trainde bijna elke dag, met moeite liet ik mijn paard een dag staan. Als het paard bijv. een hoefzweer had, dan werd ik gek als ik niet kon rijden. Was vooral met mezelf bezig en niet zozeer wat mijn paard ervan vond.

Toen ik zwanger werd en met (heeeeel) veel moeite het paardrijden even los moest laten kwam er bij mij langzaam een stukje bewustwording. Toen ik weer wedstrijd ging rijden, na mijn bevalling, stond ik er toch anders in. Ik had een heel nerveus paard en hoe vaak ze ook op wedstrijd ging, altijd gestrest. Als ik begon met invlechten dan had ze al drie keer gemest van de stress. Ik dacht toen echt bij mezelf, wat doe ik haar aan? Maar toch was het een te grote stap om te stoppen met wedstrijden. Dat kwam later door omstandigheden, toen ze na het krijgen van een veulen niet meer bereden kon worden.

Het paard dat ik nu heb gekocht is een heel ander type paard. Veel minder angstig en is niet snel onder de indruk. Ze had op de handelsstal niet een te leuke tijd gehad en daardoor ben ik eerst grondwerk gaan doen, voordat ik haar wilde beleren. Dat was voor mij de eerste keer. Wat een eyeopener was dat. Door het grondwerk kregen we een hele mooi band en ze veranderde enorm. Nu ben ik op een punt dat ik haar ga berijden. Ik doe het bitloos en in kleine rustige stapjes, dat lijkt goed te gaan. Maar nu begint bij mij de vraag...ga ik weer met haar op wedstrijd. IK wil het wel graag, maar moet ik dat HAAR aandoen. In dat dilemma zit ik middenin...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:42

Ik rijd ook wedstrijden, was het nooit meer van plan, maar omdat mijn paard lichamelijk niet super in elkaar zit was dringend advies van de dierenarts om hem juist wel goed dresuurmatig aan het werk te houden.
Om mezelf wat meer stimulans te geven om hem goed en serieus te trainen ben ik toen uiteindelijk toch maar weer gaan starten.
Ik dressuur zeker niet elke dag, ga wanneer het kan naar strand wat hij heerlijk vindt.
Moet ik mezelf nu onder de dierenbeulen scharen...
Waar ligt dan de grens, wat is acceptabel en wat niet...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:43

MyWishMax schreef:

Het gaat mij absoluut niet om de wedstrijden an sich! Ik weet ook dat mensen fantastisch kunnen rijden met sporen en S&T, maar het zou mij gaan om de rest van de 95% paarden te beschermen.

Ik vind absoluut dat we ons bewust moeten zijn van dat heel veel van wat wij van een paard willen heel veel stress geeft bij het paard. Dat geldt net zo goed voor buitenrijden als voor wedstrijden. Stress zorgt ervoor dat het paard hard wordt en niet meer op de hulpen reageert, daarom moet er dan weer een hefboom aan (want anders heb ik geen rem op buitenrit of kom ik m'n parcours niet door).

Door langzame blootstelling kan je echt heel veel dingen normaal en leuk maken voor je paard, ook met de trailer, afspuiten, wedstrijden rijden of buitenrijden. Dat kost alleen veel tijd. En kennis, die er nu niet is.

Ik heb het vnl over de wedstrijd sport omdat daar een overkoepelende organisatie achter zit, plus dat alle professionals vanuit de sport komen. Ik denk dat de impact het grootst is, als er een verandering in de sport komt.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:49

Dat denk ik ook. De (top)sport heeft voor velen een voorbeeldfunctie.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:51

Dit vind ik vreselijk overdreven. Waar ik voor sta is correct paardrijden! Goed gebruik van het lichaam.. en niet die strakke neusriemen en rare gangen waarbij de achterbenen achter blijven "verzamelen" zoals het word genoemd. Nee dat is geen verzamelen.. Als er gewoon correct getraind word op takt en ritme, de paarden over hun rug lopen en zichzelf dragen dan ben ik blij. Maar helaas duurt het langer om op die manier te trainen en dan kost geld pff..

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:52

Nouvel schreef:
Ik rijd ook wedstrijden, was het nooit meer van plan, maar omdat mijn paard lichamelijk niet super in elkaar zit was dringend advies van de dierenarts om hem juist wel goed dresuurmatig aan het werk te houden.
Om mezelf wat meer stimulans te geven om hem goed en serieus te trainen ben ik toen uiteindelijk toch maar weer gaan starten.
Ik dressuur zeker niet elke dag, ga wanneer het kan naar strand wat hij heerlijk vindt.

Dit klinkt heel goed! Helaas worden juist de verkeerde beelden goed beloond op wedstrijden.. Heb je een correct gereden paard met neus voor de loodlijn is het een 6e bij wijze van :(

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:55

Vermaat zelf keurt de sport ook af; hij vindt dat dieren, net als mensen, over hun eigen leven horen te beschikken. ,,De voorstanders die beweren dat paarden er plezier aan beleven, gaan voorbij aan het feit dat paarden alleen voor het plezier van ménsen gefokt worden, op stal worden gezet en racen moeten. Zouden paarden uit vrije wil racen, dan waren er geen bitjes of zwepen of sporen.

Kunnen wij als mensen wel over ons eigen leven beschikken?

We worden gefokt om de maatschappij/economie draaiende te houden, worden in kantoren en fabrieken geplaatst om de rijken rijker te maken. beleven we daar plezier aan????? Doen mensen dit uit vrije wil???? Ook wij ervaren druk van banken, de regering, en onze aangeleerde normen en waarden (waar die ook vandaan mogen komen) Zouden wij ook niet liever lekker buiten lopen door bossen en weide.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:57

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:59

Nouvel schreef:

Ik denk dat je goed moet blijven kijken en voelen of je paard happy is en je eigen belang moet kunnen uitschakelen..en das best moeilijk. Mijn bange paard was op wedstrijd nog rustiger dan op buitenrit. Ik ging er wel eens mee naar buiten, maar 1 keer was ze de hele weg zo gestrest dat ze op de terugweg ineens niet meer kon lopen en door haar benen zakte...dacht dat ze doodging. Weet niet wat het is geweest, spierbevangen? Ben eraf gegaan en haar lopend naar huis getrokken. In haar eigen wei werd ze rustiger en herstelde ze vlot.