Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
elnienjo schreef:josien_m_ schreef:Warom moeten er eigenlijk wedstrijden zijn als je wilt paardrijden? Dat kan toch ook zo wel?
Tja, waarom zijn er wielerwedstrijden, schaatswedstrijden, hardloopwedstrijden? Ook allemaal sporten die je voor jezelf zou kunnen doen.
Het wedstrijdelement voegt nu eenmaal voor een groot deel van de mensen wat toe. Jezelf kunnen meten met anderen die de sport beoefenen.
MyWishMax schreef:Wat is er verkeerd aan wedstrijden? Waarom is dat slechter dan alleen recreatief?
Avalanche81 schreef:MyWishMax schreef:Wat is er verkeerd aan wedstrijden? Waarom is dat slechter dan alleen recreatief?
Ik denk dat wedstrijden op zich niet slecht zijn, net als een bit niet op zich slecht is, een spoortje op zich niet slecht is. Zeker als je daar als ruiter goed mee om kunt gaan, en niet heel veel spanning opbouwt.
Voor mij persoonlijk is het niet goed. Ik bouw spanning op, ga stressen, paard reageert erop, paard gaat ook stressen, we krijgen ruzie met elkaar, die allemaal door mij veroorzaakt is omdat ik zo nodig op wedstrijd moet, en het is helemaal niet meer leuk, voor mij niet, voor paard zeker niet......
Maar er zijn mensen die daar gewoon prima mee om kunnen gaan, en die hele leuke dingen laten zien, en dan vind ik er niets mis mee

MyWishMax schreef:Ik heb altijd spanning gehad, maar die was altijd weg als ik op stapte. Bij de ene gingen de proeven altijd beter dan thuis, bij de ander was er geen verschil en die hadden beide nooit spanning. De enige die wel spanning had heb ik beschermd tijdens proeven waar het te veel werd, dan groette ik af en gingen we weer naar huis. Is die spanning in die vorm zo erg? Want dan had ik ook nooit buiten kunnen rijden, want spanning, nooit af kunnen spuiten, want spanning (dat was zelfs erger dan met de engste wedstrijd of buitenrit) Ik snap daarom niet zo goed waarom er hier dan vraagtekens bij de wedstrijden gezet worden. Ja, er zijn mensen die wedstrijden rijden op de verkeerde manier en vanwege verkeerde redenen. Maar die verkeerde manier en redenen is weer iets wat niet alleen wedstrijdruiters doen. We moeten echt ophouden met één tak/discipline eruit pikken en het gewoon over de hele breedte hebben.
Niet naar jou persoonlijk bedoeld, trouwens.
de spanning van een wedstrijd bedoel ik dan.
en dat gaat dus prima. Maar ik beoordeel daarmee niet een bepaalde discipline, ook niet alle ruiters, overal heb je goed en slecht en middelmatig, alleen ik persoonlijk kan niet met wedstrijdspanning omgaan, en ik hoef ook niet zo nodig op wedstrijd.
Nouvel schreef:Dan moet je dus ook echt niet alleen naar de topsport kijken, maar naar heel paardenwereld.
Ik denk dat de topsportpaarden misschien nog wel meer buiten komen dan menig manegepaard of persionpaard op een stal waar 5 paddocks voor 40 paarden zijn...
MyWishMax schreef:Ik heb altijd spanning gehad, maar die was altijd weg als ik op stapte. Bij de ene gingen de proeven altijd beter dan thuis, bij de ander was er geen verschil en die hadden beide nooit spanning. De enige die wel spanning had heb ik beschermd tijdens proeven waar het te veel werd, dan groette ik af en gingen we weer naar huis. Is die spanning in die vorm zo erg? Want dan had ik ook nooit buiten kunnen rijden, want spanning, nooit af kunnen spuiten, want spanning (dat was zelfs erger dan met de engste wedstrijd of buitenrit) Ik snap daarom niet zo goed waarom er hier dan vraagtekens bij de wedstrijden gezet worden. Ja, er zijn mensen die wedstrijden rijden op de verkeerde manier en vanwege verkeerde redenen. Maar die verkeerde manier en redenen is weer iets wat niet alleen wedstrijdruiters doen. We moeten echt ophouden met één tak/discipline eruit pikken en het gewoon over de hele breedte hebben.
Nouvel schreef:Ik rijd ook wedstrijden, was het nooit meer van plan, maar omdat mijn paard lichamelijk niet super in elkaar zit was dringend advies van de dierenarts om hem juist wel goed dresuurmatig aan het werk te houden.
Om mezelf wat meer stimulans te geven om hem goed en serieus te trainen ben ik toen uiteindelijk toch maar weer gaan starten.
Ik dressuur zeker niet elke dag, ga wanneer het kan naar strand wat hij heerlijk vindt.
Moet ik mezelf nu onder de dierenbeulen scharen...
Waar ligt dan de grens, wat is acceptabel en wat niet...
Nouvel schreef:Ik rijd ook wedstrijden, was het nooit meer van plan, maar omdat mijn paard lichamelijk niet super in elkaar zit was dringend advies van de dierenarts om hem juist wel goed dresuurmatig aan het werk te houden.
Om mezelf wat meer stimulans te geven om hem goed en serieus te trainen ben ik toen uiteindelijk toch maar weer gaan starten.
Ik dressuur zeker niet elke dag, ga wanneer het kan naar strand wat hij heerlijk vindt.
Moet ik mezelf nu onder de dierenbeulen scharen...
Waar ligt dan de grens, wat is acceptabel en wat niet...