Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:28

Het blijft interessant dat er blijkbaar zo weinig topruiters zijn, terwijl er toch best veel mensen zijn die fanatiek wedstrijden rijden, en het niveau van de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur veel hoger ligt dan onze Grand Prix proef

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:29

Janine1990 schreef:
x_Milou schreef:
Maar wie zegt dat Adelinde niet mocht gaan en er wellicht voor haar geen andere reden is geweest om thuis te blijven? Ze nemen haar wel als reserve mee naar het EK, dus het lijkt me dat ze dan ook naar Aken had mogen gaan.

Adelinde reed gewoon in Aken hoor.

Daar heb je gelijk in, heb de uitslagen nog bekeken :+ Ik reageerde op Elisa maar deze discussie raakt zo natuurlijk kant noch wal :')

Vanitas schreef:
x_Milou schreef:

Ik vind de reactie van Alex ook verhelderend. Hier werden in het begin combinaties geopperd die 'ook wel Aken konden rijden als toch niemand anders ging' maar wij weten geen steek af van de eisen die Aken stelt, dus wellicht hadden we gewoon niet meer combinaties die Aken wilde verwelkomen. Dan houdt het nogal snel op..

Hij zei er ook bij dat die combinaties er wel waren, maar.. Ik vind het lulkoek. En dan nog, wat ze hier in Nederland goed en geschikt vinden, daar denken ze wereldwijd héél anders over! Gelukkig wel.

Ja maar ik vraag me af wie die combinaties waren. Als dat de teamcombinaties zijn, die wilden niet rijden. Maar zouden de eisen in Aken zo streng zijn dat alleen +- onze kadercombinaties daarvoor in aanmerking komen?

Janine1990

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:33

Waar Elisa op doelt is Aquiedo ipv Zephyr... Maar de bondscoach lijkt nogal van experimenteren te houden... Anne Meulendijks in de CDI4 was natuurlijk op z'n minst opmerkelijk te noemen. Ze scoort heel stabiel internationaal. Dat was van Diederik nog maar afwachten...

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:38

Janine1990 schreef:
Waar Elisa op doelt is Aquiedo ipv Zephyr... Maar de bondscoach lijkt nogal van experimenteren te houden... Anne Meulendijks in de CDI4 was natuurlijk op z'n minst opmerkelijk te noemen. Ze scoort heel stabiel internationaal. Dat was van Diederik nog maar afwachten...

Ah ja nu snap ik hem, maar Aqiedo is al sinds februari niet meer internationaal weg geweest.

Was dat geen keuze van de amazone zelf? Omdat 4* maar twee proeven heeft en landenwedstrijd 3 proeven, en ze haar paard richting Rotterdam wilde sparen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:42

x_Milou schreef:
Janine1990 schreef:

Ah ja nu snap ik hem, maar Aqiedo is al sinds februari niet meer internationaal weg geweest.

Was dat geen keuze van de amazone zelf? Omdat 4* maar twee proeven heeft en landenwedstrijd 3 proeven, en ze haar paard richting Rotterdam wilde sparen.

Zou kunnen hoor... Zo scherp volg ik het niet. Maar het is niet te zeggen dat je ook daadwerkelijk 3 proeven zou moeten rijden.

Hoewel zij misschien in aanmerking zou zijn gekomen, hoewel uitzonderlijk in de situatie waarin Nederland nu verkeert.. Vind ik die gedachte wel heel erg overschatting van het Nederlandse niveau...

Wat ik me in het verlengde van het stuk van horses afvraag is waarom er niet om Aken én het EK heen te plannen is. Er zitten zes weken tussen, de reis is niet enorm lang.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:44

Elvirawortel schreef:
Het blijft interessant dat er blijkbaar zo weinig topruiters zijn, terwijl er toch best veel mensen zijn die fanatiek wedstrijden rijden, en het niveau van de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur veel hoger ligt dan onze Grand Prix proef

Zijn er genoeg die GP rijden...
Maar dat geeft nog geen A-kader scores :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:51

Dat het geen optie was om Anne in het team voor Aken te laten rijden begrijp ik helemaal. Zij heeft dit seizoen heel veel wedstrijden gereden om bij de bondscoach in de picture te rijden voor het EK en de benodigde A-kader scores te halen. Om in aanmerking te komen voor de laatste teamplaats moest ze van de bondscoach Aken rijden. De 4* waren 2 proeven individueel, de 5* 3 proeven voor het team. Als je in het team zit moet je ook echt die proeven rijden en kun je niet na de grand prix zeggen we laten het hier bij zoals ze nu heeft gedaan in Aken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:52

Ja maar GP is niet hetzelfde als klassiek. Vergeleken met de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur stelt onze GP proef niet zoveel voor, en zelfs dat lukt veel mensen niet

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:17

Ben ik nu mis? Volgens mij heeft Anne maar 1 proef gereden in Aken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:20

Elvirawortel schreef:

Misschien even toevoegen 'in Nederland'.

Verder lijkt het me appels met peren. Genoeg paarden die piaffe kunnen, maar in de context van de proef (nog) niet...
Je hebt rijden en wedstrijden cq proeven rijden.
Iedereen die een jong paard heeft opgeleid en wil starten weet dat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:46

Helemaal mee eens janine... de moeilijkheidsgraad zit hem vaak in de proeven, de bepaalde oefeningen na elkaar, de overgangen in elkaar... op dat niveau veelal niet eens in de oefening an sich.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:52

Janine1990 schreef:
Elvirawortel schreef:

Misschien even toevoegen 'in Nederland'.

Verder lijkt het me appels met peren. Genoeg paarden die piaffe kunnen, maar in de context van de proef (nog) niet...
Je hebt rijden en wedstrijden cq proeven rijden.
Iedereen die een jong paard heeft opgeleid en wil starten weet dat.

Er wordt wel eens bruut gesteld "in de eigen achtertuin kunnen we het allemaal."
En het valt me op dat vooral de "beoefenaars" die zichzelf niet blootstellen aan competitie rijden die uitspraak onzin en denigrerend vinden. :)

Maar het ís nu eenmaal zo dat een paard thuis voor mekaar hebben op eender welk niveau nog wat heel anders is dan het ook op wedstrijd klaar krijgen. :)
Niet enkel de proeven al zijn die natuurlijk een belangrijke factor, eens in de ring kan je niet twee passen wachten om 'm net wat beter voor te bereiden zoals thuis, je kan geen cirkel rijden om 'm los te maken of even een tempowisseling terug rijden want dat kost punten en als het als programma fout gezien wordt mag je na de 3e keer de ring verlaten zonder punten.. Maar ook de atmosfeer, de reis, vreemd terrein, afleiding, onvoorziene omstandigheden... (Hij mag fantastisch voelen, als ie schrikt van die ene bloem terwijl je de ring verkent ben je al aan het aanpassen.) Er komt mentaal heel veel op een combinatie af op zo'n wedstrijd. En met ervaring leer je er beter mee copen maar er blijft veel op je af komen en zelfs de meest ervaren combinatie loopt tegen een "off day" aan eens in de zoveel tijd. Of komt zelfs een periode in een "dip".

Wedstrijd rijden is gewoon zowel voor paard als ruiter moeilijk. En het valt me op dat het vaak de mensen zijn met weinig tot geen ervaring op wedstrijd die beweren dat dat niet zo is. En als ik dan de "klassieke ruiters" zie die zich op wedstrijd wagen op regionaal niveau dan valt me op dat zij net zoveel problemen ondervinden met al die factoren als de "reguliere" ruiters. :+ Maar dan ligt het aan de jury die spektakel wil zien.... Nooit aan het feit dat ze gewoon tegen het feit aan lopen dat je 'm thuis 200% voor mekaar moet hebben om op wedstrijd 80% van zijn kunnen te laten zien.
Het is een enkeling, die in de ring open bloeit en meer toont dan thuis. Sommige doen dat van begin af aan, sommige kunnen daar in "groeien" maar het blijven uitzonderingen. De meeste paarden krijg je in de ring gewoon niet gereden zoals thuis in training. Hoe ervaren en talentvol jij en zij ook zijn. En dat is een geheel normaal iets.

Het is maar afwachten of die thuis zo hoog presterende klassieke ruiters het ook op wedstrijd kunnen tonen. Als die er zo talrijk zijn, waarom grijpen ze hun kans dan niet? Zelfs geen enkeling? Dat de meerderheid het niet doet is te begrijpen maar geen enkele? Waar zijn ze? Behalve natuurlijk op bokt om te vertellen dat zij het beter kunnen....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:17

Elvirawortel schreef:
Ja maar GP is niet hetzelfde als klassiek. Vergeleken met de hoogste oefeningen uit de klassieke dressuur stelt onze GP proef niet zoveel voor, en zelfs dat lukt veel mensen niet

Is dit grappig bedoeld of serieus? Het gaat bij een GP proef namelijk niet om welk kunstje je toevallig kan, maar of je ze allemaal kan laten zien binnen ongeveer 6 minuten op de voorgeschreven wijze.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:32

Ayasha schreef:
Er wordt wel eens bruut gesteld "in de eigen achtertuin kunnen we het allemaal."
En het valt me op dat vooral de "beoefenaars" die zichzelf niet blootstellen aan competitie rijden die uitspraak onzin en denigrerend vinden. :)

Maar het ís nu eenmaal zo dat een paard thuis voor mekaar hebben op eender welk niveau nog wat heel anders is dan het ook op wedstrijd klaar krijgen. :)
Niet enkel de proeven al zijn die natuurlijk een belangrijke factor, eens in de ring kan je niet twee passen wachten om 'm net wat beter voor te bereiden zoals thuis, je kan geen cirkel rijden om 'm los te maken of even een tempowisseling terug rijden want dat kost punten en als het als programma fout gezien wordt mag je na de 3e keer de ring verlaten zonder punten.. Maar ook de atmosfeer, de reis, vreemd terrein, afleiding, onvoorziene omstandigheden... (Hij mag fantastisch voelen, als ie schrikt van die ene bloem terwijl je de ring verkent ben je al aan het aanpassen.) Er komt mentaal heel veel op een combinatie af op zo'n wedstrijd. En met ervaring leer je er beter mee copen maar er blijft veel op je af komen en zelfs de meest ervaren combinatie loopt tegen een "off day" aan eens in de zoveel tijd. Of komt zelfs een periode in een "dip".

Wedstrijd rijden is gewoon zowel voor paard als ruiter moeilijk. En het valt me op dat het vaak de mensen zijn met weinig tot geen ervaring op wedstrijd die beweren dat dat niet zo is. En als ik dan de "klassieke ruiters" zie die zich op wedstrijd wagen op regionaal niveau dan valt me op dat zij net zoveel problemen ondervinden met al die factoren als de "reguliere" ruiters. :+ Maar dan ligt het aan de jury die spektakel wil zien.... Nooit aan het feit dat ze gewoon tegen het feit aan lopen dat je 'm thuis 200% voor mekaar moet hebben om op wedstrijd 80% van zijn kunnen te laten zien.
Het is een enkeling, die in de ring open bloeit en meer toont dan thuis. Sommige doen dat van begin af aan, sommige kunnen daar in "groeien" maar het blijven uitzonderingen. De meeste paarden krijg je in de ring gewoon niet gereden zoals thuis in training. Hoe ervaren en talentvol jij en zij ook zijn. En dat is een geheel normaal iets.

Het is maar afwachten of die thuis zo hoog presterende klassieke ruiters het ook op wedstrijd kunnen tonen. Als die er zo talrijk zijn, waarom grijpen ze hun kans dan niet? Zelfs geen enkeling? Dat de meerderheid het niet doet is te begrijpen maar geen enkele? Waar zijn ze? Behalve natuurlijk op bokt om te vertellen dat zij het beter kunnen....

Had het niet beter kunnen verwoorden! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:47

Tja. Ik wil mezelf graag blijven ontwikkelen en daarom waag ik me niet op wedstrijden. Ik train gewoon alleen om een paard te verbeteren, dus een extra cirkel rijden of even wat langer nemen voor de voorbereiding vind ik totaal onbelangrijk, als mijn paard er maar soepeler en sterker van wordt. Dus nee, wedstrijden hoeven niet van mij. Compleet andere mentaliteit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:50

Elvirawortel schreef:
Tja. Ik wil mezelf graag blijven ontwikkelen en daarom waag ik me niet op wedstrijden. Ik train gewoon alleen om een paard te verbeteren, dus een extra cirkel rijden of even wat langer nemen voor de voorbereiding vind ik totaal onbelangrijk, als mijn paard er maar soepeler en sterker van wordt. Dus nee, wedstrijden hoeven niet van mij. Compleet andere mentaliteit.

En toch wil je er wat van vinden, zonder je te verdiepen... En zonder je te excuseren voor het feit dat je er niets van weet.

Lekker ophouden die oogkleppen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:54

Hahaha. Ik heb meer studie gemaakt van anatomie en biomechanica dan de meeste wedstrijdruiters. En zie vrij weinig paarden op wedstrijden fijn lopen. Paardvriendelijk en presteren kunnen vast wel samen gaan, maar de meeste wedstrijdruiters hebben gewoon het geduld er niet voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:56

Elvirawortel schreef:
Hahaha. Ik heb meer studie gemaakt van anatomie en biomechanica dan de meeste wedstrijdruiters. En zie vrij weinig paarden op wedstrijden fijn lopen. Paardvriendelijk en presteren kunnen vast wel samen gaan, maar de meeste wedstrijdruiters hebben gewoon het geduld er niet voor.

Oei, reactie boordevol aannames waarmee je jezelf wilt verheffen boven anderen.

Zonde van je capaciteiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:00

Zien we jou volgens jaar rolkuren in Aken? Nee ik ben geen getalenteerde ruiter, maar Ben zo eerlijk om dat voor mezelf toe te geven en me te verdiepen in goede beweging, wetende dat ik wat meer tijd nodig ga hebben om mijn paarden echt goed voor elkaar te krijgen, in plaats van naar allemaal Quick Vixes te grijpen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:03

Elvirawortel schreef:

Dat klopt. Dat ís een andere mentaliteit. Eentje waar ik trouwens ook niet goed in ben. Een van de vele redenen waarom ik nooit hoog in de sport zal rijden. (en nee, absoluut niet de hoofdreden. _O- ).
Maar ga dan ook niet beweren dat ruiters als jij het op wedstrijd beter zouden doen. En laten we topniveau vergeten gezien we allemaal weten dat topniveau meer vereist dan een goede combinatie. Er is simpelweg ook geld voor nodig. Punt. Laten we het simpel houden en beginnen op het basis niveau dat je ook meteen verketterd. :)
Ga het daar tonen. Theorie is heel vaak simpel. :) Je mag je nog zo verdiepen in boeken en theorie. Ga het maar een keer doen in praktijk als je zo zwart wit wil denken over wedstrijd rijden. :)

óf accepteer de simpele waarheid dat er veel meer factoren mee spelen dan "geen geduld."
Ik durf na 15 jaar basis competitie en heel veel "willen maar niet kunnen" combinaties zelfs beweren dat "geen geduld" niet eens de top tien haalt van waarom het niet lukt zoals ideaal is..

Thuis is gewoon NIET, op geen enkele manier, te vergelijken met op een wedstrijd. En dan hoef je zelfs niet op top niveau te denken. Zelfs in de b is wedstrijd al een heel andere wereld dan thuis.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-07-19 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:04

Elvirawortel, noem eens een paar 'quick vixes', mijn nieuwsgierigheid is gewekt en wellicht doe ik nog een leuk idee op.

De eerste zin is geen chocola van te maken, wat bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:08

Ayasha schreef:
Elvirawortel schreef:

Dat klopt. Dat ís een andere mentaliteit. Eentje waar ik trouwens ook niet goed in ben. Een van de vele redenen waarom ik nooit hoog in de sport zal rijden. (en nee, absoluut niet de hoofdreden. _O- ).
Maar ga dan ook niet beweren dat ruiters als jij het op wedstrijd beter zouden doen. En laten we topniveau vergeten gezien we allemaal weten dat topniveau meer vereist dan een goede combinatie. Er is simpelweg ook geld voor nodig. Punt. Laten we het simpel houden en beginnen op het basis niveau dat je ook meteen verketterd. :)
Ga het daar tonen. Theorie is heel vaak simpel. :) Je mag je nog zo verdiepen in boeken en theorie. Ga het maar een keer doen in praktijk als je zo zwart wit wil denken over wedstrijd rijden. :)

óf accepteer de simpele waarheid dat er veel meer factoren mee spelen dan "geen geduld."
Ik durf na 15 jaar basis competitie en heel veel "willen maar niet kunnen" combinaties zelfs beweren dat "geen geduld" niet eens de top tien haalt van waarom het niet lukt zoals ideaal is..

Thuis is gewoon NIET, op geen enkele manier, te vergelijken met op een wedstrijd. En dan hoef je zelfs niet op top niveau te denken. Zelfs in de b is wedstrijd al een heel andere wereld dan thuis.

Ik zou het zeker niet goed doen op wedstrijden, maar anderen, die zoals hierboven ergens gesteld wordt in hun achtertuin alles wel kunnen, die ik in mijn kennissen kring heb, zouden het wel kunnen maar hebben er net als ik geen behoefte aan. En ik lees niet alleen boekjes, mijn eigen paarden worden ook getraind, maar die train ik dus niet voor wedstrijden.,, :j Wel dezelfde oefeningen maar met een ander doel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-19 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:10

Pipodipo schreef:
Elvirawortel, noem eens een paar 'quick vixes', mijn nieuwsgierigheid is gewekt en wellicht doe ik nog een leuk idee op.

De eerste zin is geen chocola van te maken, wat bedoel je?

Dat ik een rollkur ruiter ben kennelijk :')

Gelukkig is er genoeg over mij te vinden op Bokt. Maarja, verdiepen is meer werk dan gewoon iets er uit knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:11

Waarom zou ik me in jou verdiepen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:12

Zolang ze het niet doen heb je er geen ide van of ze het beter zouden kunnen. :) Ze stellen zich nl. niet bloot aan al die factoren die tegen kunnen werken. Dat is het hele punt. :) Thuis trainen is gewoon iets heel anders dan op wedstrijd gaan. Denk je dat die wedstrijdpaarden enkel proefjes lopen thuis? :?
Welk ander doel denk je dat jouw oefeningen hebben tov die van competitie ruiters?