Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:49

Canon schreef:
Ik hoor steeds vaker de opmerkingen "maar als we dit moeten stoppen, dan kunnen we net zo goed de hele paardensport opdoeken" of "dierenactivisten pakken ons straks onze sport af" en dat begint een beetje de lijfspreuk te worden voor alles dat verandering vraagt binnen deze branche. En dat is het verband verwarren met causaliteit. Ad hoc redeneren.. Er is geen enkele logica of bewijsvoering daarop en spreekt vooral in op de angst voor de ruiters en paardenliefhebbers hun geliefde hobby kwijt te raken. Maar meer dan drogredeneren doet het echt niet. Ik redeneer niet dat de paardensport of de paardenhouderij (bewust die twee even los van elkaar hier neergezet) nu helemaal mooi is (of dat we nooit onder de loep genomen kunnen worden) zeker niet. Maar veel is nog nergens wankel bewezen binnen de sport of de houderij. En wat dat wel is, is nu even de omgang met paardenwelzijn zoals deze manege doet..

Er is wel degelijk aanleiding om op zijn minst zeer kritisch te zijn tegenover dierenrechtenactivisten. Hun utopische denkbeelden zijn verre van realistisch. Hun beeld van dieren lijkt meer gebaseerd op Walt Disney films dan op de realiteit. Dat zou geen probleem gevormd hadden als ze niet zo goed georganiseerd waren als nu het geval is. De PVDD onderhoudt nauwe banden met clubs zoals Animal Rights, Wakker dier en uiteraard ook Dier en Recht. Marianne Thiem is al meermalen op bijeenkomsten aanwezig geweest waarbij ze mensen die zich met criminele activiteiten bezig houden zoals het inbreken in boerderijen helden noemde.

Canon schreef:
Iedere branche (of persoon) moet met de jaren meegaan en innoveren willen ze gezond blijven en blijven bestaan. En als je (los gezien van gebrek aan uitbreiding-mogelijkheden in dit geval) mét bewustzijn van die vernieuwde kennis stug blijft doorgaan met op deze manier een levend wezen huishouden en nieuwe lichtingen ruiters op het verkeerde been zetten, vind ik oprecht kwalijk nemend en is het tijd te stoppen zoals het nu gaat en ons af te vragen wat we willen:

De Hollandsche manege is behoorlijk gedateerd en het is inderdaad waar dat bij veel manegebedrijven de tijd stil heeft gestaan. Wanneer dierenrdchtenactivisme zou gaan over vooruitgang zou ik dat ook veel meer steunen. Maar helaas heb ik door de jaren wel gezien dat dierenrechtenactivisme niet om vooruitgang gaat maar om het afbreken van alles en dan ook alles wat met dieren te maken heeft. Door hun radicale houding staan dierenrechtenactivisten vooruitgang juist in de weg. De Hollandsche manege wordt nu als opstapje gebruikt om hun radicale standpunten verder te kunnen verspreiden. Amsterdam is hiervoor ook wel het ideale startpunt gezien met de grote positie can de PVDD in de gemeenteraad.

Canon schreef:
Ik hoor dat het een heel mooie historie heeft, maar op meerdere richtlijnen van deze tijd niet meer voldoet aan de norm binnen paardenwelzijn. Als zowel de historie als paardenwelzijn je belangrijk zijn: Eruit met die paarden en vind een verdienmodel als museum. Misschien wel met vernieuwde manege op een andere (betere toekomst-proof) locatie. Of je vind een weg, of je maakt er een..

Een manege midden in de stad is inderdaad niet meer van deze tijd. De rijke historie zou beter tot zijn recht komen in een museumsetting als je het mij vraagt. Wat dat betreft zou als de Hollandsche manege als ze nu slim waren dit moment aangrijpen om uit te kijken naar een andere locatie. Hiermee zouden ze zo of zo de angel uit deze discussie kunnen halen. Dat zou tevens het enige slimme zijn wat dit bedrijf kan doen gezien de politieke situatie in Amsterdam.

Ninx

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:03

Loretta: je bent een beetje een one issue partij.... waarom verbeterd dierenwelzijn je toch zoveel angst inboezemt?!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:15

Mazida schreef:
Wat zijn een hoop mensen naïef door zo achter Stichting Dier&Recht aan te lopen. Ik vind het zeker niet goed hoe de paarden op de Hollandsche Manege te houden, maar ik het volg het dierenactivisme op de voet en weet dat het pas goed is als een dier geen gebruiksdier meer is. Daarvoor gaan ze stap voor stap te werk. Heel sluw. De paardensport ontkomt daar niet aan. En iedere paardenliefhebber -inclusief mensen die ze zo natuurlijk mogelijk houden- wordt over een paar jaar standaard weggezet als dierenbeul.

Dierenactivisten willen bijvoorbeeld ook alle slachthuizen dicht. Zij schoppen evengoed tegen de biologische veehouderij aan waarbij varkens 24 uur per dag buiten kunnen en in modderplassen kunnen baden. Het is namelijk nooit goed in hun ogen :)

Dat is inderdaad het hele probleem wat ik steeds probeer aan te kaarten. Mensen zien niet hoe het dierenrechtenactivisme nu daadwerkelijk in elkaar steekt. Dat ze hiervoor Amsterdam hebben uitgekozen is ook geen toeval. Dat is niet om het feit dat dit de oudste manege van Nederland is die bovendien beroemd is. De politieke situatie in Amsterdam komt hierbij heel goed van pas. De Hollandsche manege is op deze manier een opstapje om hun ideeen wederom heel Nederland door de strot te kunnen duwen.

Ik hoef hier hopelijk niet te benoemen welke achterlijke plannen de Amsterdamse raad er de afgelopen tijd doorheen heeft gedrukt.

Het enige slimme wat de Hollandsche manege zou kunnen doen dat is op zoek gaan naar een nieuwe locatie. Met voldoende ruimte voor de paarden. Bij voorkeur buiten de grenzen van de gemeente van Amsterdam.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:18

Ninx schreef:
Loretta: je bent een beetje een one issue partij.... waarom verbeterd dierenwelzijn je toch zoveel angst inboezemt?!

Het gaat om de mensen die hierachter zitten. Die willen helemaal niet dat dierenwelzijn verbeterd.

Wanneer de KNHS en de FNRS dit soort bedrijven zou boycotten zou ikmdat toejuichen. Maar vanuit dit soort activistische clubjes is nog nooit iets goeds gekomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:58

Even een paar dingen die mij zijn opgevallen in sommige posts:

karibu schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal tendentieus wat hier allemaal beweerd wordt. Ja het is midden in de stad en dat beperkt de mogelijkheden maar dat betekent nog niet dat het "paardonterende" omstandigheden zijn.

Ik ben er nu een aantal keren geweest om voor problematische jongeren afspraken te maken voor poetslessen/rijlessen. En zelf hebben we met een aantal collega's een proefles gehad.

Ik vond en vind de benadering erg prettig en open. Zelf heb ik paarden aan huis met loopstal en wei natuurlijk ideaal is. maar de dieren staan er verzorgd en goed bij en krijgen volop beweging.

Van de paarden die voor de lessen beschikbaar waren bleken er een aantal goed doorgereden te zijn. Ruiters op M/Z niveau konden er goed mee uit te voeten. Er waren er ook bij die duidelijk rijtechnisch niet voor elkaar waren. Maar dat vond ik wel een uitdaging en aan het eind van de les liep ook dat paard lekker over de rug en met schwung.

De paarden krijgen in ieder geval wel veel beweging, afwisseling en aandacht..

Deze manege heeft dus een sociale functie en die is best belangrijk. In onze complexe wereld is het heel waardevol dat er een dergelijke plek is in de stad.
En inderdaad, de manegepaarden krijgen genoeg beweging en dat is heel gezond voor ze, alles begint bij beweging.. Deze paarden hebben ook gewoon een baan en zijn allesbehalve nutteloos.

luxx schreef:
Veel paarden leven een onwaardig bestaan in deze wereld, en echt erg, zo erg dat je het (ik) niet eens wilt weten. Dat is hier niet aan de orde. Zoals Vincent in een interview van een tijdje geleden ook aangeeft willen mensen nu dat ieder paard in een vrijstaande villa woont, zou iedere mens ook wel willen, maar voor het grootste deel moeten mensen het doen met een volkswijk, en ben je daar dan zoveel ongelukkiger, wanneer je je natje en je droogje hebt? Wanneer je deze situatie als niet goed bestempeld kun je het grootste gedeelte van de maneges wel sluiten, de maneges waar mensen zoals ik de eerste ervaringen met paarden hebben gekregen, waar passies geboren worden. Tuurlijk zou het fijner zijn wanneer ze 10 hectares tot hun beschikking zouden hebben, maar dat is inderdaad niet zo. Wel hebben ze bij hun huis in Andijk land waar de paarden naar toe gaan. En wat ik zie is Vincent al jaren aan het vechten voor ruimte, de koeienweide, die ze wanneer ik het goed begrijp niet meer kunnen gebruiken, zag ook iets over een vergunning voor het gebruik van een ruimte voor de paarden van 15 bij 30 meter, en er word nu dus blijkbaar ook verbouwd. Ik zou mijn paard er niet neerzetten inderdaad, maar dat hoeft ook niet. Dit zijn paardenmensen in hart en nieren, en deze manege heeft een lange geschiedenis, zou toch echt erg jammer zijn wanneer dat er niet meer mag zijn...
Deze manege is echt belangrijk voor de jeugd in de stad, contact met dieren is goed voor de ontwikkeling van kinderen en als ze willen kunnen ze ook nog leren over onze prachtige sport.

En dan tot slot nog dit:
Loretta schreef:
Ik volg het dierenrechtenactivisme al jaren. Je zou het beter dierenrechtenextremisme kunnen noemen.
Hoe erg ik ook voor paarden in de kudde ben. Ik ben niet blij met deze stap, maar aan de andere kant verwacht ik iets dergelijks al jaren.

Mensen wordt wakker, dit zijn geen lieverdjes.

Het is belangrijk te beseffen dat de dierenactivisten niet als doel hebben het leven van dieren te verbeteren. Dierenactivisten zijn dus nooit tevreden zolang er dieren gehouden worden voor hobby. De doelen zijn niet wat veel veel mensen hier op bokt denken, maar Loretta kan dat veel beter uitleggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:00

Loretta schreef:
Het enige slimme wat de Hollandsche manege zou kunnen doen dat is op zoek gaan naar een nieuwe locatie. Met voldoende ruimte voor de paarden. Bij voorkeur buiten de grenzen van de gemeente van Amsterdam.

En dan bijna al je klanten kwijt zijn, want ver uit de meeste lesklanten komen op de fiets.

Het doet me pijn aan mijn hart want ik heb lang op deze stal rondgelopen. -O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:03

Abiola schreef:
Loretta schreef:

En dan bijna al je klanten kwijt zijn, want ver uit de meeste lesklanten komen op de fiets.

Op de fiets, dus nog groen en milieuvriendelijk ook!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:04

Ja, maar of je van de Prinsengracht naar Roelofarendsveen gaat fietsen voor een uurtje ponyrijden betwijfel ik toch ernstig. En in R’veen zijn al stallen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:07

Dat is natuurlijk ook een schandalig voorstel, extra reistijd zodat deze dieren daglicht kunnen zien...

Je kan toch ook sociaal doen op de tennisbaan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:08

Abiola schreef:
Ja, maar of je van de Prinsengracht naar Roelofarendsveen gaat fietsen voor een uurtje ponyrijden betwijfel ik toch ernstig. En in R’veen zijn al stallen....

Nee, dat gaat niemand doen, ik denk dat je die conclusie heel makkelijk kan trekken. Voor heel erg veel kinderen geldt helaas dat deze manege hun enige kans is omdat die dichtbij is, als ze ergens anders heen moeten dan is er waarschijnlijk geen tijd en ruimte meer voor. Dat vind ik echt een schrikbeeld, dat de omgang met paarden afgepakt zou worden van stadskinderen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:11

Gypsy schreef:
Dat is natuurlijk ook een schandalig voorstel, extra reistijd zodat deze dieren daglicht kunnen zien...

Je kan toch ook sociaal doen op de tennisbaan?

Tuurlijk, maar als ik Vincent was en hier mijn brood verdien, zou ik niet mijn 800 ofzo klanten gedag kussen voor een onzeker bestaan “ ergens buiten” waar ook nog veel concurrentie is.
En die klanten gaan niet naar Schubbekutteveen voor dat uurtje. En nieuwe klanten “afsnoepen” van de maneges die in de nieuwe regio staan is ook niet zo maar gedaan.

Ik zeg niet dat ik er ook niet met een bloedend hard naar kijk, maar de oplossing is ook niet zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:12

Loretta schreef:
Ninx schreef:

Het gaat om de mensen die hierachter zitten. Die willen helemaal niet dat dierenwelzijn verbeterd.

Wanneer de KNHS en de FNRS dit soort bedrijven zou boycotten zou ikmdat toejuichen. Maar vanuit dit soort activistische clubjes is nog nooit iets goeds gekomen.

Nee, het gaat dus helemaal niet om de mensen die hierachter zitten. Het gaat om die paarden die hun leven doorbrengen in een box of zelfs stand of in een bak met iemand op de rug. Oja, en af en toe mogen ze even los in de bak. Triest hoe we met die dieren omgaan. Daar gaat het om. Maar daar maak jij je hier een stuk minder druk om dan om dier&recht. En de FNRS, laat me niet lachen, daar is dus echt nog nooit iets goeds uit gekomen! Manege nieuw amstelland in Amstelveen heeft nog steeds 5 sterren. Een paar lullige paddockjes voor heeeeel veel paarden, geen weidegang. Ook allemaal van die zure paarden hadden ze daar.

Ik heb dat filmpje niet eens bekeken, ik vind al jaren dat ze die tent moeten sluiten. Niet meer van deze tijd, weg er mee.

Pipodipo schreef:
luxx schreef:
Veel paarden leven een onwaardig bestaan in deze wereld, en echt erg, zo erg dat je het (ik) niet eens wilt weten. Dat is hier niet aan de orde. Zoals Vincent in een interview van een tijdje geleden ook aangeeft willen mensen nu dat ieder paard in een vrijstaande villa woont, zou iedere mens ook wel willen, maar voor het grootste deel moeten mensen het doen met een volkswijk, en ben je daar dan zoveel ongelukkiger, wanneer je je natje en je droogje hebt? Wanneer je deze situatie als niet goed bestempeld kun je het grootste gedeelte van de maneges wel sluiten, de maneges waar mensen zoals ik de eerste ervaringen met paarden hebben gekregen, waar passies geboren worden. Tuurlijk zou het fijner zijn wanneer ze 10 hectares tot hun beschikking zouden hebben, maar dat is inderdaad niet zo. Wel hebben ze bij hun huis in Andijk land waar de paarden naar toe gaan. En wat ik zie is Vincent al jaren aan het vechten voor ruimte, de koeienweide, die ze wanneer ik het goed begrijp niet meer kunnen gebruiken, zag ook iets over een vergunning voor het gebruik van een ruimte voor de paarden van 15 bij 30 meter, en er word nu dus blijkbaar ook verbouwd. Ik zou mijn paard er niet neerzetten inderdaad, maar dat hoeft ook niet. Dit zijn paardenmensen in hart en nieren, en deze manege heeft een lange geschiedenis, zou toch echt erg jammer zijn wanneer dat er niet meer mag zijn...
Deze manege is echt belangrijk voor de jeugd in de stad, contact met dieren is goed voor de ontwikkeling van kinderen en als ze willen kunnen ze ook nog leren over onze prachtige sport.
Onzin. Er zijn genoeg maneges in en rondom Amsterdam, op fietsafstand, waar de paarden het een stuk beter hebben en waar ze wel buiten komen. Daar zijn de kinderen ook nog lekker buiten, veel gezonder. De mensen die hier rijden of hun kinderen laten rijden zijn degenen die het in stand houden. Zonder vraag geen aanbod.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:14

Pipodipo schreef:
Abiola schreef:

Nee, dat gaat niemand doen, ik denk dat je die conclusie heel makkelijk kan trekken. Voor heel erg veel kinderen geldt helaas dat deze manege hun enige kans is omdat die dichtbij is, als ze ergens anders heen moeten dan is er waarschijnlijk geen tijd en ruimte meer voor. Dat vind ik echt een schrikbeeld, dat de omgang met paarden afgepakt zou worden van stadskinderen.

Echt? Deze dieren moeten lijden voor het pleziertje van wat kinderen?

Zie je wel wat je schrijft? Kom op zeg die kinderen overkomt niks als ze gaan tenissen ipv paardrijden. Maar de paarden lijden er wel zichtbaar onder. Dat kan toch geen moeilijke keus zijn...

Als ik Vincent was zou ik zo mijn brood niet willen verdienen...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:22

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:

Nee, het gaat dus helemaal niet om de mensen die hierachter zitten. Het gaat om die paarden die hun leven doorbrengen in een box of zelfs stand of in een bak met iemand op de rug. Oja, en af en toe mogen ze even los in de bak. Triest hoe we met die dieren omgaan. Daar gaat het om. .

Dit is dus de misvatting en het rad dat men zich voor ogen laat draaien, het gaat deze club NIET om het verbeteren van het leven van de paarden op de Vondelstraat. Het gaat deze organisatie met nadruk niet om de dieren, het is alleen wat ze het publiek willen laten geloven om "draagvlak te vinden". Het is lastig te begrijpen, maar het is helaas de realiteit. HEt steunen van deze organisatie leidt niet tot een beter leven voor de dieren, want dat is (nogmaals) de doelstelling niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:24

Pipodipo schreef:
Abiola schreef:

Ja laten we daarom paarden leven in een kleine ruimte met amper daglicht en frisse lucht. Wat hebben die paarden nu eigenlijk misdaan dat ze zo'n leven moeten lijden? Ik kan echt niet begrijpen dat mensen de omgang met paarden belangrijker vinden dat het welzijn van de paarden. Echt ongelooflijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:25

Abiola schreef:
Loretta schreef:

Ik begrijp jouw gevoel heel goed. Maar met de huidige politiek binnen de Amsterdamse gemeenteraad gaat de Hollandsche manege het uitermate zwaar krijgen. Amsterdam heeft inmiddels al laten zien rucksichlos te werk te gaan met zaken zoals: brommers op de rijbaan, Boten in de grachten met maximaal 10 opvarenden en een dwaas plan om alle benzinevoertuigen in 2030 in de stad te verbieden. De toeristenkoetsjes zijn inmiddels ook al verleden tijd. Het zal voor de Hollandsche manege niet meevallen om zich in zo'n stad nog staande te houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:15

Pipodipo schreef:
Marie_Anne schreef:

Nee, het gaat dus helemaal niet om de mensen die hierachter zitten. Het gaat om die paarden die hun leven doorbrengen in een box of zelfs stand of in een bak met iemand op de rug. Oja, en af en toe mogen ze even los in de bak. Triest hoe we met die dieren omgaan. Daar gaat het om. .

Dit is dus de misvatting en het rad dat men zich voor ogen laat draaien, het gaat deze club NIET om het verbeteren van het leven van de paarden op de Vondelstraat. Het gaat deze organisatie met nadruk niet om de dieren, het is alleen wat ze het publiek willen laten geloven om "draagvlak te vinden". Het is lastig te begrijpen, maar het is helaas de realiteit. HEt steunen van deze organisatie leidt niet tot een beter leven voor de dieren, want dat is (nogmaals) de doelstelling niet.

Dit soort clubjes weten heel goed hoe ze draagvlak moeten creëren. Dit is wederom dezelfde tactiek die ze toepasten in de tijd van de acties tegen circussen. Hier gebruikten ze heel handig het woordje WILDE dieren. Op deze manier ontstond er draagvlak om WILDE dieren in circussen aan te pakken. Destijds voelde ik al nattigheid dat de paardenwereld ook nog wel aan de beurt zou komen. Dat spelen ze nu dus wederom heel handig omdat ook binnen de paardenwereld het grootste deel van de paardenmensen er tegen zijn dat paarden 24/7 binnen staan.

Maar helaas zal het daar ook deze keer niet bij blijven. Hun doel is om alle gebruik van dieren aan banden te leggen. Als ze deze manege kapot gemaakt hebben dan is de volgende manege aan de beurt. Bedenk 1 ding. Hie diervreindelijk je ook bezig bent. Het is voor deze mensen NOOIT GENOEG. Hoe twijfelachtig jij de Hollandsche manege ook vindt. Bedenk dat je eerst jezelf eens langs de lat van deze dieractivisten moet leggen voordat je geld aan hun doneert of ze op enige wijze steunt. Wanneer je ziet waar deze mensen werkelijk voor staan en hoe ze werkelijk denken over de omgang met dieren en je kijkt daarbij ook naar de ontwikkelingen uit het verleden dan zie je pas dat de Hollandsche manege niet meer is dan een afleidingsmanouvre.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 01:02

Dierenrechtenactivisten willen een totale scheiding tussen de mensen- en de dierenwereld. Daarbij komt een totaal niet met de werkelijkheid strokend ideaalbeeld van hoe de natuur in elkaar zit en je hebt een recept die de mens sneller laat uitsterven dan de huidige idioterie al doet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 05:56

Wow wat een reacties, dus dat handjevol mensen zijn belangrijker dan het welzijn van die 'paar' paarden die midden in een centrum staan zonder daglicht, zonder vrije beweging, want ze hebben een beroep?!!

Puur en alleen zodat er wat kinderen op fietsafstand er wonen.

Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor de activisten met bokkers die dit goed praten.

Oh paarden van de politie hebben ook een beroep en die worden bij lange na niet zo beroerd gehouden.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:50

Ok. Dus de dierenactivisten hebben een ander doel. En willen volgens een groep bokkers het hele paardenhouden verbieden. Oke.

Maakt nog steeds niet dat we dan maar deze manege moeten steunen.. het is paardonwaardig. En ipv te trappen tegen die dierenactivisten, trap ik lieved tegen de manege zodat de paarden een paardwaardig bestaan kunnen leven.

Die paar kindjes die alleen op de fiets kunnen, vinden dan wel een andere hobby. Waar hebben we het over? Een uurtje plezier per week waar het paard een miserabel leven voor moet lijden? Dan gaat 't kind maar een andere sport doen. Dat is ook een keuze, in een stad is er gewoon minder natuur/buiten en ruimte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:21

Loretta schreef:
Mazida schreef:
Wat zijn een hoop mensen naïef door zo achter Stichting Dier&Recht aan te lopen. Ik vind het zeker niet goed hoe de paarden op de Hollandsche Manege te houden, maar ik het volg het dierenactivisme op de voet en weet dat het pas goed is als een dier geen gebruiksdier meer is. Daarvoor gaan ze stap voor stap te werk. Heel sluw. De paardensport ontkomt daar niet aan. En iedere paardenliefhebber -inclusief mensen die ze zo natuurlijk mogelijk houden- wordt over een paar jaar standaard weggezet als dierenbeul.

Dierenactivisten willen bijvoorbeeld ook alle slachthuizen dicht. Zij schoppen evengoed tegen de biologische veehouderij aan waarbij varkens 24 uur per dag buiten kunnen en in modderplassen kunnen baden. Het is namelijk nooit goed in hun ogen :)

Dat is inderdaad het hele probleem wat ik steeds probeer aan te kaarten. Mensen zien niet hoe het dierenrechtenactivisme nu daadwerkelijk in elkaar steekt. Dat ze hiervoor Amsterdam hebben uitgekozen is ook geen toeval. Dat is niet om het feit dat dit de oudste manege van Nederland is die bovendien beroemd is. De politieke situatie in Amsterdam komt hierbij heel goed van pas. De Hollandsche manege is op deze manier een opstapje om hun ideeen wederom heel Nederland door de strot te kunnen duwen.

Ik hoef hier hopelijk niet te benoemen welke achterlijke plannen de Amsterdamse raad er de afgelopen tijd doorheen heeft gedrukt.

Er is een verschil tussen niet zien hoe dierenrechtenactivisme in elkaar steekt en erkennen dat er inderdaad iets niet goed gaat in de paardensport.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:37

reina schreef:
Hoewel ik de manier waarop het in beeld wordt gebracht heel onprettig vind, is het wat mij betreft een goed teken dat deze discussie ontstaat en steeds meer op grote schaal plaatsvindt.

Ik heb leren rijden op de Hollandsche Manege en kijk met verdriet terug hoe pijn en ongemak (zuur kijken, bijten, dreigen) werden weggezet als horend bij een paard. Het was bijna status als jij zo'n zuur paard wél durfde op te zadelen (wat lang niet iedereen voorzichtig en zacht aanpakte).

Het lastige van dit soort plekken is dat ze vrij geïsoleerd zijn. Veel klanten van de Hollandsche Manege kennen geen "gelukkige" paarden, kennen geen stallen waar meer tegemoet wordt gekomen aan hun natuurlijke behoeften. Daarbij komt dat bijna niemand daar de verkeerde intentie heeft, waardoor het nog moeilijker wordt om (wanneer je nog onervaren bent met paarden) te herkennen dat de aanpak weliswaar goedbedoeld, maar misschien toch niet voldoende is.

De afgelopen tijd hebben heel veel stallen/maneges de manier waarop ze hun paarden houden veranderd. Langzaam zijn we dus opgeschoven naar een wereld waarin meer ruwvoer, grotere stallen, meer mogelijkheden tot sociaal contact en meer vrije beweging normaler zijn geworden. Een goeie zaak! Een manege als dit heeft hierin weinig mogelijkheden, zowel vanwege de plek als vanwege het feit dat het een monument betreft.

Ik denk dat je niet anders kunt dan concluderen dat het niet mogelijk is hier een paardvriendelijke manege te vestigen, hoe jammer ook, want het is een prachtig gebouw, met een bijzondere historie.

precies zo zou ik het ook omschrijven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:54

Het maakt mij persoonlijk niet zo gek veel uit van wie een boodschap komt, of met welk doel. Dat een club regelmatig dingen doet waar je het niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat alles dat ze doen, dan meteen maar fout is.

Ik vind dat je het "per geval" moet bekijken en iemand die zegt dat iets als de Hollandsche manege een prachtig stukje cultuur is, maar niet geschikt voor paarden om hun hele leven door te brengen....die heeft wat mij betreft gewoon gelijk :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:12

pmarena schreef:
Het maakt mij persoonlijk niet zo gek veel uit van wie een boodschap komt, of met welk doel. Dat een club regelmatig dingen doet waar je het niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat alles dat ze doen, dan meteen maar fout is.

Ik vind dat je het "per geval" moet bekijken en iemand die zegt dat iets als de Hollandsche manege een prachtig stukje cultuur is, maar niet geschikt voor paarden om hun hele leven door te brengen....die heeft wat mij betreft gewoon gelijk :)

+1 _/-\o_

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:25

Geloof me: deze manege is echt niet de enige. In (de buurt van) Rotterdam ken ik er zeker nog twee waarvan de paarden (bijna) niet uit hun box komen en soms niet eens buitenlicht zien. Zeer triest. Ik denk zelf dat er echt regelgeving moet komen voor manege’s. Er zijn wel richtlijnen, maar geen regels. Als die er komen, kan het ook daadwerkelijk aangepakt worden. Nu blijft het: ja het is niet goed, maar ze proberen het beter te maken, dus het mag.