Canon schreef:Ik hoor steeds vaker de opmerkingen "maar als we dit moeten stoppen, dan kunnen we net zo goed de hele paardensport opdoeken" of "dierenactivisten pakken ons straks onze sport af" en dat begint een beetje de lijfspreuk te worden voor alles dat verandering vraagt binnen deze branche. En dat is het verband verwarren met causaliteit. Ad hoc redeneren.. Er is geen enkele logica of bewijsvoering daarop en spreekt vooral in op de angst voor de ruiters en paardenliefhebbers hun geliefde hobby kwijt te raken. Maar meer dan drogredeneren doet het echt niet. Ik redeneer niet dat de paardensport of de paardenhouderij (bewust die twee even los van elkaar hier neergezet) nu helemaal mooi is (of dat we nooit onder de loep genomen kunnen worden) zeker niet. Maar veel is nog nergens wankel bewezen binnen de sport of de houderij. En wat dat wel is, is nu even de omgang met paardenwelzijn zoals deze manege doet..
Er is wel degelijk aanleiding om op zijn minst zeer kritisch te zijn tegenover dierenrechtenactivisten. Hun utopische denkbeelden zijn verre van realistisch. Hun beeld van dieren lijkt meer gebaseerd op Walt Disney films dan op de realiteit. Dat zou geen probleem gevormd hadden als ze niet zo goed georganiseerd waren als nu het geval is. De PVDD onderhoudt nauwe banden met clubs zoals Animal Rights, Wakker dier en uiteraard ook Dier en Recht. Marianne Thiem is al meermalen op bijeenkomsten aanwezig geweest waarbij ze mensen die zich met criminele activiteiten bezig houden zoals het inbreken in boerderijen helden noemde.
Canon schreef:Iedere branche (of persoon) moet met de jaren meegaan en innoveren willen ze gezond blijven en blijven bestaan. En als je (los gezien van gebrek aan uitbreiding-mogelijkheden in dit geval) mét bewustzijn van die vernieuwde kennis stug blijft doorgaan met op deze manier een levend wezen huishouden en nieuwe lichtingen ruiters op het verkeerde been zetten, vind ik oprecht kwalijk nemend en is het tijd te stoppen zoals het nu gaat en ons af te vragen wat we willen:
De Hollandsche manege is behoorlijk gedateerd en het is inderdaad waar dat bij veel manegebedrijven de tijd stil heeft gestaan. Wanneer dierenrdchtenactivisme zou gaan over vooruitgang zou ik dat ook veel meer steunen. Maar helaas heb ik door de jaren wel gezien dat dierenrechtenactivisme niet om vooruitgang gaat maar om het afbreken van alles en dan ook alles wat met dieren te maken heeft. Door hun radicale houding staan dierenrechtenactivisten vooruitgang juist in de weg. De Hollandsche manege wordt nu als opstapje gebruikt om hun radicale standpunten verder te kunnen verspreiden. Amsterdam is hiervoor ook wel het ideale startpunt gezien met de grote positie can de PVDD in de gemeenteraad.
Canon schreef:Ik hoor dat het een heel mooie historie heeft, maar op meerdere richtlijnen van deze tijd niet meer voldoet aan de norm binnen paardenwelzijn. Als zowel de historie als paardenwelzijn je belangrijk zijn: Eruit met die paarden en vind een verdienmodel als museum. Misschien wel met vernieuwde manege op een andere (betere toekomst-proof) locatie. Of je vind een weg, of je maakt er een..
Een manege midden in de stad is inderdaad niet meer van deze tijd. De rijke historie zou beter tot zijn recht komen in een museumsetting als je het mij vraagt. Wat dat betreft zou als de Hollandsche manege als ze nu slim waren dit moment aangrijpen om uit te kijken naar een andere locatie. Hiermee zouden ze zo of zo de angel uit deze discussie kunnen halen. Dat zou tevens het enige slimme zijn wat dit bedrijf kan doen gezien de politieke situatie in Amsterdam.