Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
oji schreef:Eens hoor Pipdipo. Het punt is bij een harde/strenge/onrustige hand is de impact van een S&T wel veel groter als bij een trensje. Ik wil best geloven dat in een fijne ruiterhand een S&T een fijn hulpmiddel kan zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat heel veel ruiters hun eigen rijkunst en de "fijnheid" van hun eigen hand schromelijk overschatten. Ikzelf heb mijn paard heel fijn en licht lopen op een trensje, maar ik weet ook van mijzelf dat mijn hand echt nog niet fijn genoeg is voor een S&T.
De Z combinaties die ik vaak echt fijn vind lopen op S&T zonder fake oprichting, zijn vaak de ruiters die al meerdere paarden hoger hebben gereden en waarbij de Z meer de klasse voor hun jonge talentvolle paarden is. De ruiters die net voor het eerst uit het M komen, soms met jarenlang sprokkelen van punten, dat zijn vaak degene die het snelst over willen op S&T en waarbij je dan ziet dat het vooral allemaal korter wordt ipv verzamelder.
Maar het is een beetje hetzelfde als sporen. Sporen dienen ter verfijning en ja ik denk dat dat een heel fijn middel kan zijn voor verfijning. Maar veelal worden sporen voor een ander doel gebruikt, nl het paard aan de praat houden en continue drijvend. Dan heeft het helemaal niets meer met verfijning te maken. Zo kijk ik ook een beetje tegen de S&T aan. Ja het is een middel dat verfijning kan bewerkstelligen in de juiste hand, maar wordt veelal ook gewoon gebruikt om een paard dat zwaar in de hand is lichter te krijgen door meer ontzag voor dat wat er in de bek ligt.
Overigens behoor ik zeker niet tot de anti bit/anti sporen en alles alleen maar vragen etc clan hoor. Verre van. Ik ben ik er ook totaal niet van overtuigd dat bitloos vriendelijker is als met een bit....eerder het tegenovergestelde zelfs.
Benzz schreef:Elisa2 schreef:[
En ja, er zijn mensen die een S&T inhangen om hun minder fijne aanleuning/ africhting te verbloemen. En die zie je inderdaad ook helaas..en dat kan ik ook niet goedkeuren, maar vroeg of laat lopen ze wel vast want als je de aanleuning niet voor elkaar hebt. Of dat nu met S&T of alleen met trens is dan zie je dat ook in de rest van het lichaam van het paard terug. Een gebrek aan durchlassigheid, problemen bij bepaalde oefeningen.
Dat zou je denken he? Maar helaas is het in de praktijk niet zo. Ga maar eens op wat subtopwedstrijden kijken, daar is maar een handjevol mensen die hun aanleuning voor elkaar hebben.
Clasical schreef:Het KAN, het is niet zo dat het steeds zo is.
Het is een stukje controle, of ook wel “ op erewoord” blijven bewegen.
Met name als een paard in een oefening is zoals een piaffe worden bewust alle hulpen uitgeschakeld en een paard met een juiste zelfhouding en balans kan dan op eigen benen, zonder ondersteuning bewegen, zonder zijwieltjes zeg maar
Babootje schreef:Clasical schreef:Het KAN, het is niet zo dat het steeds zo is.
Het is een stukje controle, of ook wel “ op erewoord” blijven bewegen.
Met name als een paard in een oefening is zoals een piaffe worden bewust alle hulpen uitgeschakeld en een paard met een juiste zelfhouding en balans kan dan op eigen benen, zonder ondersteuning bewegen, zonder zijwieltjes zeg maar
Daar is het uberstreichen tegenwoordig in de dressuurproeven natuurlijk een mooie oefening voor.
Babootje schreef:Ik vind dat trouwens wel een mooie uitdrukking "op erewoord blijven bewegen". Dat dekt de lading wel.