Hier ook gefokt zonder kennis hoor

Wilde dolgraag een veulen van mijn merrie voor mijzelf, maar de merrie zelf was niet bepaald wouwie voor het ras.
Toen wel heel bewust via het stamboek de ‘experts’ gevraagd waar ik op moet letten en welke hengsten zij zouden kiezen om de merrie toch te verbeteren.
Hier kwam een groepje uit ( mijn voorkeurs hengst werd namelijk afgeraden) en na een middagje op stal bij een hengstenhouder was de keuze uiteindelijk gemaakt nav de experts maar ook zeker mijn gevoel bij het karakter van die hengst.
Heb ik iets bijgedragen aan het ras? Neuh... de merrie die eruit kwam is correct.. maar geen topdier stamboek techniech gezien.
Maar toch ben ik nog altijd na 14 jaar dolblij met de keuze en ben zeer blij met het resultaat.
De merrie is verbeterd tav haar moeder dankzij de hengstenkeuze, maar een goede fokker was niet met de moeder gaan fokken gok ik

Een gezond dier proberen te fokken is de beste keuze, verbeteren is namelijk ook mode afhankelijk wat men een verbetering ziet in een ras standaard door de tijd heen.
Maar ik hoef echt geen ‘perfect gebouwd dier’ omdat dat altijd beter zou zijn. Een klik hebben of een bepaald gevoel doet nou eenmaal ook veel bij een dier waar je dag in dag uit mee wil werken.