Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:54

enerzijds spectaculair om te zien, maar ik betrapte mezelf er op, dat ik ineens het vergelijk trok met die amerikaanse tuigpaarden, die zo vreemd hoog met die voorbenen lopen..kennen jullie die? Zo'n tennesse walking horse...gaan we daar naar toe? is daar ook een ideaal schoonheidsbeeld...

Anoniem

Re: Totilas neemt afscheid: Black magic it was

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:57

Big lick is in mijn ogen heel wat anders , die beleren ze als jaarling al en gooien vanalles onder de benen . Die zwaaien niet 'elegant' met de voorbenen , geen vergelijking met dit

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:01

Mag je niet zeggen want dan heb je een grondig gebrek aan kennis.

Op Facebook wordt in de commentaren op dit filmpje ook verwezen naar de saddlebred en zelfs big lick.

Nee uiteraard worden de paarden hier niet mishandeld zoals in Amerika maar de vergelijking gaat op in die zin dat men onnatuurlijke/overdreven gangen laat zien wat dan blijkbaar mooi moet zijn en vergoelijkt wordt door spanning, stress, hormonen, talent en show.

Nu wordt dat er rijtechnisch ingereden maar ik snap en deel de ongerustheid wel dat we in de toekomst niet moeten afdwalen naar 'hulpmiddelen' of technieken die het daglicht niet zouden mogen zien omdat we bewegingen willen die biomechanisch gewoon niet mogelijk zijn, toch niet zonder schade te berokkenen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:07

Wat mij betreft is het tijd voor een gehele nieuwe vorm van topsport. Ik wil een paard zien dat zonder hoofdstel/bit al deze dressuuroefeningen laat zien op een correcte manier (juiste houding, gezond voor het paard). Dan is er volgens mij pas sprake van een correcte afgericht paard en volgens mij is dit mits, voldoende training (op een paardvriendelijke manier) prima mogelijk.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:15

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:21

Riel schreef:
Wat mij betreft is het tijd voor een gehele nieuwe vorm van topsport. Ik wil een paard zien dat zonder hoofdstel/bit al deze dressuuroefeningen laat zien op een correcte manier (juiste houding, gezond voor het paard). Dan is er volgens mij pas sprake van een correcte afgericht paard en volgens mij is dit mits, voldoende training (op een paardvriendelijke manier) prima mogelijk.

Net alsof je niet correct kan rijden met hoofdstel en bit... Lijkt mij een beetje kort door de bocht.

Ik neem aan dat al de mensen die hier commentaar hebben ook aanwezig zijn geweest tijdens de show in Den Bosch? Het publiek ging echt los tijdens de show, het bleef zeker niet bij een beetje applaus. Er werd ontzettend gejoeld, gefloten en geklapt. Dat ze dan nog zo blijven lopen vind ik echt bewonderenswaardig :j

Vergelijk het maar met dit filmpje vanaf 00:55 van het KNHS Trainersseminar.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:28

mavantos schreef:
Riel schreef:

Net alsof je niet correct kan rijden met hoofdstel en bit... Lijkt mij een beetje kort door de bocht.

Ik neem aan dat al de mensen die hier commentaar hebben ook aanwezig zijn geweest tijdens de show in Den Bosch? Het publiek ging echt los tijdens de show, het bleef zeker niet bij een beetje applaus. Er werd ontzettend gejoeld, gefloten en geklapt. Dat ze dan nog zo blijven lopen vind ik echt bewonderenswaardig :j

Vergelijk het maar met dit filmpje vanaf 00:55 van het KNHS Trainersseminar.

Dank je wel voor het delen.

Wat een verschil.. en dat vind ik echt!
Ben toch wel een liefhebber van Total U.S.
[ Video ]

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:46

Ik was er zeker bij! Maar zeker ook omdat iemand wat zei over de presentatie van Totilas en dat hij alleen maar rondjes liep, ik vond dat hij topbraaf bleef onder het gejoel, gefluit en applaus :j

Total US is vreselijk getalenteerd, maar mij baart die hyperflexie wel zorgen, en ik hoop dan ook dat hij heel blijft

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:28

mavantos schreef:
Helemaal mee eens! Maar dan verhoogt de moeilijkheidsgraad en zijn al die tirlantijntjes misschien niet meer nodig.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:33

Riel schreef:
mavantos schreef:
Helemaal mee eens! Maar dan verhoogt de moeilijkheidsgraad en zijn al die tirlantijntjes misschien niet meer nodig.

Genoeg springruiters die met een bitloos hoofdstel net zo makkelijk een parcours doorsturen, dus ik denk dat die verhoogde moeilijkheidsgraad wel meevalt

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:38

Sinds wanneer is tapdancen de nieuwe passage/piaffe?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:48

Ik vind het er niet zo mooi uitzien. Ja ze reageren heel hard op het publiek. Maar persoonlijk zie ik liever dat er dan wat minder moeilijke dingen geshowd worden zodat ze ook ergens heen kunnen met die kriebels. Nu stonden die koppies allemaal de hele tijd zo strak en mochten ze nauwelijks vooruit. Ze zijn nog zo jong..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:54

Mooi filmpje? Juist verschrikkelijk..

Ik denk vooral arm paard, bij elke pas die die zet een ruk in zijn mond. Als ik dat paard was, had ik de ruiter er allang afgegooid, maar helaas zijn paarden veel te braaf. En rond 1:30 dat paard probeert letterlijk zijn mond bij elke pas open te doen omdat het zeer doet, maar dat kan niet, want het zit dichtgesnoerd. |o

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:58

Na het zien van het filmpje moet ik de hele tijd aan de gang van een duitse herstershond denken. Zo'n sluipgang met de kont laag.

Sorry maar ik vind dit ook gewoon niet fijn om naar te kijken en krijg er ook tenessee walking horse gevoelens bij met die benen zo hoog ;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:32

Voor mij blijft het bovenal het ultieme Penny verhaal.

Zwarte hengst, die alleen top presteert onder 1 ruiter en samen groeien tot 's wereldsbeste, die daarna gedwongen uit elkaar gaan.Ze zien elkaar na 9 jaar weer terug, terwijl ruiter op de zoon van de zwarte hengst rijdt.

Hoe penny wil je het hebben. *\o/*

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:34

Het kan wel anders

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:43

Inderdaad, Rivendall. Wat mij betreft moet elke topruiter hiernaar streven. Op een dergelijke manier rondrijden is wat mij betreft ook het doel van dressuur. Dit moet je dan ook laten zien op het hoogste niveau. Veel fijner om naar te kijken!

Uiteraard geen perfecte rit maar ik kijk veel liever naar een dergelijke combinatie.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:45

Valdesh schreef:
Is Hans Peter Minderhoud nu de vaste ruiter van Toto jr? Ik dacht namelijk dat Toto jr voor Edward bedoelt was. :?

Klopt ook volgens mij maar Gal kan er maar 1 tegelijk voorbrengen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:26

Fennadev schreef:
Mooi filmpje? Juist verschrikkelijk..

Ik denk vooral arm paard, bij elke pas die die zet een ruk in zijn mond. Als ik dat paard was, had ik de ruiter er allang afgegooid, maar helaas zijn paarden veel te braaf. En rond 1:30 dat paard probeert letterlijk zijn mond bij elke pas open te doen omdat het zeer doet, maar dat kan niet, want het zit dichtgesnoerd. |o

Waar zie je in het filmpje van het trainersseminar dat hij elke pas zijn mond open wil doen? En dan zeggen dat hij pijn heeft? Vanaf 1:30 heb je overigens nog zo'n 10 seconden beeld. Lijkt mij ook te kort om er echt iets over te zeggen...

Ik liet het filmpje alleen zien, omdat het een ander beeld geeft dan tijdens de hengstenshow in Den Bosch. Paard is hier een stuk losser en loopt veel meer in takt. Tijdens de hengstenshow waren de omstandigheden voor deze jonge paarden zo lastig, dan lukt dit niet.

Het bitloze filmpje vind ik dan niet echt om aan te gluren :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:36

Ik was aanwezig in Den Bosch, ik heb met name op HP gelet, omdat hij er nog weleens van beticht wordt dat hij veel schopt en trekt, ik zag het niet. Hij heeft lange benen, ik heb hem niet zien schoppen, wel drijven met de kuit.

Filmpje bitloos vind ik niet te vergelijken, daarbij worden de oefeningen bijna altijd wel met bit aangeleerd en zegt het weinig over de diervriendelijkheid, je weet niet wat er thuis gebeurt ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:38

Rivendell schreef:
Het kan wel anders
[ Video ]

Dat is zeker wat anders ja maar ik kan dit niet echt dressuur noemen. Zeker knap hoor zo je rondjes rijden! Maar dit is meer een show dan dat het paard gedragen door de baan heen gaat met voldoende takt en echt gaat zitten bij de oefeningen. Pirouettes lijken wel veredelde western spins.
Als dit is waar jij heen zou willen met de hedendaagse dressuur dan gaan we imo een hele rare kant op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:51

Ik had het over het filmpje van den Bosch. Die andere heb ik niet gezien.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:43

In het filmpje van het trainingsseminair zie je ook goed hoeveel kracht/moeite het Total nog kost om dat werk te doen, waardoor het extra opvalt hoe erg hij over z'n kunnen werd gereden in Den Bosch.
Het had misschien wel geholpen als ze iets meer een kur idee ervan hadden gemaakt, waarbij meer was afgesproken wanneer wat te rijden. Het werd ook rommelig omdat er "zo maar" wat gereden werd. Het zag er uit alsof er gedacht werd "oh laat ik hier maar eens een appuyement rijden".

Het is jammer dat het de gewoonte wordt om paarden zo voor te stellen. Tuurlijk mag het in een showblok best een beetje meer dan er normaal wordt gereden; het gaat er voor hen uiteindelijk ook om om zo'n hengst meer in the picture te rijden. Alleen wat hier werd laten zien vind ik niet direct een visitekaartje.. Want als we dit nu 'normaal' gaan vinden dat paarden zo lopen, wat wordt dan het volgende? Wat wordt de 'vooruitgang'?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:46

Ik ben al heel oud .... maar wat vond ik vroeger leuk?
De optredens inclusief het laatste fokkersrondje van Anky en Cocktail!
Ongecompliceerd, liet de kwaliteit van het paard goed zien, wel een beetje show, maar met het paard echt als middelpunt. Ik denk dat de meeste fokkers dat leuk vonden.
Wat vrijdagavond op de tribune zat was voor het merendeel geen fokker :+ ....

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:16

Wat een discussies :+

Weetje wat zielig is dat we met onze dikke reet op een paard zitten paarden zijn eigenlijk hellemaal niet gemaakt om er op te zitten.

Ik ieder geval genoot van hun optreden. En zeg eerlijk in het echt zien is anders dan op een beeldscherm is mijn gevoel altijd haha