Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:38

De reden waarom er nu meer dieren afgeschoten moeten worden is omdat ze het aantal dieren behoorlijk lager willen krijgen dan de draagkracht van het terrein is. Doordat er de afgelopen winter een crash in het aantal dieren is geweest, zit je nu op een aantal dieren dat de winterdraagkracht van het terrein niet te boven gaat. Als ze over een aantal jaren zeggen dat het aantal wel naar 2000 dieren kan, dan zal er een winter nauwelijks gejaagd worden en als ze op een gegeven moment bedenken dat het aantal naar 1000 moet zal er meer gejaagd moeten worden. De crash was al de inhaalslag die de natuur zelf regelmatig maakt, die hoeft, als het om draagkracht van het gebied gaat, niet meer gemaakt te worden.

Als je over extreem weer praat, dan praat je over het algemeen niet over sneeuw en ijs. Daar kunnen de dieren prima mee omgaan. Uitzonderingen als 50cm sneeuw of langdurig -20 graden daargelaten. Wat wel een extreem weertype is, is wind in combinatie met regen. Door die combinatie wordt de kans op onderkoeling gigantisch vergroot. En laten we nou net dat extreme weer in de afgelopen winter gezien hebben.

Wat de Veluwe betreft, daar worden op dit moment ca. 1500 herten per jaar geschoten. Niet door een gebrek aan beheer, maar door een verandering in beheer.
Het is natuurlijk raar dat je als actievoerder eerst vindt dat er veel te veel dieren lopen en als ze dan het aantal dieren gaan verminderen, diezelfde actievoerders gaan klagen dat dit niet de bedoeling was.

Wat het idee betreft om alleen bokken te laten leven en alle hindes af te schieten. Dat is echt het meest mesjokke idee wat ik in tijden gehoord hebt. Dat is gewoon complete bambiesering van de natuur, waarin een dier toch vooral niet natuurlijk mag leven, omdat er dan wel eens een natuurlijke dood kan volgen. En dat past niet in de maakbaarheidsgedachte van sommige mensen.

Mizora

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:47

Bachelorkuddes zijn wel degelijk heel natuurlijk. De OVP is nu eenmaal slechts een zeer klein gebied om als natuurgebied te rekenen. Door zelf het verplaatsen tussen de kuddes te regelen heb je eigenlijk maar extreem weinig menselijk ingrijpen nodig. Ieder hert hoeft in principe maar eenmaal (levend) in "handen" te komen. Bijvoeren en verstoring van de natuur door afschieten vallen dan vrijwel volledig weg.

Als ik het heb over extreem weer, heb ik het over wat de SBB onder extreem weer laat vallen. Dan schieten ze namelijk ook dieren met een conditiescore van 3 af (een 2 op een gewone conditiescorekaart die gaat van 1-9). Niet over wat ik persoonlijk als extreem weer zie.

De actievoerders hebben geen probleem met het verminderen van het aantal dieren, maar met het feit dat dit door afschot gebeurt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:56

Marie_Anne schreef:
Op de Veluwe vindt toch ook massale afschot plaats ieder jaar. Volgens mij heb ik gelezen 5000 zwijnen vorig jaar en 4000 dit jaar. En dat zijn alleen nog maar de zwijnen... Zoals Karl66 zegt is dat de consequentie van beheren.

Maar zwijnen zijn niet zo knuffelbaar, dus daar worden geen rechtszaken voor aangespannen.

Sterker nog, als de populatie zwijnen te hard groeit, is het juist de publieke opinie die roept om afschot, want dan worden tuintjes omgewoeld en kleine hondjes aangevallen. Dan komt na een tijd in de krant een artikel met een foto waarop te zien is hoe jagers rond een tiental zwijnenlijkjes staan. En dan zucht de publieke opinie opgelucht want dat probleem is ook weer opgelost.

Niet alle dieren zijn gelijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:13

Dat bachelorkuddes natuurlijk zijn, maakt een natuur zonder vrouwelijke dieren niet ook natuurlijk...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:37

Dat is het beleid op de Veluwe dat er een bepaald percentage wordt afgeschoten.
Maar het schijnt vrijwel onmogelijk te zijn het afgesproken percentage te halen...schieten terwijl er bezoekers rondlopen mag bv niet en ik geloof ook niet s nachts....tja....

Trouwens die Griekspoor die geen gezonde dieren op de Oostvaardersplassen wilde afschieten. is hierheen overgeplaatst....beetje gek.....
Maar zo leer je de SBBboswachters wel steeds beter "begrijpen"

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:59

In oost Nederland wordt gewoon gejaagd in het bos en op de akkers, midden op de dag of er nou mensen lopen te wandelen of niet. En dat gebeurt vaker en in meer gebieden: kijk maar eens naar de meldingen die binnen komen bij stichting fauna beheer. Er gaat namelijk nog al eens wat fout.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, in de randstad notabene, lekker paardrijden maar opeens wordt er in het weiland naast de weg geschoten. Midden op de dag en naast een grazende kudde paarden. De hazen vlogen om mijn oren en mijn paard stond strak van de paniek.
Dus of er zo weinig mag, nee die indruk heb ik niet bepaald. -O-

Wat betreft het massale afschot in de ovp, tja wat mij betreft is dat ook helemaal niet nodig want de natuur heeft zelf al gezorgd dat het aantal dieren is verminderd. En nu zijn de actievoerders kwaad op SBB of op de voorstanders van reactief beheer vanwege dat afschot?? Wat mij betreft de omgekeerde wereld: imo zijn het de actievoerders die (deels) zorgen voor het massale afschieten, omdat ze vinden dat er nog steeds teveel dieren in het gebied zijn. Maar luister eens naar het gebied zèlf, dat vindt namelijk van niet.

Mizora jij mag het jaarlijkse afschot beperkt vinden (waarom is bij wijze van elk jaar 200 dieren beter dan één keer in de vijf jaar 1000?) Ik verbaas me erover dat je het blijkbaar acceptabel vindt dat gezonde, jonge en drachtige dieren worden afgeschoten.

Daarbij komt dat als de natuurlijke selectie verdwijnt, de populatie zal verzwakken. Imo heeft de natuur hier dus geen baat bij, alleen de mens die zijn geweten kan sussen omdat hij het toch weer zo "humaan" oplost, geen zielige beelden voor tere (mensen)zieltjes en dan ook nog een lekkere hertenbiefstuk die straks op het bord ligt. Win-win voor de mensen, maar voor de dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:40

A3a1 schreef:
Maar het schijnt vrijwel onmogelijk te zijn het afgesproken percentage te halen...schieten terwijl er bezoekers rondlopen mag bv niet en ik geloof ook niet s nachts....tja....

Trouwens die Griekspoor die geen gezonde dieren op de Oostvaardersplassen wilde afschieten. is hierheen overgeplaatst....beetje gek.....

Laat individueen nu eens buiten de discussie joh. Waarom die man er nu weer bijhalen? Ik vond dat erg om te zien in dat programma van Medialogic, bij zowel de boswachter als Frans Vera, bedreigingen en afgemaakt worden op internet. Blijkbaar mag je alles over die mensen zeggen.

Ik dacht eigenlijk dat op de Veluwe niet door mensen van SBB gejaagd wordt, maar door jagers van een wildbeheereenheid, klopt dat?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:43

Ook Annemiek van de Stichting C&A is met de dood bedreigd, maar dat werd niet gemeld. Niemand van de partijen wil dat, maar je hebt aan beide kanten vreemde snuiters zitten. Daar doe je helaas niks aan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:33

Marie_Anne schreef:
A3a1 schreef:

Laat individueen nu eens buiten de discussie joh. Waarom die man er nu weer bijhalen? Ik vond dat erg om te zien in dat programma van Medialogic, bij zowel de boswachter als Frans Vera, bedreigingen en afgemaakt worden op internet. Blijkbaar mag je alles over die mensen zeggen.

Ik dacht eigenlijk dat op de Veluwe niet door mensen van SBB gejaagd wordt, maar door jagers van een wildbeheereenheid, klopt dat?

Ik haal zoveel individuen erbij als ik wil, of bepaal jij de discussie?

Maar die bedreigingen zijn te idioot voor woorden maar dat oa Cynthia en Annemieke ook doodsbedreigingen hebben gekregen, dat wordt niet verteld.
Ze worden neergezet als een stel nono's maar goed, misschien is het goed als 2 domme gansjes neer te worden gezet, wat je onderschat wordt je ondergang....

Maar het eenzijdige beeld wat neergezet is, is hemelstergend.

En alleen Vera met een zielig stemmetje laten blaten, maar niet zeggen dat ook de tegenpartij met de dood is bedreigd.
Dan wil je de braverd tegen de slechterikken zetten.
Dat veel ouderen demonstreren die dat nooit eerder hebben gedaan, gewoon rustige mensen, maar nee steeds degene met de grote bek laten zien.
Dat er grote wetenschappers het er niet mee eens zijn, zelfs de leraar van Vera zelf, wordt geen aandacht aan besteed.

Maar nee, de media polariseert en dat is kwalijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:13

Dit topic gaat over het stropen van veulens en een kalf. Wat het nut is van wijzen naar mensen als Vera of Cynthia en Annemieke ontgaat mij even. Is het opeens terecht om stropen als sociaal acceptabel gedrag te zien als je daarbij naar Vera wijst? Of is stropen opeens een leuk en acceptabel gezelschapsspel geworden als je aanhaalt hoe zielig Cynthia en Annemieke zijn?
Vingerwijzen lijkt mij niet zoveel toe te voegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:01

A3a1 schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar die bedreigingen zijn te idioot voor woorden maar dat oa Cynthia en Annemieke ook doodsbedreigingen hebben gekregen, dat wordt niet verteld.
Ze worden neergezet als een stel nono's maar goed, misschien is het goed als 2 domme gansjes neer te worden gezet, wat je onderschat wordt je ondergang....

En alleen Vera met een zielig stemmetje laten blaten, maar niet zeggen dat ook de tegenpartij met de dood is bedreigd.
Dat veel ouderen demonstreren die dat nooit eerder hebben gedaan, gewoon rustige mensen, maar nee steeds degene met de grote bek laten zien.
Dat er grote wetenschappers het er niet mee eens zijn, zelfs de leraar van Vera zelf, wordt geen aandacht aan besteed.

Dat mag, maar ik mag daar dus ook iets van vinden.
De polarisatie wordt volgens mij niet door de media veroorzaakt, maar door de vele schreeuwers op social media.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:48

Die diefstal is vooralsnog niet bewezen hoor.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:02

VanHuisUit schreef:
>;) wat een tumult om 7 veulens en één kalf. Als er straks weer honderden per bosjes neervallen is er geen mens van de beheerders die erom geeft.
Ik wil het niet goedpraten dat ze meegenomen worden maar eerlijk gezegd... ze vragen er wel om.

Als het veulen in een sloot was verzopen, hadden ze er ook niet naar gekraaid. Dan was het veulen gewoon weg geweest. Ik vind het apart dat ze precies dát ene veulen zó goed kennen.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat er dieren zijn gejat, laat ik dat voorop stellen. Maar het is nu wel een beetje huilie huilie om een dier wat ook dood had kunnen gaan in een sloot daar en waar ze dan hun schouders bij hadden opgetrokken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:37

A3a1 schreef:

Vooropgesteld: doodsbedreigingen zijn beide kanten op totaal onacceptabel. Persoonlijke aanvallen zijn daarbij ook niet netjes. Dat gezegd hebbende, is het niet vreemd als mensen persoonlijk worden wanneer je je stichting bewust naar jezelf noemt. Ze hadden, als ze niet op personen en emoties hadden willen inspelen, hun stichting ook een professionelere naam kunnen geven. Eentje die verwijst naar waar ze voor staan bijvoorbeeld, en die niet de indruk wekt dat ze slechts op zoek zijn naar persoonlijke veren in hun reet. Aan de overkant staat ook geen 'stichting Vera', toch?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:45

En daarmee wordt je een nono, interessant.
En daardoor hoeft de pers geen waarachtig beeld meer neer te zetten?
Mij boeit enkel wat ze doen, de rest zal me een biet zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:37

Niello schreef:

...hangt er vanaf wanneer jij precies iets bewezen acht.

Iemand haalt een veulen weg uit een kudde: dat is stropen/diefstal.

En tja, als het dier niet van mama leert dat-ie uit moet kijken met die sloot, kan het dier verdrinken. Heel naar, maar wel de natuur. (Ook moeder zijn moet je leren als merrie zijnde.)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:29

Janneke2 schreef:
Niello schreef:

...hangt er vanaf wanneer jij precies iets bewezen acht.

Iemand haalt een veulen weg uit een kudde: dat is stropen/diefstal.

En tja, als het dier niet van mama leert dat-ie uit moet kijken met die sloot, kan het dier verdrinken. Heel naar, maar wel de natuur. (Ook moeder zijn moet je leren als merrie zijnde.)

Nou, ik vraag me inderdaad ook af of het allemaal waar is.
Iedereen kan zo'n filmpje maken.

Er worden wel meer van dit soort vage berichten de wereld in gestuurd, in het wilde weg worden mensen en groepen beschuldigd.
Beweringen over 'de actievoerders' deden dat en dat....geen enkel bewijs.....

Dus misschien zijn er wel geen veulens en kalf gestolen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:47

Een vaag filmpje is nog geen bewijs van diefstal. Bovendien is hier slechts 1 veulen te zien. Waar is het bewijs van de rest?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:30

Mogelijk is er iets in scène gezet.

Er zijn ook bokkers die een Konik hebben, dus wellicht is het filmpje reuze diervriendelijk: iemand heeft de Koniks aan huis en heeft het ukje efkes mee naar binnen genomen - dat kan.

Blijft wel staan dat er een tekst werd uitgesproken over (ik zeg efkes uit t hoofd) 'we gaan al die andere dieren ook halen' of iets van dien aard.
(Ook dat is juridisch gesproken nog geen bewijs, maar wel een soort van dreigement / aankondiging.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:41

Er zijn hier ook reacties geplaatst door mensen die in de facebook-groepen over de OPV zitten en volgens hun is het echt en zijn die dieren gewoon gestroopt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:48

Maar zo'n filmpje kan door iedereen gemaakt zijn, zelfs door staatsbosbeheer.
Ook bokkers kunnen hier maar wat roepen, overigens denk ik dat ze ook zo maar politie op de stoep kunnen krijgen, dus dan is het snel opgelost, dat zou fijn zijn want dan weten we gelijk wie het hebben gedaan, ipv DE actievoerders, wat een groep van ??? hoeveel mensen is, die dat in ieder geval niet allemaal gedaan hebben....dat zou opgevallen zijn :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:11

A3a1 schreef:

Daarom gaan de kroondomeinen hier aan het einde van het jaar een aantal maanden dicht. Ik ben niet tegen afschot, zolang dat netjes en correct gedaan wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:02

Tuurlijk, SBB heeft een filmpje gemaakt om de actievoerders in een slecht daglicht te plaatsen. Het complotdenken viert weer hoogtij.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:14

Karl66 schreef:
Tuurlijk, SBB heeft een filmpje gemaakt om de actievoerders in een slecht daglicht te plaatsen. Het complotdenken viert weer hoogtij.

Wat ik er mee wil zeggen is dat iedereen het gemaakt kan hebben.
Maar als je graag 1 zin er uit wil halen en uit zijn context wil halen, be my guest.

@Anoeska
Ja, ik denk ook, linksom of rechtsom moet je zorgen dat het aantal dieren niet crasht.
Afschot is heel wat diervriendelijker dan dood laten hongeren.

Ik ben ook niet tegen afschot hoewel het niet mijn voorkeur heeft.

En inderdaad gebied afsluiten, als dat kan, is natuurlijk beter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:37

Nee, niet iedereen kan het gedaan hebben. Je zal op zijn minst beschikking moeten hebben over een Konikveulen. De kans dat iemand niet alleen zo'n veulen heeft, maar er ook nog in de achtertuin een filmpje mee maakt en triomfantelijk vertelt dat ze de rest ook gaan ophalen is niet zo groot.