Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:06

Maar waar zou het dan wel zijn...

Straks is het nergens, zitten ze lekker te vangen voor al die extra entingen die nu snel door half Nederland gedaan worden... :+

Hilary

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:37

Wat ik vooral bijzonder vind is het verschil met andere dierziekten. Bij varkenspest, vogelgriep, MKZ en BSE was binnen de kortste keren bekend welke bedrijven getroffen waren en daar werden ook maatregelen rondom genomen (vervoersverbod etc). En nu wordt er geroeptoeterd dat “het heerst”, maar locaties...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:41

Hilary schreef:
Wat ik vooral bijzonder vind is het verschil met andere dierziekten. Bij varkenspest, vogelgriep, MKZ en BSE was binnen de kortste keren bekend welke bedrijven getroffen waren en daar werden ook maatregelen rondom genomen (vervoersverbod etc). En nu wordt er geroeptoeterd dat “het heerst”, maar locaties...?

Ik denk dat het verschilt met anderen dierenziektes omdat bij die anderen de dieren veelal voor consumptie bedoeld zijn. Dat is bij paarden in nederland toch wat minder.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:47

Maar dieren die MKZ hebben, kunnen gewoon beter worden en daarna nog gewoon worden opgegeten.
Daarbij ging het bij die dieren ook om hobbydieren, dus niet voor consumptie. Deels dus een vergelijkbare situatie.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:08

Sinds de Mexicaanse griep heb ik zeker mijn bedenkingen bij dit soort entingsprotocollen. :$ :$ :$ Zeker nog wat liggen tegen de tht datum.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:09

Grappig, zodra het om een ziekte waar niet tegen geeent kan worden dan vermoed men op bokt dat stallen het geheim willen houden dat de ziekte op een stal is.

En nu kan er wel tegen geënt worden en nu is het er volgens bokt niet. Nu is het de DA’s om zoveel mogenlijk paarden enten te doen.

Geloof me,..dat zouden ze wel via de sectorraard spelen als ze meer willen enten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:57

Ja ach het komt elk jaar voor, zo bijzonder is dat niet. Ik zou het haast stemmingmakerij en fake news willen noemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:18

Nies_ schreef:
Ja ach het komt elk jaar voor, zo bijzonder is dat niet. Ik zou het haast stemmingmakerij en fake news willen noemen.

Oja?

Ik kan me het niet herinneren dat influenza op zo’n grote schaal voorkomt.

Wel rhino. Maar influenza ken ik alleen van af en toe een los geval.

Wellicht dat ze nu overdrijven hoor. Maar liever dat dat ze het onderschatten.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:20

NatasjavE schreef:
Grappig, zodra het om een ziekte waar niet tegen geeent kan worden dan vermoed men op bokt dat stallen het geheim willen houden dat de ziekte op een stal is.

En nu kan er wel tegen geënt worden en nu is het er volgens bokt niet. Nu is het de DA’s om zoveel mogenlijk paarden enten te doen.

Geloof me,..dat zouden ze wel via de sectorraard spelen als ze meer willen enten.

Sectorrraad heeft geen idee wat ze hier mee aan moet! Het enten komt van de dierenartsen af. Laat nu net één dierenarts zijn, die in alle Ermeloclubjes zit, en het financiële belang voorop zet. De entingen zijn twee merken die problemen veroorzaakt, bulten waar geent, zieke paarden tot evenwichtstoornissen aan toe.

Het rare is, dat dit zo naar buiten gebracht word. Ben benieuwd wat er nog gaat komen. Het is voor mij duidelijk dat het een zooitje ongeregeld is daar in Ermelo.
Waar wij paardenhouders de dupe van zijn.

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:21

Helaas heeft mijn pony het zeer waarschijnlijk wel, hij staat nu een week met hoge koorts 40,5 gemiddeld, eet heel erg weinig, is futloos, en moeite met ademen. Hij is echt een hoopje ellende en al heel veel kilo’s kwijt. Sinds gisteren stroomt het snot uit zn neus. Tweede pony heeft het ook, veel hoesten en koorts, wel minder heftig. Stal is op slot en alles wordt dubbel gedesinfecteerd, voetenbadje voor erf etc. Omg. Gooi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:31

__rosalie__ schreef:
Helaas heeft mijn pony het zeer waarschijnlijk wel, hij staat nu een week met hoge koorts 40,5 gemiddeld, eet heel erg weinig, is futloos, en moeite met ademen. Hij is echt een hoopje ellende en al heel veel kilo’s kwijt. Sinds gisteren stroomt het snot uit zn neus. Tweede pony heeft het ook, veel hoesten en koorts, wel minder heftig. Stal is op slot en alles wordt dubbel gedesinfecteerd, voetenbadje voor erf etc. Omg. Gooi

Wat rot voor jullie, heel veel sterkte en beterschap!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:40

__rosalie__ schreef:
Helaas heeft mijn pony het zeer waarschijnlijk wel, ......Omg. Gooi

Bah Rosalie wat vervelend, sterkte en beterschap voor jouw pony.
Dank je wel voor het delen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:10

Sterkte Rosalie! Is er ook een swab afgenomen om te bevestigen (of ontkrachten) dat het om influenza gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:45

Ze zeiden in het zuiden en midden van het land... en nu noord holland, zoiets gaat wel snel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:52

Beterschap Rosalie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:02

__rosalie__ schreef:

Is het bevestigd. Het kan ook nog steeds droes zijn deze symptomen??? ( en nee hoeft niet altijd een bult te komen).
Dus zeer waarschijnlijk is nog niet dat het zo is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:45

Hilary schreef:
Sterkte Rosalie! Is er ook een swab afgenomen om te bevestigen (of ontkrachten) dat het om influenza gaat?

Swab heeft alleen zin bij een bacteriële infectie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:46

Ik heb bij verdenking van droes ook eens een swab laten doen, kostte me 80 euro!
Ik vond dat nogal wat...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:51

Mensen kunnen hier wel stoer roepen dat het wel mee valt en wij ook wel eens een griepje krijgen maar geloof me, je wil echt niet dat je paard Zo ziek word. En ja besmetting gaat razendsnel.
Voorzorgsmaatregelen zijn niet overbodig. Voorkomen is beter dan genezen.
en dan dat achterdochtige gedoe dat het fake nieuws is en alleen maar om de kas van de DA te spekken. Doe ff normaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:56

Mijn paard is in november nog geënt dus ik maak mij niet heel veel zorgen, maar wij staan wel in het midden van het land... Zou best fijn zijn als er wat stallen bekend zouden zijn? Nu ga ik uit voorzorg gewoon niet op wedstrijd, maar als het nou helemaal niet in mijn regio zit is dat ook weer zonde...

Ik snap nooit zo goed waarom ze zo vaag doen met dit soort dingen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:56

Popstra schreef:
Hilary schreef:

Swab heeft alleen zin bij een bacteriële infectie.

Op de site van de sectorraad (die hun stukje rechtstreeks hebben gekopieerd van de UU) staat dat een neusswab (en bloedonderzoek, maar met haken en ogen) gebruikt kan worden om de diagnose te bevestigen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:59

5 en 6 januari heb ik een wedstrijd.
Twijfel nu wel.
Het zou fijn zijn wanneer er een standpunt ingenomen wordt door de Knhs.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:07

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:31

Popstra schreef:
Mensen kunnen hier wel stoer roepen dat het wel mee valt en wij ook wel eens een griepje krijgen maar geloof me, je wil echt niet dat je paard Zo ziek word. En ja besmetting gaat razendsnel.
en dan dat achterdochtige gedoe dat het fake nieuws is en alleen maar om de kas van de DA te spekken. Doe ff normaal!!

Waarschijnlijk juist doordat er zo goed geënt wordt, komt influenza niet meer zo heel veel voor en weten mensen niet wat de ziekte daadwerkelijk is. Ze vertalen het lijnrecht door naar onze menselijke griep en daar ben je na een week uitzieken toch ook vanaf. Een snotneusje en wat koorts, tja, dat heeft ieder paard toch wel eens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:57

Popstra schreef:
en dan dat achterdochtige gedoe dat het fake nieuws is en alleen maar om de kas van de DA te spekken. Doe ff normaal!!!

Jij kan zo de politiek in met dit soort uitspraken.

Dat mensen je angst niet delen wil niet zeggen dat ze niet weten wat iets inhoudt. Zo makkelijk om mensen als dom of ontwetend weg te zetten. Hysterisch.