Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:14

Debbie00 schreef:
Ja oke. Maar het blijft een vluchtdier natuurlijk....

Ja en een hond een jacht dier ( zie een aantal berichten hierboven)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:15

Als ze paarden in gaan zetten vind ik dat ze dat moeten doen omdat het een beter alternatief is.
Ik zie, op uitzondering van de leeftijd geen enkel voordeel op een hond.
Zou een varken ingezet kunnen worden?
Aangezien deze zeer intelligent zijn en ouder worden dan een hond.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:20

Of het nou een minipaard is of niet, het is en blijft gewoon een paard!
Dat buiten hoort, lekker moet grazen, in een kudde of met een soortgenoot en zich in een veilige omgeving moet begeven.

Dat is in dit geval echt niet. Een stad is absoluut geen plaats voor een paard.
Hier wordt duidelijk de behoeften van het dier ondergeschikt gemaakt aan de verlangens van de mens. (Los van het feit dat blindheid en afhankelijk zijn vreselijk is uiteraard). Dat kan een keuze zijn, maar wees daar wel van bewust.
Sowieso begrijp ik de keuze van een vluchtdier als hulp niet.

Shadow0

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:26

Honden kunnen ook vluchten bij gevaar. En paarden kunnen zich al eeuwenlang prima redden in stedelijke omgevingen. Dat wij er nu meer aan hechten dat paarden veel buiten zijn is prima, maar niet omdat ze niet in de stad kunnen.

En het ondergeschikt maken aan de behoefte van de mens - dat doen we met rijpaarden en honden ook.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:42

Shadow0 schreef:
Honden kunnen ook vluchten bij gevaar. En paarden kunnen zich al eeuwenlang prima redden in stedelijke omgevingen. Dat wij er nu meer aan hechten dat paarden veel buiten zijn is prima, maar niet omdat ze niet in de stad kunnen.

En het ondergeschikt maken aan de behoefte van de mens - dat doen we met rijpaarden en honden ook.

Een paard red zichzelf ook 24/7 in een stal.
Een hond overleeft het ook als hij zijn hele leven in een appartement doorbrengt.
Is het feit dat ze het “overleven” dan een reden om er ook zo mee om te gaan?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:51

Clasical schreef:
Als ze paarden in gaan zetten vind ik dat ze dat moeten doen omdat het een beter alternatief is.

Grappig dat je die vraag stelt. Mag ik vragen van waar die vraag komt / hoe je op het idee komt?
Ik sprak een tijd terug met iemand die zich min of meer diezelfde vraag stelde. Is het mogelijk om een varken / zwijntje op te leiden? Wellicht wel. Alleen zit je natuurlijk met aanvaarding in de maatschappij. Een hond of paard zien veel mensen over het algemeen nog wel graag komen, maar een zwijntje... de perceptie mbt deze dieren is toch anders...

Naast de leeftijd zijn er nog wel een aantal andere mogelijke voordelen: bv meer aanvaard in bepaalde culturen dan een hond, geschikt voor sommigen die allergisch zijn aan honden, ander, breder zicht dan een hond..,

Dat de behoeften van het dier ondergeschikt gemaakt worden aan de noden van de mens, gebeurt volgens mij, regelmatiger bij assistentiedieren en dieren ingezet binnen therapie, al hoeft dat niet het geval te zijn. Hoewel ik ook mijn vragen heb bij deze situatie, denk ik dat we obv de mediaberichten niet kunnen oordelen of en in welke mate de behoeften van dit paardje niet of onvoldoende in rekening gebracht zijn.
Ik zie overigens niet het verschil met bv wedstrijdterreinen waar er veel paarden onder het zadel op relatief kleine ruimte bij elkaar zijn, veel toeschouwers zijn, dingen worden omgeroepen, er kraampjes zijn etc. Dat is imo evenmin een natuurlijke situatie voor een paard, maar dat is dan wel aanvaard omdat meer mensen dat met hun paard doen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:52

simodi schreef:
Een stad is absoluut geen plaats voor een paard.

Dat ben ik wel met je eens. Maar voor een hond is er in een stad ook niet veel te beleven. Alleen zijn we dat zo gewoon om te zien dat we daar niet meer bij stilstaan. Zowel een paard als een hond kan leren in een niet-natuurlijke omgeving te wonen. Het is natuurlijk een discussie waard of dat aanvaardbaar is of niet, maar het voor de hond ok vinden en voor het paard niet, dat lijkt me meer omdat het onbekend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:53

24/7 in een stal is niet hetzelfde als in een stedelijke omgeving aan het werk zijn. Ik vind een hond die altijd in een appartement gehouden wordt anders dan een hond die in een appartement woont maar waar veel mee gelopen wordt. Niet altijd op steen en asfalt lijkt me ook fijn, maar als dat een achterafpaadje of losloopveldje in een woonwijk is, vind ik dat ook ok. Ik zie daarin echt wat meer nuance

En verder vind ik de verontwaardiging dus erg selectief.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:08

pateeke schreef:
Ik zie overigens niet het verschil met bv wedstrijdterreinen waar er veel paarden onder het zadel op relatief kleine ruimte bij elkaar zijn, veel toeschouwers zijn, dingen worden omgeroepen, er kraampjes zijn etc. Dat is imo evenmin een natuurlijke situatie voor een paard, maar dat is dan wel aanvaard omdat meer mensen dat met hun paard doen?

En hoeveel procent van de gehouden paarden 'ondergaan dit lot' dagelijks?
Wedstrijden rijden is niet dagelijks, waar ze aan blootgesteld worden (kraampjes, toeschouwers etc) is slechts tijdelijk, hooguit een uur ofzo.

Het grootste gedeelte van de gehouden paarden zal toch echt gewoon in de wei/ paddock staan.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:25

pateeke schreef:
Clasical schreef:

Grappig dat je die vraag stelt. Mag ik vragen van waar die vraag komt / hoe je op het idee komt?
Ik sprak een tijd terug met iemand die zich min of meer diezelfde vraag stelde. Is het mogelijk om een varken / zwijntje op te leiden? Wellicht wel. Alleen zit je natuurlijk met aanvaarding in de maatschappij. Een hond of paard zien veel mensen over het algemeen nog wel graag komen, maar een zwijntje... de perceptie mbt deze dieren is toch anders...

Naast de leeftijd zijn er nog wel een aantal andere mogelijke voordelen: bv meer aanvaard in bepaalde culturen dan een hond, geschikt voor sommigen die allergisch zijn aan honden, ander, breder zicht dan een hond..,

Dat de behoeften van het dier ondergeschikt gemaakt worden aan de noden van de mens, gebeurt volgens mij, regelmatiger bij assistentiedieren en dieren ingezet binnen therapie, al hoeft dat niet het geval te zijn. Hoewel ik ook mijn vragen heb bij deze situatie, denk ik dat we obv de mediaberichten niet kunnen oordelen of en in welke mate de behoeften van dit paardje niet of onvoldoende in rekening gebracht zijn.

Ik dacht het ooit wel eens gezien te hebben, heel lang geleden.
Ik zie het voor me, een zwart zwijntje met een hesje en rekje, geen idee eigenlijk.
Ze zijn intelligent en worden ook al ingezet vanwege hun goede reukvermogen.
Ze kunnen bv. waarschuwen bij brand of ruiken een epileptische aanval opkomen, zoals ook een hond dit kan detecteren en leren om dit ook aan te geven.
Daar beschikt een paard dan weer niet over.

Wat betreft de behoeftes van een dier, er is genoeg leed, kijk naar de bio industrie en idd , paarden in de wedstrijdsport etc, allemaal discutabel.
En gelukkig discussiëren we daar steeds meer over, wat aangeeft dat het bewustzijn aan het veranderen is bij de mens.
Dat het ene leed al bestaat in de wereld maakt niet dat “ nieuw” leed aanvaardbaar is vind ik.
Ik vind juist de inzichten en verbeteringen van de laatste tijd op dierenwelzijn gebied een reden om hier ook kritisch naar te kijken

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:39

Onali schreef:
pateeke schreef:

En hoeveel procent van de gehouden paarden 'ondergaan dit lot' dagelijks?
Wedstrijden rijden is niet dagelijks, waar ze aan blootgesteld worden (kraampjes, toeschouwers etc) is slechts tijdelijk, hooguit een uur ofzo.

Het grootste gedeelte van de gehouden paarden zal toch echt gewoon in de wei/ paddock staan.

En omdat het dan tijdelijk en niet dagelijks is in heel wat gevallen is het wel ok itt een geleidepaardje?
En die andere paarden, die staan dan enkel op de weide in niet-stedelijke gebieden? Hoe natuurlijk is het om met je paard te rijden?
Bovendien, wie zegt dat Dinky dagelijks in de stad gaat komen? En wie zegt dat dat dan niet tijdelijk is? Wij weten toch helemaal niet hoe het activiteitenschema van Monique eruit ziet en waarbij zij haar paardje zal inzetten...
En draai het eens om, zou het niet kunnen dat dinky er minder moeite mee gaat hebben (stress en angst ervaren oid) om op drukkere plaatsen te komen omdat hij erop getraind is en mogelijks meer in aanraking komt met die situaties?

Ik ben ook van mening dat het welzijn van het paard in rekening moet worden gebracht en dat de ene situatie de ander niet rechtvaardigt. Alleen : er is nog geen of slechts zeer beperkt onderzoek gedaan naar het welzijn van assistentiedieren, laat staan dat van geleidepaardjes. Het is bovendien een zeer gevoelig onderwerp waardoor zo’n onderzoek ook nog een tijd op zich zal laten wachten. Ik ben van mening dat wij obv wat artikels ed niet kunnen bepalen in welke mate dit paardje lijdt onder zijn situatie.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:52

Klopt, we weten te weinig over dit specifieke geval.
De aannames die gedaan worden zijn doorgaans gebaseerd op emoties, het gevoel wat wij er bij hebben.
Toch is dat wel heel intressante want het geeft inzicht op hoe wij kijken naar dierenwelzijn en ons bewustzijn.
Een onderzoek naar het gebruik van paarden ( en andere dieren) als hulpdier is noodzakelijk om een goed beeld te geven maar het niveau van bewustzijn van de mens vult dit uiteindelijk zelf in.

Ik denk ook dat de emoties/ gemoedstoestand van een hond makkelijker te interpeteren is voor de mens dan die van een paard.
Een hond is doorgaans zichtbaar blij/verdrietig, heeft zichtbaar ongemak.
Ooit zei iemand mij; als paarden bij ongemak zouden janken als honden dan zou dat een barrière zijn voor mensen om op de manier om te gaan met paarden waarop dat soms word gedaan.
Maar een paard zijn leed is in stilte.
Als je in het park loopt en je hond schopt en slaat dan word je daar op aangesproken, kom je niet mee weg.
Met paarden spreken mensen elkaar daarop veel minder aan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:57

bezoek aan restaurant, winkels, openbaar vervoer zoals bus en trein of taxi, allemaal dingen die ik met een paard nog niet zie gebeuren laat staan dat het toegelaten wordt

Shadow0

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:03

Waarom niet? Ik zie daarin geen enkel praktisch probleem. Bij een taxi zou ik wel om een iets grotere vragen, zo'n busje ipv een lage mercedes, maar dat kun je gewoon aangeven en die krijg je waarschijnlijk toch als je vervoer vanuit de wmo hebt. In bussen, trams en treinen zou het geen enkel probleem moeten zijn (zie ook de pony die ooit is meegenomen in de trein :) ) Als een grote hond erin past of een kinderwagen, dan ook een minipaardje.

Weigeren zou niet mogen als er niet een werkelijk probleem is. (Het gebeurt helaas wel vaak, ook met hulphonden. Maar dat is niet iets dat je kunt veranderen door het dier te veranderen, dat is iets wat we als omgeving moeten veranderen. Welkom zijn naar hulpdieren, naar mensen met hulpmiddelen, zonder eindeloos gedoe en gemits en gemaar.)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:21

Shadow0 schreef:
Waarom niet? Ik zie daarin geen enkel praktisch probleem. Bij een taxi zou ik wel om een iets grotere vragen, zo'n busje ipv een lage mercedes, maar dat kun je gewoon aangeven en die krijg je waarschijnlijk toch als je vervoer vanuit de wmo hebt. In bussen, trams en treinen zou het geen enkel probleem moeten zijn (zie ook de pony die ooit is meegenomen in de trein :) ) Als een grote hond erin past of een kinderwagen, dan ook een minipaardje.

Weigeren zou niet mogen als er niet een werkelijk probleem is. (Het gebeurt helaas wel vaak, ook met hulphonden. Maar dat is niet iets dat je kunt veranderen door het dier te veranderen, dat is iets wat we als omgeving moeten veranderen. Welkom zijn naar hulpdieren, naar mensen met hulpmiddelen, zonder eindeloos gedoe en gemits en gemaar.)

Dit klopt niet helemaal voor België.
Vervoer is bij ons wat anders geregeld dan in Nederland, denk ik. Als je slechtziend of blind bent, maar motorisch geen beperking(en) hebt oid, kan je - in geval van voldoende ernstige visuele beperking - beroep doen op gratis openbaar vervoer (bus, trein, tram, metro), maar kan je geen gebruik maken van mindermobielen vervoer. Taxiritten worden dan ook niet vergoed. Die betaal je zelf. Edit: je kan het onder bepaalde voorwaarden wel terugbetaald krijgen, maar niet iedereen met een visuele beperking komt daarvoor in aanmerking, vaak met als excuus dat je nog te zelfstandig / je niet beperkt genoeg bent. Je bent afhankelijk van de goodwill van de taximaatschappij om je mee te nemen en ook met een hond wil dat wel eens tegenvallen (hoewel die echt niet geweigerd mogen worden onder bepaalde voorwaarden).
Zoals de wet op dit moment is, mag Dinky weldegelijk geweigerd worden op openbare plaatsen. Enkel door de overheid erkende assiwtentiedieren (lees: assistentiehonden tot hiertoe), hebben wettelijk gezien recht op toegang. Haal je je hond bij een school die door de overheid niet erkend is, dan heeft deze, ookal is het een geleidehond of hulphond, evenmin recht op toegang en mag je dus geweigerd worden.
Vermits DInky het eerste geleidepaardje is, zijn er geen scholen voor en is de vraag zelfs of ze een paard als assistentiedier gaan erkennen. De vraag ligt momenteel bij de regering om DInky toch toegang te geven als erkend assistentiedier. Maar tot op heden mag hij wettelijk gezien wel gewoon geweigerd worden.
Het klinkt misschien als een vreemde wetgeving hier, maar de reden dat de wet op die manier vorm kreeg, heeft echt wel goede redenen. Ik sta dan ook achter de huidige wetgeving mbt toegang van assistentiehonden hier in België. Ik hoop dan ook dat indien Dinky toegang zou krijgen, dit geen vrijbrief is om deze wetgeving terug te gaan versoepelen (voor honden en/of voor paarden).