Debbie00 schreef:Ja oke. Maar het blijft een vluchtdier natuurlijk....
Ja en een hond een jacht dier ( zie een aantal berichten hierboven)
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Honden kunnen ook vluchten bij gevaar. En paarden kunnen zich al eeuwenlang prima redden in stedelijke omgevingen. Dat wij er nu meer aan hechten dat paarden veel buiten zijn is prima, maar niet omdat ze niet in de stad kunnen.
En het ondergeschikt maken aan de behoefte van de mens - dat doen we met rijpaarden en honden ook.
Clasical schreef:Als ze paarden in gaan zetten vind ik dat ze dat moeten doen omdat het een beter alternatief is.
Ik zie, op uitzondering van de leeftijd geen enkel voordeel op een hond.
Zou een varken ingezet kunnen worden?
Aangezien deze zeer intelligent zijn en ouder worden dan een hond.
simodi schreef:Een stad is absoluut geen plaats voor een paard.
pateeke schreef:Ik zie overigens niet het verschil met bv wedstrijdterreinen waar er veel paarden onder het zadel op relatief kleine ruimte bij elkaar zijn, veel toeschouwers zijn, dingen worden omgeroepen, er kraampjes zijn etc. Dat is imo evenmin een natuurlijke situatie voor een paard, maar dat is dan wel aanvaard omdat meer mensen dat met hun paard doen?
pateeke schreef:Clasical schreef:Als ze paarden in gaan zetten vind ik dat ze dat moeten doen omdat het een beter alternatief is.
Ik zie, op uitzondering van de leeftijd geen enkel voordeel op een hond.
Zou een varken ingezet kunnen worden?
Aangezien deze zeer intelligent zijn en ouder worden dan een hond.
Grappig dat je die vraag stelt. Mag ik vragen van waar die vraag komt / hoe je op het idee komt?
Ik sprak een tijd terug met iemand die zich min of meer diezelfde vraag stelde. Is het mogelijk om een varken / zwijntje op te leiden? Wellicht wel. Alleen zit je natuurlijk met aanvaarding in de maatschappij. Een hond of paard zien veel mensen over het algemeen nog wel graag komen, maar een zwijntje... de perceptie mbt deze dieren is toch anders...
Naast de leeftijd zijn er nog wel een aantal andere mogelijke voordelen: bv meer aanvaard in bepaalde culturen dan een hond, geschikt voor sommigen die allergisch zijn aan honden, ander, breder zicht dan een hond..,
Dat de behoeften van het dier ondergeschikt gemaakt worden aan de noden van de mens, gebeurt volgens mij, regelmatiger bij assistentiedieren en dieren ingezet binnen therapie, al hoeft dat niet het geval te zijn. Hoewel ik ook mijn vragen heb bij deze situatie, denk ik dat we obv de mediaberichten niet kunnen oordelen of en in welke mate de behoeften van dit paardje niet of onvoldoende in rekening gebracht zijn.
Ik zie overigens niet het verschil met bv wedstrijdterreinen waar er veel paarden onder het zadel op relatief kleine ruimte bij elkaar zijn, veel toeschouwers zijn, dingen worden omgeroepen, er kraampjes zijn etc. Dat is imo evenmin een natuurlijke situatie voor een paard, maar dat is dan wel aanvaard omdat meer mensen dat met hun paard doen?
Onali schreef:pateeke schreef:Ik zie overigens niet het verschil met bv wedstrijdterreinen waar er veel paarden onder het zadel op relatief kleine ruimte bij elkaar zijn, veel toeschouwers zijn, dingen worden omgeroepen, er kraampjes zijn etc. Dat is imo evenmin een natuurlijke situatie voor een paard, maar dat is dan wel aanvaard omdat meer mensen dat met hun paard doen?
En hoeveel procent van de gehouden paarden 'ondergaan dit lot' dagelijks?
Wedstrijden rijden is niet dagelijks, waar ze aan blootgesteld worden (kraampjes, toeschouwers etc) is slechts tijdelijk, hooguit een uur ofzo.
Het grootste gedeelte van de gehouden paarden zal toch echt gewoon in de wei/ paddock staan.
Shadow0 schreef:Waarom niet? Ik zie daarin geen enkel praktisch probleem. Bij een taxi zou ik wel om een iets grotere vragen, zo'n busje ipv een lage mercedes, maar dat kun je gewoon aangeven en die krijg je waarschijnlijk toch als je vervoer vanuit de wmo hebt. In bussen, trams en treinen zou het geen enkel probleem moeten zijn (zie ook de pony die ooit is meegenomen in de trein) Als een grote hond erin past of een kinderwagen, dan ook een minipaardje.
Weigeren zou niet mogen als er niet een werkelijk probleem is. (Het gebeurt helaas wel vaak, ook met hulphonden. Maar dat is niet iets dat je kunt veranderen door het dier te veranderen, dat is iets wat we als omgeving moeten veranderen. Welkom zijn naar hulpdieren, naar mensen met hulpmiddelen, zonder eindeloos gedoe en gemits en gemaar.)