DezeNaam schreef:JustMe8484; wat zijn dat nu voor vreemde vergelijkingen?
Mensen en dieren verwerken trauma's niet op dezelfde manier. Een paard gaat niet terugdenken en paniekaanvallen hebben in zijn stal van 'oh, wat is me toen overkomen...'. Dieren kunnen wel als ze in dezelfde situatie terug gebracht worden paniekerig reageren, dan kan je wel zeggen dat je dier een trauma heeft opgelopen (of een slechte ervaring).
Trouwens vind ik het niet netjes om te vergelijken wie het meeste lijdt. Iemand die 1x seksueel misbruikt is heeft een trauma, hoe dan ook. Ga jij dan even afkomen 'mijn trauma is erger want *ditdat*'? Een trauma is een trauma, maakt niet uit hoeveel 'erger' andere mensen het kunnen hebben. Iedereen verwerkt trauma's anders, iedereen uit zijn trauma's anders, iedereen zijn hersenen zijn anders samengesteld. Sommige mensen geraken er sneller over, kunnen tegen meer, anderen niet. Wat het meest traumatisch zou zijn valt ook niet op te antwoorden dus, het is geen vaste wetenschap.
Overigens was mijn laatste alinea sarcastisch, volgens mij had je dat niet door. En ik had niet door dat jij het serieus opvatte. Maar ik ga mijn reactie gewoon laten staan aangezien ik het absoluut niet vind kunnen dat je verkrachting, menselijke trauma's met dit vergelijkt in de context van 'wat zou je liever hebben'.
Er is hier geen 'liever hebben', het gaat erom hoe je met je medemens en dieren omgaat.
Excuses ik had inderdaad niet door dat die alinea sarcastisch was. Nu ik hem nogmaals lees zie ik dat wel.
Maar ik denk niet dat jij ziet welk bewust zijn ik probeer te kweken. Ik probeer helemaal niet verschillende trauma's in de weegschaal te gooien. Ik probeer in te laten zien dat we argumenten geven voor bepaald gedrag. Terwijl we zelf ander gedrag vertonen wat om dezelfde redenen niet goed is voor een dier