Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:42

Pandora2 schreef:
Kuggur schreef:
"Naya"..... :o?

Er wordt aan de wolven een naam gegeven, volgens mij door Natuurbeheer ofzo :+

De wolven met een zender. Wel zo handig, dan weet je welke wolf ze bedoelen. Doen ze niet alleen met wolven trouwens, de lammergier die in NL gevonden werd een paar jaar terug had ook gewoon een naam. Is dus niet vanuit emotie gegeven.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:49

Wolven zijn prachtige dieren met een super mooie manier van leven onderling <3
Dat er dieren door ze gepakt worden is ontzettend vervelend zacht uitgedrukt maar ik ben van mening dat je kunt kijken naar oplossingen om samen te kunnen leven met elkaar ipv de een moet t veld ruimen voor de ander.

We vinden het allemaal maar normaal om natuur kapot te maken omdat wij daar ons huis willen, een weg willen aanleggen enz en zo het leefgebied van vele dieren te verkleinen maar staan op onze achterste poten als dieren proberen een stukje terug te halen.
Als het gaat om het beschermen van olifanten door gewassen af te schermen ipv ze dood te schieten is iedereen t ermee eens. Gaat t om een wolf in Nederland en ineens moet wel het dier dood.
Zoals iemand hier al noemde... de arrogantie.

Ja ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn dier dood zou gaan door een wolf. En ja het is verschrikkelijk dat iemand na maanden wachten op een veulen het nu al moet missen. Maar dat kan ook gebeuren doordat het een been breekt. Koliek krijgt of dat je een ongeval krijgt.

Ik hoop echt dat de wolf een kans krijgt :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:17

Pandora2 schreef:

Geen idee of de wolvin haar naam in België heeft gekregen of in Duitsland van waar ze afkomstig is. Ze wordt opgevolgd met een tracker, een halsband die ze om heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:35

Lukasje schreef:
Pandora2 schreef:

Geen idee of de wolvin haar naam in België heeft gekregen of in Duitsland van waar ze afkomstig is. Ze wordt opgevolgd met een tracker, een halsband die ze om heeft.

Ah ja, zou kunnen idd dat ze die naam al had van in Duitsland.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:05

pol013 schreef:
Als ik dan moet kiezen tussen alle weilanden omheinen met heras hekwerk tot 2 meter hoog en een wolf dan mag die wolf van mij echt het loodje leggen hoor.
Dan gaat het welzijn van mijn paarden en het uiterlijk van het Nederlandse landschap voor op die paar beesten.
Behoorlijk egoïstisch :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:21

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:21

Mondy schreef:
...maar ik ben van mening dat je kunt kijken naar oplossingen om samen te kunnen leven met elkaar ipv de een moet t veld ruimen voor de ander

Dit moet wat mij betreft inderdaad het uitgangspunt zijn. Heel wijs gezegd. _/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:33

No_No schreef:

Het veulen lag al langere tijd in het weiland? bedoelen ze daarmee dat er niemand elke dag is gaan kijken?

Enne de wolf hoort hier niet? wie bepaalt dat? wij mensen? vroeger werd de wolf uitgeroeit,nu is het een beschermd dier en mag je dus niet uitroeien.

De Das is ook terug in ons land,die maakt holen onder een weiland.Een paard zou zijn been kunnen breken door in zo'n hol te stappen. Ook de Das dan maar uitroeien?
Ook de konijnen graven veel holen in een weiland waar een paard makkelijk zijn been in kan breken.We moeten gewoon rekening houden met de Natuur en proberen te voorkomen dat onze dieren ten prooi vallen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:58

Pandora2 schreef:
Lukasje schreef:

Ah ja, zou kunnen idd dat ze die naam al had van in Duitsland.

Dat is inderdaad zo, die naam had ze al.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:12

petraaken schreef:
beatje schreef:
Ik vind het ook nogal een hysterie om wat misschien een wolf gedaan heeft.Ten eerste worden er per jaar meer paarden gedood door mensen als door een wolf.
Mocht het toch een wolf zijn geweest ,dan zullen we onze dieren moeten gaan beschermen.

Nadat mijn kippen zijn uitgemoord door een vos,worden ze iedere avond opgesloten.Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de vos uit te moorden.
Mijn paarden lopen ook dag en nacht buiten,mocht er ooit een wolf bedenken een poging te gaan doen ze aan te vallen ,dan gaan ze helaas voor ze, s'nachts op stal.Of idd een hond er bij ,vooral de kanten van Turkije en Rusland uit fokken ze speciale rassen ter verdediging van kuddes ,denk aan een Kaukaas ik dacht ook de kommedoor zo gauw uit mijn hoofd.Of de portugeese en spaanse mastins.Wat dat betreft best wat keuze. Ik heb 4 ha,Bij ons staat er 1.80 heras hekwerk rond en dat heeft best wat gekost.Maar het houd ook veel uit de wei oa de huishond die losloopt en ze godsegang maar mag gaan want hij luisterd niet als hij paardjes ziet.Voorlopig zijn er in NL en BE veel meer andere bedreigingen als de af en toe passerende wolf.Het is nu ook niet dat ze hier met 10.000 en een rugzak op aan de grens staan he.

De vos kan ook overdag toeslaan. Meegemaakt met onze eigen kippen en voor we er bij waren om hem weg te jagen had hij er al eentje te pakken en was er mee aan de haal.

Overdag lopen de varkens en honden erbij dus de lepe vos hier ,komt alleen als die slapen.We hebben nu ook lichten op bewegingssensoren.Als ze nu s'nacht het weitje inlopen flitsen de lichten aan.Mijn man vind dat ik overdrijf hij zegt al er staat precies een bankkluis ipv een kippenhok.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:41

Mlies schreef:
Reggledoos schreef:
Nederland is te vol.... (en niet alleen Nederland)
Precies daarom zou het zo goed zijn iets aan de groei van de populatie mensen te gaan doen...

_/-\o_ :D

Hahaha! YES!

Kuggur

Re: Veulen doodgebeten in weiland Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:47

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:55

Emerald schreef:
Enkele reis naar de OVP. Genoeg te eten daar voor ze . Dan was ook de overbevolking niet gebeurd en komt er een balans. Ook planten die nu weg zijn komen daar terug en daarmee weer insecten en vogels. Maar ja.. tis (postzegel)nederland hè.. dan moeten ook wel de twee nu nog gescheiden gebieden verbonden worden.

Dit was mijn gedachte ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:31

Kuggur schreef:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Check! :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:22

Even over te dure afrasteringen: in landen waar wolven vaker schade aanrichten wil de overheid nogal eens omheiningen subsidiëren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:25

En tja, wanneer de eigenaar niet eens wist wanneer het veulen geboren was dan let je idd heel goed op je drachtige merries. Wanneer dit een shetlandveulentje is geweest dan kan een vos er ook werk van maken, klein genoeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:32

bigone schreef:
En tja, wanneer de eigenaar niet eens wist wanneer het veulen geboren was dan let je idd heel goed op je drachtige merries. Wanneer dit een shetlandveulentje is geweest dan kan een vos er ook werk van maken, klein genoeg.

Dat kan zeker, ja.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:12

bigone schreef:

Een vos, welnee, dat is een absurd idee. Heb je er enig idee van hoe klein en licht vossen zijn?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:11

Palmera en Alill: gaat het een beetje? Grootheidswaanzin en egoisme? :') Zulke uitspraken zeggen meer over jullie dan over mij.

Ik wil gewoon niet dat het Nederlands landschap vol komt te staan met hoge hekken om ieder weiland. Dat zou ik echt een vreselijk beeld vinden. Voor mij en onze mede burger. Klop maar eens bij je gemeente aan en vraag die vergunning maar eens aan. Eens kijken wat die daar van vinden.

Het gaat mij niet om mijn individuele land. Dat kunnen we nog wel regelen en betalen. Mijn shetlander hoeft geen kluifje voor de wolf te worden als puntje bij paaltje komt. Het gaat mij er om dat iedereen dat dan gaat doen/willen. Vreselijk!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:26

Kuggur schreef:
bigone schreef:

Een vos, welnee, dat is een absurd idee. Heb je er enig idee van hoe klein en licht vossen zijn?

Het is natuurlijk wel mogelijk dat het veulen een andere dood gestorven is en een vos het dier daarna heeft aangevreten.
In het geval van de nog levende aangevallen Shetlandmerrie met dood veulen zal dat niet zo zijn, dat zal eerder een wolf zijn (of een hond).

Het is sneu voor de gestorven veulens maar ik vind wel dat er een groot drama van gemaakt wordt, alsof heel NL ineens stikt van de wolven. Een wolf zal niet snel een volwassen paard/grote pony pakken dus het lijkt me een kleine moeite om jonge veulens binnen een goede omheining te houden. Voor grote paarden zal dat niet eens nodig zijn, zeker niet als het om zwervende eenlingen gaat en niet om roedels wolven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:29

Aan de andere kant vind ik de 'eigen schuld, dikke bult" mentaliteit wel een beetje zorgwekkend.
'o, je dieren zijn opgegeten? Tja, had je er maar een hek omheen moeten zetten en een waakhond erbij moeten gooien.' Sinds wanneer moet alles plaats maken voor de wolf? Lijkt mij dat dat ook niet een oplossing is.

Mij lijkt het verschrikkelijk als je beestjes worden opgegeten.

Zoolgangster schreef:
Even over te dure afrasteringen: in landen waar wolven vaker schade aanrichten wil de overheid nogal eens omheiningen subsidiëren.

Zover zijn ze in Nederland niet.
Sterker nog, in 'ons' natuurgebied zijn die hekken niet toegestaan ;')
Iets met opdrachtgevers waar je afhankelijk van bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:07

Als de wolf in NL blijft en daadwerkelijk veulens eet dan zal dat wel de oplossing gaan zijn. Dat, of niet fokken.
Wij zijn het niet (meer) gewend dus ik vind het niet gek dat er nu geen wolfproof hekken om weilanden staan. Weinig eigen schuld dikke bult dus, wel pech. Maar als dit in de toekomst een reële bedreiging zou blijven dan zal er toch iets moeten veranderen in het houden/beschermen van vee en huis/gebruiksdieren.

Al zie ik het nog niet zo snel gebeuren dat heel NL wordt overspoeld met roedels wolven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:47

pol013 schreef:
Palmera en Alill: gaat het een beetje? Grootheidswaanzin en egoisme? :') Zulke uitspraken zeggen meer over jullie dan over mij.

Ik wil gewoon niet dat het Nederlands landschap vol komt te staan met hoge hekken om ieder weiland. Dat zou ik echt een vreselijk beeld vinden. Voor mij en onze mede burger. Klop maar eens bij je gemeente aan en vraag die vergunning maar eens aan. Eens kijken wat die daar van vinden.

Het gaat mij niet om mijn individuele land. Dat kunnen we nog wel regelen en betalen. Mijn shetlander hoeft geen kluifje voor de wolf te worden als puntje bij paaltje komt. Het gaat mij er om dat iedereen dat dan gaat doen/willen. Vreselijk!
Wat zegt het over mij dan? Ik vind jouw visie/gedachtegang inderdaad behoorlijk egoïstisch, jij ziet dit blijkbaar anders. Prima toch?

Wellicht is dat vol komen te staan met hoge hekken een gevolg van hoe wij vandaag de dag leven? Al de beschikbare grond moet voor de mens dienen, althans, velen zien dit zo. Er is geen ruimte voor wild, sterker nog, de ruimte voor gedomesticeerde dieren is er al amper, die moeten in steeds kleinere verblijven worden weg gestopt.

Op een gegeven moment ga je dit krijgen, er is te weinig ruimte en dan komen dieren in elkaars grondgebied. Als ik sommigen hier dan goed begrijp, moeten die stoute dieren per direct worden afgeschoten. De hand in eigen boezem steken is geen optie.

Dat vind ik behoorlijk egoïstisch.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:03

Ailill schreef:
pol013 schreef:

Wat zegt het over mij dan? Ik vind jouw visie/gedachtegang inderdaad behoorlijk egoïstisch, jij ziet dit blijkbaar anders. Prima toch?

Wellicht is dat vol komen te staan met hoge hekken een gevolg van hoe wij vandaag de dag leven? Al de beschikbare grond moet voor de mens dienen, althans, velen zien dit zo. Er is geen ruimte voor wild, sterker nog, de ruimte voor gedomesticeerde dieren is er al amper, die moeten in steeds kleinere verblijven worden weg gestopt.

Op een gegeven moment ga je dit krijgen, er is te weinig ruimte en dan komen dieren in elkaars grondgebied. Als ik sommigen hier dan goed begrijp, moeten die stoute dieren per direct worden afgeschoten. De hand in eigen boezem steken is geen optie.

Dat vind ik behoorlijk egoïstisch.

Ik ga hier echt in mee..

Ik denk dat wij genoeg natuur verdrongen hebben..

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:16

Mondy schreef:
Wolven zijn prachtige dieren met een super mooie manier van leven onderling <3
Dat er dieren door ze gepakt worden is ontzettend vervelend zacht uitgedrukt maar ik ben van mening dat je kunt kijken naar oplossingen om samen te kunnen leven met elkaar ipv de een moet t veld ruimen voor de ander.

Ja ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn dier dood zou gaan door een wolf. En ja het is verschrikkelijk dat iemand na maanden wachten op een veulen het nu al moet missen. Maar dat kan ook gebeuren doordat het een been breekt. Koliek krijgt of dat je een ongeval krijgt. :j

En wat nu als deze wolven straks een klein kindje pakken?
Aanvallen op mensen zijn zeer zeldzaam, maar komen voor. Is dat ook acceptabel?