Op zich zou 24/7 buiten, hele jaar rond, met voldoende schuilmogelijkheden ideaal kunnen zijn. Maar ik ken weinig stallen die dan aan mijn normen voldoen.
Dat paarden soms geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal wil niet altijd zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben, maar vaak genoeg, dat de schuilstal niet voldoet.
Voorbeeld is het prachtige pp in Uddel. De paarden hebben er twee schuilstallen. De ene is heel bewust ontworpen, met twee uitgangen en met windbreekgaas aan de zijkant, zodat de paarden zicht hebben en zich niet opgesloten voelen. De eigenaresse vertelde me dat met slecht weer ALLE paarden er in staan. Ze maken veel gebruik van die schuilstal!
Ze maken géén gebruik van de andere, meer standaard gebouwde schuilstal met drie dichte houten muren. De paarden voelen zich daar niet veilig.
En hoewel ik dit pp erg mooi vind, betwijfel ik of mijn paard zich er zou kunnen handhaven. Dat is dus ook nog eens per paard verschillend. Dus het valt niet altijd mee om aan de "perfecte" huisvesting te voldoen. Maar de minimale basis zou toch voor elk paard aanwezig moeten zijn; overdag naar buiten met minimaal één maatje, voldoende en goede kwaliteit ruwvoer en uiteraard altijd de beschikking over water.
NB: zullen we de discussie over de OVP niet hier voeren? Daar is een apart topic voor dat ik niet voor niets heb ontstipt, dus ik hoef geen hersenloos geblaat over de OVP hier te horen.