Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:07

Bommeltje_ schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=22xSV6AKumE

Ik kwam dit filmpje tegen, Oké hij is van het jeugdjournaal, maar alsnog zijn er dus zeker manieren om paarden op een diervriendelijke manier te houden!

Wat leuk dat je dit filmpje deelt. Gisteren zijn ze van het jeugdjournaal bij onze manege geweest, om inderdaad ook de goede dingen te laten zien. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:12

KarinLF schreef:
Laat dier en recht zich maar druk maken wat daar op de OVP gebeurd!!

Ja joh, want op maneges is het allemaal pais en vree? Ze hebben wel degelijk een punt.
Bizar dat iedere keer de OVP erbij gehaald moeten worden. Telt het andere leed dan niet mee?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:14

Op zich zou 24/7 buiten, hele jaar rond, met voldoende schuilmogelijkheden ideaal kunnen zijn. Maar ik ken weinig stallen die dan aan mijn normen voldoen.

Dat paarden soms geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal wil niet altijd zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben, maar vaak genoeg, dat de schuilstal niet voldoet.

Voorbeeld is het prachtige pp in Uddel. De paarden hebben er twee schuilstallen. De ene is heel bewust ontworpen, met twee uitgangen en met windbreekgaas aan de zijkant, zodat de paarden zicht hebben en zich niet opgesloten voelen. De eigenaresse vertelde me dat met slecht weer ALLE paarden er in staan. Ze maken veel gebruik van die schuilstal!
Ze maken géén gebruik van de andere, meer standaard gebouwde schuilstal met drie dichte houten muren. De paarden voelen zich daar niet veilig.

En hoewel ik dit pp erg mooi vind, betwijfel ik of mijn paard zich er zou kunnen handhaven. Dat is dus ook nog eens per paard verschillend. Dus het valt niet altijd mee om aan de "perfecte" huisvesting te voldoen. Maar de minimale basis zou toch voor elk paard aanwezig moeten zijn; overdag naar buiten met minimaal één maatje, voldoende en goede kwaliteit ruwvoer en uiteraard altijd de beschikking over water.

NB: zullen we de discussie over de OVP niet hier voeren? Daar is een apart topic voor dat ik niet voor niets heb ontstipt, dus ik hoef geen hersenloos geblaat over de OVP hier te horen. :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:28

Pipodipo schreef:
Juist, volledig mee eens. Wat deze stichting heeft gedaan is niet het doen van onderzoek, maar het verkondigen van een potentieel schadelijke mening. Maar verhaal halen kan alleen via een contactformulier en op de website staan geen personen vermeld, geen bestuur, geen leden. Dapper hoor, verstoppen achter een stichting en zo je mening opdringen.

namen en bestuursleden staan gewoon op de site:
https://www.dierenrecht.nl/anbi-en-jaarverslagen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:40

Nikass schreef:
Op zich zou 24/7 buiten, hele jaar rond, met voldoende schuilmogelijkheden ideaal kunnen zijn. Maar ik ken weinig stallen die dan aan mijn normen voldoen.

Dat paarden soms geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal wil niet altijd zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben, maar vaak genoeg, dat de schuilstal niet voldoet.

Voorbeeld is het prachtige pp in Uddel. De paarden hebben er twee schuilstallen. De ene is heel bewust ontworpen, met twee uitgangen en met windbreekgaas aan de zijkant, zodat de paarden zicht hebben en zich niet opgesloten voelen. De eigenaresse vertelde me dat met slecht weer ALLE paarden er in staan. Ze maken veel gebruik van die schuilstal!
Ze maken géén gebruik van de andere, meer standaard gebouwde schuilstal met drie dichte houten muren. De paarden voelen zich daar niet veilig.

En hoewel ik dit pp erg mooi vind, betwijfel ik of mijn paard zich er zou kunnen handhaven. Dat is dus ook nog eens per paard verschillend. Dus het valt niet altijd mee om aan de "perfecte" huisvesting te voldoen. Maar de minimale basis zou toch voor elk paard aanwezig moeten zijn; overdag naar buiten met minimaal één maatje, voldoende en goede kwaliteit ruwvoer en uiteraard altijd de beschikking over water.

NB: zullen we de discussie over de OVP niet hier voeren? Daar is een apart topic voor dat ik niet voor niets heb ontstipt, dus ik hoef geen hersenloos geblaat over de OVP hier te horen. :n

Je gaat zelf anders ook heel erg off topic en je maakt er een 24/7 buiten discussie van. Dit topic gaat over de Stichting D&R en hun mening

Alana, thanks!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:46

Suzanne_k schreef:
Bommeltje_ schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=22xSV6AKumE

Ik kwam dit filmpje tegen, Oké hij is van het jeugdjournaal, maar alsnog zijn er dus zeker manieren om paarden op een diervriendelijke manier te houden!

Wat leuk dat je dit filmpje deelt. Gisteren zijn ze van het jeugdjournaal bij onze manege geweest, om inderdaad ook de goede dingen te laten zien. :)

Fantastische plek <3 mogen jullie zeker trots op zijn en hoe liefdevol de kinderen over de paarden spraken ik werd er gelukkig van!

superpony

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:54

Maar als je kinderen de paarden zelf uit de wei of paddock laat pakken, neem je ook een bewust risico. Dan zou je toch personeel moeten hebben die elke keer meelopen, om het veilig te houden. Het gaat honderd keer goed, maar de keer dat het fout gaat, heb je gewoon een probleem.

Ik vind ook dat poetsen, opzadelen etc bij paardrijden hoort. Maar snap wel dat maneges liever hebben dat mensen een paard niet zelf uit de wei plukken.

Wat wij vroeger deden is de kinderen die er vroeg waren, gezamenlijk de pony's uit de wei halen en weer op stand zetten. Poetsen en zadels op. Hoofdstellen gingen in voor de les. Niet ideaal, maar het samen uit de wei halen is wel veilig. Het zijn dan vaak dezelfde kinderen die er vroeg zijn en betrokken zijn.

Als je het goed wil doen, gaat het geld kosten. Niet alleen qua aanpassingen om ze buiten te houden, maar ook om de mensen meer te leren, betrokken te krijgen etc. Hoeveel maneges hanteren eerst een aantal prive zitlessen voor je bijv de les in mag?

Ik denk dat veel ouders zonder kennis en ervaring verkeerd kiezen. Een mooie, strakke manege lokt meer dan een vaak wat kleinere manege of stal, ondank dat daar de kwaliteit veel hoger kan liggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:23

Kelly_ann schreef:
Ik kan me ook nog indenken dat ze niet eens gemeld hebben dat ze kwamen onderzoeken?
Maar daar heb ik te weinig informatie voor, later eens inlezen.

Als een restaurant gecontroleerd wordt op hygiëne in de keuken wordt dat over het algemeen ook niet van tevoren gemeld :)*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:48

Nee, maar dan wordt het ook niet meteen massaal in de media gegooid en ook niet alle restaurants over 1 kam geschoren.

Er is al heel lang veel mis bij maneges en stallen, maar nu pakken ze hun kans vanwege de ovp.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:53

Stichting Dier&Recht behoort bij dezelfde clubs als Partij voor de Dieren, Wakker Dier, Faunabescherming etc. Allemaal één pot nat. Wat veel mensen niet weten, is dat deze club een verborgen agenda heeft. Dier&Recht bestaat uit dierenrechtenactivisten. Dat is iets heel anders dan staan voor een beter dierenwelzijn. Dierenrechtenactivisten streven naar een samenleving waarin geen dieren meer worden gebruikt. Zij zijn tegen de veehouderij als geheel, maar zeker ook tegen paardrijden. Het interesseert ze uiteindelijk geen zier hoe een paard wordt behandeld. De volgende stap is paardrijden als geheel verbieden, omdat dit niet natuurlijk is. Hetzelfde geldt voor de veehouderij, het dolfinarium en zelfs huisdieren. Dit is geen partij met een knuffelgehalte, maar een partij die je beter op een heel grote afstand kunt houden. Daarom komt deze club ook niet in actie tegen het leed in de Oostvaardersplassen. Dat vinden ze wel natuur en dan is doodhongeren geen probleem. Juist omdat ze geen bal geven om dierenwelzijn, maar wel om dierenrechtenactivisme.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:16

superpony schreef:
Nee, maar dan wordt het ook niet meteen massaal in de media gegooid en ook niet alle restaurants over 1 kam geschoren.

.

En het restaurant krijgt dan ook een rapport met wat er mis.

Uiteraard omdat er iets moet verbeteren. Maar ook om wederhoor te geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:24

superpony schreef:
Er is al heel lang veel mis bij maneges en stallen, maar nu pakken ze hun kans vanwege de ovp.

Maar wat is 'veel mis'? Iets dat twee decennia terug nog voldoende was is dat nu absoluut niet meer. De visie op welzijn gaat sneller dan de maneges en stallen kunnen bijbenen. Veel van de aanpassingen vergen grote ingrepen of zelfs onmogelijke ingrepen. Als je bent ingesloten door bebouwde kom kan je je weiland nog zo graag willen....
En dan, je hele toko opdoeken is nogal wat als dat je broodwinning en enige investering is.

Nogmaals, het is goed om de discussie te voeren en misstanden op te merken.
Maar hoe je die vervolgens aanpakt is een nog veel grotere uitdaging!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:25

NatasjavE schreef:

Zouden deze rijscholen dat hebben gekregen? Eigenlijk wel benieuwd naar.... Niks over gelezen in het rapport.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:43

nee dat hebben ze niet. want dier en recht is geen beoordelingsclub. het is geen fnrs, nvwa oud. zij mogen niks. ik schat in dat die filmpjes ook soort van illegaal gemaakt zijn en vraag me af wie er gesproken zij op de manege, waarnaar gekeken is etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:49

Tja, dan vind ik het alleen maar sensatie maken. Dan doe je het niet om het welzijn van deze dieren te verbeteren.

Als je de eigenaar met je bevindingen confronteert is dat misschien niet leuk maar wellicht wel heel leerzaam. Die kan verbeteringen aanbrengen. Zo niet 144 bellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:54

NenaC schreef:
nee dat hebben ze niet. want dier en recht is geen beoordelingsclub. het is geen fnrs, nvwa oud. zij mogen niks. ik schat in dat die filmpjes ook soort van illegaal gemaakt zijn en vraag me af wie er gesproken zij op de manege, waarnaar gekeken is etc.

Heb je hier bewijs van? Als we het dan toch hebben over "ongefundeerd mensen zwart maken"...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:05

Cayenne schreef:
KarinLF schreef:
Laat dier en recht zich maar druk maken wat daar op de OVP gebeurd!!

Ja joh, want op maneges is het allemaal pais en vree? Ze hebben wel degelijk een punt.
Bizar dat iedere keer de OVP erbij gehaald moeten worden. Telt het andere leed dan niet mee?

Dan heb je niet mijn hele stuk gelezen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:15

NatasjavE schreef:
superpony schreef:

.

Uiteraard omdat er iets moet verbeteren. Maar ook om wederhoor te geven.

Volgens mij zijn er ook geen namen van stallen publiek gemaakt, er is slechts gezegd dat een bepaald aantal stallen onder de maat hebben gepresteerd. Bij een grootschalige controle van restaurants verschijnen dergelijke misstanden vaak ook in de media: "46 van 53 restaurants heeft hygiëne niet op orde".

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:08

Kelly_ann schreef:
superpony schreef:

Maar wat is 'veel mis'? Iets dat twee decennia terug nog voldoende was is dat nu absoluut niet meer. De visie op welzijn gaat sneller dan de maneges en stallen kunnen bijbenen. Veel van de aanpassingen vergen grote ingrepen of zelfs onmogelijke ingrepen. Als je bent ingesloten door bebouwde kom kan je je weiland nog zo graag willen....
En dan, je hele toko opdoeken is nogal wat als dat je broodwinning en enige investering is.

Nogmaals, het is goed om de discussie te voeren en misstanden op te merken.
Maar hoe je die vervolgens aanpakt is een nog veel grotere uitdaging!

Sowieso zijn er in mijn ogen teveel maneges gekomen door de jaren heen. Omdat het op sommige plekken normaal was dat paarden niet buiten kwamen, is men overal maar begonnen.

Mijn ouders reden al op een manege en kwamen uit Amsterdam. In de randdorpen stonden paarden zomers zeker wel buiten. Ik ben 40jr geleden begonnen net buiten Amsterdam en daar kwamen de manege paarden echt de hele zomer op grote weides.

Het is ook regio afhankelijk. We wonen nu 6jr in Ermelo en ik val hier letterlijk achterover van wat ze normaal vinden. Denk je op de veluwe te wonen, walhalla voor paarden, maar het is echt slecht gesteld hier. Ze houden erg stug vast aan oude ideeen. 1 moderne manege heeft weide. Een oudere manege heeft de paarden niet echt buiten.

Persoonlijk vind ik dat mensen teveel smoesjes hebben. Er zouden inderdaad wat maneges en stallen mogen sluiten wat mij betreft. Hadden ze maar niet iets moeten beginnen, wat in eerste instantie al niet diervriendelijk is.

Het is niet alleen dat de ontwikkeling te hard gaat, want dat valt behoorlijk mee als ik even 40jr terug kijk. Maar het is vaak een financiele kwestie en mentaliteits probleem. Toen wij vroeger naar Deurne wilden, was dat een soort leger. Als je op een manege of stal werkte, was dat keihard werken en had je echt geen 9-5 werktijden.
Ik hoor al jaren vele stallen problemen hebben met personeel. Meiden die een opleiding doen, hebben allerlei regeltjes en worden beschermd zodat ze echt geen stap teveel doen. Ja prima, maar dan is er dus geen personeel om de paarden later binnen te zetten, of een latere laatste ronde te doen etc etc etc.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:47

Mazida schreef:
Stichting Dier&Recht behoort bij dezelfde clubs als Partij voor de Dieren, Wakker Dier, Faunabescherming etc. Allemaal één pot nat. Wat veel mensen niet weten, is dat deze club een verborgen agenda heeft. Dier&Recht bestaat uit dierenrechtenactivisten. Dat is iets heel anders dan staan voor een beter dierenwelzijn. Dierenrechtenactivisten streven naar een samenleving waarin geen dieren meer worden gebruikt. Zij zijn tegen de veehouderij als geheel, maar zeker ook tegen paardrijden. Het interesseert ze uiteindelijk geen zier hoe een paard wordt behandeld. De volgende stap is paardrijden als geheel verbieden, omdat dit niet natuurlijk is. Hetzelfde geldt voor de veehouderij, het dolfinarium en zelfs huisdieren. Dit is geen partij met een knuffelgehalte, maar een partij die je beter op een heel grote afstand kunt houden. Daarom komt deze club ook niet in actie tegen het leed in de Oostvaardersplassen. Dat vinden ze wel natuur en dan is doodhongeren geen probleem. Juist omdat ze geen bal geven om dierenwelzijn, maar wel om dierenrechtenactivisme.

Precies dit! Helemaal mee eens.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:11

Magrathea schreef:
NenaC schreef:

Heb je hier bewijs van? Als we het dan toch hebben over "ongefundeerd mensen zwart maken"...

https://www.dierenrecht.nl/video-misstanden-maneges

Er staat bij dat de beelden undercover geschoten zijn, of bedoel je dat niet?

https://www.dierenrecht.nl/misstanden-maneges
Hier is ook het rapport te downloaden. Ik heb het globaal bekeken. Maar dit beantwoord de eerste vraag waar naar gekeken is en wellicht ook wie er gesproken is.

Edit. Al gevonden:
Citaat:
Het onderzoek vond onaangekondigd en anoniem plaats. Hierdoor zijn alleen punten meegenomen die direct te
observeren waren en/of bij navraag konden worden verzameld. Er werden vragen gesteld aan manege-eigenaren,
pensionklanten en werknemers om in kaart te brengen wat gangbaar was op een bedrijf. Enkele bedrijven zijn twee
of drie keer bezocht om te zien of bepaalde problemen incidenteel of structureel waren.

*Knip*

In heel Nederland zijn bedrijven bezocht. In Vlaanderen zijn zeven bedrijven bezocht in de buurt van Hasselt,
Antwerpen en Sint Niklaas. In totaal werden 3152 paarden en pony’s gezien, waarvan ongeveer de helft eigendom
was van de maneges, en de rest eigendom van privé-eigenaren. De privépaarden zijn niet meegenomen in de
beoordelingen. In totaal zijn 1537 manegepaarden beoordeeld in het onderzoek. De observaties duurden 45
minuten tot 2 uur per manege, afhankelijk van het aantal paarden dat zij hadden en de tijd die nodig was om de
informatie te verkrijgen. Er zijn geen paarden aangeraakt, geen dekens afgedaan, geen hoeven opgetild, en er is
geen palpatie van de rug gedaan. Indien de paarden een deken over zich heen hadden, is er gewacht op het begin of
eind van een les, om de conditie en ruggen van de lespaarden te kunnen beoordelen. De gedragsobservaties zijn
steeds uitsluitend gedaan bij paarden die vrij te bezichtigen waren, en nádat we ons hadden voorgesteld als
potentiële klant en hadden gevraagd waar de manegepaarden stonden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:32

Dus is het stemmingmakerij om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen. Als je echt wat wil bereiken, is het verstandiger om een echt goed onderzoek te doen en een wetsvoorstel in te dienen. Kom dan met voorstellen wat minimaal aantal uren buiten wordt....Hoe groot de boxen moeten. Wat worden de boetes? Hoe gaat men controleren? Kom met iets goeds ipv een beetje blazen wat allang bekend is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:05

superpony schreef:
Dus is het stemmingmakerij om de paardensport in een kwaad daglicht te stellen. Als je echt wat wil bereiken, is het verstandiger om een echt goed onderzoek te doen en een wetsvoorstel in te dienen. Kom dan met voorstellen wat minimaal aantal uren buiten wordt....Hoe groot de boxen moeten. Wat worden de boetes? Hoe gaat men controleren? Kom met iets goeds ipv een beetje blazen wat allang bekend is.

Als je klikt op de link in mijn bericht boven je van het rapport, had je op pagina 43 TM 46 de aanbevelingen gelezen. Ook had je dan gezien dat ze dit bij de tweede kamer onder de aandacht willen brengen.

Verder is het bepalen van boetes een taak van de overheid en uitvoering van controles (justitie neem ik aan) en niet van een organisatie.

Ik ben het niet per se op alle punten eens met deze stichting, maar denk wel dat als je een mening/vragen hebt over de werkwijze dat je op zijn minst even kan kijken in het rapport wat erin staat :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:10

Pipodipo schreef:
Nikass schreef:

Je gaat zelf anders ook heel erg off topic en je maakt er een 24/7 buiten discussie van. Dit topic gaat over de Stichting D&R en hun mening

Alana, thanks!

Ik geloof niet dat je me helemaal begrijpt, want ik maak er totaal geen 24/7 buiten discussie van. :?
Ik reageer alleen op een voorgaande opmerking. Ik vind het niet erg als de discussie wat afdwaalt, heb niet gezegd dat er niets off topic mag zijn. Ik reageer alleen op de zg "feitelijke beweringen" over de OVP die op geen enkele inhoudelijke kennis gebaseerd zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:25

superpony schreef:

Een wetsvoorstel moet je voor in de tweede kamer zitten. En dan moet de rest er ook nog voor stemmen hè, want de gemiddelde VVD-er wil natuurlijk wel dochterlief in het weekend bij de lokale manege kunnen droppen :o

Het doel van dit soort onderzoeken is het onder de aandacht brengen, en dat is zo te merken wel gelukt. ;)
Als er al maar een deel van de mensen kritisch naar hun eigen manege gaat kijken (vinden de paarden het wel zo leuk de hele dag in een box? Hoe zit dat met langdurig kunnen eten en contact met soortgenoten?) is dat wat mij betreft al een goede beweging.