LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:23

5 stroomdraden en minimaal 1 meter hoog zou voldoende moeten zijn wordt gezegd. In Duitsland zijn er wel vergoedingen voor boeren die hun omheining aan willen passen, verschilt alleen wel een beetje per deelstaat hoeveel er bijgedragen wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:30

Totale hypocrisie die wolvenhysterie.
Feit 1: NLers eten schapen.
Feit 2: NLers eten paarden.
Feit 3: Ruiters doden tientallen paarden per jaar door stupiditeiten; voor een hóbby.
Wolven horen dan niet in NL omdat de paarden en schapen los in de wei moeten kunnen lopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:39

Jij bent echt soortemet de wet van Godwin in levende lijve he?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:55

Janine1990 schreef:

Mis ik Hitler hier nu ergens? Wanneer at die wolven dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:01

Huertecilla schreef:
Feit 3: Ruiters doden tientallen paarden per jaar door stupiditeiten; voor een hóbby.
Wolven horen dan niet in NL omdat de paarden en schapen los in de wei moeten kunnen lopen?

feit 1: ik ben Nederlander en lust geen schapenvlees
bam hele feiten reeks heeft geen waarde meer.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:03

oomens schreef:
Janine1990 schreef:

Mis ik Hitler hier nu ergens? Wanneer at die wolven dan?

Nee... Adolfje het heen en weer wolfje

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:05

Huertecilla schreef:

Ik ben vegetariër, tegen het veganisme aan :+
Maar werk wel bij een gescheperde schaapkudde met publieke functie, wij lopen niet op de wei maar in natuurgebieden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:08

minikatje schreef:
Huertecilla schreef:

Ik ben vegetariër, tegen het veganisme aan :+
Maar werk wel bij een gescheperde schaapkudde met publieke functie, wij lopen niet op de wei maar in natuurgebieden.

Maar jij leeft in sprookjesland... :+
dan ben jij feit 4: de vegetariër die schapen dood door hun eten op te eten...
lang leve de wolf ofzoiets dan toch???

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:14

Nee joh, dat is tegen de regels van sprookjesland.
Hier eten we gewoon vegan chocomousse en de wolf is een knuffelbeest.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 06:51

minikatje schreef:
Die boeren daar schieten ook roofdieren, dus ik begrijp dat je dat een goed idee voor Nederland vindt?

Zeker niet. Twee jaar terug is dat hier meermalen gebeurd helaas (vergiftigen van roofvogels dan welliswaar ) en daarvoor hebben we dus ook actief samen gewerkt met natuurmonumenten door verdachte situaties door te geven. Gelukkig afgelopen jaar niet opnieuw zo laag om dieren dood te maken omdat ze “onze” prooi op eten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:15

boeflover schreef:
minikatje schreef:
Die boeren daar schieten ook roofdieren, dus ik begrijp dat je dat een goed idee voor Nederland vindt?

Zeker niet. Twee jaar terug is dat hier meermalen gebeurd helaas (vergiftigen van roofvogels dan welliswaar ) en daarvoor hebben we dus ook actief samen gewerkt met natuurmonumenten door verdachte situaties door te geven. Gelukkig afgelopen jaar niet opnieuw zo laag om dieren dood te maken omdat ze “onze” prooi op eten

is niet alleen te doen om 'prooi' maar ook hobbydierhouders, bijv. die welke kippen houden of een niet overdekte ren met bijv. loopvogels en siereenden, postduivenhouders, sierduivenhouders etc. die last hebben van de steeds groeiende populatie roofvogels.

Dan de mensen die 'last' hebben van alles wat dier is en niet per kilo verpakt is, menen die te moeten vergiftigen welke dan gegeten worden die roofvogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:21

LTO vindt gewoon steeds weer dat alles wat concurreert met hun eigen jachtbehoefte afgeschoten moet worden. Dat is boeren nou eenmaal met de paplepel ingegoten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:30

safina schreef:
LTO vindt gewoon steeds weer dat alles wat concurreert met hun eigen jachtbehoefte afgeschoten moet worden. Dat is boeren nou eenmaal met de paplepel ingegoten.

Ja joh die leden gaan verkleed als roodkapje nachts door de bossen en vallen schapen aan, kluiven dan op kipjes en zo bij een kampvuur.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:33

safina schreef:

Ik geloof niet dat de meeste boeren zo'n enorme 'jachtbehoefte' hebben. Het zijn geen wolven ;)
Dat wat vee of gewassen vernielt, dat moet weg ja, maar dat heeft weinig met een jachtbehoefte te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:48

Ik zag vanmorgen weer een schapenhouder op tv die de wolven die een schaap pakken dood wil hebben omdat ze gevaarlijk zouden zijn..
Omheining met stroom kon niet want hij had daar geen stroomvoorziening dus kon er niet genoeg stroom op zetten en honden kon niet want die waren weer gevaarlijk voor de mensen.
Zou het in zo'n gebied niet mogelijk zijn om de honden overdag als het druk is een eigen plek te geven en ze s'avonds en s'nachts in het land te laten lopen? Met goede omheining uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:14

Alane schreef:
safina schreef:

Ja joh die leden gaan verkleed als roodkapje nachts door de bossen en vallen schapen aan, kluiven dan op kipjes en zo bij een kampvuur.

In dat geval ga ik me aanmelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:20

oomens schreef:
safina schreef:

Ik geloof niet dat de meeste boeren zo'n enorme 'jachtbehoefte' hebben. Het zijn geen wolven ;)
Dat wat vee of gewassen vernielt, dat moet weg ja, maar dat heeft weinig met een jachtbehoefte te maken.

Ik ken er nog al wat. M'n hele schoonfamilie en zo ongeveer iedereen in m'n buurt. Als je begint over een vos of een bunzing die je gezien hebt, is het eerste wat ze vragen: "moet ik m voor je afschieten?" (In m'n buurt vertel ik daar dus niks meer over....)

Ik heb geen principiële bezwaren tegen jacht hoor. En al helemaal niets tegen boeren. Maar dat alles wat jaagt op wat we liever zelf willen schieten en/of zelf op willen eten dood moet....dat zit er wel heel erg ingebakken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:26

Het is ook gewoon een mindset (kan even geen Nederlands woord bedenken) die aangepast zal moeten worden. We zijn in een Nederland opgegroeid waar door de voorgaande generaties zo veel mogelijk roofdieren -al dan niet opzettelijk- afgemaakt zijn. Wolven door drijfjachten, roofvogels door het eten van giftige stoffen, vossen door schieten, gif of vallen... Nu zijn we als het goed is verstandiger, en zullen we weer moeten leren omgaan met roofdieren die hier net zo hard thuishoren als wij zelf.

Hier zijn ook waanzinnig veel roofvogels. Buizerds, sperwers, wat dan ook, geen weiland waar ze niet op de paaltjes zitten. De kippen die hier drie jaar geleden nog los op het erf konden lopen zitten nu in een ren onder gaas omdat we gevonden waren als 'fly through' restaurant. :P Tja, jammer voor mij, want ik moet een ren bouwen en onderhouden, maar ja. Ik wil kippen houden in een gebied waar roofvogels zijn. Ik zal dus ook moeten zorgen dat die kippen overleven.
Die 'Kan niet, wil niet' mentaliteit bij mensen moet omgezet worden en de staat moet ernstig gaan kijken naar de regelgeving rond afrasteringen/omheiningen/schuilhokken. Je kan niet verwachten dat boeren hun schapen allemaal maar jaarrond ophokken, maar een moderne versie van een schaapskooi zal toegestaan moeten worden. Alle partijen een beetje geven en nemen, dan kom je een heel eind.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:43

safina schreef:
Alane schreef:

In dat geval ga ik me aanmelden.

Lol ik ook... alhoewel rood is niet echt mijn kleur.

van vossen enzo schieten ken ik ze ook, maar ook de niet boeren die katten haten en die graag uitgestorven zouden zien. maar dat heeft weinig met LTO te maken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:26

nou dat zijn echt niet alleen maar boeren die katten liever zien verdwijnen hoor :') denk dat de gemiddelde rijtjeshuisbewoner er ook de neus van vol heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:29

NenaC schreef:
nou dat zijn echt niet alleen maar boeren die katten liever zien verdwijnen hoor :') denk dat de gemiddelde rijtjeshuisbewoner er ook de neus van vol heeft.

Schreef ik ook
niet boeren :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:36

excuus.... verkeerd gelezen ;) ben nog niet helemaal wakker geloof ik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:37

boeflover schreef:
Gelukkig afgelopen jaar niet opnieuw zo laag om dieren dood te maken omdat ze “onze” prooi op eten

De nagel op de kop.
Vegetarier of niet, ruiter of niet; de wolf kan niet los in NL omdat het inhoudt dat we ónze voor óns nut gedomesticeerde dieren beter moeten beveiligen.

Ik heb hier te maken met vossen en verwilderde honden die beiden op mijn kippen azen.
Ik ben dus erg zorgvuldig in op tijd veilig ophokken.
Toch wordt er overdag ook wel eens een kip verschalkt. Altijd honden. Ook dat is een ménsenprobleem, maar je kan het die hónd niet kwalijk nemen.

Ik mag er zelf niets tegen doen. Moet de locale hondenmepper bellen. Als ik een vergoeding zou willen, moet ik me verzekeren. Idem de schapen/geitenhoudende buren. De ene heeft in de afgelopen 17 jaar 6 schapen aan hondenverloren. Die aan de andere kant 4.
Als het een wolf zou zijn wow, dát zou _/-\o_ zijn. Dat zou nl op een beter eco-systeem duiden en ook de verwilderde honden indammen, wat weer meer niche voor vossen zou geven en een vergoeding door de Staat inhouden.
In perspectief; in heel Spanje doden de 1500 wolven niet zoveel schapen/geiten als de verwilde honden hier in de regio.
Oh en de meeste verwilderde honden zijn weggelopen honden van jagers....

Over sprookjes; In het JungleBoek van Kipling is er een competitie tussen de Rode Hond (Cuon alpinus) en de Wolf.
Hier in de bergen is de wolf nog nooit endemisch geweest. Diezelfde Rode Hond wel. Helaas is terugkeer onmogelijk. Zou wel helemaal goed zijn. De Blauwe ekster (Cyanopica cooki) is eenzelfde voorbeeld en die is hier nog steeds.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:26

Huertecilla schreef:
boeflover schreef:
Gelukkig afgelopen jaar niet opnieuw zo laag om dieren dood te maken omdat ze “onze” prooi op eten

De nagel op de kop.
Vegetarier of niet, ruiter of niet; de wolf kan niet los in NL omdat het inhoudt dat we ónze voor óns nut gedomesticeerde dieren beter moeten beveiligen.

Ik heb hier te maken met vossen en verwilderde honden die beiden op mijn kippen azen.
Ik ben dus erg zorgvuldig in op tijd veilig ophokken.
Toch wordt er overdag ook wel eens een kip verschalkt. Altijd honden. Ook dat is een ménsenprobleem, maar je kan het die hónd niet kwalijk nemen.

Ik mag er zelf niets tegen doen. Moet de locale hondenmepper bellen. Als ik een vergoeding zou willen, moet ik me verzekeren. Idem de schapen/geitenhoudende buren. De ene heeft in de afgelopen 17 jaar 6 schapen aan hondenverloren. Die aan de andere kant 4.
Als het een wolf zou zijn wow, dát zou _/-\o_ zijn. Dat zou nl op een beter eco-systeem duiden en ook de verwilderde honden indammen, wat weer meer niche voor vossen zou geven en een vergoeding door de Staat inhouden.
In perspectief; in heel Spanje doden de 1500 wolven niet zoveel schapen/geiten als de verwilde honden hier in de regio.
Oh en de meeste verwilderde honden zijn weggelopen honden van jagers....

Over sprookjes; In het JungleBoek van Kipling is er een competitie tussen de Rode Hond (Cuon alpinus) en de Wolf.
Hier in de bergen is de wolf nog nooit endemisch geweest. Diezelfde Rode Hond wel. Helaas is terugkeer onmogelijk. Zou wel helemaal goed zijn. De Blauwe ekster (Cyanopica cooki) is eenzelfde voorbeeld en die is hier nog steeds.

dus als er een wolf in Nederland rond loopt moet jij je kippen ophokken en de plaatselijke hondemepper (zie nu een persoon rondrennen met een mepper en honden slaan, maar dat terzijde) omdat er een blauwe ekster is en rode hond heerst.

maw mooi verhaal, beetje lang maar heb geen idee wat je er mee wilt zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:46

Nou het is nou ook weer niet zo dat alles wat HC schrijft bij voorbaat belachelijk is ofzo.
Ik ben het in deze post volledig met HC eens.