Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:58

Er zijn hier vast mensen die in de buurt wonen van de Oostvaardersplassen. En die gefilmd hebben of foto's hebbenb gemaakt.
Wat dacht je hiervan: hart@sbs.nl
Als je bombarie wilt; tip de redactie. "Weten jullie dat de dieren uit de oostvaarders plassen niet bijgevoerd MOGEN worden? Maar ze staan hier massaal dood te gaan omdat er teveel dieren op een te klein stuk lopen."

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:59

Cowboy55 schreef:
ElineS schreef:
Er is redelijk wat geld ingezameld ondertussen, 1225 en de teller gaat nog telkens omhoog, om daarvan hooi/kuil te kopen. Daarnaast zijn er mensen die gratis hooi ter beschikking stellen. Er is dus best veel en de actievoerders gaan elke dag heen om wat te dumpen.

<KNIP>

Kan dat zomaar? De beesten van een ander gaan voeren tegen diens wil?

Vast niet, maar er komt herrie van. En dat komt mooi uit. Kunnen de NOS/SBS camera's erop gericht worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:00

rien10 schreef:
Cowboy55 schreef:

Vast niet, maar er komt herrie van. En dat komt mooi uit. Kunnen de NOS/SBS camera's erop gericht worden.

En dat helpt die paarden hoe? Kunnen ze hun verhaal doen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:00

Het is al op het NOS-journaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:01

Aangezien er 6000 euro nodig is om voor alle dieren voor 1 dag hooi te kopen, is het eigenlijk een lachertje. Het is lief bedoeld, maar het staat in geen enkele verhouding. Ze moeten tot begin mei minimaal bijgevoerd worden. Dat is nog dik 75 dagen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:02

Thanks lindyH

Nee Cowboy. Dat kunnen ze niet. He, wat flauw van je. Maar hoe breder onder de publieke belangstelling hoe beter. Had je ook best zelf kunnen bedenken toch?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:03

Ibbel schreef:
SBB schermt met dat het wettelijk verboden zou zijn wilde dieren te voeren. Hetgeen overigens haaks staat op dat de vogelbescherming iedereen aanmoedigt vogels te voeren, en zelfs jaarrond tegenwoordig.

Maar, er is ook een wet die zegt dat je wilde dieren niet in gevangenschap mag houden. SBB houdt in de OVP wilde dieren in gevangenschap. En ik denk dat ze je dáár dus wettelijk op zou moeten kunnen pakken.

Niet op dat bijvoeren als dat echt in de wet staat - waarbij ik overigens denk dat SBB de faunawet naar eigen idee uitlegt: voeren met de bedoeling te lokken om daarna makkelijk te kunnen bejagen mag niet.

Als de voorzieningenrechter in de vorige rechtszaak in 2016 dus inderdaad heeft aangemerkt dat de dieren in de ovp wilde dieren zijn, zou je de rechtszaak inderdaad op die manier moeten aanpakken.
Wilde dieren in gevangenschap houden is verboden.

Ik denk dat als een advocaat het aandurft het best gaat lukken om iets van de grond te krijgen.
Ik betaal graag mee.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:06

Cowboy55 schreef:
ElineS schreef:
Er is redelijk wat geld ingezameld ondertussen, 1225 en de teller gaat nog telkens omhoog, om daarvan hooi/kuil te kopen. Daarnaast zijn er mensen die gratis hooi ter beschikking stellen. Er is dus best veel en de actievoerders gaan elke dag heen om wat te dumpen.

<KNIP>

Waarom niet? Zoals Staatsbosbeheer zegt, het is natuur. En volgens mij mag je de eendjes en de hertjes in de natuur toch ook voeren?

Macs

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:07

Nee je mag de eendjes en de hertjes in de natuur ook niet voeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:07

Ik betaal ook graag mee aan een rechtszaak. Bijvoeren is natuurlijk een goed initiatief maar dat blijft dweilen met de kraan open. Hier moet echt een structurele oplossing komen.

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:08

Ik ben het met staatsbosbeheer eens, je moet ze niet bijvoeren, daar wordt het probleem op de lange termijn alleen maar groter van. Dan kun je nog beter een aantal van zwakke dieren afschieten of wegnemen en domestiseren. Persoonlijk vind ik die actievoerders erg dom, ze doen dit zogenaamd met het idee de dieren te helpen, terwijl ze het eigenlijk erger maken. Er komen hierdoor nog meer dieren en de dieren die het de winter niet gaan redden leven/lijden nog iets langer door het beetje bijvoer. Het is niet zielig dat de zwakke dieren sterven, zo heeft de natuur altijd gewerkt. Dieren die voor vlees worden opgesloten, zo vetgemest dat ze niet meer kunnen staan en dan worden afgemaakt vind ik veel erger. Ga daar maar tegen actievoeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:10

Macs schreef:
Nee je mag de eendjes en de hertjes in de natuur ook niet voeren.

Waar staat dat? Gemeenten kunnen een voerverbod (per gebied) opleggen, maar voor zover ik weet geldt er geen voerverbod op dieren in de natuur. Dan ben ik namelijk vreselijk strafbaar met al de pindakaaspoten die ik heb hangen :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:10

Chibi2 schreef:
Ik ben het met staatsbosbeheer eens, je moet ze niet bijvoeren, daar wordt het probleem op de lange termijn alleen maar groter van. Dan kun je nog beter een aantal van zwakke dieren afschieten of wegnemen en domestiseren. Persoonlijk vind ik die actievoerders erg dom, ze doen dit zogenaamd met het idee de dieren te helpen, terwijl ze het eigenlijk erger maken. Er komen hierdoor nog meer dieren en de dieren die het de winter niet gaan redden leven/lijden nog iets langer door het beetje bijvoer. Het is niet zielig dat de zwakke dieren sterven, zo heeft de natuur altijd gewerkt. Dieren die voor vlees worden opgesloten, zo vetgemest dat ze niet meer kunnen staan en dan worden afgemaakt vind ik veel erger. Ga daar maar tegen actievoeren.

Het is wel zielig dat dieren een honderdood sterven. Het is een gruwelijk pijnlijke dood.
Afschieten gebeurt nu veel en veel te laat. Dat is alleen maar om ons te willen doen geloven dat ze daar aan beheer doen.

nee voeren heeft geen zin, daar ben ik het ook mee eens, maar de rest van je verhaal niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Vraag me ook af hoe goed het voor hun spijsvertering is om ineens vol te gaan eten nadat ze maanden vrijwel niks gehad hebben.

Kom op zeg
"vrijwel niets"...
Ik was er vlak voor de 'kou' inviel: erg veel kort gras en veel hout.

Onze comfort temperatuur: plm +20
Paarden: comfort temperatuur: tussen de +10 en -5.

Vandaar de aanhalingstekens: min acht is niet echt koud voor een paard, dat begint bij min 30.

Maar als een dier opeens veel "rijk hooi" (engels raaigras gegroeid op kunstmest) krijgt is dat idd wel een omschakeling.
...en aangezien de sterkste dieren het meeste hooi zouden eten krijgen de sterksten koliek.

Dus nee: niet bijvoeren als het niet nodig is. (= Wekenlang een dik pak sneeuw ipv een temperatuur waar paarden uitstekend tegen kunnen.)

Die thermoneutrale zone is alleen daar als ze een vol darmstelsel hebben en voldoende isolatie (dat is vacht + vet), daar halen ze namelijk hun warmte uit. Vrijwel lege darmen stoken weinig en doen dus ook weinig. Dan moeten ze vet gaan verbranden om toch nog voldoende warmte te ontwikkelen, wat weer ten koste van hun vetlaag en dus hun isolatielaag gaat. Zeer magere dieren hebben vaak een extreem lange vacht, omdat ze daarmee wanhopig proberen toch nog iets meer geïsoleerd te raken, maar het effect valt tegen (want de vachtstructuur is vaak verkeerd als ze zo mager zijn).

Overigens ben ik ook niet voor zo maar bijvoeren. Ik denk zelfs dat stro bijvoeren nog wel eens de beste oplossing kan zijn als ze per se bij willen voeren. Ze moeten gewoon veel meer dieren afschieten en al veel eerder in de winter, als ze per se deze manier van dieren houden (want natuur is het niet) willen voortzetten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:13

Chibi2 schreef:

Ohhh nee dat maakt je wel een echte dierenliefhebber hoor.
Dieren die doodhongeren zijn helemaal niet erg...want anderen hebben het ook slecht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:14

Chibi2, en dat is nu net het probleem. De zwakke dieren worden niet weggenomen of afgeschoten. En met dit blijvende gebreken aan eten worden uiteindelijk de sterke dieren, de zwakke dieren. Een hongersdood is echt een fijne dood. Dit mislukte project heeft werkelijk totaal niks met de natuur te maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:15

rien10 schreef:
Thanks lindyH

Nee Cowboy. Dat kunnen ze niet. He, wat flauw van je. Maar hoe breder onder de publieke belangstelling hoe beter. <KNIP>

En dan? Euro 450.000 inzamelen (ervan uitgaand dat de berekening klopt van Euro 6000/dag x 75 dagen), de zwaksten alsnog zien sterven en de sterksten zo sterk uit de winter laten komen dat ze nog meer jongen krijgen en je volgend najaar nog meer beesten moet afschieten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:16

Chibi2 schreef:

In de natuur was een deel van de populatie weggetrokken naar andere gebieden om daar hun geluk te vinden.
Wat je nu doet is een horde beesten zonder natuurlijke vijand op een afgesloten gebiedje zetten en als ze alles hebben opgegeten en bij bosjes verhongeren zeggen "Ja, dat is de natuur!" En dat iedere winter weer. Een beetje alsof ik 40 paarden in het weiland achter mijn huis zet, maar ze geen eten ga geven als ze het weiland leeggegeten hebben. En als de dierenbescherming dan komt "ja, dat is de natuur"
De OVP zijn dan wel groter als mijn postzegeltje achter mijn huis, maar op schaal gebeurt precies hetzelfde. Het gebied is te klein om "de natuur" te kunnen nabootsen maar we doen zo graag alsof.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:17

Cowboy55 schreef:
rien10 schreef:
Thanks lindyH

Nee Cowboy. Dat kunnen ze niet. He, wat flauw van je. Maar hoe breder onder de publieke belangstelling hoe beter. <KNIP>

En dan? Euro 450.000 inzamelen (ervan uitgaand dat de berekening klopt van Euro 6000/dag x 75 dagen), de zwaksten alsnog zien sterven en de sterksten zo sterk uit de winter laten komen dat ze nog meer jongen krijgen en je volgend najaar nog meer beesten moet afschieten?

Ke kunt natuurlijk dan zorgen dat je voor september een oplossing bedenkt :)*

En als dat betekent dat er heel wat afgeschoten of weggevangen moet worden heb ik dat liever, de hongerdood is een stuk langer en pijnlijker dan afschot.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:23

Nee, het gaat mij niet om het voeren. Het gaat mij om het aan de kaak stellen van het probleem. Dat dit niet kan. Het moet stoppen. Die dieren moeten of allemaal weg, of x procent. Ik weet niet hoeveel, dat mag iemand gaan uitrekenen die er verstand van heeft.
Dood is prima. Dieren kennen het concept "Angst voor de dood" helemaal niet. (Voor als in tijd.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:36

damian23 schreef:
Chibi2, en dat is nu net het probleem. De zwakke dieren worden niet weggenomen of afgeschoten. En met dit blijvende gebreken aan eten worden uiteindelijk de sterke dieren, de zwakke dieren. Een hongersdood is echt een fijne dood. Dit mislukte project heeft werkelijk totaal niks met de natuur te maken.

...ehm - in de OVP wordt wel degelijk aan afschot gedaan.
"Bij gebrek aan echte roofdieren."

Noet het aspect waar ik vrolijk van word, maar het hoort er wel bij.

But please, get your facts straight voordat je 'een mening' ten beste geeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:40

Ze schieten pas af op het allerlaatste moment. Dan lijden de dieren al ernstig. Het is dus geen vervanging van echte roofdieren.

En ja, ze zijn wel eerder gaan schieten. Ze streven nu naar een afschot van minimaal 90-95% terwijl ze voor de vorige protestronde slechts 60-70% van de wintersterfte door afschot kwam (overigens ook toen vrijwel allemaal vanwege te slechte conditie). De rest was eigenlijk allemaal door pure verhongering.

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:04

Onbegrijpelijk dat de boswachters maar blijven roepen....we werken volgens protocol........Zijn ze allemaal zo bang voor hun baantje dat er niemand durft te zeggen .....de protocollen werken niet, bedenk wat beters of ik werk hier niet meer aan mee.

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:10

De bedenkers van deze ellende hadden moeten inzien dat dit gebied een prachtig mooi vogelparadijs had kunnen worden. Die vertrekken gewoon als er geen voedsel is of het te koud wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:20

joyce83 schreef:
Het jammere is dat wat ze ook doen het nooit goed is. Schieten ze dieren af krijgen ze tegenstanders, gaan ze bijvoeren dan worden het steeds meer dieren, naar de slacht is ook zielig. Het "natuurlijk" laten sterven van de dieren is ook niet goed.

Waar het vooral om gaat bij de tegenstanders, is dat een en ander gewoon voorkomen had kunnen worden en had moeten worden.
Er is totaal niet vooruit gekeken. Er is iet van het begin af aan iets gedaan om de boel op orde te houden.

Er zijn meerdere manieren om een kudde in de hand te houden.