Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:05

Als ik iets dieper lees denk ik dat de OVP niet zo heel verkeerd zijn eigenlijk. Al moet ik daarbij mijn troetel gevoel wel echt even loslaten.

Maar ik mag toch aannemen dat de mensen die zo gruwen van het afschieten van 700 dieren vegetariër zijn? Anders is dat voor mij echt een misplaatste reactie (al is het een heel begrijpelijke eerste reactie)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:11

Peluchy schreef:
De ecomaffia, zoals Nikass beschrijft, bestempelt zichzelf als 'deskundigen', die het denken van een 'bokker' ongezien overstijgt en zij daar in hun waan van hun grote godsheid de natuur gaan herschapen, waarbij ze de schoonheid van de natuur volledig kapotmaken door het laf-of sluw of zelfs domweg uitbuiten van hun overgeromantisereerde aanbidden van dat ene aspect: de wreedheid der natuur (en waar een domme bokker niets van begrijpt omdat hij dat zogezegd niet in de juiste context kan plaatsen), zonder ook maar enige aandacht aan de andere waarden toe te kennen: namelijk ecologisch evenwicht. Dat kon een simpel kind al berekend hebben dat het eerder chaos dan evenwicht zou uitdraaien op zo'n afgesloten terreintje.
Het is hier al gezegd, dat die natuurherscheppende goden uit hun illusionaire gouden torens komen en dat ze zelf mee figureren in dit wildverhaal, zonder enige luxe en totaal op zichzelf aangewezen.
In Oost Europa lopen ook dergelijke projecten, maar daar gaat het er meer doordacht aan toe. Er worden ganse studie's gemaakt over de invloed van de dieren op de biodiversiteit. Zij zijn wel slimmer en eerlijker wb de dieren, die worden minder talrijk gehouden en worden zelfs bijgevoerd in de winter.
De OVP is een klucht van imcompetente ecomaffia met grootheidswaanzin.


Ik kan er geen touw aan vast knopen wat je schrijft :?

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:12

Ik gruwel niet van het afschieten van 700 dieren, wel van het moeten afschieten van 700 dieren omdat ze aan het verhongeren zijn (90-98% van de dieren worden geschoten vanwege slechte conditie). Zeker omdat het dus een jaarlijks terugkerend fenomeen is (oplopend tot 1600 dieren per winter)

De grote open vlaktes die gecreërd worden zijn ook helemaal niet zoals de Nederlandse natuur is/hoort te zijn. Grote grazers aten niet genoeg om bebossing van west-europa te voorkomen. Er waren uiteraard wel heidevelden, maar verreweg het meeste gebied was bos. Het feit dat het nu wel open vlaktes worden door de grote grazers, betekent simpelweg dat er te veel grote grazers zijn voor een natuurlijke situatie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:16

Peluchy schreef:
Ik vind de recensie niet meteen, maar als je googled, vind je al genoeg terug dat de natuur daar gewoon kapot gaat door overbegrazing.
http://www.sgpflevoland.nl/nl/standpunten/reactieovp
Eerste wat ik tegenkwam
Grote grazers drukken een te prominente rol op de biodiversiteit in het gebied. De grote populatie is niet goed voor het welzijn van de grote grazers zelf, maar heeft ook een negatieve invloed op verschillende vogelsoorten. Het landschap in het droge deel van de Oostvaardersplassen is veranderd van een prachtig landschap van bos, ruigte en struweel in een graslandschap.
Voor mij is het menselijk 'ontwerpen' van meer natuur een goede zaak, maar doe het dan op basis van kennis en ook verantwoordelijkheid. Niet met een overgeromantiseerde gedachte: laat de natuur het maar oplossen. Dat zijn in mijn ogen zeer slechte natuurarchitecten...


Je plukt wat standpunten van de SGP van Internet en daarop baseer jij je mening over de OVP?
Serieus...? :=

Mizora bedoel je dat de natuur -die volgens een aantal hier in Nederland niet bestaat - altijd hetzelfde moet blijven als in... de oertijd ofzo?
Of kan een landschap aan veranderingen onderhevig zijn?
Want als we alles bos hadden moeten laten hadden we ook geen steden moeten bouwen, die horen er oorspronkelijk niet. :n En die hele Flevopolder is niet natuurlijk ontstaan dus waar hebben we het eigenlijk over?
En moeten we nou de natuur wel of niet zijn gang laten gaan dan?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-02-18 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:19

Peluchy schreef:
Ik vind de recensie niet meteen, maar als je googled, vind je al genoeg terug dat de natuur daar gewoon kapot gaat door overbegrazing.
http://www.sgpflevoland.nl/nl/standpunten/reactieovp
Eerste wat ik tegenkwam
Grote grazers drukken een te prominente rol op de biodiversiteit in het gebied. De grote populatie is niet goed voor het welzijn van de grote grazers zelf, maar heeft ook een negatieve invloed op verschillende vogelsoorten. Het landschap in het droge deel van de Oostvaardersplassen is veranderd van een prachtig landschap van bos, ruigte en struweel in een graslandschap.
Voor mij is het menselijk 'ontwerpen' van meer natuur een goede zaak, maar doe het dan op basis van kennis en ook verantwoordelijkheid. Niet met een overgeromantiseerde gedachte: laat de natuur het maar oplossen. Dat zijn in mijn ogen zeer slechte natuurarchitecten...

Maar ik vind helemaal niet zoveel terug helaas. Zoals iemand anders al zei: dit is gewoon het standpunt van de SGP. Dat zegt mij helemaal niets.

Ik zou graag eens wat onderzoeken lezen, of meningen van onafhankelijke deskundigen. Die niets met OVP te maken hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:20

Geen particulier mag dieren houden onder condities die standaardmatig het afschieten van honderden overschot dieren vereisen.
Je kunt me wijsmaken wat je wil maar de OVP is een kunstmatig parklandschap.
Wil je daar wat grazers in houden, niets op tegen, maar controleer de voortplanting ( tip van Willem, castreer alle mannelijke dieren voor je ze loslaat), en voer bij als de winter zo beroerd is dat ze niets te vreten hebben.
Het zo simpel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:22

Kuggur schreef:
Geen particulier mag dieren houden onder condities die standaardmatig het afschieten van honderden overschot dieren vereisen.
Je kunt me wijsmaken wat je wil maar de OVP is een kunstmatig parklandschap.
Wil je daar wat grazers in houden, niets op tegen, maar controleer de voortplanting ( tip van Willem, castreer alle mannelijke dieren voor je ze loslaat), en voer bij als de winter zo beroerd is dat ze niets te vreten hebben.
Het zo simpel.


Okee Veluwe, Montferland, waterleiding duinen alles opdoeken maar :evaw:
(En vergeet niet het overschot aan rijpaarden)

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:25

Ik heb het over de natuur zoals die er was tot 1500-1600. Oftewel, de natuur zoals deze ontwikkeld is op het hollandse klimaat. En zoals je ook ziet in gebieden van Duitsland die niet volgebouwd zijn. Die bestaat inderdaad nauwelijks (tot niet) meer in Nederland, onder andere doordat we geen grote roofdieren meer hebben, maar ook omdat we veel te weinig plaats nog over hebben.

De opmerking over steden slaat natuurlijk nergens op. Als we Nederland echt natuur hadden willen laten, zouden we inderdaad geen grote steden moeten bouwen in de zeer grote gebieden die we als natuur aankaarten. Maar we noemen steden geen Natuur, en dus hoef je die er ook niet bij te betrekken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:29

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Geen particulier mag dieren houden onder condities die standaardmatig het afschieten van honderden overschot dieren vereisen.
Je kunt me wijsmaken wat je wil maar de OVP is een kunstmatig parklandschap.
Wil je daar wat grazers in houden, niets op tegen, maar controleer de voortplanting ( tip van Willem, castreer alle mannelijke dieren voor je ze loslaat), en voer bij als de winter zo beroerd is dat ze niets te vreten hebben.
Het zo simpel.


Okee Veluwe, Montferland, waterleiding duinen alles opdoeken maar :evaw:
(En vergeet niet het overschot aan rijpaarden)

Rijpaarden hebben hier uiteraard minder dan niets mee te maken.
Wat betreft de andere gebieden die je erbjj sleept, daar gelden imo dezelfde principes als je er dieren in loslaat ( dan heb je daar verantwoordelijkheid voor te dragen).
En " opdoeken" is een onzinnige extrapolatie van jouw zijde; spreek mij niet aan op je eigen fantastische interpretaties..

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:31

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Geen particulier mag dieren houden onder condities die standaardmatig het afschieten van honderden overschot dieren vereisen.
Je kunt me wijsmaken wat je wil maar de OVP is een kunstmatig parklandschap.
Wil je daar wat grazers in houden, niets op tegen, maar controleer de voortplanting ( tip van Willem, castreer alle mannelijke dieren voor je ze loslaat), en voer bij als de winter zo beroerd is dat ze niets te vreten hebben.
Het zo simpel.


Okee Veluwe, Montferland, waterleiding duinen alles opdoeken maar :evaw:
(En vergeet niet het overschot aan rijpaarden)


Naast dat castratie zowel bij de ruinen als de merrie's dan leidt tot hoefbevangenheid, omdat hormonen van dracht en het hormoon testosteron bij de mannen dan niet aangemaakt worden. En het bijvoeren werkt niet in de OVP omdat dan simpelweg de sterksten het zo erg gaan lopen verdedigen dat ze daaraan zoveel energie verspillen dat ze die ook moeten schieten en dan kunnen ze ook alsnog de zwakkeren schieten, want die krijgen er geen toegang tot. Dus dan wordt er meer geschoten. Ze hebben wel heuvels tegen de wind en regen gemaakt, daar deden de dieren toen ook niks mee.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:37

Mizora: dus natuur mag niet anders zijn dan het zou horen te zijn, maar iets anders dan natuur mag wel? Zoiets?
Je beïnvloedt de natuur sowieso als je in dit land woont en dijken bouwt enzo. Dan moet je dat ook niet doen, da's van na 1500. Dan gaat het er hier ook heel anders uit zien.

Maar ik denk dat we niet weten hoe de natuur zich zou hebben ontwikkeld na 1500 als er niet van alles was gebouwd en aangelegd. Dus eigenlijk kan je helemaal niet vast stellen hoe natuur "hoort" te zijn.
De Flevopolder "hoort" een plas water te zijn en als je die inpoldert, wat niet natuurlijk is, wat voor niet natuurlijke natuur mag daar dan wel worden aangelegd?

En hoe zit dat met de niet natuurlijk aangelegde Veluwe?

Kuggur: waarom mag standaardmatige afschot in die andere gebieden dan wel volgens jou? (Ik reageer op de eerste drie regels uit jouw bericht)

En waarom hebben rijpaarden er niets mee te maken? Dat is toch ook het particulier houden met als gevolg overschot + te weinig ruimte = lijden en vroegtijdig sterven?

Overigens was "opdoeken" geen interpretatie maar een conclusie ;)

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:51

Op het moment dat je dieren binnen een omheining houdt met de tekst natuur, en daarbij gemiddeld ieder jaar 30% van de dieren verhongerd/afgeschoten wordt omdat de conditie te slecht wordt om de winter te overleven, en er geschermd wordt dat dit natuurlijk is en dat men hier dus echte natuur wilt vormen, is het best bizar om dan een "natuur" te vormen die helemaal niet natuurlijk is voor deze regio.

Aangezien de natuur nauwelijks veranderd was de afgelopen miljoenen jaren, tot ±1500, is het uiterst onwaarschijnlijk dat die opeens in 500 jaar tijd vreselijk zou veranderen.

De niet natuurlijk aangelegde veluwe is niet omheind, daarnaast ligt het dichter naar de natuur zoals deze in Nederland was. Overigens bevat de veluwe 10.000 dieren, maar gaat het om zo'n 900km2. Het is dus 20x zo groot, met slechts 3x zo veel dieren (en dat is geteld bij de zomertelling, dus inclusief jongen, in tegenstelling tot de ovp, waar het gaat om het aantal dieren voor de grote geboortegolf). Het streefaantal is in de zomer 7000 dieren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:02

Mizora schreef:
Aangezien de natuur nauwelijks veranderd was de afgelopen miljoenen jaren, tot ±1500, is het uiterst onwaarschijnlijk dat die opeens in 500 jaar tijd vreselijk zou veranderen.


Dat is helemaal niet zo onwaarschijnlijk aangezien er in de twintigste eeuw zoveel meer is veranderd dan in duizenden jaren daarvoor. Het is niet zo gek - en dat is ook gebleken - dat de natuur daar ook op reageert.

De Veluwe is misschien niet omheind, maar daardoor nog wel begrensd.
Maar ik ben het met je eens dat het beste is het plan uit te voeren waarbij er een verbinding wordt gemaakt tussen de OVP en de Veluwe. :)

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:23

Nikass schreef:
Peluchy schreef:
De ecomaffia, zoals Nikass beschrijft, bestempelt zichzelf als 'deskundigen', die het denken van een 'bokker' ongezien overstijgt en zij daar in hun waan van hun grote godsheid de natuur gaan herschapen, waarbij ze de schoonheid van de natuur volledig kapotmaken door het laf-of sluw of zelfs domweg uitbuiten van hun overgeromantisereerde aanbidden van dat ene aspect: de wreedheid der natuur (en waar een domme bokker niets van begrijpt omdat hij dat zogezegd niet in de juiste context kan plaatsen), zonder ook maar enige aandacht aan de andere waarden toe te kennen: namelijk ecologisch evenwicht. Dat kon een simpel kind al berekend hebben dat het eerder chaos dan evenwicht zou uitdraaien op zo'n afgesloten terreintje.
Het is hier al gezegd, dat die natuurherscheppende goden uit hun illusionaire gouden torens komen en dat ze zelf mee figureren in dit wildverhaal, zonder enige luxe en totaal op zichzelf aangewezen.
In Oost Europa lopen ook dergelijke projecten, maar daar gaat het er meer doordacht aan toe. Er worden ganse studie's gemaakt over de invloed van de dieren op de biodiversiteit. Zij zijn wel slimmer en eerlijker wb de dieren, die worden minder talrijk gehouden en worden zelfs bijgevoerd in de winter.
De OVP is een klucht van imcompetente ecomaffia met grootheidswaanzin.


Ik kan er geen touw aan vast knopen wat je schrijft :?

Dat vreesde ik al, helaas....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:54

Nikass schreef:
Kuggur: waarom mag standaardmatige afschot in die andere gebieden dan wel volgens jou? (Ik reageer op de eerste drie regels uit jouw bericht)

:? Geen idee waar je op reageert, maar duidelijk niet op iets dat ik geschreven heb.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:10

Jurassic park in de polder en de veehouders maar afpersen, knettergek zijn de heren politici en overheid, opruimen het hele gebeuren en t vlees naar de voedselbank ( of de spareribs meer zal t niet zijn )

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:34

Albert schreef:
Eigenlijk weet iedereen dat er maar 1 oplossing is die werkt en het gebied de kans geeft zich te ontwikkelen tot een natuurgebied.
Erken dat het een mislukking is, ruim alles op, laat het terrein minstens een jaar of 3 leeg
en vraag daarna een aantal veehouders of zij het gebied als zomerweide willen gebruiken voor jongvee. Dan geef je vegetatie de kans zich te ontwikkelen, komen vogels weer terug en zal het gebied zich herstellen.


In ieder geval eerst maar eens flink bemesten om die verschrikkelijke hoeveelheid JKK terug te dringen, als dat ooit al gaat lukken :( Je zult daar in de buurt maar weilanden hebben, dan ben je mooi de l.l met die oneindige hectares gele ellende.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:47

Kinke schreef:
In ieder geval eerst maar eens flink bemesten om die verschrikkelijke hoeveelheid JKK terug te dringen, als dat ooit al gaat lukken :( Je zult daar in de buurt maar weilanden hebben, dan ben je mooi de l.l met die oneindige hectares gele ellende.

Bemesten is niet nodig. De grond van de OVP is vele malen productiever dan (bemeste) landbouwgrond.
De JKK is zichzelf al aan het uitroeien. De achterliggende reden weet ik niet precies, maar monitoring toont aan dat JKK nu op z'n retour is.

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:46

JKK vergiftigt zichzelf ook. Volgens mij had dat iets te maken met dat het de grond verzuurd en zelf niet tegen een zure grond kan. Maar dat weet ik niet zeker. Dus het zal vanzelf eens weggaan.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:46

Kan het me haast niet voorstellen, maar dat zou geweldig zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:28

Kuggur schreef:
Geen particulier mag dieren houden onder condities die standaardmatig het afschieten van honderden overschot dieren vereisen.
Je kunt me wijsmaken wat je wil maar de OVP is een kunstmatig parklandschap.
Wil je daar wat grazers in houden, niets op tegen, maar controleer de voortplanting ( tip van Willem, castreer alle mannelijke dieren voor je ze loslaat), en voer bij als de winter zo beroerd is dat ze niets te vreten hebben.
Het zo simpel.


De eerste drie regels Kuggur, daar reageerde ik op. Dit is toch jouw bericht?

Dit gebeurt in meerdere natuurgebieden in Nederland, waaronder de Veluwe.
En ook het houden van paarden voor recreatief gebruik, door particulieren, heeft geresulteerd in een gigantisch overschot. Die laatste worden niet systematisch afgeknald, maar door het overschot hebben velen bepaald geen lang en gelukkig leven.

Begrijp me niet verkeerd, ik wordt niet blij van al dat afschieten, waar dat dan ook plaats vindt. Maar dat meten met 86 maten heb ik een beetje moeite mee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:38

Ja, mijn bericht, waar nergens in staat "dat standaardmatig afschot naar mijn mening wel in andere gebieden zou mogen".
Maar ik ben wel klaar met deze poging tot discussie met jou. Ik kan echt niets met iemand die zulke absurde interpretaties hanteert van wat ik schrijf. En keer op keer moeten melden dat jouw fantasie niet strookt met wat ik schrijf wordt op den duur vermoeiend, en doodsaai.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:00

Tja Kuggur als je het moeilijk vindt om een vraag te beantwoorden (geen interpretatie opnieuw) zeg dat dan gewoon, maakt mij niet uit. Maar in je poging mij te diskwalificeren maak je jezelf wel erg zielig :(:)

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:04

Je manier van discussieren is gewoon uiterst onprettig Nikass, dat heeft niets te maken met het moeilijk vinden van een vraag te beantwoorden. Ik was er ook klaar mee om die reden.

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:59

Mizora schreef:
Op het moment dat je dieren binnen een omheining houdt met de tekst natuur, en daarbij gemiddeld ieder jaar 30% van de dieren verhongerd/afgeschoten wordt omdat de conditie te slecht wordt om de winter te overleven, en er geschermd wordt dat dit natuurlijk is en dat men hier dus echte natuur wilt vormen, is het best bizar om dan een "natuur" te vormen die helemaal niet natuurlijk is voor deze regio.

Aangezien de natuur nauwelijks veranderd was de afgelopen miljoenen jaren, tot ±1500, is het uiterst onwaarschijnlijk dat die opeens in 500 jaar tijd vreselijk zou veranderen.

De niet natuurlijk aangelegde veluwe is niet omheind, daarnaast ligt het dichter naar de natuur zoals deze in Nederland was. Overigens bevat de veluwe 10.000 dieren, maar gaat het om zo'n 900km2. Het is dus 20x zo groot, met slechts 3x zo veel dieren (en dat is geteld bij de zomertelling, dus inclusief jongen, in tegenstelling tot de ovp, waar het gaat om het aantal dieren voor de grote geboortegolf). Het streefaantal is in de zomer 7000 dieren.


De vraag is natuurlijk wat het percentage sterfte in de "echte" natuur is. Want als daar het percentage vergelijkbaar is, is dat dan ook bizar of accepteer je het dan wel als gewoon?