Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:13

Nou nee hoor Mistral94. Als een paard geen paardwaardig bestaan meer heeft laat ik ze inslapen. Daar heb ik op bokt nog nooit een negatieve reactie op gehad.

Als iemand een paard niet meer kan betalen en het dier is onverkoopbaar om wat voor reden dan ook dan respecteer ik die persoon als hij/zij de verantwoordelijkheid neemt en het paard laat hemelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:15

Heel bokt staat idd op de achterste benen als iemand een oud gezond paard laat inslapen vanwege het geld.
Dat zelfde bokt staat op de achterste benen als zo'n gezond oud paard gratis of slachtprijs als grasmaaier wordt aangeboden "want je weet nooit wat ermee gebeurt" (waar dit topic idd een voorbeeld van is)

Dat klopt he-le-maal. En dat is het penny-bokt ten voeten uit.

Want 'een gezond oud paard' doe je niet weg, dan 'eet je maar minder'. Penny-bokt bedenkt niet dat 250 euro en méér per maand kunnen besparen niet met een blik soep is op te lossen, maar het verschil kan uitmaken tussen je hypotheek kunnen betalen of je huis moeten verkopen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:30

Ibbel schreef:
Heel bokt staat idd op de achterste benen als iemand een oud gezond paard laat inslapen vanwege het geld.
Dat zelfde bokt staat op de achterste benen als zo'n gezond oud paard gratis of slachtprijs als grasmaaier wordt aangeboden "want je weet nooit wat ermee gebeurt" (waar dit topic idd een voorbeeld van is)

Dat klopt he-le-maal. En dat is het penny-bokt ten voeten uit.

Want 'een gezond oud paard' doe je niet weg, dan 'eet je maar minder'. Penny-bokt bedenkt niet dat 250 euro en méér per maand kunnen besparen niet met een blik soep is op te lossen, maar het verschil kan uitmaken tussen je hypotheek kunnen betalen of je huis moeten verkopen.

Precies, ik zie in dat "wat kost jouw paard" topic bedragen voorbij komen die op geen enkele manier te bezuinigen zijn als je een inkomensval mee moet maken....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:05

Maar dat zijn niet allemaal zieke paarden. Een gezond paard verkopen is prima natuurlijk.
Het gaatvvaak om de oudjes die al wat mankeren of de jongere die kapot zijn.
Zelf kan de ruiter niet meer rijden, wil nog steeds de sport in dus het paard moet het veld ruimen.
Dan kun je hem aanbieden als grasmaaier, maar of hij dat ook daadwerkelijk word weet je nooit.
Neem dan zelf verantwoording, hou hem zelf of slaap hem in.

Heeft niets met inkomensval te maken, maar met niet je verantwoording dragen naar je paard toe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:09

Een gezond paard van 20+ is zo goed als niet te verkopen. Die kun je écht beter laten hemelen als je zelf geen cent meer hebt om je reet te krabben, om het maar even plastisch te zeggen. En meestal heb je de tijd ook niet meer om er een jaar over te doen om die gezonde 20-plusser wél naar een goede baas te krijgen.
Dat je een kapot jong of oud paard laat hemelen is niet het probleem, ook niet van penny-bokt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:12

Dan kun je hem inderdaad beter laten hemelen :j
Die leeftijd hou je tot zijn dood.
En dat heeft niets met geld te maken of het nog te betalen is of niet.
Dat weet je als het paard een leeftijd gaat benaderen. Ook dat komt niet plots uit de lucht vallen. Daar kies je voor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:16

En dat heeft dus soms wel met geld te maken. Als je allebei je baan verliest, en het is 'oud paard laten leven' of 'huis verkopen want de hypotheek is niet meer op te brengen', dan valt de keuze bij iedereen die écht in die omstandigheden verkeert toch echt op 'oud paard laten hemelen'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:19

Dan kan het met geld te maken hebben ja, maar een paard houden tot de dood in zijn algemeen niet.
Hoeveel gooien hem er dan niet al uit, puur hij is oud. Ik wil liever een wat jongere. Ik noem dat een dier als wegwerp artikel gebruiken. En er geen drol omgeven waar hij terecht komt.
Niet ik heb geen eten, zo vaak is dat niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:30

Deze hele zijwegdiscussie is ingeslagen omdat er gezegd wordt: je weet van te voren waar je aan begint. Mijn punt is, dat weet je dus niet. Nooit. Als we in de toekomst konden kijken, wonnen we allemaal de loterij wel.

En het punt van de OP is: als je een paard niet meer kunt/wilt houden, laat 'm dan zelf hemelen, en gooi 'm niet weg. En daarmee ben ik het helemaal met je eens bruintje.
Alleen vindt penny-bokt dat je een paard dat niet meer voldoet (oud, kwaaltjes, niet meer te rijden, maar niet direct met pijn) niet mag laten hemelen. Maar mijn mening is dat je zo'n paard beter kunt laten hemelen dan verkopen. Zélfs als je het wél financieel zou kunnen ophoesten om zo'n dier op een goede pensioenplek te zetten. Als je dat niet wilt, laat 'm dan hemelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:34

Hemelen is altijd beter dan de handel in met een oud of kapot paard.

Wel ben ik van mening als het financieel kan dat ik iemand een brute hark vind als dat maatje dat eerst zogenaamd geweldig was en dan maar afgedankt word. Ik vraag me dan echt af of dat paard daarvoor dan ook echt wat betekende of dat het gelijk stond aan de oude racefiets die vervangen moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:44

Ben ik het mee eens. Maar ik vind wel dat iedereen het recht heeft dat zelf te beslissen.
En ik heb makkelijk praten, heb ze aan huis staan, dus ze lopen hier tot het niet meer kan. Maar ik weet echt niet of ik ze naar een pensioenstal zou doen. Dan mis je uiteindelijk toch ook de controle.

En laten we wel zijn, als een paard niet meer berijdbaar is, zelfs niet voor een stapritje, dan is er echt wel meer mis dan alleen maar 'een beetje oud'. Dan is hemelen echt niet zo harteloos.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:40

Nou dan mag ons 20+ weidemaatje in haar hoeven wrijven! Wij zijn juist specifiek op zoek gegaan naar een pensionado, gebrekkig of niet, om bij mijn gezonde, actieve 20+ arabier te zetten. Zoektocht was nog niet eens makkelijk ook, maar we hebben er één gevonden! Ook mooi dezelfde leeftijd, te klein om te berijden, maar nog niet zo gebrekkig dat je er niks meer mee kan.
Wat ik hiermee wil zeggen: soms wil je juist wel een oudje (toegegeven: zeldzaam). Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze alsnog wel aangeboden worden... Mocht één van de 2 alsnog omvallen, wachten we ook niet met de spuit, net zoals bij onze vorige paarden, die altijd de spuit hebben gehad toen het echt niet meer ging. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn oudjes (gebrekkig of niet) weg te doen, al staat de manege om de hoek nog zo te springen om mijn brave ideale kindermaat senior. Overigens ook geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt om iemand anders erop te laten rijden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:56

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Goh ik wens voor mijn paard wel een goede laatste thuis toe als gezeldschapspaard hoor. Wegens hoefkatrol rij ik hem niet meer maar ik zie hem nog zoveel spelen op de weide. Dus te goed om te laten inslapen en te "slecht" om nog fanatiek te gaan rijden..
Moest de dag er komen dat hij geen pijnvrij bestaan meer heeft, maak ik van mijn hart wel een steen natuurlijk..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:58

Farjen schreef:
Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Goh ik wens voor mijn paard wel een goede laatste thuis toe als gezeldschapspaard hoor. Wegens hoefkatrol rij ik hem niet meer maar ik zie hem nog zoveel spelen op de weide. Dus te goed om te laten inslapen en te "slecht" om nog fanatiek te gaan rijden..
Moest de dag er komen dat hij geen pijnvrij bestaan meer heeft, maak ik van mijn hart wel een steen natuurlijk..

Maar hij kan dus nog wel (recreatief) bereden worden en heeft op het moment geen pijn?

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:27

Een paard is geen wegwerpartikel.

Oud en kapot wil niet zeggen dat je ze zomaar wegmoffelt en afdankt. Dat is gewoon onfatsoenlijk. De oude eigenaresse van arme, lieve Spike koos voor de makkelijke weg, zoals zovelen. Ik ken de paardenwereld en de zogenaamde paardenmensen ook als hard en zakelijk. Het paard is hun lieveling, hun alles, maar er moeten wel lintjes gewonnen worden en ritjes gereden. Anders is het klaar.

Ik zie het anders, het gaat vanuit mijn hart. Mijn paarden zijn mijn huisdieren, mijn maatjes; ze horen er gewoon bij. Ik pas dan ook niet echt tussen dat paardenvolk, met mijn afgekeurde projectpaarden die andermans afdankers waren, maar waar ik iedere dag alle plezier van de wereld mee heb. Ik heb geen gebruikersdoelen, behalve wat lukt en leuk is. En zo niet, pas ik dat aan.

Het kunnen gebruiken van een paard zit zo in ons denken verweven, zelfs de dierenarts op de kliniek vroeg naar het gebruikersdoel van mijn merrie toen de scan een flinke tumor liet zien. Ik vond het een erg moeilijke beslissing om haar toch te opereren, omdat ze eigenlijk al jaren in reservetijd leeft. De dierenarts zei ook, het paard heeft er geen besef van dat het dood zal gaan, en dat is natuurlijk ook zo. Dus deels heb ik misschien de keuze gemaakt, omdat ook ik geen afscheid kon nemen. Makkelijk was het zeker niet.

Bij uitzichtloos lijden stopt het direct op waardige wijze, te midden van de kudde in de vertrouwde wei. Maar gelukkig is mijn meisje er bovenop gekomen, het gaat weer goed en ik hoop op een flinke verlenging van haar reservetijd. Misschien ben ik wel echt gek om zoveel te investeren in een afgekeurd paard. Maar ze is er weer, geniet van alle aandacht en extra verzorging en als we nooit meer kunnen rijden is dat ook goed.

Ook al zijn ze waardeloos voor de meeste "paardenmensen", mijn paarden zijn uniek en het absoluut waard om er gewoon te zijn.

Ik wou dat ieder dier dat zou mogen.

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:35

Niksie jij bent een mens naar mijn hart.
_/-\o_

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:23

Niksie helemaal mee eens. Heb zelf 2 onbruikbare paarden en hoe vaak ik niet te horen krijg doe ze toch weg en koop een leuk paard terug. Zolang ze een leuk leven hebben blijven ze en anders neem ik me verantwoordelijk.
In dit topic wordt ook verschillende keren de kosten aangehaald maar niemand kan jaren vooruit kijken hoe het leven loopt. En dan kan ik meer waardering opbrengen voor de gene die zijn oude paard of geblesseerde paard in laat slapen en voorkomt dat zon dier nog de handel in gaat.