Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kiwiwitje schreef:...Dat maakt zeer zeker uit ja.
Zoals in mijn vorige berichten vermeld krijgen de RAS honden zo een slechte naam. En dat is vaak Onterecht.
Dat dat bij andere rassen ook zo is ben ik met je eens. Maar dit soort rassen staan in slecht daglicht wat niet terecht is.
Nikass schreef:kiwiwitje schreef:...Dat maakt zeer zeker uit ja.
Zoals in mijn vorige berichten vermeld krijgen de RAS honden zo een slechte naam. En dat is vaak Onterecht.
Dat dat bij andere rassen ook zo is ben ik met je eens. Maar dit soort rassen staan in slecht daglicht wat niet terecht is.
Sorry kw ik weet dat jij er alles aan doet om zorgvuldig met je honden om te gaan, maar het is niet onterecht dat deze honden in een slecht daglicht staan en vaker in de media komen dan anderen.
Het betreft namelijk overwegend zeer ernstige bijtincidenten/schade.
Natuurlijk hangt het af van hoe er met de hond wordt omgegaan, maar ook de zorgvuldig gefokte en netjes opgevoede rashonden zijn in staat tot dat gedrag.
Nestjes zijn altijd "voor de leuk", waar anders voor?
De pitbullachtigen die ingezet worden voor serieuze taken (geleidehond, reddingshond, politiehond) zijn dacht ik toch op één hand te tellen.
Diablo schreef:higgins schreef:De tip die ik ooit heb gekregen, maar dat is dus alleen als de hond zijn kaken al ergens omheen heeft zitten is de halsband aansnoeren/ draaien zodat er zuurstof tekort komt...
De hond raakt dan buitenwesten...
Niet echt aardig, maar je eigen hond verscheurd zien worden is geen optie vind ik
Dit dus.
En niet echt aardig....dat jouw hondje (of paard, of wat ook maar) verscheurd wordt, is nog veel minder aardig. Als ik moet kiezen tussen mijn hond(je) of degene die haar probeert te vermoorden, is de keus heel makkelijk.
kiwiwitje schreef:In het topic over de hoog risico honden is ook een telling naar voren gekomen waarin deze rassen echt niet boven aan stonden. (topic van 50+ pagina's en ik ga niet zoeken sorry.
Sclimpre schreef:kiwiwitje schreef:In het topic over de hoog risico honden is ook een telling naar voren gekomen waarin deze rassen echt niet boven aan stonden. (topic van 50+ pagina's en ik ga niet zoeken sorry.
Maar in dit topic is ook eindeloos gezegd dat het niet het absoluut aantal bijtincidenten is dat telt, maar het aantal bijtincidenten gedeeld door het aantal honden dat er van een bepaald ras rondloopt.
Het is heel logisch dat er meer bijtincidenten zijn met een ras waar er heel veel honden van zijn, dan van een ras waar er maar een paar van rondlopen. Zo zullen er meer bijtincidenten zijn met een Mechelse herder dan met een Lakense herder. Is de Mechelaar dan gevaarlijker? Nee, er zijn er gewoon meer van. Lakense herder is trouwens gewoon een Mechelse herder in een ander jasje.
kiwiwitje schreef:Dan moet je geen enkele hond houden Nikass. Iedere hond kan bijten. En dat deze honden altijd meer schade aanrichten dan ieder ander ras is onzin. Dus dan gewoon geen honden houden.
Het heeft geen maatschappelijk doel. Maar wel zeker een doel. En niet perse voor de leuk. Dat jij dat zo ziet kan.
Er zijn mensen die hun geld verdienen met honden. In wat voor tak dan ook.
kiwiwitje schreef:Dan moet je geen enkele hond houden Nikass. Iedere hond kan bijten. En dat deze honden altijd meer schade aanrichten dan ieder ander ras is onzin. Dus dan gewoon geen honden houden.
Het heeft geen maatschappelijk doel. Maar wel zeker een doel. En niet perse voor de leuk. Dat jij dat zo ziet kan.
GabberGill schreef:Mijne is ooit een x aangevallen door een Rottweiler. Mijne liep gewoon aan de riem en deze rottweiler was ontsnapt. Hij klapte in mijn hond. Ik heb mijn hond nog nooit zo gezien als toen. Voor hem was het een makkie om deze krachtige rottweiler te overmeesteren en dan schrik je toch wel even van het gevaar wat er in deze honden schuilt. Hij deed niks en liep gewoon aan de lijn en de rottweiler klapt in hem , maar uiteindelijk is hij degene die wint en dus ook schade toebrengt aan de andere hond.
Nikass schreef:kiwiwitje schreef:Dan moet je geen enkele hond houden Nikass. Iedere hond kan bijten. En dat deze honden altijd meer schade aanrichten dan ieder ander ras is onzin. Dus dan gewoon geen honden houden.
Daarover verschillen wij dan van mening. Pitbullachtigen zijn imo niet vergelijkbaar met "iedere hond".
Diablo schreef:Het feit dat het verschil groter is/kan zijn, is reden genoeg om maatregelen te nemen. Laten we wel zijn, dat we met zijn allen het risico lopen dat onze honden verscheurd worden door deze rassen (en niet zeggen dat het niet zo is, het is wel zo), is te gek voor woorden.
Diablo schreef:Natuurlijk. Geen enkele hond hoort te bijten. Dus consequenties ben ik zeker voor.
Wat mijn betreft mag er een muilkorfplicht komen voor alles boven de, zeg maar, 40 cm.
_San87_ schreef:Ach, zo wordt mijn persoonlijke overweging om geen Stafford/Pitbull/Molosser type te willen, omdat ik bepaalde ervaringen heb en bepaalde risico's niet wil, ook afgedaan als onzin. Terwijl ik zelfs nog bevriende pitbull-eigenaren een compliment maakte om hoe zij met hun hond omgaan.
Ik weet niet wat 'erger' is, mijn mening gevormd door ervaring wegwuifen als onzin of iets afdoen met kop in het zand steken.
Ik denk dus wél dat het risico dat dergelijke rassen kunnen vormen bagatelliseren een vorm van kop in het zand steken is, en kleine hondjes erbij halen vind ik drogredeneren.
Dat het gros van hondenbezittend Nederland met een boog om pitbull-achtigen heel loopt komt niet omdat het zulke hondstrouwe goedzakken zijn.
kiwiwitje schreef:Diablo schreef:Natuurlijk. Geen enkele hond hoort te bijten. Dus consequenties ben ik zeker voor.
Wat mijn betreft mag er een muilkorfplicht komen voor alles boven de, zeg maar, 40 cm.
Dat laatste ben ik het niet mee eens. En heel eerlijk, ik zou het ook echt niet doen.
Ik doe er alles aan om te zorgen dat mijn honden anderen niet tot last kunnen zijn maar andersom zie ik helaas anders. Dus zou ik daar niet aan mee werken.
Mochten mijn honden gedrag vertonen richting andere honden waar ik niet zo blij van zou worden, krijgen ze uiteraard een korf. Maar absoluut niet als preventief.