Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:35

Hier een jack russell liefhebber.
Van alles mans/dier vriendjes tot k.t keffers gehad door de jaren heen.
Maar buiten ons erf is er nog nooit een los geweest. Altijd aan de lijn, die ook ingerold wordt bij het naderen van een andere hond (of paard).

En dat verwacht ik ook van andere mensen. Maar dan verbaasd mij erg dat vele dit dus niet doen.
En het lijkt er wel op, hoe meer schade de hond aan kan brengen, hoe minder er aangelijnd wordt.
Als mensen zo'n vreemd aso gedrag hebben kan ik niet anders vermoeden dat die hond dan hetzelfde is als zijn baas.

kiwiwitje

Re: Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:51

Ruzie met de quotes, dus even zo :

Rien; er zijn in mijn omgeving zeker bijtincidenten geweest, mijn schoonvader is door een herder gebeten en dus serieus bang van honden. Gelukkig niet voor zie van ons. Ik ben zelf door een onopgevoede Bernersennen gebeten en in de familie zijn incidenten met eigen honden geweest.

Diablo; Dankjewel! Overigens, als ik een ander ras gekozen had, was mijn opvoeding niet anders. Het HOEFT niet mijn hond te zijn die een misstap begaat.

In het topic over de bijtincidenten(hoog risico honden), en dit topic is dat meerdere keren naar voren gekomen. Niet perse op mij als persoon gericht, maar wel na aanleiding van mijn berichten, zo pak ik het in ieder geval op.
O.a. omdat ik dus aangeef dat het mij niets uit maakt wat er bijt, maar dat alle bijtincidenten(afhankelijk van situatie) bestraft wil zien, dus hond gekorfd, aanlijnplicht, boete oid naar eigenaar, dat soort dingen. En omdat ik dus aangeef dat de naam stafford regelmatig verkeerd gebruikt word. Dat een ras als dit meer schade aan kan richten klopt, maar dat kan een herder bijvoorbeeld ook. En toch word er altijd maar weer over dit soort rassen gepraat.

Wat ik typerend vind, is dat er een topic op bokt staat *gaat zoeken* over wie dat er eens gebeten is door een hond, en als je dan kijkt welke honden het meest gebeten hebben.. kom je dit soort rassen er ineens niet in tegen.
[BB] Ben jij wel eens door een hond gebeten?

In het topic over de hoog risico honden is ook een telling naar voren gekomen waarin deze rassen echt niet boven aan stonden. (topic van 50+ pagina's en ik ga niet zoeken sorry.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:57

kiwiwitje schreef:
...Dat maakt zeer zeker uit ja.
Zoals in mijn vorige berichten vermeld krijgen de RAS honden zo een slechte naam. En dat is vaak Onterecht.
Dat dat bij andere rassen ook zo is ben ik met je eens. Maar dit soort rassen staan in slecht daglicht wat niet terecht is.

Sorry kw ik weet dat jij er alles aan doet om zorgvuldig met je honden om te gaan, maar het is niet onterecht dat deze honden in een slecht daglicht staan en vaker in de media komen dan anderen.
Het betreft namelijk overwegend zeer ernstige bijtincidenten/schade.

Natuurlijk hangt het af van hoe er met de hond wordt omgegaan, maar ook de zorgvuldig gefokte en netjes opgevoede rashonden zijn in staat tot dat gedrag.
Nestjes zijn altijd "voor de leuk", waar anders voor?
De pitbullachtigen die ingezet worden voor serieuze taken (geleidehond, reddingshond, politiehond) zijn dacht ik toch op één hand te tellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:57

kiwiwitje
In dat topic werd ook aangegeven dat weinig mensen in hun kennisenkring een pitbull achtige hond had.
Dan is de kans op een beet dus alleen op wandeling.
Zoals hier in de op.
Eigenlijk des te schandaliger dat het dan zo vaak het nieuws haalt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:06

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:
...Dat maakt zeer zeker uit ja.
Zoals in mijn vorige berichten vermeld krijgen de RAS honden zo een slechte naam. En dat is vaak Onterecht.
Dat dat bij andere rassen ook zo is ben ik met je eens. Maar dit soort rassen staan in slecht daglicht wat niet terecht is.

Sorry kw ik weet dat jij er alles aan doet om zorgvuldig met je honden om te gaan, maar het is niet onterecht dat deze honden in een slecht daglicht staan en vaker in de media komen dan anderen.
Het betreft namelijk overwegend zeer ernstige bijtincidenten/schade.

Natuurlijk hangt het af van hoe er met de hond wordt omgegaan, maar ook de zorgvuldig gefokte en netjes opgevoede rashonden zijn in staat tot dat gedrag.
Nestjes zijn altijd "voor de leuk", waar anders voor?
De pitbullachtigen die ingezet worden voor serieuze taken (geleidehond, reddingshond, politiehond) zijn dacht ik toch op één hand te tellen.

Nestjes zijn zeker niet altijd voor de leuk. Ik neem aan dat buiten dat het voor de leuk is, je probeert je hond te verbeteren. Om in wat je doet met de hond nog betere resultaten te halen en een zo goed mogelijke hond te fokken.
Dus dat het alleen maar voor de leuk is ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat zorgvuldig gefokte nesten niet in staat zijn voor dit gedrag. Ik zeg dat bij zorgvuldig gefokte nesten de kans kleiner is dan het nestje voor de leuk.
Zeker bij bijvoorbeeld de Amstaff, deze MOETEN een gedragstest behalen om een stamboom te krijgen. Een van onze honden hebben we uitgekozen om de lijnen, deze ouderdieren en fokker showen fanatiek, deze honden van hun gaan wereldwijd rond, omdat ze er mee showen. Worden ook met meerdere honden en meerdere rassen gehouden. Dus is er met fokken heel veel aandacht gegeven aan het gedrag.
Daarnaast heb je opvoeding. Maar wat ik ook al een paar keer heb gezegd is dat je dit ras met stamboom voor 1000,- /2000,- koopt. En stamboomloos (vooral Amstaf, engels word minder aangeboden) voor 200,- /300,-hebt.
Dat werkt impulsaankopen in de hand, en ook het types dat het aankopen. Dit soort honden hebben nou eenmaal een ''stoer'' uiterlijk, wat ook(vooral) idioten aantrekt, zeker als ze zo goedkoop zijn.
Daarom durf ik best te zeggen dat het aantal stamboomhonden met incidenten in deze rassen kleiner is dan zonder stamboom.
Pitbull achtige klopt in deze twee rassen dan ook niet. Misschien stamboomloos in de Amstaff gevallen, maar deze zijn vaak ook niet zo mooi en goed gefokt dan de stamboomvarianten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:19

Diablo schreef:
higgins schreef:
De tip die ik ooit heb gekregen, maar dat is dus alleen als de hond zijn kaken al ergens omheen heeft zitten is de halsband aansnoeren/ draaien zodat er zuurstof tekort komt...
De hond raakt dan buitenwesten...
Niet echt aardig, maar je eigen hond verscheurd zien worden is geen optie vind ik

Dit dus.
En niet echt aardig....dat jouw hondje (of paard, of wat ook maar) verscheurd wordt, is nog veel minder aardig. Als ik moet kiezen tussen mijn hond(je) of degene die haar probeert te vermoorden, is de keus heel makkelijk.

Ik denk niet dat je dit gaat lukken. Als je je bedenkt dat in Spanje windhonden worden opgehangen en daar niet aan sterven omdat zij een te sterke nek hebben (en dus niet hun nek breken zoals bij mensen het geval is) denk ik dat je tegen een pitbull nek helemáál niets begint.

KW ik geloof je direct maar het maakt geen verschil.
De honden zijn te gevaarlijk voor een druk bevolkte maatschappij.

En daarbij je hond willen verbeteren ed is allemaal voor de leuk. Het dient geen maatschappelijk doel.
En dat is precies waarom het niet opweegt tegen het gevaarsrisico.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:26

Dan moet je geen enkele hond houden Nikass. Iedere hond kan bijten. En dat deze honden altijd meer schade aanrichten dan ieder ander ras is onzin. Dus dan gewoon geen honden houden.
Het heeft geen maatschappelijk doel. Maar wel zeker een doel. En niet perse voor de leuk. Dat jij dat zo ziet kan.
Er zijn mensen die hun geld verdienen met honden. In wat voor tak dan ook.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:30

kiwiwitje schreef:
In het topic over de hoog risico honden is ook een telling naar voren gekomen waarin deze rassen echt niet boven aan stonden. (topic van 50+ pagina's en ik ga niet zoeken sorry.

Maar in dit topic is ook eindeloos gezegd dat het niet het absoluut aantal bijtincidenten is dat telt, maar het aantal bijtincidenten gedeeld door het aantal honden dat er van een bepaald ras rondloopt.

Het is heel logisch dat er meer bijtincidenten zijn met een ras waar er heel veel honden van zijn, dan van een ras waar er maar een paar van rondlopen. Zo zullen er meer bijtincidenten zijn met een Mechelse herder dan met een Lakense herder. Is de Mechelaar dan gevaarlijker? Nee, er zijn er gewoon meer van. Lakense herder is trouwens gewoon een Mechelse herder in een ander jasje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:39

Sclimpre schreef:
kiwiwitje schreef:

Maar in dit topic is ook eindeloos gezegd dat het niet het absoluut aantal bijtincidenten is dat telt, maar het aantal bijtincidenten gedeeld door het aantal honden dat er van een bepaald ras rondloopt.

Het is heel logisch dat er meer bijtincidenten zijn met een ras waar er heel veel honden van zijn, dan van een ras waar er maar een paar van rondlopen. Zo zullen er meer bijtincidenten zijn met een Mechelse herder dan met een Lakense herder. Is de Mechelaar dan gevaarlijker? Nee, er zijn er gewoon meer van. Lakense herder is trouwens gewoon een Mechelse herder in een ander jasje.

Ieder bijtincident is teveel. Ik heb in mijn omgeving meer ervaring met beten van herders dan met dit soort rassen. En die met herders werd je ook niet blij van. Het zelfde met de dierenarts waar we onlangs helaas weer geweest zijn. Omdat mensen inderdaad reageerden toen ze hoorden dat er een ''stafford'' naast hun zat in de wachtkamer. Daar sprong zowel de assistent als arts even naar voren om te vertellen wat hun ervaringen waren met dit soort rassen en we zijn echt niet de enige in de praktijk.

Maar dit is een onderwerp waar niet iedereen het eens over gaat worden. Hoeft ook niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:56

@kiwiwitje, ik snap je punt. Ik heb zelf Cane Corso's en chihuahua's, dus ik zie beide kanten. Mijn kleine meid is helaas zo'n keffer, ik krijg het haar niet af geleerd. Er werd hier gezegd dat het aan de opvoeding ligt, maar dat hoeft niet. Ze wordt net zo consequent opgevoed als al onze andere honden, toch krijg ik het er bij haar niet uit.
Ik snap dat mensen dan denken dat ze een verwend rotkreng is, en dat ik dus een aanval uitlok, maar dat is serieus niet waar, vooral omdat ik beide kanten ken.

Ik vind ook zeker dat geen enkele hond hoort te bijten. En ja, een herder kan ook vervelend bijten. Maar je kunt gewoon niet ontkennen dat de gemiddelde aanval van een herder/golden/collie/Chihuahua, whatever, niet dodelijk afloopt en de gemiddelde aanval van een stafford/pitbull wel. En daar zit hem het verschil in. Een bijtende chihuahua, of ander ras is niet wenselijk en heel vervelend, een bijtende stafford/pitbull is dodelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:59

kiwiwitje schreef:
Dan moet je geen enkele hond houden Nikass. Iedere hond kan bijten. En dat deze honden altijd meer schade aanrichten dan ieder ander ras is onzin. Dus dan gewoon geen honden houden.
Het heeft geen maatschappelijk doel. Maar wel zeker een doel. En niet perse voor de leuk. Dat jij dat zo ziet kan.

Daarover verschillen wij dan van mening. Pitbullachtigen zijn imo niet vergelijkbaar met "iedere hond".

GabberGill

Ik denk dat iedereen diep van binnen weet dat deze honden gewoon aangelijnd moeten worden en de valsere onder de rassen gewoon gemuilkorfd moeten worden. Ondanks dat je nog zo'n grote lieverd thuis hebt zitten zijn ze levensgevaarlijk. Ze richten gewoon dusdanig veel schade aan dat het vaak tot de dood volgt. Het hoeft daarbij niet eens die ene lieverd zijn schuld te zijn. Ze zijn gewoon veel krachtiger dan een ander ras. Daarbij gaat deze hond in een conflict meestal door tot de dood.

Ik heb geen hekel aan de molosser, vechthond, pittbull, Stafford hoor maar ben me zeer bewust van wat ze aanrichten. Ik heb een Dogo Canario gehad. Vreselijk lieve hond voor ons en voor een onderdanige hond ook, maar voor de dominantere washij vreselijk en ja als hij dan door het lint ging wist ik ook dat hij datgene wat hem zo boos maakte zou verslinden. Ondanks dat alles zou ik er zo weer 1 nemen. Niet omdat ik het stoer vind, maar omdat het een geweldige hond voor mij en het gezin was.

Eigenaren moeten zich ervan bewust worden dat het wel een hond is die je koopt, maar diep van binnen zit er in al deze honden een moordmachine. Het kan zijn dat deze nooit naar buiten komt, maar in vele gevallen is dit helaas wel zo. Daarbij moet je het niet willen dat jouw hond degene was die dit soort dingen aanrichtte en het al sowieso uit de weg gaan. 1 Keer is al teveel.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 12-05-17 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

kiwiwitje schreef:

Maar dat is niet waar. Het verschil in schade is wel degelijk aanzienlijk. En daar gaat het ook fout.

Overigens, ik geloof direct dat andere rassen ook wel degelijk bijten. Ik verbaas me er zelfs over dat het niet veel vaker gebeurt. Honden worden zo niet begrepen door de gemiddelde mens, het is een wonder dat het nog zo vaak goed gaat. Zo zie je maar weer hoe verdraagzaam ze zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:06

Mijne is ooit een x aangevallen door een Rottweiler. Mijne liep gewoon aan de riem en deze rottweiler was ontsnapt. Hij klapte in mijn hond. Ik heb mijn hond nog nooit zo gezien als toen. Voor hem was het een makkie om deze krachtige rottweiler te overmeesteren en dan schrik je toch wel even van het gevaar wat er in deze honden schuilt. Hij deed niks en liep gewoon aan de lijn en de rottweiler klapt in hem , maar uiteindelijk is hij degene die wint en dus ook schade toebrengt aan de andere hond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:09

kiwiwitje schreef:

Iedere hond kan bijten. Het gaat om de schade die een hond aanricht als hij/zij bijt.

En die schade is bij een pitbullachtige aanzienlijk :). Helemaal als het om een aanval gaat en er ook nog lekker met de kop geschud wordt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:09

GabberGill schreef:
Mijne is ooit een x aangevallen door een Rottweiler. Mijne liep gewoon aan de riem en deze rottweiler was ontsnapt. Hij klapte in mijn hond. Ik heb mijn hond nog nooit zo gezien als toen. Voor hem was het een makkie om deze krachtige rottweiler te overmeesteren en dan schrik je toch wel even van het gevaar wat er in deze honden schuilt. Hij deed niks en liep gewoon aan de lijn en de rottweiler klapt in hem , maar uiteindelijk is hij degene die wint en dus ook schade toebrengt aan de andere hond.

Ik weet niet wat voor hond jij hebt?

Onze honden laten ook niet over zich heen lopen, maar ze hebben niet de intentie soortgenoten te doden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:12

Het verschil KAN wel degelijk groter zijn. Ook dat is puur afhankelijk van de situatie. Dus dat het niet waar is wat ik zeg, volgens jou, is onzin.
Dit soort honden hebben volgens vele een grotere kans op grotere schade. Maar dat is niet altijd het geval en heel afhankelijk van de situatie.

Nikass schreef:
kiwiwitje schreef:

Daarover verschillen wij dan van mening. Pitbullachtigen zijn imo niet vergelijkbaar met "iedere hond".

Het is maar net hoe dat je het oppakt. Dit soort honden zijn prima vergelijkbaar met andere honden.
Niet iedereen is geschikt om dit soort honden in huis te hebben.
Niet iedereen is geschikt om een herder in huis te hebben.
Niet iedereen is geschikt om wat voor hond dan ook in huis te hebben.

Wat ik heb gezien tussen twee Jack Russels( achtige? ) die elkaar dus aanvielen is niet van mindere schade geweest dan dat een ras als deze aanricht.
Net als de jack russel achtige die wij thuis hadden, die is wel bijna 2 jaar geleden ingeslapen. Die heeft 3,5 jaar geleden een Border Collie bijna doodgebeten, deze Border collie liep los en kwam niet heel vriendelijk op onze hond af. Resulteerde ook in een spoedritje dierenarts omdat zn slagader geraakt was.

Honden worden veel te vaak niet begrepen door mensen. En ja dit soort honden worden iets te makkelijk ingezet als machtsvertoon. Keur ik zeker niet goed.

Gelukkig worden mijn honden in mijn omgeving hier niet de dupe van. Maar dat heeft ook zeer zeker te maken met de manier van opvoeden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:15

Het feit dat het verschil groter is/kan zijn, is reden genoeg om maatregelen te nemen. Laten we wel zijn, dat we met zijn allen het risico lopen dat onze honden verscheurd worden door deze rassen (en niet zeggen dat het niet zo is, het is wel zo), is te gek voor woorden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:24

Diablo schreef:
Het feit dat het verschil groter is/kan zijn, is reden genoeg om maatregelen te nemen. Laten we wel zijn, dat we met zijn allen het risico lopen dat onze honden verscheurd worden door deze rassen (en niet zeggen dat het niet zo is, het is wel zo), is te gek voor woorden.

Dat ben ik met je eens.
Zoals ik al vaker in dit en andere topics gemeld heb, de consequenties van bijtincidenten moeten strakker zijn.
MAAR ik vind wel dat dat voor IEDERE hond geld. Door voor ieder ras/kruising/lookalike. Want ondanks dat dit soort honden vaker grotere schade aanricht, is het natuurlijk bezopen dat ik mijn hond moet korven of iets dergelijks omdat ie bijt maar hij dan wel in zn flikker gebeten mag worden door de hond van de overburen BIJVOORBEELD.
Maar dat er een consequentie moet komen als er gebeten word(afhankelijk van de situatie) is iets waar je mij ook niet over zal horen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:38

Natuurlijk. Geen enkele hond hoort te bijten. Dus consequenties ben ik zeker voor.
Wat mijn betreft mag er een muilkorfplicht komen voor alles boven de, zeg maar, 40 cm.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:42

Diablo schreef:
Natuurlijk. Geen enkele hond hoort te bijten. Dus consequenties ben ik zeker voor.
Wat mijn betreft mag er een muilkorfplicht komen voor alles boven de, zeg maar, 40 cm.

Dat laatste ben ik het niet mee eens. En heel eerlijk, ik zou het ook echt niet doen.
Ik doe er alles aan om te zorgen dat mijn honden anderen niet tot last kunnen zijn maar andersom zie ik helaas anders. Dus zou ik daar niet aan mee werken.
Mochten mijn honden gedrag vertonen richting andere honden waar ik niet zo blij van zou worden, krijgen ze uiteraard een korf. Maar absoluut niet als preventief.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:32

_San87_ schreef:
Ach, zo wordt mijn persoonlijke overweging om geen Stafford/Pitbull/Molosser type te willen, omdat ik bepaalde ervaringen heb en bepaalde risico's niet wil, ook afgedaan als onzin :D. Terwijl ik zelfs nog bevriende pitbull-eigenaren een compliment maakte om hoe zij met hun hond omgaan.

Ik weet niet wat 'erger' is, mijn mening gevormd door ervaring wegwuifen als onzin of iets afdoen met kop in het zand steken.

Ik denk dus wél dat het risico dat dergelijke rassen kunnen vormen bagatelliseren een vorm van kop in het zand steken is, en kleine hondjes erbij halen vind ik drogredeneren.

Dat het gros van hondenbezittend Nederland met een boog om pitbull-achtigen heel loopt komt niet omdat het zulke hondstrouwe goedzakken zijn.

De boxer die mijn ouders hadden (zoals ik al eerder schreef stammen boxers dus af van de "Brabantse Bullebijter" en dat verklaart bepaalt gedrag nog steeds) is ooit zomaar gegrepen door een Friese stabij... de boxer werd over zijn hele lichaam gebeten en besloot een einde aan het gebijt te maken door de stabij bij de kop te grijpen en niet meer los te laten.

Zo bleef de boxer een tijd met de kop van de stabij tussen zijn kaken staan, de eigenaar van de stabij wilde al met een stok de beet lossen, maar mijn vader voorkwam dat en zei gewoon tegen de boxer dat hij los moest laten, tegelijkertijd ervoor zorgend dat de stabij niet de kans kreeg opnieuw aan te vallen.
Je ziet hierbij dus dat de boxer handelde volgens zijn voorouders: grijpen en niet meer loslaten. Niet omdat hij niet kon loslaten, maar hij hield het zo lang vol doordat hij domweg sterke kaken had met goed houvast, wat door de bouw wel vergemakkelijkt werd. Dit is typisch iets wat je ook van vechthonden verwacht. Ik zou niet graag door een hond met vechtafstamming zo gegrepen worden...

Overigens zat de boxer vol bijtgaatjes van de stabij, en even later zat hij vol knoopjes doordat de dierenarts talloze hechtingen gezet had. NB: onze boxer was keurig aangelijnd, de stabij liep los.

De moraal: ook niet-vechthonden kunnen fout zijn en vervelend bijten, maar honden van vechters-afkomst hebben wel sterkere kaken. :Y) (En die moet je niet los willen laten op je medemens en andere dieren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:42

Op basis van aantal bijtincidenten zijn nog steeds de teckel, chihuahua en Jack Russel de gevaarlijkste rassen die in NL rondlopen. Maar ja ... impact van die beten is uiteraard relatief klein/afwezig. Dit soort rassen bijten veel minder vaak, echter met veel grotere impact als ze wel bijten. En dus komt het in het nieuws, want is het vaak direct ernstig.

Dit soort ellende moet je bij de basis aanpakken: de eigenaren. Want bericht laat maar weer duidelijk naar voor komen dat die wel een aardig niveau Tokkie waren (gewoon staan lachen en erna verdwijnen). Opsporen en rest van hun leven verbod op het houden van honden. Ook direct voor het kind in kwestie, want met zo'n opvoeding zal die het grote kans vast niet veel beter doen als pa en ma qua honden opvoeden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:48

Wat ik werkelijk niet begrijp is dat er een groep is die deze molosserachtige/pitbullachtige/staffordachtige honden, of hoe je ze ook wilt noemen, blijft verdedigen.

Ieder mens met een beetje verstand weet dat het 9 van de 10 keer aan de opvoeding ligt, maar de genoemde groep blijft het voorbeeld van de eigen hond er bij slepen. Als je verantwoordelijk omgaat met je hond, weet waar de grens ligt en zeker die van je hond, je geen risico's neemt en prima kunt inschatten wat kan en wat niet...dan val je niet binnen de hoogrisicogroep. Het feit blijft dat voorgenoemde type honden een enorme aantrekkingskracht hebben op mensen die dus géén idee hebben waar ze mee bezig zijn of juist wel en dit helemaal geweldig vinden.

Een Chi die bijt vergelijken met een Molosser (etc) is een luchtbuks vergelijken met een machinegeweer. Het ene doet pijn en kan echt wel lichte schade aanrichten, het andere is in het slechtste geval simpelweg dodelijk.

Dat er weinig bijtincidenten zijn gericht op mensen komt idd omdat het ontzettend trouwe mensgerichte honden zijn, bijtincidenten waar dieren bij zijn betrokken komen des te vaker voor. En het "doet ie ander nooit hoor!" komt dan ook net iets te vaak voorbij.

Ook IK ga een rondje verder om als ik een Pitbull/Stafford etc. tegen kom. Zéker als het er eentje is die op zijn achterpoten balanceert met een eigenaar aan de andere kant die ook de zwaartekracht test.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:48

kiwiwitje schreef:
Diablo schreef:

Dat laatste ben ik het niet mee eens. En heel eerlijk, ik zou het ook echt niet doen.
Ik doe er alles aan om te zorgen dat mijn honden anderen niet tot last kunnen zijn maar andersom zie ik helaas anders. Dus zou ik daar niet aan mee werken.
Mochten mijn honden gedrag vertonen richting andere honden waar ik niet zo blij van zou worden, krijgen ze uiteraard een korf. Maar absoluut niet als preventief.

Dat is dus het probleem. Veel honden die een dodelijk incident op hun naam hebben staan, hebben dit nog niet eerder gedaan. Moet er eerst wat gebeuren voordat jouw hond een muilkorf om krijgt? Dus moet eigenlijk mijn hondje eerst dood voordat jij een muilkorf om zou doen, wat een arrogantie.
Ik hoop echt dat er een muilkorfplicht komt en dat er bij geen gehoor meteen de betreffende hond in beslag wordt genomen. Misschien dat mensen het dan eens leren.