Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:54

Ik dacht dat stands verboden waren.

Je zou toch denken dat mensen die daar hun paard stallen er geen verstand van hebben. Arme dieren. :(

Ik lees veel prima ideeën, ik zou zeggen: schrijf het op en stuur het op!

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:56

Wat ik persoonlijk zo jammer vind is dat de HM geen toestemming meer heeft om de paarden in het weiland in het Vondelpark te zetten. Midden in het Vondelpark is namelijk een redelijk groot stuk weiland waar een aantal paarden prima vrij kunnen rondlopen. Ik vond het een win win situatie. Dat stuk grond waar toch niets mee werd gedaan werd ineens een leuke bezienswaardigheid. Overigens heb ik toevallig op beide maneges van Vincent gereden , (alhoewel op de HM nog onder de bezielende leiding van Filip met inderdaad veel fijnere en fantastichw opgeleide paarden) en ik heb nooit begrepen waarom de paarden in HHW nooit in het weiland kwamen en de stand waren natuurlijk ook om te janken. Neemt niet weg dat de gehele familie Valk echt wel oog heeft voor paardwelzijn en ik ervan overtuigd ben dat ze echt er alles aan zullen doen om eventuele verbeteringen door te kunnen voeren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:58

Paarden zijn geen dieren om in een drukke stad te huisvesten. Je gaat toch ook geen melkveebedrijf middenin Rotterdam beginnen? Gaat echt nergens over.

Paarden er weg en maak er een mooi museum van want het gebouw is zeker bijzonder. En dat je dan niet dichtbij kunt rijden of je paard kunt stallen hoort naar mijn mening bij het wonen in de stad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:01

Precies Jildau, net als dat ik als dorpsbewoner geen bioscoop op de hoek heb of elk denkbare winkel.
In de stad heb je voordelen, maar nadelen en in het dorp net zo.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:04

Snap dat je als eigenaar daar niet veel.opties hebt.

Maar zou dat pand niet giga veel opleveren bij verkoop ( is t van de manege eigenaar of van de gemeente? , zodat er van dat geld ergens anders een locatie gekocht kan worden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:07

Jildau schreef:
Paarden zijn geen dieren om in een drukke stad te huisvesten. Je gaat toch ook geen melkveebedrijf middenin Rotterdam beginnen? Gaat echt nergens over.

Paarden er weg en maak er een mooi museum van want het gebouw is zeker bijzonder. En dat je dan niet dichtbij kunt rijden of je paard kunt stallen hoort naar mijn mening bij het wonen in de stad.

Uiteraard mee eens, met de kanttekening dat ttv de bouw van de manege de stad natuurlijk niet vergelijkbaar was met hoe die nu is.
De vergelijking met het melkveebedrijf gaat wat dat betreft niet op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:11

Getup schreef:
Snap dat je als eigenaar daar niet veel.opties hebt.

Maar zou dat pand niet giga veel opleveren bij verkoop ( is t van de manege eigenaar of van de gemeente? , zodat er van dat geld ergens anders een locatie gekocht kan worden?

Als de regels voor monumenten in Nederland net zo streng zijn als in Belgie kan het wel veel waard zijn maar leverd het geen jota op. Je hebt dan nl niks aan zo'n pand want je mag bij wijze van spreken nog niet de wc doortrekken zonder toestemming. Staat in mijn 'geboortedorp' al zo lang ik kan lezen een monument te koop... Veel grond, veel ruimte, maar monument, dus je hebt niks aan al die voordelen want je kan er niks mee, gemeente beslist wat er aan moet gebeuren en hoe.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:12

quintusgl schreef:
Cowgirl : dat was Omar. Stond in de buotenstallen. Ik was er veel. ;-)

Nee, klinkt mij niet bekend. Misschien was ik net weg toen jij daar kwam.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:45

Nikass schreef:
Jildau schreef:

Uiteraard mee eens, met de kanttekening dat ttv de bouw van de manege de stad natuurlijk niet vergelijkbaar was met hoe die nu is.
De vergelijking met het melkveebedrijf gaat wat dat betreft niet op.

Nee okee dat is zo. Was meer om aan te geven hoe raar het is om grote dieren in de stad te huisvesten. Als het om koeien zou gaan was het echt heel raar geweest terwijl het voor een paard net zo raar is maar dat wordt door meer mensen wel normaal gevonden.

Bruintje123: Precies! Ik woon in Friesland en moet dus vaak lang in de auto zitten als ik ergens heen wil maar mijn paard staat lekker dichtbij met veel ruimte en daar kies ik voor. Als je in Amsterdam gaat wonen kies je ervoor dat je geen paarden in de buurt hebt maar weer heel veel andere dingen. Vind de reden dat kinderen dan niet naar paardrijles kunnen, of dat je lang onderweg bent naar je paard dan ook geen reden om een paard dan maar slecht te stallen.

UrbieziraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:54

Ik kan mij nog herinneren dat er wel eens paarden in de wei stonden in het Vondelpark, is ook best nog wel een grote wei. Waarom dat gestopt is vraag ik mij ontzettend af.

Wellicht heeft het te maken gehad met het feit dat het een aardige wandel naar de wei is, en dat het Vondelpark er niet rustiger op is geworden. Zou daar mijn paard niet met een rustig gevoel neerzetten, zeker niet met al die mensen die wellicht denken "ach kijk nou, paardje! Kom ik ga de wei in, even aaien, even voeren".

Neemt overigens totaal niet weg dat ik het altijd al een zielige toestand heb gevonden, als Amsterdammer die er in de buurt woonde. Ik ben dan ook niet daar gaan lessen toentertijd.

De manege is overigens niet voor de "gewone Amsterdammer". Is meer een duur en elitaire manege, voor zover ik het weet en gezien heb, en mensen die daar kunnen rijden of hun paard stallen kunnen best ook wel een kwartiertje verder rijden naar een betere stal. ;)

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:31

sureido schreef:
Ik vind het goed dat hij wil investeren in een beter welzijn voor zijn paarden. Door hier te vertellen dat je het echt zielig vind voor de paarden stopt de manege niet, de wet zal niet veranderen en ik denk dat er genoeg klanten zijn... Sneu, maar we moeten denk ik al blij zijn dat ie deze stap wil zetten. Het is er in ieder geval wel weer eentje in de goede richting toch?

Sluiten van de manege is namelijk een onbereikbaar doel.

Het is een halfbakken stap in de goede richting. Eigenlijk is het geen structurele oplossing. Hij kan ook zelf besluiten daar te stoppen en op een andere,paardvriendelijkere lokatie zijn bedrijf / beroep uit te oefenen.
Sluiten is natuurlijk wel een haalbaar doel. Het is alleen niet het doel van deze eigenaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:41

Ragdollcat schreef:
Jennyj01 schreef:
Het zou een prachtige uitvalsbasis zijn voor de bereden politie en koetspaarden. Midden in de stad en goed gefaciliteerd. Een kantine voor paarden die in de stad aan het werk zijn en af en toe een pauze hebben.

Dat zou wat zijn en in combinatie met het museum zijn...

Ja, dit bedoel ik :-)
Een museum in werking, dat is gewoon super.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:58

Zou het dan een idee zijn dat mensen achter glas de echte trainingen dan ook mogen zien??
Tijdens het museum bezoek?
Is vast wel animo voor!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:00

Jennyj01 schreef:
Het is niet zo dat deze paarden slecht verzorgd worden hoor. En dat de mensen niks om ze geven. Echt niet. Alleen is het allemaal erg achterhaald. Zo is dat nu niet meer gewenst. Nu willen we het anders zien.

Al vele, vele jaren willen 'we' het anders zien. Ik heb er 1 x een manegeles meegereden toen ik 20 jaar geleden (!) in A'dam ging studeren. Ik schrok ervan. Paarden altijd binnen, een groot deel in stands. Zure
paarden, afgestompt gereden, slechte instructrice. Zo was ik het niet gewend in 'de provincie'.

En nu, 20 jaar en vele discussies en wetgeving over dierenwelzijn later, wil de beste man een paddockje waar ze in toerbeurt in kunnen staan? Too little, too late zou ik zeggen.

Als hij echt oog heeft voor zijn dieren dan zoekt hij een geschikte andere locatie, buiten de stad en dan sluit de gemeente de boel en maakt er een museum van.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:05

@Urbiezira De HM is helemaal niet voor de Elite, in vergelijking met andere maneges is hij net zo duur en soms zelfs nog goedkoper. Dus dat is echt onzin.

Enige tijd geleden ben ik door omstandigheden gestopt met mijn verzorgpaard en ben ik toen bij een ruiter studentenvereniging gegaan. Alle verenigingen zaten "helaas" in de HM, maar er toch voor gekozen om er voor te gaan.

Ik ben er nu ook regelmatig en heb van dit topic een paar pagina's doorgelezen. Veel reacties zijn erg scheef. Vincent heeft inderdaad echt het beste met de paarden voor. Ik kan veel meer (pension) stallen bedenken waar de paarden ook 24 uur op stal zijn. Daar kraait geen haan naar, maar omdat dit een manege is komt er ineens een discussie van 7 pagina's lang.

Zeker op de pensioenstallen komen de dieren vaak maar 1 uur per dag buiten. Op de manege lopen zij ten minste nog meerdere uren.
De paarden komen inderdaad 's avonds in de bakken, wel in groepjes van 3, dit wordt volgens mij elke dag gewisseld qua samenstelling.

De gemeente werkt de HM enorm tegen terwijl er echt een enorme goodwill is om de manege te verbeteren. Veel stallen staan inderdaad leeg om ruimte te maken voor boxen (volgens mij staat +- 50% van de paarden al in boxen).

Dan nog over de straal van 100m, veel van deze huizen zijn er later nog tegen aangeplakt. Het is een mooie locatie, er zijn genoeg mensen die er willen rijden, tevens is er een museum aanwezig. Het is dus echt een bezienswaardigheid en qua onderneming in dat opzicht relatief gunstig.

Het is een mooi streven van Vincent om ergens anders te gaan wonen zodat de paarden meer buiten komen. Er zullen weinig mensen zijn die hem dat na zullen doen voor het welzijn van de paarden. Ik vind het dan ook niet van respect getuigen om hem hier over af te vallen. En wie zegt dat hij 45 paarden op dat stukje land laat staan? al zijn het er maar 10. als ze om de week wisselen zou dat toch ideaal zijn. Helemaal met een paddock erbij waardoor er elke avond nog eens 9 paarden gewoon vrij rond kunnen lopen.

Kortom, de manege ligt zwaar onder het vuur van de gemeente terwijl ze echt ontzettend goedwillig zijn om alles aan te passen en een beter leven voor de paarden te creëren.

Neemt niet weg dat ik als paardeneigenaar never nooit niet mijn paard daar zal neer zetten. Maar als manege zijnde zijn ze echt niet zo slecht als dat ze hier worden neergezet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:12

Change3x schreef:
Ik dacht dat stands verboden waren.

Je zou toch denken dat mensen die daar hun paard stallen er geen verstand van hebben. Arme dieren. :(

Ik lees veel prima ideeën, ik zou zeggen: schrijf het op en stuur het op!

Voor zover ik weet is er nergens een wetgeving die stands verbiedt.

Wel is er voor FNRS maneges een verbod op stands, maar dat is geen wet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:17

Kelly
Volgens mij is het in dit topic net zo goed voorbij gekomen dat pensionstallen die hun paarden niet fatsoenlijk kunnen houden betreft welzijn ook horen te verdwijnen.

Die vincent kan best een toffe gast zijn.
Maar nu na zoveel jaar wat gaan kletsen over een padockje is ook alleen maar omdat hij merkt dat er een verschuiving in welzijn aan de gang is. Eindelijk!!
En zo probeert hij mijn inziens zijn hachje te redden.

UrbieziraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:17

@KellyR: ik geloof zeker dat ze het beste met de paarden voor hebben, en ook tegengewerkt worden door de gemeente. Ik heb mijn hele leven gewoond in gemeente Amsterdam dus ik ken het maar al te goed.

Los daarvan, gaf ik aan dat van wat ik ervan gezien heb, de maneges in Amsterdam sowieso wat elitair zijn (het is gewoon ontzettend duur) en daarin zou HM geen uitzondering zijn. Ik heb lang genoeg op maneges in Amsterdam rond gelopen om te weten dat het paardenwelzijn echt niet altijd op #1 staat, zeker een jaar of 10 geleden niet.

Daarnaast is mijn ervaring van mensen die daar hun paard gestald hadden/hebben staan (en dus niet lesklanten) er een enorm ouderwetse en elitaire manier van paarden houden aan overhouden. Nogmaals, dit is mijn ervaring, dus geen rede om zo stellig tegen mij in te gaan, ik heb het namelijk over een mening, en niet een feit. :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:56

Nena, volgens de nieuwe wet, zou aangenomen worden in dit jaar volgens mij zijn stands wel degelijk verboden. Er was wel iets met een overgang regeling, maar volgens mij liep die dus dit jaar af.

Bruintje, volgens mij is Vincent toch pas 5 jaar of zo iets eigenaar (steek ik mn vingers niet voor in het vuur haha)? Met zulke (kleine) veranderingen ben je in Amsterdam echt een eeuwigheid bezig om het te regelen. Mijn punt met die andere stallen was, dat je hen niet hoort over verbeteringen. En dat het inderdaad wel ter sprake komt. Maar hier wordt 7 pagina's lang de HM aangevallen. Dat zit me een beetje dwars ;) Verder ben ik het er allemaal mee eens hoor dat het een stuk beter kan. Maar ja.. het is nu eenmaal een goede locatie die voor een ondernemer gunstig is. En er zijn genoeg stallen die wel een ruime omgeving hebben en er alsnog niks mee doen.

Urbiezira, ja maar dan vind je toch paardrijden in Amsterdam en omgeving voor de elite? Net noemde je specifiek HM. De prijsrange die hij hanteert heb ik altijd al moeten betalen op andere maneges en is voor mij daarom heel normaal. Dat is alles waar ik op in ging, de rest was algemeen geschreven ;) Daarbij ben ik het volledig met je eens wat betreft paarden eigenaren die hun paard op zo een soort stalling zetten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:01

De verbeteringen die men wil zijn niet voldoende om aan de norm van de tijd te voldoen en om klaar te zijn voor de norm van de komende 20 jaar. Omdat er gewoonweg de ruimte niet voor is. En normaal hou ik er niet van dat de gemeente dwars ligt maar ik denk dat dat de enige manier is om hier een echte verandering te laten plaats vinden. namelijk dat op termijn de Manege functie wordt opgeheven.

UrbieziraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:13

@KellyR: daar heb je een punt ja, alleen valt de HM dan IMO nog steeds onder de noemer elitair. Het leek mij verder niet ontzettend relevant om andere maneges rondom Amsterdam hierbij te betrekken, maar wellicht was dat duidelijker geweest! :j

Voor mij is die prijsrange verder ook heel normaal, ben ook niets anders gewend, alleen ik denk dat de meeste bokkers deze prijzen vrij absurd zijn. Vandaar ook mijn claim dat de "gewone Amsterdammer" er niet komt, omdat het voor de doorsnee persoon gewoon te duur is. Eerder werd namelijk geopperd dat mensen die niet ver kunnen reizen i.v.m het niet (kunnen) hebben van eigen vervoer bij de HM terecht kunnen, alleen denk ik dus dat de mensen die geen eigen vervoer (kunnen) hebben ook niet de centjes hebben om daar te kunnen reizen.

Hoop dat je me volgt! :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:16

De stallen en maneges in Amsterdam zijn niet duur omdat ze elitair zouden zijn, ze zijn duur omdat de grond in en rond Amsterdam onbetaalbaar is.

UrbieziraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:20

Dat zeg ik ook niet Nikass, ik zeg dat het daardóór een elitaire sport wordt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:22

@Jennyj01, wat zijn die veranderingen in de komende 20 jaar dan volgens jou? Vincent gaat een huis met land kopen, geen idee hoeveel paarden hij hier op gaat zetten. Maar meer vrijheid is in ieder geval het doel.
Daarbij zijn er 6 paarden die 's nachts helemaal vrij zijn, met een paddock zouden dit er nog 3 kunnen zijn.
Daarnaast worden de paarden elke ochtend ook nog vrijgelaten in de bak zodat ze vrij kunnen bewegen. En ja er zijn 2 bakken, dus er staan geen 45 paarden in 1 bak. En waarschijnlijk gaat dit ook in groepen van een x aantal.
https://www.youtube.com/watch?v=7KtlMz-J6E4

De stands worden omgebouwd naar boxen, net zoals de andere helft van de stal. Alleen werkt de gemeente hier in tegen, maar waarom? Om te kunnen zeggen "zie je wel dat het niet paard vriendelijker kan?".
Daarnaast is er een stuk weide gebied in het Vondelpark, waar waarschijnlijk (aanname) van de gemeente ook geen paarden meer mogen staan, met als reden stankoverlast oid.

@Urbiezira, ik loop er nu rond en vind het echt niet elitair to be honest :') maar ik snap je punt. Onlangs in Drenthe keek ik mn ogen uit, kost in vergelijking geen drol.... Dus in die zin heb je helemaal gelijk!
Volgende punt (hehe) Ja en nee... Als jij in A'dam werkt en je doet verder alles op de fiets, dan heb je helemaal geen auto nodig. Dan heb je altijd nog de studenten die in Amsterdam wonen (studenten prijzen via de studentenvereniging) plus kinderen uit de buurt die op de fiets naar de manege racen omdat ze de pony's willen borstelen en aaien.

Daarnaast ben ik ook altijd alleen met mn moeder en broer geweest en hadden we het echt niet breed. Maar m'n moeder bracht me wel braaf elke week naar de manege (MNA) omdat dit voor mij het enige was waar ik mijn ei kwijt kon. (Hadden toen nog geen manege in de buurt)

UrbieziraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:27

@KellyR: Ik vond het ook nooit zo elitair, totdat ik buiten de stad kwam, en dan merkte ik het toch wel. En vooral in het eigen paarden circuit voer het hoogtij, inderdaad niet zozeer tussen de studenten en kinderen die komen poetsen. Elitair is overigens een ruim begrip, maar dat is een heel ander verhaal, haha. Verder heb je zeker een punt over het vervoer! :j

Overigens heb ik ook mijn hele jeugd bij MNA gereden, ik stuur je even een PB! :D